Amnesia: The Dark Descent Review

default

Dimensiune font:

| 22-10-2012 17:07

Amnesia: The Dark Descent Review

Frictional Games. Cartierul general al terorii virtuale. Un birouaş înghesuit, câteva monitoare care pâlpâie şi cărţi erodate aşezate pe marginea meselor, luminate doar de licărul difuz al unor lumânări marcate de scrijelituri oculte. În contrast puternic cu acurateţea geometrică a studiourilor corporatiste, camera de tortură în care zac semiconştienţi testerii îneacă orice icnet, tresărire sau urlet prin formele rotunde şi dalele gotice.

Mi-e greu să îmi imaginez sursa terorii ilustrate în Amnesia fără să o asociez unui studio dedicat până în pragul igrasiei peisajelor lui H.P. Lovecraft. Formula sub care producătorii multinaţionali au decis să ne injecteze venele cu fobii supranaturale nu e nouă ca principiu, dar e extrem de eficientă. La ea contribuie imersiunea şi lipsa filmuleţelor care să ne desprindă de perspectiva la persoana întâi, gâfâielile, zgomotele bine dozate sau paranoia unui protagonist care se împiedică, ameţeşte şi aude mai multe voci decât Lorin Furtună.

O briză sinistră vâjâie ameninţător în holurile unei structuri gotice masive. Pe podeaua rece de piatră, o siluetă îşi anunţă trezirea. Ştim un singur lucru – că îl cheamă Daniel. Vocile care îi bubuie în cap intermitent, privirea defocalizată şi mersul slăbit, clătinat, ne informează că nu avem de-a face cu un erou în sensul clasic al cuvântului.

Când eşti atât de instabil fizic şi mental, ultimul lucru de care ai nevoie e o călătorie în inima întunericului, prin sisteme de canalizare, laboratoare şi rezervoare subterane cu prostul obicei de a fi populate de monştri. Mai ales când eşti neînarmat şi singurul puls pe o rază de tot jocul este al tău. Un puls din ce în ce mai slab, de altfel.

Daniel, ca şi Jason Bourne, se trezeşte fără identitate. Dar în timp ce Jason Bourne ni se dezvăluie ca un supraom în slujba Binelui Absolut, Daniel e o muscă firavă care se zbate în pânza păianjenului, halucinând şi dârdâind din pricina unui trecut din ce în ce mai întunecat cu fiecare pagină de jurnal găsită prin castelul pe care îl străbate.

Lumea lui Dark Descent tinde către gotic şi e ceva mai arhaică decât peisajul predominant industrial din trilogia Penumbra. Unde supranaturalul spirala acolo între halucinaţii şi supradoze vizuale de culori primare, sucombate secvenţial de tuneluri obscure şi claustrofobice, Amnesia abuzează întunericul, decorurile unui castel ale cărui rădăcini se pierd în negura istoriei şi trimiteri „lovecraftiene” înspre demoni ai Egiptului antic. Un fel de creionare interactivă a povestirii The Outsider, cu majoritatea motivelor şi temelor păstrate intacte.

Până la final, nu ştii dacă eşti un învăţăcel în slujba binelui sau cel mai periculos amnezic de la candidatul manciurian încoace. De fapt, până şi acest aspect rămâne la latitudinea ta. În ciuda designului linear, deciziile pe care le iei în timpul bâjbâielilor prin donjonul bântuit vor decide dacă toată munca de instalator pe care o întreprinzi pentru rezolvarea puzzle-urilor culminează prin salvarea omenirii, condamnarea ei la întuneric etern sau vreun alt deznodământ pe care ar fi lipsit de eleganţă să-l dezvălui…

Deşi călătoria e întreruptă ocazional de obstacole cerebrale şi capcane morbide, Amnesia redă senzaţia unei aventuri continue – oricât de speriat ai fi, oricât de multe voci ai auzi şi oricât de des s-ar stinge felinarele de pe coridorul care speri din tot sufletul să fie ultimul pe care trebuie să-l parcurgi – ceva te împinge înainte. Cursul evenimentelor e destul de fluid, n-ai absolut niciun motiv să stai pe loc, cu atât mai mult cu cât grohăielile şi muzica tensionată anunţă prezenţa unei creaturi demonice care te-a zărit din spate.

Monştrii din Amnesia sunt mai mult decât nişte pericole animate în calea ta către victorie. Ei reprezintă lipsa controlului, neputinţa în forma ei cea mai acută. Nu doar că nu te poţi lupta cu ei, dar dacă te uiţi în direcţia lor generală începi să înnebuneşti şi te dai de gol, indiferent de cât de întunecat e cotlonul în care te-ai ascuns.

Unul din ingredientele principale ale acestei frici constă în fragilitatea şi absenţa elementului combativ din Daniel – singura scăpare constă în închiderea uşilor în urma ta, un moment de respiro care nu durează niciodată prea mult, fiindcă nu le ia foarte mult bestiilor să dărâme barierele de lemn.

Senzaţia că eşti urmărit e accentuată de aşa-zisa Umbră mereu la călcâiele tale, sau secvenţele în care apa e izbită de picioare invizibile care te forţează să rămâi suspendat pe cutii şi pasarele, dârdâind din toţi rărunchii în speranţa că vei ajunge la finalul camerelor inundate înainte să vezi ecranul de încărcare, în timp ce personajul ţi se prăbuşeşte fără vlagă în baltă.

Mai mult, neliniştea nu are limite clare, fiindcă monştrii pot fi oriunde. Nu există zone specifice în care să apară sau segmente identificabile de evadare. Fiecare nivel poate fi populat de pericole, ceea ce te face extrem de nesigur vizavi de când să foloseşti candela din dotare (cu petrol finit) sau când să aprinzi lumânările şi torţele de pe pereţi cu resurse la fel de finite.

Şederea prea mult timp în întuneric accentuează şi ea prăbuşirea lui Daniel în demenţă, marcată vizual şi auditiv prin efecte asupra perspectivei, gândaci care îţi patrulează conul vizual sau o respiraţie grea, de aventurier muribund.

Şi cu toate că puzzle-urile nu sunt deosebit de pretenţioase – un dezavantaj observabil, având în vedere numeroasele posibilităţi oferite de motorul fizic, moştenitorul conceptului din Penumbra – faptul că trebuie să revizitezi zone anterioare în cazul în care ai ratat vreun element critic te împinge înapoi în pericole de care credeai că ai trecut pentru totdeauna.

Iar muzica? Ei bine, muzica este unul din elementele de geniu. Lui Amnesia îi pot fi reproşate chestiuni individuale – obstacolele adeseori prea simple, arhitectura inconstantă a nivelurilor – dar tabloul general e alimentat şi prezentat ca un film care te face să uiţi că ai văzut, pentru câteva secunde, microfonul deasupra personajelor sau o lacună în scenariu.

Muzica şi sunetele contribuie din plin la atmosfera imersivă: urletele şi demenţa alipite maiestuos tensiunii în crescendo, calmului inspirat de apa care curge liniştitor pentru câteva minute într-un rezervor lipsit de hazardul morţii sau scrijeliturilor metalice ale unui monstru auzit, dar niciodată văzut – nimic nu pare aleator şi eşti calmat fără să vrei de o secvenţă doar pentru a fi nepregătit în caruselul de alergături disperate care urmează.

Un element deosebit vine sub forma comentariilor producătorilor, care funcţionează identic cu Dev Comment-urile din Half-Life 2. Însă vă sugerez să parcurgeţi jocul cu această opţiune activată abia după ce l-aţi terminat o dată, fiindcă riscaţi spoilere, dezamorsarea unor momente deosebite şi în genere întreruperea imersiunii.

Dacă vi se pare că puteţi face treabă mai bună, n-aveţi decât să aşteptaţi editorul de hărţi, pentru că Amnesia are încorporată în meniu o variantă extrem de promiţătoare: Custom Story. Pe Youtube puteţi vedea interfaţa generală a uneltei de creaţie, care pare suficient de intuitivă şi similară altora de gen încât să mă aştept la destul conţinut third-party încât cei 20 de dolari investiţi în cea mai recentă jucărie de la Frictional să pară un mizilic.

Astfel, Amnesia este un joc teribil de înfricoşător, ale cărui merite sunt cu atât mai spectaculoase cu cât uneltele sunt mai rudimentare, senzaţia constantă de frică şi instabilitate fiind egalate poate doar de Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. Frictional au produs într-adevăr o aventură interactivă care te obligă mereu să cobori din ce în ce mai adânc înspre inima răului, echilibrând foarte eficient călătoria intrinsecă către punctul maxim de demenţă cu descendenţa într-un castel poate mai vechi decât ne e sugerat iniţial…


Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<<Click pe locatie pentru detalii>>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

06:01


1. Informații generale privind concedentul, în special denumirea, codul de identificare fiscală, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail, persoană de contact: Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Bivolari, judeţul Iasi, telefon 0232-298555, Fax: 0232-298508, email primaria primariabivolari@yahoo.com, persoana de contact:Alina Abuzatoaie; 2.1 Informații generale privind obiectul concesiunii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie concesionat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : NC61473- TABARA= 583mp, NC61478- TABARA=583mp, NC62701- TABARA=583mp, NC62702- TABARA =583mp, NC62703- TABARA=583mp, NC62704- TABARA=583mp, NC62706- TABARA =583mp, NC62709- TABARA=583mp, NC62705- BIVOLARI=500mp, NC61481- BIVOLARI=500mp. Concesiunea se face conform HCL nr 65/28.05.2020 si OUG 57/2019. 2.2 Informații generale privind obiectul inchirierii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie inchiriat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : T77 P609/29=3238 mp, T63 P419 TRAIAN=13ha, T64 P421 TRAIAN=7,4221 ha; Inchirierea se face conform HCL nr 69/28.05.2020 si OUG 57/2019. 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la sediul U.A.T. Comuna Bivolari în baza unei cereri scrise. 3.2. Denumirea şi adresa serviciului/compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obţine un exemplar din documentaţia de atribuire: Compartimentul Administrare Domeniu Public si Privat, de luni până vineri, între orele 08.00-13.00, Comuna Bivolari, jud. Iasi. 3.3. Costul şi condiţiile de plată pentru obţinerea acestui exemplar, unde este cazul: 50 lei, se poate achita la casieria UAT Comuna Bivolari de luni până vineri, între orele 08.00-13.00. 3.4. Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20/11/2020, ora 13.00. 4. Informaţii privind ofertele: 4.1. Data-limită de depunere a ofertelor: 26/11/2020, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 4.3. Numărul de exemplare în care trebuie depusă fiecare ofertă: 1 exemplar. 5. Data şi locul la care se va desfăşura sedinţa publică de deschidere a ofertelor 26/11/2020, ora 14.00, la sediul UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail ale instanţei competente în soluţionarea litigiilor apărute şi termenele pentru sesizarea instanţei: Tribunalul Iasi, Str. Elena Doamna, nr. 1A, tel: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, email tr-iasi-info@just.ro. 7. Data transmiterii anunţului de licitaţie către instituţiile abilitate, în vederea publicării: 04/11/2020
FOTO/VIDEO - Cine este copilul anului, ales de revista Times
04/12/2020 12:30

Un om de stiintă si inventator in varstă de 15 ani a fost numit pentru prima dată „copil al anului” de revista Time, relatează The Guardian. Gitanjali Rao, din Denver, Colorado, a inventat noi t ...

FOTO - Cum a ajuns Hitler președinte peste africani
04/12/2020 12:22

Un politician african numit după Adolf Hitler a castigat alegerile locale din Namibia, scrie Daily Mail. Acesta spune că nu are legături cu partidul nazist si nici nu plănuieste să cucerească lumea. Coinc ...

GHIDUL votantului: TOATE regulile pe care trebuie să le respectați dacă ieșiți duminică la urne
04/12/2020 10:34

Alegătorii care se prezintă duminică la urne pentru a-şi alege reprezentanţii in noul Legislativ sunt obligaţi să respecte măsurile speciale de protecţie stabilite de autorităţi in contextul pandemie ...

Aproximativ 100 de milioane de americani urmeaza sa fie vaccinati impotriva COVID-19 pana la sfarsitul lunii februarie 2021
03/12/2020 13:00

Administratia presedintelui american in exercitiu Donald Trump preconizeaza vaccinarea a 100 de milioane de oameni impotriva COVID-19 in Statle Unite - pana la sfarsitul lui februarie - cu doua vaccinuri, repre ...

76 de moschei din Franța vor fi verificate
03/12/2020 11:36

Autoritătile din Franta vor face controale amănuntite la multe moschei, pentru a căuta dovezi legate de islamistii radicalizati.     76 de moschei din Franta vor fi verificate de autoritătile d ...

Percheziții AMPLE în București și alte trei județe într-un dosar de evaziune fiscală: Prejudiciul adus statului - 100.000 de euro
03/12/2020 08:43

Joi dimineată, politistii de investigare a criminalitătii economice din Olt efectuează 31 de perchezitii, in judetele Olt, Prahova, Ilfov si in municipiul Bucuresti, la sediile mai multor firme si locuintele ...

Doliu național în Franța. Fostul președinte Valéry Giscard d’Estaing Autor a murit de COVID
03/12/2020 08:26

Fostul preşedinte al Frantei Valéry Giscard d'Estaing a murit miercuri seara „ca urmare a COVID-19”, la 94 de ani. Înmormantarea sa va avea loc „in cea mai strictă intimitate ...

Avocații cer să fie incluși pe lista vaccinărilor prioritare anti-COVID
03/12/2020 06:01

Uniunea Natională a Barourilor din Romania (UNBR) a transmis ministrului Sănătătii, Nelu Tătaru, o adresă semnată de av. dr. Traian-Cornel Briciu, presedintele structurii. Avocaţii solicită să fie inc ...

FOTO - Imaginea unui medic care îmbrățișează un bolnav de COVID a devenit virală
02/12/2020 11:49

Un medic in combinezon albastru, cu mănusi si vizieră, privind in gol in timp ce tine in brate un bărbat epuizat de boală. Este o imagine care a devenit virală pe retelele de socializare si a cărei pove ...

Bebeluș născut prematur cu câteva ore înainte ca mama lui să moară de COVID
02/12/2020 11:17

Un bebelus s-a născut cu doar cateva ore inainte ca mama lui să moară răpusă de COVID-19. Svetlana Sorocinskaia, 36 de ani, s-a imbolnăvit cu virusul ucigaş după ce l-a vizitat la spital pe tatăl ei, ...


Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei