Dungeon Defenders Review

default

Dimensiune font:

| 22-10-2012 15:57

Dungeon Defenders Review

Hibridul tower defense/action a apărut parcă de nicăieri. Majoritatea genurilor îşi fac loc timid, încearcă marea cu sarea, iar mult după ce s-a consolidat eticheta lor ca specie de divertisment media, vezi câte un studio sau două care se încumetă să adauge un membru sau doi familiei. Cu toate astea, tripleţii Sanctum, Orcs Must Die! şi Dungeon Defenders s-au potrivit cumva şi ne-au invadat PC-urile cam în aceeaşi perioadă, semn de curaj din partea producătorilor.

În urmă cu ceva ani, predecesorii luaseră forma hărţilor personalizate de Warcraft III, unde un Naga Shrine reprezenta un turn de apă, turnuleţele orcilor aruncau cu bolovani şi în general orice turn era, de fapt şi de drept, un model de clădire din jocul clasic cu funcţii alterate.

Perspectiva izometrică, lipsa contactului direct şi grafica reciclată ştampilau însă întreaga experienţă cu un aer foarte impersonal şi făcut pe genunchi. Lipsea implicarea directă, tensiunea şi flexbilitatea unui protagonist. Iar cei care se jucau Tower Defense o făceau cu o singură mână şi aceeaşi privire apatică pe care o au bătrâneii care se joacă Bingo prin filme.

Toate astea s-au schimbat odată cu Orcs Must Die!, un titlu cu un production value, grad de finisare grafică şi o abordare cât se poate de intense şi pline de substanţă. După Orcs Must Die!, Bossman mi-a dat pe mână Dungeon Defenders, despre care mărturisesc că nu auzisem, deşi am tot trâmbiţat cum că de ce n-are Orcs Must Die! co-op. Fusesem limitat la a mă întrece în clasamente cu amicul CioLAN şi m-am bucurat nespus odată ce am aflat că DD nu doar că are implementat acest mod de joc, dar chiar orbitează în jurul lui.

În primă instanţă, Dungeon Defenders îţi cere să îţi creezi un personaj, alegând una din patru clase disponibile momentan, fiecare cu abilităţi şi capcane proprii. În ordinea dificultăţii sugerate de producători, acestea sunt Apprentice (un mag foarte asemănător lui Veigar din League of Legends ca reprezentare grafică), Squire (un mic cavaler cu o sabie de trei ori cât el), Huntress (arhetipul vânătorului) şi Monk (o clasă de suport specializată în aure). Personalizarea constă în alegerea skin-ului (în cazul deblocării celor alternative), alegerea numelui şi modificarea culorilor de bază de pe costum.

Capcanele variază în funcţie de clasă, iar marele avantaj al modului co-op este sinergia pe care o obţii combinând inteligent poziţia capcanelor puse de două sau mai multe clase. Spre exemplu, un Gas Trap care încetineşte considerabil monştrii atacatori, pus de Huntress, alături de capcanele mult mai orientate înspre distrugeri ale Squire-ului îţi multiplică considerabil damage-ul făcut. La fel şi cu aura de slow a Monk-ului sau a barierelor magice din dotarea Apprentice-ului, care elimină imunităţile deosebite ale unora dintre invadatori.

Povestea e o chestiune generică (precum cea din OMD, de altfel), şi este reprezentată grafic prin nişte ilustraţii statice (precum în OMD, de altfel). Adevăraţii eroi au părăsit regatul, iar destinul acestuia a rămas în mâinile unor luptători miniaturali. De unde şi aspectul de anime cu copii pe care îl are jocul, o glazură cel-shaded foarte colorată, peste modele destul de minimaliste.

Exceptând modul co-op, ce îl deosebeşte decisiv pe Dungeon Defenders de OMD! este doza mult mai generoasă de elemente RPG. Personajele fac level up în mod clasic, cu ajutorul experienţei obţinute atât pentru monştrii răpuşi, cât şi diverselor recompense de la sfârşitul fiecărei runde sau hărţi. Un level up aduce cu sine câteva puncte ce pot fi investite în atributele eroului. În partea superioară a panoului i se poate îmbunătăţi volumul de viaţă, damage-ul, deplasarea şi viteza de folosire a abilităţilor (plasarea, repararea şi îmbunătăţirea capcanelor se realizează printr-o vrajă, în convenţia jocului), în timp ce în partea inferioară găsim atributele capcanelor: damage, rază, viteză de reîncărcare şi puncte de viaţă.

În plus, echipamentul (ce cade aleator de la monştri sau este cules din cufere împrăştiate pe hartă) poate fi folosit şi îmbunătăţit la rândul lui. Dat fiind că o să aveţi cantităţi industriale de gioarse aruncate pe hartă, iar după o vreme cele utile vor fi extrem de rare, producătorii au introdus un sistem de identificare a obiectelor mai bune decât ceea ce ai echipat în prezent: acestea apar pe hartă marcate cu verde, iar în ecranul de joc cu două paranteze verzi în jurul unei aure gălbui.

Restul vor fi vândute automat, iar mana (unitatea monetară a jocului) distribuită automat între jucători. Mana e folosită la cam toate acţiunile inginereşti de pe hartă – plasarea capcanelor, îmbunătăţirea lor, reparaţii şi chiar şi pentru abilităţile speciale folosite de eroi. În afara hărţilor, mana se investeşte în upgrade-uri (al căror cost creşte exponenţial cu fiecare nivel), echipament de la magazin sau pets.

O surpriză plăcută au fost cei patru pets primiţi cadou pentru activarea pe Steam a jocului, fiecare dintre ei reprezentând un personaj din Team Fortress 2, cu abilităţi specifice adaptate lui Dungeon Defenders. Medicul te vindecă, Pyro şi Heavy fac damage, iar Inginerul repară clădiri.

Achiziţionarea pe Steam a jocului recompensează jucătorul şi cu un Portal Gun, având exact aceeaşi funcţie ca şi în jocul din care e împrumutat. Pe lângă aceştia, mai e disponibilă o pleiadă de alţi companioni, de la dragoni şi găini la un cowboy care levitează, asigurând destulă variaţie atât în aspect, cât şi în tactică. Iar dacă aveţi destulă mana, puteţi de asemenea să vă respecializaţi personajul (să resetaţi atributele şi să redistribuiţi punctele după bunul plac) sau să obţineţi un bonus de experienţă pe cât de scump, pe atât de util.

De Halloween, producătorii au introdus un DLC gratuit care conţine o hartă modificată cu decoruri de sărbătoare (Halloween Spooktacular) adresată jucătorilor de nivel avansat (60+) şi skin-uri cu specific ataşate fiecărui personaj în parte. Şi că tot vorbim de hărţi, în afara celor din campanie (împărţită în trei acte, la finalul fiecăruia apărând câte un boss, cu vulnerabilităţi specifice) mai există şi diverse challenge-uri, cu particularităţi cel puţin interesante: să asaltezi tu însuţi cristalele pe care în mod normal trebuie să le aperi, să anihilezi paraşutişti care apar aleator ş.a.m.d.

Iar în cazul în care preferaţi să jucaţi singuri – deşi habar n-am de ce ar prefera cineva aşa ceva, mai ales în cazul de faţă – puteţi schimba personajul la sfârşitul fiecărui val, pentru a vă aduce singuri variaţie în labirintul de capcane. Toate astea, bineînţeles, în limita impusă de joc pentru numărul de capcane – altfel ar fi extrem de dezechilibrat, în favoarea jucătorilor.

DD promite adăugarea a încă cel puţin două clase, prin DLC – Jester şi Berserker, pentru împătimiţii care vor dori conţinut în plus. Din păcate, nici aici nu avem editor de hărţi, iar cele de bază par ceva mai mici şi înghesuite decât cele din OMD! În apărarea lor însă, sunt destul de bine gândite, iar detaliile şi decorurile dau dovadă de mai multă variaţie decât concurenţa.

Totuşi, există nişte departamente la care Dungeon Defenders stă ceva mai slab: coliziunile, sistemul de luptă şi animaţiile. Unde Orcs Must Die! excelează este fix naturaleţea luptei, mişcările mai migălos executate şi sportul de contact. Chiar dacă ambele titluri sunt cât se poate de caricaturizate, DD se aseamănă mai mult cu un joc video din seria LEGO, iar bug-urile de coliziune, clipping sau blocare a invadatorilor nu întârzie să apară. Astfel, OMD e decisiv mai arătos şi mai convingător, DD compensând în schimb prin factorul cooperativ şi structura ceva mai orientată înspre rejucabilitate.

Dungeon Defenders are marea calitate de a crea dependenţă, însă după destul de mult timp acest atribut diluează divertismentul oferit, transformând ceea ce iniţial era o luptă tactică şi efort de colaborare într-un farm repetitiv menit să-ţi îmbunătăţească atributele, echipamentul şi să strângă achievement-uri şi mana.

Ce e cert e că această fereastră de timp va fi probabil mai mare decât cea din OMD!, iar dacă puneţi mare preţ strict pe cât de mult timp interactiv vă oferă un joc… sau pe modul co-op… sau pe îmbunătăţirea atributelor şi colectarea de loot, ar trebui să alegeţi Dungeon Defenders.

În definitiv, analogia finală este: lung şi fluctuant – Dungeon Defenders, scurt, dar mai intens şi cizelat – Orcs Must Die! Dat fiind că preţul e mai mult sau mai puţin acelaşi (adică foarte mic), dacă aveţi de ales trebuie să luaţi în considerare caracteristicile de mai sus. Mărturisesc însă că, deşi am pus momentan jocul pe raft, sunt şanse mai mari să revin la DD decât la OMD, în mare parte fiindcă am epuizat aproape tot conţinutul celui din urmă.


Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

Scandal în Gara de Nord. Un jandarm a fost bătut crunt de un bărbat despuiat
21/01/2021 16:35

  Un jandarm bucurestean a fost transportat la spital după ce a fost bătut, in Gara de Nord din Capitală, de un bărbat care se plimba in pielea goală pe unul dintre peroane. Agresorul este un activis ...

Incendiu în India. Arde o fabrică a celui mai mare producător de vaccinuri din lume
21/01/2021 16:00

Un incendiu violent a izbucnit la o fabrică construită pentru Serum Institute of India (SII), cel mai mare producător de vaccinuri din lume, scrie Aljazeera. Potrivit unei surse apropiate firmei, nu va fi af ...

România a tras lozul câștigător: putem accesa 100 de miliarde de euro de la UE în perioada 2021-2027
21/01/2021 15:53

Romania va avea la dispoziţie un buget total de 100 miliarde euro in exerciţiul de finanţare europeană 2021-2027, de trei ori mai mult decat in perioada 2014-2020, iar agricultura şi programele de Dezvolta ...

 Locuitorii din Târgu Neamț, datori la Primărie cu aproape 14 milioane de lei
21/01/2021 14:56

Primăria Targu Neamţ are de recuperat de la datornici restante de la persoane fizice sau juridice suma de 13.800.000 lei.Din valorea totală a datoriilor 4.500.000 lei revine celor 52 de societăţi comerci ...

FOTO Cum arată Mar-a-Lago, vila în care Trump și-a stabilit reședința: 126 de camere, 33 de băi și un teren de golf
21/01/2021 14:38

 Donald Trump a părăsit miercuri Washingtonul cu destinatia Florida unde isi va stabili resedinta la vila Mar-a-Lago, un complex cu 126 de camere, 33 de băi, 3 buncăre anti-atomice si un teren de ...

Cel puţin 28 de morţi şi peste 70 de răniţi în urma unui dublu atentat sinucigaş la Bagdad
21/01/2021 12:55

Cel puţin 28 de persoane au fost ucise şi alte peste 70 au fost rănite intr-un dublu atentat sinucigaş cu bombă care a avut loc intr-o piaţă din Bagdad, joi, primul atac de asemenea anvergură după ani ...

Germania. Pacient mort după ce s-a reinfectat cu COVID-19
21/01/2021 12:00

  Un bărbat care s-a infectat a doua oară cu COVID-19 a murit in sudul Germaniei, au anunţat oficialii locali, acesta fiind primul caz din ţară in care o persoană a decedat in urma reinfectării cu ...

Cursa București-Madrid, întoarsă de urgență din zbor
21/01/2021 11:40

Este vorba despre cursa Tarom dintre Bucuresti si Madrid. Din primele informatii, se pare că unei persoane i s-a făcut rău in timpul zborului si a lesinat, iar pilotii au luat decizia să se intoarcă pe c ...

Două orașe din România în topul celor 20 de oraşe din lume în care se trăieşte cel mai sănătos
21/01/2021 10:37

Topul traiului sănătos include si două orase din Romania. Timişoara şi Cluj-Napoca au fost nominalizate in top 20 de oraşe din lume in care se poate trăi sănătos in 2021, intr-un clasament realizat de ...

Percheziții de amploare ale polițiștilor în Capitală: au dat de urma profitorilor de pandemie
21/01/2021 08:47

Poliţiştii fac, joi dimineată, percheziţii la locuintele unor suspecti din Bucuresti si Călărasi cercetati pentru inşelăciune, după ce ar fi obtinut indemnizatii de pandemie cu acte falsificate.   ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei