Colin McRae Rally 04 Review
Dimensiune font:
Colin McRae Rally 04 Review
“De gustibus non disputandum” spuneau stramosii nostrii. Nu voi incerca niciodata sa ridic in slavi virtutile unui simulator doar prin simpla comparatie a acestuia cu un arcade. Ar fi penibil. Si totusi, ma gandesc destul de des la metoda pe care ar trebui sa o folosesc pentru a delimita cat mai exact cele doua tendinte. Recunosc ca sunt la fel de fascinat ca multi altii de seria Need for Speed, dar parca uneori imi doresc si altceva, nu doar viteza pura si cai putere. Problema care se ridica in acest moment este pana la ce prag este dispus producatorul unui simulator sa simuleze realitatea? In ce moment se atinge granita ideala dintre fictiune si realitate, astfel incat experienta de joc sa fie cat mai placuta? Nostim e faptul ca un joc care s-ar conforma in proportie de 100% realitatii ar fi un esec total si asta nu pentru ca nu ar fi oameni dispusi sa plateasca pentru asa ceva, ci pentru simplul fapt ca nu toata lumea are priceperea si rabdarea pilotilor profesionisti. Revin invariabil la idea de dinainte. Oare ce doza de realism este necesara in cadrul unui simulator de genul lui Colin McRae? Cred ca pentru a judeca un astfel de joc in ziua de azi, aceasta este prima intrebare caruia trebuie sa-i cautam un raspuns. Concluzia ar trebui sa depinda nu de gradul de conformitate cu realitatea, ci de imbinarea tuturor elementelor intr-un singur produs capabil sa-ti induca exact senzatia diametral opusa cu cea obtinuta in cazul in care ai avea de-a face cu un arcade.
Seria Colin cu siguranta nu este pentru cei ce isi doresc NOS la kil. Ea presupune o anumita pregatire emotionala, dublata cu o rabdare de fier. Este adevarat ca patru ore de Colin fac cat doua luni in compania unei soacre cicalitoare, insa si satisfactia este pe masura efortului. Odata cu al patrulea titlu, Codemasters a vrut sa se asigure ca ceea ce s-a intamplat cu putin timp in urma nu se va mai repeta. Nu cred ca ar trebui sa mai mentionez ca din titlul anterior lipsea cel mai important mod cu putinta, cel multiplayer. Aici, modurile propuse sunt in numar de patru si anume Championship, Rally, Stages si Quick Race. Cum mie imi place sa pornesc de la simplu la complex, o sa incep prin a va spune ca modul Quick Race este cea mai buna metoda de a va familiariza cu acest joc. Cum pentru foarte multi dintre noi prima impresie conteaza, acest mod este ideal pentru parcurgerea catorva curse in regim de urgenta. Nu uitati totusi sa mariti un pic rezolutia, sa activati FSAA (Front Scene Anti-Alising) si eventual EAX 4, asta daca placa video si cea de sunet va permit acest lucru. Doar nu vreti sa ruinati prima impresie, nu? Buuuun. Dupa cateva curse ai sentimente contrarii in legatura cu acest joc. Parca masina nu se controleaza dupa cum ai sperat initial. Parca ceva nu e in regula.
Acum este momentul pentru a ataca modul Championship. Nu are nici un sens sa incercati Rally sau Stages, caci pana in momentul in care nu le veti debloca parcurgand campionatele disponibile, nu aveti acces la ele, exceptand poate prima parte a fiecarui raliu de care te plictisesti mai mult ca sigur daca o repeti la nesfarsit. Cum spuneam, campionatul este locul ideal pentru a te forma ca pilot si pentru a debloca toate bunatatile care te asteapta. Acesta este si el divizat la randul lui in 4WD, 2WD, Group B si Expert. Ca tot m-am obisnuit sa incep de la coada la cap trebuie sa va marturisesc ca modul Expert este blocat de tot, in sensul ca nu poate fi selectat imediat (trebuie sa castigati 4WD cu optiunea advanced), in timp ce in cadrul lui Group B masinile sunt blocate (trebuie de asemenea castigate campionatele 4WD si 2WD cu diverse optiuni). 4WD se refera la masini cu tractiune integrala, construite astfel incat sa ofere maximum de performanta intr-o competitie de o asemenea anvergura. 2WD sunt modele adaptate pentru raliu ce ofera o performanta net superioara modelelor de serie dar care nu se ridica la nivelul celor din prima categorie.
In sfarsit, cele din grupa B sunt modele mai vechi (anii 1980), abandonate insa datorita accidentelor sau neplacerilor suferite de cei care le-au condus la vremea respectiva. Modul expert presupune ca nu aveti nevoie de alta perspectiva in afara celei din interiorul masinii, ca sunteti atat de bine antrenat astfel incat nu veti aduce masina intr-un hal de nedescris si ca veti putea face fata celor mai dure incercari. Nu degeaba nu aveti acces instant, asa ca acest lucru nu ar trebui sa va supere foarte tare.
Sfatul meu este sa incepeti cu masinile din grupa 2WD. Acestea sunt mult mai usor de controlat si se adapteaza mult mai bine conditiilor de drum. Se ridica totusi, in acest moment, o serie de intrebari la care ma vad nevoit sa raspund. Da, in single-player exista posibilitatea de ajustare a anumitor caracterisitici ale masini si chiar posibilitatea de a repara stricaciunile suferite, asta in contradictie cu multiplayer-ul care nu iti permite toate aceste lucruri. Sectiunea car setup te lasa sa iti alegi tipul de cauciuc folosit, selectarea inaltimii masinii, taria cu care se franeaza pe fata sau pe spate sau setarea acceleratiei in functie de numarul de curbe sau de portiuni drepte existente pe parcursul cursei. Acestea sunt doar cateva exemple si nicidecum o lista completa.
Ceea ce e insa extrem de important este faptul ca acum masina chiar se comporta in mod diferit de la o setare la alta. Nu stiu daca ati fost atenti, nu am spus bine, ci doar diferit. Adevarul este ca anumite combinatii de masini si circuite nu sunt sub nici o forma fericite, in sensul ca orice setare ai modifica, in absolut orice sens, nu vei obtine acel control ideal pe care ti-l doresti. Anumite masini ruleaza mai bine pe pietris, altele pe nisip iar altele pe asfalt. Este adevarat ca senzatia de barca pe valuri poate fi cat de cat eliminata si printr-o metoda de a conduce mult mai apropiata de realitate (mai iei degetul de pe acceleratie din cand in cand) insa in foarte multe cazuri, daca nu esti atent, ai impresia ca nu te afli la bordul unui bolid, ci la cel al unei barci cu motor.
Nu ma intelegeti gresit. Controlul masinii este net imbunatatit fata de Colin 3, insa nu este ideal in toate cazurile oricat te-ai zbate sa-l obtii. Din acest motiv este mai mult decat indicat sa incepeti cu seria 2WD. Eu, dimpotriva, simtindu-ma mai plin de pasiune m-am aruncat direct intre rechini (am inceput cu 4WD) si am avut surpriza neplacuta de a ma chinui peste puteri sa termin campionatul. Pentru ca primul raliu este cel al SUA, nu sunt probleme majore, acesta fiind relativ simplu de parcurs, insa urmatorul, raliul Finlandei este iadul intruchipat pentru orice masina din seria 4WD, indeosebi Subaru Impreza WRX 44S sau Mitsubishi Lancer Evo VII. Cea mai buna solutie este ca pentru inceput sa mergeti tot pe mana Ford cu al sau Ford Focus. In grupa 2WD cei mai buni performeri sunt sunt Ford Puma Super 1600 sau Fiat Punto 1600, mai ales ca in acest caz primul raliu este cel al Australiei. Odata ce v-ati obisnuit cu acestea puteti incerca si Citroen Xsara pentru 4WD sau Citroen Saxo pentru 2WD. Grupa B contine si ea patru masini interesante din care mentionez insa doar Audi Sport quattro (cu al sau control cat se poate de infect) si Peugeot 205. In plus, in single-player in modul rally aveti acces la masini bonus precum Ford Escort, Lancia Delta, Mitsubishi Pajero sau Citroen 2CV insa si acestea trebuie mai intai deblocate. Nu acelasi lucru se intampla in multiplayer unde aveti acces la orice masina fara nici un fel de probleme.
Partea interesanta este repararea stricaciunilor adunate pe parcursul a doua curse, fiecare raliu fiind impartit in sase portiuni plus o cursa de final pe o pista inchisa. Problema este ca fiecare reparatie costa un anumit numar de minute, maximul posibil pe care vi-l permite jocul fiind de 60. Daca ati depasit cu un minut sau doua acest timp, atunci ele se adauga celui din cursa urmatoare si riscati astfel sa pierdeti locul pentru care ati muncit atat. Fiecare sectiune merita tratata cu toata seriozitatea voastra, dar va atrag atentia ca am reusit sa termin o cursa cu doua cauciucuri explodate si inca in timp record, insa in cazul in care va moare motorul din 10 in 10 secunde puteti sa va luati adio si de la penultimul loc din clasament. Practic, e mult mai indicat sa efectuati reparatiile capitale si sa lasati, de exemplu caroseria, pentru final.
Un element nou este posibilitatea de a parcurge teste in urma carora este deblocat un anumit upgrade. Puteti primi cauciucuri speciale pentru zapada sau asfalt ud, un motor mai performant, sau o cutie de viteze imbunatatita. Aceste teste urmaresc parcurgerea unui traseu intr-un timp limitat, de obicei foarte mic, si stresarea la maxim a acelor piese sau tehnologii ce urmeaza a fi folosite in timpul competitiei. Odata castigat un anumit upgrade acesta va fi in mod automat disponibil pe tot parcursul campionatului din acel moment inainte. Din pacate insa, numarul acestora este extrem de redus ceea ce imi da senzatia ca cei de la Codemasters doar au vrut sa incerce marea cu degetul. Mai multe nu ar fi stricat, ci din contra ar fi dat jocului o savoare deosebita, mai ales daca aceste upgradeuri ar fi fost diferite, in functie de masina folosita in campionat.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau