Defcon – RePlay Review
Dimensiune font:
Defcon – RePlay Review
Deşi foarte multă lume ar fi tentată să afirme că studiourile „de garaj” nu au cum să supravieţuiască în actuala industrie de jocuri, Introversion Software, un mic studio de jocuri britanic care ne-a încântat acum aproape doi ani cu Darwinia, a revenit pe piaţa jocurilor PC cu un alt titlu original – Defcon. Deşi un joc aparent banal, Darwinia a primit numeroase premii de la revistele de specialitate din întreaga lume pentru originalitate şi pentru simplitatea oferită modulului de joc iar Defcon urmează îndeaproape această reţetă de succes, oferindu-ne un spectacol apocaliptic a ceea ce ar fi putut reprezenta un scenariu de holocaust nuclear.
Când auzim de Defcon, suntem duşi cu gândul (cel puţin pasionaţii de tactică militară) la starea de alertă a armatei Statelor Unite ale Americii, fiind structurată pe cinci nivele. Ultimul nivel Defcon reprezintă gradul de alertă maximă, în care accesul la armele nucleare este autorizat iar focoasele sunt pregătite în silozuri sau în alţi vectori purtători de armament nuclear (cum ar fi submarinele), gata să-şi lovească ţinta. Din fericire pentru omenire, până în ziua de azi nu a fost atins niciodată nivelul Defcon 1.
Titlul de faţă împrumută, în afară de nume şi aspecte din doctrina militară a Statelor Unite, şi elemente din filmul de succes din anul 1983, numit Wargames. În această peliculă era tratat cu apatie subiectul războiului nuclear global, în care nu există nici un învingător dintr-o astfel de confruntare, ci doar facţiuni care pierd mai mult sau mai puţin decât altele.
Plecând de la aceste surse de inspiraţie, Introversion a creat un joc care se desfăşoară pe o hartă a lumii (ce are rol şi de interfaţă), simplu realizată, fără reliefuri sau alte efecte speciale. După cum probabil o parte dintre voi se aşteptau, totul se întâmplă în timpul Războiului Rece, zidul Berlinului nu a fost dărâmat şi bineînţeles, Uniunea Sovietică continuă să fie un “Imperiu al răului”, gata să-şi nimicească adversarii în orice fel (chiar şi nuclear).
Pe scurt, Defcon este un joc de strategie în timp real, şi ca să fim şi mai corecţi cu genul, este mai mult un joc de tactică în timp real, deoarece latura economică nu există, având astfel acces doar la uneltele (vectorii nucleari) care fac ca războiul să fie total. După cum spuneam mai sus, pe harta-interfaţă a lumii avem acces la teritoriile marcante ce sunt considerate actorii principali în această confruntare nucleară: America de Sud, America de Nord, Europa, Asia, Africa şi URSS.
Un joc nou începe cu preluarea controlului asupra uneia dintre aceste zone, în care îţi veţi organiza forţele armate şi defensiva, urmând ca în final să dezlanţui şi să arunci cât mai multă putere nucleară asupra celorlalţi combatanţi. Adevăratul scop al jocului însă nu este distrugerea trupelor inamice, ci acela de a efectua cât mai multe atacuri nucleare (de succes) asupra oraşelor adverse, succesul raportându-se în scorul final. Tutorialul de la început este foarte bine realizat şi vă va învăţa tot ceea ce trebuie să ştiţi pentru a putea controla eficient desfăşurarea unei partide.
Jocul porneşte într-un ritm foarte alert, acesta având ca scală nivelurile de alertă Defcon. Totul începe cu Defcon 5, în care veţi amplasa în poziţii cât mai strategice tot soiul de staţii radar pentru a putea detecta unităţile inamice şi rachetele nucleare care vor veni spre voi mai târziu. La stadiul Defcon 4, veţi începe să vă amplasaţi bazele aeriene şi navale cât mai strategic cu putinţă. Defcon 3 se va ocupa cu utilizarea spaţiului aerian şi naval folosit pentru explorare. Defcon 2 reprezintă o continuare a nivelului anterior, în care continuaţi explorarea şi dacă descoperţi în calea voastră unităţi navale sau aeriene, puteţi să le şi interceptaţi. Haosul total începe o dată cu declanşarea modului Defcon 1, în care are loc distrugerea totală şi iremediabilă, odată ce vectorii nucleari (bombardierele, submarinele şi silozurile) îşi vor face de cap. Defcon 1 va dura până la un anumit punct, în care aproape toţi vectorii combatanţilor au fost deja desfăşuraţi şi se va termina nu înainte de a apărea un mesaj care să ne atenţioneze că jocul nu mai are mult şi că deja cam trebuie să ne plângem şi să ne numărăm morţii, ai noştri şi ai adversarilor.
Acum să nu vă imaginaţi că un joc va dura ore sau chiar zile în şir. Nici vorbă de aşa ceva! Dimpotrivă, dacă veţi mai şi accelera ritmul (pentru că producătorii ne-au oferit acces la o astfel de opţiune) se poate ajunge ca o partidă complexă, cu multe unitaţi desfăşurate pe câmpul de luptă, să nu dureze mai mult de 30-45 minute. Bineînţeles există mai multe moduri de joc, dar cel mai comun este “Speed Defcon”, deoarece dacă jucaţi “Big World” sau “Default” s-ar putea să ajungeţi chiar la câteva ore de joc per meci, iar la un moment dat veţi fi copleşiţi din cauza multitudinii unităţilor dezlănţuite şi a lipsei unei opţiuni de salvare pentru a mai putea continua.
Dar lipsa unei asemenea opţiuni este justificată deoarece este clar că jocul a fost creat în special pentru partidele online, având ca adversari jucătorii umani. De aceea, modul single-player se reduce la confruntări împotriva AI-ului, dar care după o perioadă de timp pot deveni monotone. Asta şi poate datorită faptului că AI-ul este şi destul de puternic şi nu de puţine ori te va şterge pur şi simplu de pe faţă Pământului. Dar la fel de bine, reprezintă un sparring partner excellent pentru luptele adevărate.
Pe de altă parte, modul online multiplayer oferă o luptă pe viaţă şi pe moarte contra adversarilor umani. Şi nu are rost să vă mai spun ce feeling poţi avea atunci când ştii că ai dezlănţuit un baraj nimicitor de rachete nucleare asupra prietenului cel mai bun. Puteţi de asemenea crea un fel de alianţe dacă veţi avea parte de o confruntare mai mare, care poate avea până la 6 jucători umani sau controlaţi de AI. Alianţele pot fi întrerupte oricând sau puteţi renegocia termenii cu toţi jucătorii umani. Pe de altă parte, dacă veţi avea în joc şi facţiuni controlate de AI, atunci alianţele cu aceştia pot fi făcute doar la începutul unui joc. Făcând parte dintr-o alianţă veţi avea acces la o acoperire radar mult mai mare însă în ultimă instanţă, orice tratat de neagresiune va trebui încălcat, deoarece nu poate exista decât un singur câştigător în final.
Un alt mod de joc disponibil în multiplayer (sau single-player contra jucătorilor controlaţi de AI) este “Diplomacy”, în care începeţi în cadrul unei singure alianţe, care încetul cu încetul se va dezintegra iar voi trebuie să fiţi mereu cât mai bine plasat în cadrul acesteia. Scorul în cadrul acestui mod de joc nu se stabileşte în funcţie de câtă populaţie aţi omorât, ci de teritoriul cu procentul cel mai mare de supravieţuitori la sfârşitul unei partide. Mai există şi un mod mai special numit “Office mode” în care un joc normal rulează în timp real şi în cadrul căruia nu poate fi accelerat ritmul de desfăşurare – excelent pentru cei care vor să ruleze acest joc în background la birou, cât timp şeful se află în cameră, urmând ca imediat după aceea să îşi reia activitatea de control a destinelor omenirii. Opusul acestui mod este “Speed Defcon”, ce are un timp accelerat de desfăşurare, un meci având maxim 30-45 minute.
Tot acest feeling nu putea fi realizat însă fără componenta cea mai de success din joc şi anume partea multimedia. Aceasta, în afară de morbiditatea jocului în sine, dă practic toată atmosfera jocului. Realizarea acesteia demonstrează că se mai pot şi în ziua de azi face jocuri cu feeling excelent fără a fi folosit un engine cu toate tehnologiile, shader-le şi bump-mapping-urile pământului, care să mai necesite şi hardware extrem de puternic pentru a putea fi rulat.
După cum am mai precizat, există doar o singură hartă (cea politică) pe care se desfăşoară acţiunea. Din acest motiv, nu avem parte de elemente vizuale deosebite, care să ne încânte privirea. Avem în schimb această hartă simplistă în care apar vectorii militari, care nu sunt altceva decât nişte semne în formă de submarin, radar, focos nuclear, siloz, bombardier etc. Singurul lucru pe care îl puteţi face odată ce se dezlănţuie haosul este să urmăriţi statisticile care vă vor fi afişate după fiecare lovitură mai mult sau mai puţin reuşită asupra oraşele inamice. Iar sutele de mii de morţi vor continua să curgă şi să curgă în timp ce vectorii nucleari îşi vor lovi cu nonşalanţă ţintele.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau