Câte avioane de vânătoare MiG 21 LanceR mai are România, de ce vor rămâne în uz încă o bună vreme

default

Dimensiune font:

| 10-07-2018 09:47

 România are operaționale în momentul de față mai puțin de două escadrile de avioane de vânătoare MiG 21 LanceR, avioane pe care se bazează exclusiv, în prezent, pentru misiunile proprii de poliție aeriană și de luptă. Pe aceste puține avioane rămase în uz - de origine sovietică, în serviciu de peste 40 de ani, modernizate între '97 și 2002 - România se va baza încă cel puțin cinci-șase ani de acum încolo, chiar dacă sunt la finalul resursei lor de viață. Cele 12 avioane F-16 cumpărate de curând încă nu sunt operaționale și, chiar și după ce vor putea executa misiuni reale, nu vor putea acoperi singure nevoile de apărare aeriană și vor trebui să lucreze cot la cot tot cu bătrânele MiG-uri. Planurile pe termen mediu? Promisiuni că vom cumpăra noi avioane F-16, circa 40 la număr după declarațiile oficialilor, dar programul, care tot ar dura câțiva ani pentru impelementare după semnarea unui contrac, bate deocamdată pasul pe loc. 

 
 
Info pe scurt:

    - În momentul de față singurele avioane proprii pe care România se bazează pentru misiuni reale și de poliție aeriană sunt în continuare de tipul MiG 21 LanceR - avioane vechi de circa 40 de ani și de care au mai rămas în uz circa 20-30, mai puțin de două escadrile complete. 

    - Deși au rămas puține în uz și sunt aproape de finalul resursei de viață - MiG-urile 21 LanceR vor continua să fie folosite cel puțin cinci-șase ani de acum încolo, dacă nu chiar mai mult.

    - Cele 12 avioane F-16 modernizate și cumpărate recent de la Portugalia încă nu sunt operaționale complet - nu sunt gata de misiuni reale și de poliție aeriană. Instruirea piloților, acumularea de ore de zbor pe noile aronave, testarea diferitelor tipuri de misiuni și a muniției - toate fac ca operaționalizarea avioanelor F-16 să dureze. 

    - Chiar și când vor fi operaționale - la finele anului în curs sau, mai probabil, anul următor - cele 12 avioane tot nu formează o escadrilă completă și vor derula misiuni în anii următori cot la cot cu mai bătrânele MiG-uri.

    - Deși nevoia de avioane noi e cunoscută de peste 20 de ani, toate guvernele au amânat momentul. Pentru alte noi avioane F-16 se negociază de peste doi ani, dar până acum nimic nu s-a întâmplat concret...

    - Chiar și dacă s-ar semna acum, un program pentru achiziția a altor 40 de avioane F-16, așa cum a anunțat ministrul Apărării, va fi derulat pe parcursul a unei perioade mai lungi - atât ca implementare, cât și ca bugetare. Între timp, timpul trece pentru bătrânele MiG-uri și pentru piloții care zboară cu ele...
 
Avion MiG 21 LanceR C la baza de la Mihail Kogălniceanu

 
 
Câte MiG 21 LanceR mai sunt operaționale și în uz? De ce va continua să fie principala aeronavă de luptă pentru încă cel puțin jumatate de deceniu... 

Accidentul aerian de sâmbătă de la baza aeriana Borcea, când un MiG 21 LanceR C s-a prabușit, iar pilotul Florin „PATRAX” Rotaru și-a pierdut viața, a stârnit numeroase comentarii în spațiul online și pe rețelele de socializare. 
 
Aviația Magazin are aici un articol la obiect de ce avioanele MiG 21 nu merită să fie numite totuși „sicrie zburătoare” așa cum mulți s-au grăbit să le catalogheze. 

Multă lume se întreabă câte astfel de aparate mai are Forțele Aeriene Române în uz, de ce mai sunt folosite astfel de aeronave vechi și de ce nu sunt încă operaționale mai noile avioane de vânătoare F-16 cumpărate recent de către România. 

Numărul exact de avioane de vânătoare MiG 21 LanceR ce mai sunt încă în uzul Forțelor Aeriene Române e ținut confidențial, însă estimările neoficiale arată că în momentul de față Armata se bazează pe circa 30 de astfel de aparate, mai puțin de două escadrile complete [n.r. o escadrilă este formată din 16 aeronave]. 

În realitate însă, numărul avioanelor MiG 21 LanceR care chiar sunt funcționale și sunt folosite este și mai mic - undeva spre 24-26 de aeronave, au precizat pentru HotNews.ro mai multe surse din domeniu. 

În prezent, avioanele MiG 21 LanceR rămase în uz mai operează de pe două baze aeriene: la Câmpia Turzii și la Mihail Kogălniceanu (ca anexa la baza aeriană 86 de la Borcea). În trecut MiG-uri 21 mai erau staționate și la Bacău.

Avioane MiG 21 LanceR C (aer-aer) / Sursă: RoAF

 
România a modernizat avioanele MiG 21 ca o măsură de tranziție, până când vom cumpăra avioane noi. MiGurile au mai rămas puține în uz, iar noile avioane s-au lăsat așteptate...

Avioanele MiG 21 au intrat în dotarea Forțelor Aeriene Române în anii '60-'80, aproape 400 la număr. Ulterior, după căderea comunismului, Forțele Aeriene au decis modernizat a 111 de aeronave cu avionică nouă și sisteme care să fie compatibile NATO. Așa a aparut modelul LanceR, avioanele modernizate la acest standard intrând treptat în dotarea Forțelor Aeriene între 1997 și 2002. 

Decizia de modernizare a o parte din avioanele MiG 21 din dotare a fost văzută ca o măsură de tranziție până când țara noastră își va permite să se doteze cu un avion de vânătoare multirol de generație nouă, lucru care a fost mereu amânat de mai toate guvernările ulterioare. 

În total au fost trei versiuni ale MiG-ului modernizat - 71 de avioane Lancer A (pentru atac la sol), 14 avioane Lancer B (cu dublă comandă, folosite mai ales pentru instruirea piloților) și 26 de avioane Lancer C (varianta de atac aer-aer). 

Toatele modelele Lancer A pentru atacul la sol au fost retrase treptat în urmă cu câțiva ani, iar dintre cele 26 de avioane tip LanceR C, opt s-au prăbușit, cu tot cu cel de sâmbătă. 

Dintre cele 14 modelele LanceR B cu dublă comandă, două s-au pierdut în accidente, dar nu toate cele rămase mai sunt operaționale. 

Astfel, doar și pe acest calcul sumar, reiese că numărul maxim de avioane MiG 21 Lancer C și Lancer B rămase oficial operaționale este de 30 de aeronave. 

Trebuie de precizat că necesarul României pentru a-și desfășura singură misiunile de poliție aeriană și pentru a îndeplini cerințele de luptă - așa cum s-a angajat România la aderarea la NATO - este de 48 de aeronave. 
 
MiG 21 LanceR B și Lancer C în fundal / Sursa: RoAF



Avioanele F-16 cumpărate de la Portugalia, modernizate și intrate în dotarea Forțelor Aeriene Române încă nu sunt complet operaționale. Abia la final de an sau în 2019...

Deși vorbim de avioane care au ajuns la limită cu resursa de viață, MiG-urile 21 din dotarea Forțelor Aeriene Române vor rămâne în uz încă cel puțin 5-6 ani de acum încolo, dacă nu chiar mai mult. Asta pentru că factorii de decizie din România nu au fost în stare să achiziționeze la timp noi avioane. Cele 12 avioane F-16 cumpărate anii trecuți de la Portugalia nu doar că nu sunt încă operaționale, ci nu constituie practic nici măcar o escadrilă completă.

România a cumpărat de la Portugalia 12 avioane F-16 A/B block 15 pe care le-a trecut printr-un proces de modernizare - Mid-Life Upgrade, un proces de aducere la zi a sistemelor, echivalent a unui block 40 - un contract de circa 600 milioane de dolari. 

Cele 9 avioane F-16 cu comandă simplă și 3 avioane F-16 cu comandă dublă au intrat gradat în dotarea Forțelor Aeriene în 2016 și 2017, sunt staționate la baza aeriană 86 Borcea (Fetești), dar încă nu sunt complet operaționale - pregătite să preia misiunile de poliție aeriană sau gata de orice misiune de luptă. 

Asta pentru că - după intrarea în dotare - pentru avioanele F-16 aduse în România a urmat o perioadă de testare a avioanelor în diverse condiții și de testare și omolgare a muniției - această ultimă etapă abia recent a început. 

Mai important însă - în toată această perioadă s-au pregătit piloții. Odată cu achiziția și modernizarea avioanelor în Portugalia, România și-a pregătit acolo și nouă piloți care, odată întorși acasă, s-au transformat la rândul lor în instructori pentru alți piloți care să se pregătească pe F-16, să adune ore de zbor și să zboare avionul în diverse situații și misiuni. 
 
Operaționalizarea celor 12 F-16 de la baza aeriană Borcea ar trebui să se facă până la final de 2018, însă acest lucru ar întârzia până anul viitor. 



România are nevoie rapid de noi avioane F-16, dar lucrurile bat pasul pe loc. Ministrul a pus ținta: ”Încă 40 de avioane!”

Deși nevoia de a achiziționa un nou avion multirol și de a înlocui bâtrânele MiG-uri, fie ele și modernizate, era cunoscută încă din anii '90, mai toate guvernele care au trecut prin Palatul Victoria au amânat cât au putut această achiziție. Când într-un final a fost ales modelul F-16 și România semnase că va achiziționa 24 de astfel de avioane din SUA, criza financiară a făcut imposibilă prima plată a acordului, iar programul a picat. 

Ulterior, cu chiu cu vai am găsit să cumpărăm din Portugalia 12 F-16 second-hand, pe care însă le-am cumpărat modernizate, trecute printr-un procesul MLU (Mid-Life Upgrade). 

Chiar și așa, cele 12 F-16 sunt puține, nici cât o escadrilă, dar a însemnat un început - instruirea piloților, dezvoltarea logisticii și a infrastructurii necesare, achiziția de noi tipuri de muniție, etc. Pasul logic următor ar fi fost să semnăm cât mai curând un nou contract pentru noi avioane, însă aici lucrurile s-au blocat. 

Nici până acum țara noastră nu a găsit încă de unde să cumpere avioane F-16, opțiunea declarată fiind tot pentru avioane second-hand pe care să le modernizăm. 

De mai bine de un doi ani MApN spune că e în căutare de parteneri de la care să cumpărăm, dar fără succes până acum - cel puțin fără să fie anunțat ceva oficial.

La începutul anului, ministrul Apărării Mihai Fifor a detaliat că ținta e de 40 de alte noi avioane: „Dorim încă 4 aeronave să completam escadrila de F-16 pe care o avem. În proiecție avem încă 36 de avioane F-16”.
 
 
Sprijin NATO pentru misiunile de poliție aeriană la Marea Neagră
 
Fără un contract semnat, sau măcar un partener oficial anunțat de la care să cumpărăm aceste avioane, programul de dotare a Forțelor Aeriene Române cu avioane F-16 pare că se va întinde cel puțin până spre 2022-2024. Asta înseamnă că în următorii ani pentru misiunile de poliție aeriană, dincolo de cele câteva F-16 din dotare, tot pe bătrânele MiG-uri 21 ne vom baza, precum și pe aliații din NATO care au început deja să trimită de două ori pe an avioane de vânătoare la baza de la Mihail Kogălniceanu. 

În aprilie, Forțele Aeriene Regale din Marea Britanie au trimis patru avioane de vânătoare Eurofitgher Typhoon și 160 de militari pentru o perioadă de patru luni, la fel ca în 2017, să ajute la operațiunile poliție aeriană la Marea Neagră. 


 
 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

COMUNA GROPNITA, JUDET IASI, sat BULBUCANI, tel/ fax 0232.414124, email: primariagropnita@gmail.com organizează licitație (etapa 2) în vederea concesionării spaţiilor din Dispensarul medical, aflate in domeniul public al comunei Gropniţa, judetul Iasi, în vederea amenajării de Cabinete medicale individuale şi Farmacie. Spațiile din Dispensarul Uman sunt identificate astfel: 3. Spaţiul nr. 3 - suprafaţă totală de 37,10 mp, situat la parterul clădirii Dispensarului medical (spaţiu de 16,55 mp-Administraţie+spaţiu de 3,75 mp-Oficiu+spaţiu de 8,80 mp-Hol+spaţiu de 4,20 mp-Depozitare+spaţiu de 3,80 mp-G.S.) 4. Spaţiul nr.4 - suprafaţa totală de 44,97 mp din care: 27,40 mp spaţii cabinete+17,57 mp spaţii comune, situat la etajul clădirii Dispensarului medical (spaţiu de 18,45mp-Camera pentru tratamente+ spaţiu de 8,95 mp-Centru personal); 5. Spaţiul nr. 5- suprafată totală de 32,47 mp din care: 14,90 mp spaţiu cabinet+17,57 spaţii comune ,situat la etajul clădirii Dispensarului medical (spaţiu 12,25 –cabinet stomatologie + 2,65 mp-Sterilizare). Concesionarea se face conform OUG nr. 57/2019 privind Codul Administrativ și Hotărârii Consiliului Local nr. 110 / 18.12.2020. Informații privind documentația de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. Documentația de atribuire se poate ridica de la sediul Primariei comunei Gropnita, Compartimentul achiziții publice. Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar este de 50 lei, se poate achita in numerar la casieria Primăriei comunei Gropnița. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 21.03.2021, ora 12:00. Ofertele se depun la sediul Primariei, data-limita de depunere a ofertelor: 26.03.2021, ora 10:00, intr- un exemplar. Data și locul la care se va desfășura ședința publică de deschidere a ofertelor: 26.03.2021, ora 11:00 la sediul Primăriei comunei Gropnița, judetul Iasi. Denumirea, adresa, numărul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iasi, strada Elena Doamna, nr. 1A, CP 700398, tel 0232260600, fax 0332435700, email: tr-iasi-reg@just.ro
Cum arată cea mai veche sculptură din România, veche de 17.000 de ani. A fost descoperită în 2019
03/03/2021 10:39

Cea mai veche sculptură din Romania a fost descoperită de arheologii targovisteni. Statueta (de 10 cm), ce a fost denumită "Venus de Piatra Neamt", are 17.000 de ani vechime si este una dintre cele ...

Curtea de Apel București își suspendă, de luni, activitatea
29/12/2019 05:38

Curtea de Apel Bucuresti a anuntat că, incepand de luni, suspendă pe termen nedeterminat activitatea instantei in cazul in care Guvernul isi mentine intentia de a tăia drepturile salariale ale magistratilor, ...

Scene de film în Drobeta Turnu Severin. A furat maşina de poliţie din curtea instituţiei
29/12/2019 05:12

Bărbatul care la inceputul lunii decembrie s-a cazat la un hotel din Drobeta Turnu Severin dandu-se ca garda de corp a unei vedete si a furat o maşină a recurs de Crăciun la un alt furt. De această dată, ...

Țara în care sute de mașini de lux sunt abandonate pe marginea drumului. Uluitor ce descoperă oamenii care intră în ele
29/12/2019 04:56

În timp ce in unele orase din lume există probleme legate de colectarea gunoiului, sărăcie sau rata ridicată a criminalitătii, in Dubai (Emiratele Arabe Unite) oamenii se confruntă cu numărul mare ...

Raport CIA: In ianuarie 1990, FSN a cerut sprijinul fostilor agenti ai Securitatii
27/12/2019 16:43

 Frontul Salvarii Nationale (FSN) a fost, in ianuarie 1990, in situatia de a cere sustinerea fostei politii politice din timpul regimului Nicolae Ceausescu, in contextul in care in Romania continuau demons ...

Canal peste Bosfor la Istanbul. Controversă între Erdogan și primarul Istanbulului
25/12/2019 19:16

 Primarul Istanbulului, Ekrem Imamoglu, a criticat miercuri proiectul in valoare de mai multe miliarde de dolari pentru construirea unui canal care să traverseze Stramtoarea Bosfor.   El a califi ...

Atenție, români: O CLIPĂ de gelozie vă poate costa șapte ani de închisoare!
25/12/2019 11:09

Tot mai multi romani au descoperit in ultimul an că sunt spionati de partenerii de viată cu ajutorul unor programe informatice. Desi folosirea lor este ilegală, sute de astfel de aplicatii pot fi descărcate ...

Experiment monstruos: China a declanșat supravegherea creierului copiilor!
24/12/2019 09:37

În China, elevii nu isi mai permit să motăie sau să caste ochii pe fereastră. Cine nu este atent la ce se predă, este depistat imediat. Cand elevii chinezi ajung la scoală, li se montează pe c ...

Cod galben de ninsori și viscol. ANM a revizuit prognoza. Mai multe județe sunt lovite de fenomene meteo extreme
23/12/2019 14:56

Specialistii Administratiei Nationale de Meteorologie au emis o informare mult asteptată de romanii din toată tara. Se pare că, in sfarsit, va ninge in Romania, insă fenomenele meteo care includ si zăpada ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei