Commandos 3: Destination Berlin Review
Dimensiune font:
Commandos 3: Destination Berlin Review
Cel de-al doilea razboi mondial s-a declansat datorita faptului ca Hitler dorea pentru poporul german „spatiul vital”. Dupa prima conflagratie mondiala, Germaniei i-au fost impuse niste conditii care au alimentat nationalismul. Hitler a profitat si ca urmare a acaparat puterea. De aici si pana la inarmarea Germaniei naziste si atacarea Poloniei, iar apoi a intregii Europe, nu a mai fost decat un pas. Aliatii aveau nevoie de oameni deosebiti care sa opereze in spatele liniilor inamice si sa saboteze „masina de razboi germana”, astfel incat sa netezeasca drumul armatelor catre victorie. Jocuri bazate pe tema celui de-al doilea razboi mondial s-au mai realizat, indeosebi first person shooters, insa Commandos a reusit sa redea atmosfera acelor timpuri cum nici un alt joc nu a mai facut-o.
Pyro Studios a lansat in 1998 primul titlu din ceea ce urma sa devina o serie de mare succes: Commandos: Behind Enemy Lines. Au urmat alte doua titluri, Commandos: Beyond the Call of Duty(1999) si Commandos 2: Men of Courage(2001). Jocurile au fost inspirate din filmele care ii incantau pe parintii nostrii in anii 60, cum ar fi „Tunurile din Navarone” sau „Acolo unde se avanta vulturii”, Commandos reusind sa preia esenta acestor capodopere cinematografice si sa o transpuna intr-un univers virtual. Asa cum era de asteptat, firma spaniola a lansat pe 14 octombrie o noua saga a bravilor soldati, Commandos 3: Destination Berlin, cu speranta ca poate si alti jucatori se vor alatura „echipei”, in afara de veteranii seriei. Jocul aduce trei noi campanii, desfasurate in Normandia, Europa Centrala si Stalingrad, insumand 12 misiuni. El nu se dezice de precedentele, asa ca fanii nu vor fi dezamagiti, dar cum era si firesc s-au produs si destule modificari.
In primul rand, AI-ul soldatilor inamici a fost imbunatatit. Se observa ca programatorii au pus accent pe acest aspect atat de controversat si important. Mediul in care se desfasoara actiunea este de asemenea de laudat si ma refer in speta la efectele meteorologice ce razbat din greu pe ecranul jucatorului. Deja este clar faptul ca soldatii inamici nu mai fac aceleasi lucruri, asa cum se intampla in primul Commandos, deci un jucator nu mai poate anticipa chiar toate miscarile lor. Mi s-au intamplat destule surprize, unele chiar neplacute, mai ales atunci cand ma asteptam ca un soldat sa faca stanga, el, de fapt, luand-o la dreapta. De aceasta data trebuie sa stai tot timpul in alerta, sa folosesti la maxim aptitudinile fiecarui membru si putina munitie pe care o au sau pe care o gasesti in timpul misiunii.
Daca in Commandos 2 iti ramanea munitie nefolosita, acum nu este cazul. Totul trebuie foarte bine calculat,dar nu ca in precedentele. Ma refer aici la capacitatea de reactie a jucatorului care trebuie sa se astepte la diferite situatii neprevazute cu care se poate intalni pe parcursul misiunilor. Din pacate, am descoperit cu stupoare ca nu mai pot efectua deja celebrele ambuscade pe care le realizam in Commandos 2. Intr-un fel, acest joc imi aduce aminte de Commandos 1, dar faptul ca gameplay-ul este mai elaborat il aduce cu un pas in fata, iar actiunea, mult mai dinamica, pare a ne distrage de la partea tactica cu care ne obisnuisera producatorii.
Din pacate, cei de la Pyro au decis sa retraga trei din cei noua membri ai echipei, asa ca au ramas doar Green Beret, Sniper, Sapper, Driver, Spy si Thief. Recunosc ca mi-a lipsit destul de mult bull-terrierul din Commandos 2. Am pornit jocul si m-am trezit intr-un Stalingrad in care lupta pentru fiecare casa se duce pana la ultimul glont. Trebuia sa omor un sniper neamt, iar centrul hartii era marcat de o fantana. Mi-am amintit imediat de filmul „Enemy at the Gates” si de misiunea „Saving private Smith” din Commandos 2. Imi era clar ca Pyro deja si-a facut un obicei din a copia filmele de razboi, un lucru pe care producatorii s-au bazat inca de la inceput asa cum am mentionat mai sus. Trezindu-ma in asemenea locatii, precum Stalingradul sau ca sediul Gestapo, am ramas putin socat gandindu-ma ca probabil actiunea din urmatorul titlu va avea loc in buncarul lui Hitler sau ca poate ii voi intalni pe marii strategi Guderian sau Rommel.
Pentru ca sentimentul de groaza pentru mine si soldatii mei sa se amplifice, am descoperit soldati germani din trupele de asalt, parasutisti sau membrii gestapo. Asta dovedeste oarecum faptul ca jocul a crescut in dificultate, lucru pe care multi probabil nu il vor aprecia, in special noii veniti in lumea Commandos. Pentru veteranii seriei aceasta nu cred ca o sa reprezinte o mare problema, pentru ca la fel ca si jocul si jucatorii s-au maturizat de-a lungul anilor.
Ca sa dau un exemplu al dificultatii, reamintesc prima misiune din Stalingrad, cu referire in special la lunetistul german, capacitatea acestuia de a avea raza vizuala deosebit de mare si de a lua in vizor si a dobora tinta umana in timp ce ea fuge. In timp ce raza vizuala a commando-ului a scazut, cea a soldatilor germani a crescut simtitor , ceea ce nu face decat sa mareasca suspansul jocului, dar si cresterea tacticilor ce vor fi folosite pentru a indeplinii misiunea. O alta constatare ar fi ca nu prea se mai pot intreprinde confruntari directe cu soldatii inamici, asta datorita caracteristicilor noului AI implementat. Eram nevoit sa ma gandesc de doua ori atunci cand atacam un grup de soldati, invaluirea sau, de multe ori, distragerea atentiei, fiind unele dintre putinele posibilitati pe care le-am avut la indemana.
Interfata pe care Commandos 3 ne-o ofera nu este nici pe departe cea de care eu, ca jucator, as fi avut nevoie. Este absolut aberant ca in mijlocul unei lupte sa ajungi sa depinzi aproape exclusiv de right click. Este o intoarcere in timp si nici pe departe o evolutie. Lipsa hotkey-urilor se face puternic simtita si nu intr-un mod placut cum Pyro si-ar fi dorit, ci din contra, controlul soldatiilor se face mult mai dificil decat pana acum ceea ce afecteaza derularea „ostilitatilor”. Cu parere de rau spun ca lipsa cutiilor, a sertarelor sau a dulapurilor care erau prezente in Commandos 2, din care puteam sa-mi procur diferite lucruri folositoare, influenteaza negativ perceptia mea in legatura cu gameplay-ul specific acestui titlu. Nu este de ajuns sa te numesti Commandos ca sa fii un joc de exceptie, dificultatea crescuta ridicand problema jucabilitatii. Parca cei care au facut jocul vor sa invinga jucatorii, sa nu le lase nici o sansa, iar acest fapt distruge din start orice posibilitate ca jocul sa prinda la public. Mi-a trebuit o anumita stare de spirit ca sa pot juca Commandos 3 si de cele mai multe ori, ea mi-a lipsit cu desavarsire.
Sectiunea multiplayer aduce un vant proaspat. Asadar, maxim 12 echipe vor putea sa se intreaca, fiecare avand sase oameni, in modul deathmatch sau, in cazul in care alegeti sa jucati doar cu commandos, puteti experimenta si collect the flags. Totusi, trebuie remarcat faptul ca s-a renuntat la clasicul mod cooperativ, apreciat de toata lumea si favorit in acelasi timp atunci cand jucam in LAN cu prietenii, acum cativa ani buni. Ma refer aici la faptul ca Pyro a lasat un mod cooperativ ambiguu, personal, neconsiderand-ul o alegere buna. In vechiul mod ti se dadea o misiune de single player iar jucatorii isi puteau alege membrii echipei cu care vor juca.
Acum avem la dispozitie trei tipuri de joc si anume numai Commandos, Commandos vs. Allies sau numai Allies. In modul deathmatch, ultima echipa care ramane in viata castiga, iar in collect the flags castiga echipa care are cele mai multe stegulete la expirarea timpului. De altfel, si in modul deathmatch exista un timer care poate fi setat pana la 30 de minute, insa nu este obligatoriu. Pyro a reusit intr-un final sa realizeze un multiplayer prin care jucatorii isi vor testa in sfarsit adevaratele puteri, nu numai impotriva AI-ului soldatilor nazisti ci si impotriva jucatorilor umani. Cred ca acest lucru constituie una dintre cele mai mari imbunatatiri aduse acestui titlu de catre producatori jocului. Este foarte placut sa stiu ca pot juca impotriva unui adversar uman care poate aplica mult mai multe tactici decat un AI.
Atunci cand am pornit jocul, ma asteptam ca grafica sa nu fie mult schimbata, dar totusi parca mi-as fi dorit mai mult. De la aparitia primului Commandos nu pot spune ca s-au facut multe modificari asupra engine-ului. Peisajele includ pana si cele mai mici detalii, iar perspectiva izometrica le da o nota aparte, chiar deosebita, prin care Commandos ramane inconfundabil. Efectele noi introduse, cum ar fi exploziile care provoaca deformari ale arhitecturii, sunt absolut impresionante, fapt care sporeste sentimentul de lupta in timp real pe care Commandos 3 ni-l ofera, oarecum pentru prima oara.
Cele mai importante adaosuri mi se par totusi interioarele 3D care pot fi si manevrate in voie. Totusi, este suparator faptul ca atunci cand am incercat sa rotesc camera, in special in mediul exterior, am avut neplacuta surpriza sa vad ca trece o perioada destul de mare pana ce aceasta isi schimba pozitia, timp in care actiunea isi continua cursul sau normal. Din pacate, asta poate duce la moartea unui membru al echipei. Personajele au si ele o mai mare expresivitate decat pana acum. Ele sunt conturate mult mai clar, ceea ce denota faptul ca grafica le confera o personalitate mai puternica. Per total, imaginea este redata foarte artistic, jocul pastrand astfel amprenta filmelor de razboi.
La capitolul sunet jocul a ramas pe aceleasi pozitii, fara prea mari modificari, cu un sunet familiar celor care au mai gustat din experienta jocurilor anterioare. Muzica meniului este una sobra, grava, cu un clar aspect militar. Cand am pornit jocul muzica parca imi spunea ceva de genul „there’s no time to wait, we must act now”. Cam aceiasi voce de tip „englishman” ne citeste briefing-ul, o voce care dupa un timp se potrivea perfect cu cea a unui majordom. Ideal ar fi fost ca producatorii sa o schimbe, deoarece, in acest fel, fiecare Commandos jucat ne da impresia de repetivitate. Atat grafica cat si sunetul nu exceleaza dar totusi reusesc sa creeze sau mai bine spus, sa recreeze atmosfera filmelor de „capa si spada” moderne.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau