Enemy Territory: Quake Wars
Dimensiune font:
Enemy Territory: Quake Wars
Un jucator in propria sa liga
Cooperarea in joaca pe echipe nu este pentru oricine, mai ales acum cand jocurile au devenit din ce in ce mai tactice, insa cel mai nou joc al studioului Splash Damage ne incurajeaza si ne da noi motive sa muncim in echipa, oferindu-ne recompense individuale, actiune alerta si misiuni cu obiective bine determinate pe sistemul „o echipa ataca, iar cealalta se apara." Din avion, Quake Wars seamana izbitor de mult cu Battlefield 2142, deoarece ambele jocuri sunt FPS-uri team-based unde actiunea se petrece in camp deschis, ofera un sistem de clase de personaje din care sa alegem uniforma care ni se potriveste cel mai bine si vehicule care amplifica proportiile macelului. Asemanarile se opresc insa aici, diferentele la nivel de detaliu fiind suficient de mari pentru a le putea deosebi cu usurinta, iar asta pentru ca succesorul spiritual al excelentului Wolfenstein: Enemy Territory evita gameplay-ul specific razboiului de uzura din Battlefield, insistand sa ne puna in fata unor provocari mai interesante, cu misiuni structurate pe etape.
Invazie cu zurgalai
Din punct de vedere cronologic, actiunea din Enemy Territory: Quake Wars se petrece inaintea evenimentelor din Quake II, cand Strogg, o rasa extraterestra de cyborgi, invadeaza Pamantul aterizand pe mai multe continente simultan, iar GDF (Global Defense Force) primeste misiunea de a-i alunga. Totusi, desi recreaza bataliile importante purtate de-a lungul razboiului, hartile din Quake Wars nu sunt legate intre ele din punct de vedere narativ, iar dintre toate modurile de joc, care in total sunt trei, cel mai jucat este Campanie. Principala caracteristica a acestuia este ca face conexiunea intre trei harti, asmutind cele doua echipe adverse una impotriva celeilalte in vederea obtinerii titlului de „cel mai bun din trei meciuri consecutive dintr-o serie." La randul lor, hartile sunt impartite in teritorii, echipa care isi apara obiectivele detinandu-le initial pe toate, cu exceptia unuia dintre ele, de unde porneste atacul echipei adverse. Mentinerea controlului asupra teritoriilor este foarte importanta, deoarece putem construi turele si piese de artilerie numai pe teritoriile aflate in proprietatea echipei noastre. Pe masura ce avanseaza, indeplinind propriile ei obiective, echipa atacatoare castiga noi teritorii, pe care echipa care le apara trebuie sa le protejeze de-a lungul unei perioade de timp bine determinate, recucerirea lor fiind imposibila. Pe harta Outskirts, de exemplu, extraterestrii Strogg au amplasat un dispozitiv care sa supravegheze constructia unei fabrici, misiunea fortelor GDF fiind aceea de a sparge liniile de aparare Strogg, sa fure dispozitivul si sa-l transporte la inaltul comandament GDF pentru a-l supune unei analize atente. In acest caz, echipa GDF este in ofensiva, iar echipa Strogg in defensiva, primul pas pe care trebuie sa-l faca atacatorii fiind distrugerea baricadei, trimitand soldati care plaseze incarcaturi explozive pe ea. Constructorii Strogg le pot dezamorsa insa, daca reusesc sa ajunga la ele in timp util. Odata distrusa baricada, un membru al echipei GDF trebuie sa conduca apoi un MCP (Post Mobil de Comanda) dincolo de baricada, si sa-l parcheze in curtea Avanpostului Central. Fortele Strogg pot opri deplasarea MCP-ului avariindu-l, inginerii GDF fiind adesea obligati sa-l repare din mers. Daca MCP-ul reuseste sa ajunga intreg la destinatie, un agent Covert Ops trebuie sa dezactiveze apoi generatorul de scut, permitandu-le camarazilor sai sa patrunda in inima bazei adverse. In cazul in care echipa GDF indeplineste toate obiectivele in intervalul de timp alocat partidei, castiga. In caz contrar, victoria le va apartine fortelor Strogg.
Experienta in campul muncii
Pe masura ce colectia de frag-uri creste si indeplinesti obiectivele de pe harta, precum si cele aferente clasei din care faci parte, castigi puncte de experienta ce-ti recompenseaza efortul depus, iar Campania este modul ideal de a aduna cat mai multe, deoarece ai mai mult timp la dispozitie pentru a obtine rezultate. Recompensele includ arme mai bune, precizie sporita, mai multa munitie si multe altele, insa arsenalul este resetat la finalul seriei, fortandu-te sa o iei din nou de la capat, ajutat de echipamentul standard. Probabil ca astfel producatorul a vrut sa pastreze un oarecare echilibru intre forte, asigurandu-se ca o echipa de nivel mare nu va avea niciodata ocazia sa decimeze cu usurinta un adversar mult mai slab. Totusi, este putin dureros sa te vezi despuiat de recompense, mai ales dupa ce le-ai obtinut cu atata truda... Oare asta nu scade putin (cam mult) din semnificatia recompenselor in sine?
Anyways, in Quake Wars talentul adevarat se vede intr-un clasament general, avansarea in grad netinand cont doar de acumularea unei gramezi de puncte de experienta, ci si de indeplinirea obiectivelor secundare stabilite de echipa. Cu alte cuvinte, daca te intereseaza doar gradele si nu iti pasa daca echipa ta castiga, oricum esti nevoit sa indeplinesti toate obiectivele secundare, altfel nu vei creste in grad. In acest fel, jocul incurajeaza camaraderia si obliga oile ratacite sa se alature echipei.
Asadar, munca in echipa este importanta in Quake Wars, dar si mai important este sa-ti stii bine meseria si care este rolul tau in familie, deoarece anumite obiective pot fi indeplinite doar de o clasa anume. De exemplu, daca joci din bocancii unui Covert Ops GDF (adica ai lunetistului), iar urmatorul obiectiv te pune in situatia de a hack-ui o hardughie computerizata, va trebui sa-ti parasesti cuibul din varful muntelui, sa te avanti printre gloante si explozii catre destinatia finala, cu speranta ca vei ajunge intreg acolo. In Quake Wars, fiecare clasa are rolul ei pe campul de lupta. Indeplinirea unor obiectivele multiple, ce necesita colaborarea dintre mai multe clase diferite, nu numai ca forteaza o echipa sa detina cate un jucator din fiecare clasa, dar incurajeaza jucatorii sa se joace cu toate clasele disponibile, pentru ca astfel au sansa de a creste mai repede in grad. O echipa alcatuita numai din ingineri sau soldati (functie de clasa necesara indeplinirii obiectivului) nu va avea niciodata sorti de izbanda impotriva unei echipe multilateral-dezvoltate; cativa soldati nu au cum, practic, sa se apropie de podul ce trebuie construit pentru a cuceri un teritoriu, in lipsa inginerilor care sa il ridice, a artileristilor care sa le deschida calea si, de ce nu, a medicilor care sa-i resusciteze daca sfarsesc tragic.
Clasele sunt in numar de cinci, iar in cazul GDF ele sunt: Soldatul, a carui putere mare de foc il recomanda la distrugerea obiectivelor, Medicul care poate reinvia camarazii cazuti pe front si imparte pachetele cu sanatate si Inginerul care construieste turele defensive, repara orice si se achita de cladirea structurilor de care are nevoie echipa pentru a invada teritoriul inamic. Despre lunetisti, numai de bine. Identice prin functionalitate, clasele Strogg sunt alcatuite din Aggresor, Technician, Constructor, Oppressor si Infiltrator. Ca o paranteza, este bine de stiut ca atat Covert Ops-ul, cat si Infiltrator-ul pot fura uniforma unui adversar cazut la pamant si sa se strecoare incognito in curtea inamicului. In plus, ambele factiuni poseda cate un garaj intesat cu vehicule reprezentative pentru fiecare rasa, numai bune pentru a transporta rapid trupele pe campul de lupta sau pentru a decima infanteria adversa. Nu sunt indestructibile si nici nu joaca intotdeauna un rol crucial, dar in mainile unor asi ai zborului sau ai volanului pot oferi un avantaj considerabil echipelor din care fac parte meseriasii in cauza.
Şi inca ceva. Spre deosebire de armele GDF, care folosesc arsenalul clasic de gloante si rachete, dar intr-o forma mai evoluata, fanii jocurilor Quake vor descoperi cateva variatiuni pe aceeasi tema ale catorva arme reprezentative pentru serie, cum ar fi rail gun-ul, nail gun-ul, lansatorul de „strachete", carabina cu doua tevi si hyper blaster-ul. Pana si gameplay-ul, foarte alert, s-a pastrat in mare masura, actiunea din Quake Wars fiind astfel mai frenetica si mai brutala decat cea din Battlefield 2142.
Splashed and Damaged
Chiar daca jocul pune puternic accentul pe multiplayer, in Enemy Territory: Quake Wars exista totusi si o campanie single player, cu boti destepti si tot tacamul. Ma rog, impropriu spus campanie, daca ne gandim ca suntem invitati sa jucam pe aceleasi harti, insa nu exista metoda mai buna de a te familiariza cu gameplay-ul si sa observi linistit diferentele dintre GDF si Strogg, vehiculele si clasele acestora. Level designul, dar si layout-ul hartilor (in numar de 12) sunt foarte reusite, iar echilibrul dintre spatiile exterioare intinse si cele interioare, unde luptele „mano-a-mano" pot deveni surprinzator de personale, se simte. Totusi, Splash Damage si id Software au ales sa sacrifice intr-o oarecare masura grafica de zile mari in favoarea gameplay-ului, aparent pentru a putea fi jucat pe o varietate mai mare de sisteme. Jucatorul, arma acestuia, vehiculele si efectele vizuale, cum ar fi aerul distorsionat de caldura degajata de arma, sunt singurele capitole la care Quake Wars straluceste din punct de vedere vizual, atentia de care a dat dovada producatorul in cazul acestora fiind de-a dreptul exemplara. Prin comparatie, restul obiectelor nu sunt detaliat texturate, iar exploziile sunt lipsite de spectaculozitatea pe care o astepti de la un joc in care se trage cu tunuri orbitale, rachete si ploua cu grenade. Dar asta nu inseamna ca grafica din Quake Wars nu o concureaza cu succes pe cea din Battlefield 2142; pur si simplu evita sa impinga limitele si cu asta, basta.
In ciuda catorva probleme minore si a faptului ca in prima faza nu te poti abtine sa nu-l compari cu Battlefield 2142, Enemy Territory: Quake Wars este un joc deosebit, creat de oameni care stiu cu ce se mananca astfel de jocuri. Este distractiv, accesibil, cu un gameplay variat, actiune frenetica si idei ce reusesc adesea sa trimita concurenta la plimbare. In concluzie, cumparati-l. Daca n-aveti bani, imprumutati, cersiti sau implorati, pentru ca merita sa-l jucati.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau