Fallout 3 Review

default

Dimensiune font:

| 23-10-2012 14:19

Fallout 3 Review

Fallout. Primul exemplu care îmi vine în minte ca şi contraargument la adresa afirmaţiei cunoscutului critic de film Roger Ebert, care considera că jocurile video nu pot fi artă.

Prin Fallout mă refer, desigur, la primele două titluri din serie. Consider că marea majoritate a jocurilor video nu sunt artă, ci o formă interactivă de divertisment, dar că au existat de-a lungul timpului câteva exemple care au emigrat de pe tărâmul limitat al mediului din care se trag şi au traversat graniţa către plaiuri mai elevate.

Din păcate, există o diferenţă fundamentală a domeniului care împiedică, în ochii unora, catalogarea jocurilor drept artă şi prin asta mă refer la libertatea de decizie şi elementul interactiv din jocuri. Ebert (şi alţii) susţin că în artă e esenţial ca obiectul să preia exact forma pe care a conceput-o autorul.

Şi sunt oarecum de acord cu afirmaţia aceasta, însă cred că şi spectatorul ia parte activă la creaţie prin modul în care percepe produsul. Astfel încât, dacă într-o sală de cinema feedback-ul consumatorului apare sub forma sperieturilor, lacrimilor, râsului şi stării de după vizionare, în faţa calculatorului avem parte (în anumite cazuri) de aceeaşi formă de digestie mintală a artei, complementată de libertatea de a lua parte la acţiune şi a o influenţa.

Fireşte, nu e de ajuns să avem un spectacol de lumini în faţă pentru a cataloga fenomenul drept „artă”. E nevoie de nişte producători deosebiţi care să construiască o realitate interesantă şi complexă, să înţeleagă mediile clasice înainte să aspire la ceva alternativ, şi care, cel mai important, să fie mai interesaţi de calitatea creaţiei lor decât de numărul scris pe carnetul de cecuri pe care îl primesc ulterior.

Acestea fiind zise, nu sunt sigur că artizanii de la Bethesda erau perfect conştienţi de importanţa licenţei Fallout când au cumpărat-o pentru a produce o continuare.

Odată ca niciodată, după sfârşitul lumii

Povestea seriei Fallout descrie o lume care la un moment dat a luat-o pe o altă cale faţă de a noastră. Nu se ştie exact când a avut loc această divergenţă (deşi e lucru cert că a avut loc după cel de-al Doilea Război Mondial), dar rezultatul a fost o lume foarte asemănătoare cu cea actuală, însă în acelaşi timp foarte diferită.

O lume în care cercetătorii reuşesc să stăpânească puterea fuziunii la rece, unde Statele Unite sunt divizate în 13 Commonwealth-uri la începutul secolului 21, China invadează Alaska în iarna din 2066 din cauza nevoii disperate de petrol, iar Canada este anexată de Statele Unite din aceleaşi motive în 2072.

Din păcate, toate realizările acestei versiuni a umanităţii sunt rase de pe faţa Pământului pe 23 octombrie 2077. Data Marelui Război. Când bombele nucleare au demonstrat cât se poate de clar că „Războiul nu se schimbă niciodată”. Cine a apăsat primul pe buton şi de ce oricum nu mai contează.

Construcţia anterioară de adăposturi anti-nucleare numite Vault-uri a permis totuşi unei mici părţi a populaţiei Statelor Unite să scape nevătămată. Numai că la un moment dat iese la iveală faptul că Vault-urile nu au fost proiectate ca să salveze vieţi omeneşti în cazul unui dezastru nuclear, ci sunt experimente sociale cu diverse scopuri,

Primele două Fallout-uri se desfăşoară în California / Nevada şi sunt legate din punct de vedere al poveştii şi prin faptul că protagonistul din Fallout 2 este descendentul direct al Vault Dweller-ului din Fallout.

Însă evenimentele din Fallout 3 se desfăşoară în 2277 – la mai bine de 30 de ani după terminarea acţiunii din Fallout 2 – pe coasta de est a Statelor Unite. Mai precis, în Washington D.C.

Naşterea unui om S.P.E.C.I.A.L.

Prima imagine din joc ilustrează la persoana întâi naşterea protagonistului. Sexul şi numele sunt alese în concordanţă cu întrebările tatălui, în timp ce înfăţişarea este stabilită cu ajutorul „proiectorului genetic”.

Ulterior, prin intermediul unei cărţi de copii, se distribuie şi punctele care vor determina cât de puternic (Strength), intuitiv (Perception), rezistent (Endurance), carismatic (Charisma), inteligent (Intelligence), agil (Agility) şi norocos (Luck) va fi protagonistul. Într-un cuvânt, sistemul S.P.E.C.I.A.L. cunoscut şi iubit de fanii seriei.

Combinarea tutorialului cu definirea personajului şi maturizarea acestuia e interesantă ca idee, dar suferă foarte mult din cauza diverselor situaţii absolut cretine presărate în prima jumătate de oră. Personajele par extrase dintr-un sitcom cu adolescenţi americani, avem o sărbătorire a aniversării de 10 ani a protagonistului plină de variante râzgâiate de răspuns, plus câteva glumiţe reuşite aruncate pe ici-colo. Am continuat să sper, tot mai acrit, că lucrurile se vor îmbunătăţi.

Speranţa a murit însă în punctul în care am fost numit Vault Guardian după ce am lăsat în urmă adăpostul subteran plin de cadavre, pe care făcusem exerciţiu de tir. Vedeţi voi, la scurt timp după ce am împlinit 19 ani, tatăl meu a dat bir cu fugiţii, lăsându-mi totuşi un memo în care mi-a explicat cât de mult însemn pentru el. Moment în care Overseer-ul, cel pus la conducerea Vault-ului, a decis că ar fi o idee bună ca forţele de securitate să-mi tragă un glonţ în cap pentru faptele săvârşite de al meu părinte iubitor.

Trecând peste faptul că viitorii mei călăi nu aveau nici un fel de remuşcare în a mă umple de plumb, deşi mă ştiau de când eram „uite atâtica”, secvenţa de evadare e dureros de scurtă şi de uşoară, fiind dublată de o intrigă neconvingătoare şi dialoguri generice. De exemplu, Jonas, asistentul tatălui meu, este ucis şi se încearcă o uşoară dramatizare a situaţiei. Dar în condiţiile în care nu se poate dezvolta o relaţie serioasă între personaje şi jucător într-un interval de timp atât de scurt, moartea lui (şi aproape a tuturor celorlalţi supravieţuitori din Vault 101, dacă îi luaţi în şuturi) mă lasă rece, chiar dezamăgit.

Odată scăpat din buncărul de unde nimeni nu iese, veţi descoperi (dacă sunteţi la curent cu ce s-a întâmplat prin primele Fallout-uri) că anumite facţiuni de pe coasta de Vest au revenit în forţă, deşi acum tehnocraţii nepăsători din Brotherhood of Steel au primit un accent mai altruist. Raiderii, mereu aceiaşi, se droghează de zor cu Jet, jefuiesc, ucid şi distrug totul în cale, în stilul punk-anarhic specific, iar Enclave-ul, aşa-zisul guvern al „umanităţii pure”, ascunde un secret întunecat.

Mutanţii asemănători cu zombie, Ghouls, s-au adăpostit într-un muzeu de istorie pe care l-au redenumit Underworld, iar interacţiunea cu ei scoate în evidenţă un liberalism cam pueril. Majoritatea covârşitoare a acestora se consideră neîndreptăţită, unii dintre ei ar vrea drepturi egale, iar câţiva şi-au pus în cap să le tragă un glonţ între ochi oamenilor care le neagă aspiraţiile sociale.

Poate că supraanalizez, dar unde în primele două jocuri aveam tabloul perfect al unor indivizi bătuţi de soartă care încearcă să supravieţuiască, aici avem o zbatere socială de proporţii care, după câteva dialoguri şi declaraţii ale unor personaje, pare un pic ridicolă. Evident, din acest tablou nu puteau lipsi Super Mutanţii, într-o variantă mai puternică, dar mai senilă a lor, creată (surpriză!) într-un Vault.

Pe lângă aceştia, apar şi unele grupări noi – o gaşcă de canibali ascunsă într-un complex subteran numit după satul Mereşti, din Harghita, o comunitate dezvoltată la bordul unui portavion eşuat din cauza unui tsunami, sau nişte fanatici religioşi care repetă în neştire fizica de clasa a 6-a şi o laudă ca pe o entitate divină.

O diferenţă majoră între Fallout 3 şi primele două jocuri din serie e reprezentată de modul în care este alcătuită populaţia – în Capital Wasteland sunt foarte mulţi „mobi”, inamici, cum vreţi voi să le spuneţi. Mult prea mulţi comparativ cu personajele cu care poţi interacţiona şi pe altă cale decât folosind, aşa cum observă chiar un personaj din joc, „diplomaţie cu puşca”.

Dacă în primele două Fallout-uri eram mândri că avem un PipBoy 2000, acum vom primi modelul 3000, cu ocazia celei de-a 10-a aniversări a protagonistului, menţionată anterior. Acesta va servi din nou ca interfaţă principală, având şi câteva accesorii interesante. Cum ar fi radioul, utilizat fie la ascultarea staţiilor înfiinţate în Wasteland, fie pentru descoperirea anumitor misiuni „neoficiale”. Trebuie spus că aceste înregistrări scurte, strigăte de ajutor sau transmisii ale „naufragiaţilor” în lumea post-apocaliptică sunt unele din cele mai atmosferice momente din joc, reuşind să mai spele o parte din păcatele indivizilor responsabili cu dialogurile.

În plus, este disponibil şi un contor Geiger, ce indică nivelul de radiaţii la care este expus personajul. În Fallout 3, un segment destul de important de gameplay e trasat de interacţiunea cu radioactivitatea, care poate fi „obţinută” atât din consumul de alimente iradiate (majoritatea din joc), cât şi din băutul apei din chiuvete sau closete. Cine s-o fi gândit că e o idee bună ca protagonistul să bea apă din WC, habar n-am.

Însă dincolo de latura de „management a radiaţiei”, aceasta este importantă şi pentru menţinerea personajului în viaţă. Pe lângă degradarea fizică la care este supus în momentul în care este ionizat dincolo de limitele normale, există un quest în care scopul este să ajungi la o cantitate ridicată de radiaţii, îndeplinirea lui oferindu-ţi o rată mai bună de regenerare a membrelor şi sănătăţii în cazul în care se repetă experienţa.

Cum era probabil de aşteptat, îşi face apariţia şi o variantă îmbunătăţită (zic eu) a compasului din Oblivion. Acesta indică acum direcţia în care trebuie să o iei pentru a termina o misiune, dar nu arată dacă obiectivul este la acelaşi etaj cu tine şi singurul indiciu este reprezentat de pâlpâielile indicatorului în momentul în care ajungi aproape de obiectiv.

V.A.T.S. ist das?

Din păcate, latura de RPG din Fallout 3 are multe de suferit din cauza elementelor de acţiune. Unde Deus Ex ne-a învăţat că cele două pot trăi împreună, chiar dacă problematic, Fallout 3 dă cu bâta în baltă într-un mare stil. Nu cred că există un ahtiat după 1st person shootere căruia să nu i se pară cel puţin aberant să tragă în capul unui umanoid fără ca acesta să cadă lat după (maxim) cinci gloanţe.

Şi am marii dubii că ar exista vreun jucător de RPG-uri care să-mi poată explica cum de te poţi prezenta în faţa unei brute verde-oranj de doi metri înarmată cu o mitralieră automată, iar tu, un tânăr de 19 ani şi nivelul 2, mânuind cu dibăcie o bâtă de baseball, poţi să-i transformi relativa integritate fizică într-un tablou de Jackson Pollock.

Cu alte cuvinte, nivelul unor adversari este proporţional cu al jucătorului, o decizie controversată care nu m-a deranjat decât pe alocuri. E drept, nu tot conţinutul jocului „creşte” odată cu protagonistul, iar unele zone rămân „blocate” din acest punct de vedere după ce sunt descoperite. Per total, o convenţie îmbunătăţită faţă de cea din Oblivion, dar care lasă în continuare loc pentru nişte situaţii absolut penibile.

Şi ar fi bine dacă s-ar opri aici, dar sistemul V.A.T.S. (Vault-Tec Assisted Targeting System) poate fi considerat un fel de „I win button” – activarea acestuia opreşte timpul pentru ca protagonistul să poată ţinti o zonă anatomică specifică inamicului (dacă ai o armă melee sau loveşti cu pumnul, nu poţi lovi specific).

După care se creează o listă de atacuri, în funcţie de numărul de puncte dictate de Agilitatea personajului, şi se purcede la schimbul propriu-zis de „amabilităţi”. Care sunt de fapt o formă de bullet-time, în care jucătorul are un avantaj enorm, chiar dacă poate încasa lovituri şi în timpul execuţiei.

O altă problemă a acestui sistem este că poate fi exploatat mult prea uşor, din cauza regenerării rapide a resursei folosite pentru activarea lui – Action Points. Dacă rămâi fără AP-uri pentru VATS, nu trebui decât să alergi un pic prin peisaj ca să ţi se reîncarce, după care o iei de la capăt. Mai mult, în cazul armelor de apropiere personajul se teleportează (când e suficient de aproape) lângă ţintă, iar aceasta din urmă nu are cea mai mică şansă în a lovi prima. Ştiu că VATS e opţional, dar ce e mai bine? Să folosim un avantaj nedrept acordat de joc sau să ne chinuim să lovim ţinta „old-school” fiindcă „aşa-i corect”?

Din fericire, există destule momente când abilităţile personajului în alte domenii decât lupta sunt puse la încercare. Când e vorba de deschis lacăte sau accesat calculatoare, lucrurile stau mai bine. Sistemul de hacking e un minigame bine implementat şi atractiv de fiecare dată, iar desfăcutul lacătelor, chiar dacă de tip clasic, devine interesant la nivele de dificultate mai ridicate.

Mi-aş fi dorit totuşi să nu fie obiecte la tot pasul, sau lăzi care să umple fiecare cameră din joc, astfel încât să nu simt senzaţia de „vânătoare de comori” într-o lume în care ar trebui să mulţumesc Domnului pentru fiecare cutie de scobitori pe care o găsesc. Dar să zicem că la capitolul ăsta unii jucători pot să fie mai flexibili.

Dat fiind sistemul de luptă stângaci, nu credeam că o să dau de o implementare reuşită a stealth-ului, dar am avut surpriza să constat contrariul. Stealth-ul depinde direct de Agilitatea personajului, iar loviturile executate „din umbră” primesc un bonus consistent la damage, ceea ce face furişarea una dintre cele mai interesante căi de a parcurge jocul, dacă nu chiar cea mai.

Cu toate că nu ai vreun indicator al „gradului de invizibilitate”, eşti anunţat în partea de sus a ecranului dacă eşti în pericol de a fi sau ai fost deja detectat. Trebuie observat că poţi atrage atenţia şi călcând pe sticle, nu doar intrând în raza vizuală a inamicilor.

Inamici care acţionează independent şi nu sunt „legaţi” între ei, astfel încât, atâta timp cât nu ai interferat cu simţurile artificiale ale unui adversar, poţi să-i elimini toţi camarazii fără ca acesta să bănuiască ceva. Iar în ajutorul celor mai stângaci când vine vorba de strecurat vine StealthBoy-ul, un dispozitiv perisabil care te face 100% invizibil, dar spre deosebire de cel din primul Fallout, dispare după o vreme.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<<Click pe locatie pentru detalii>>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

06:00


1. Informații generale privind concedentul, în special denumirea, codul de identificare fiscală, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail, persoană de contact: Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Bivolari, judeţul Iasi, telefon 0232-298555, Fax: 0232-298508, email primaria primariabivolari@yahoo.com, persoana de contact:Alina Abuzatoaie; 2.1 Informații generale privind obiectul concesiunii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie concesionat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : NC61473- TABARA= 583mp, NC61478- TABARA=583mp, NC62701- TABARA=583mp, NC62702- TABARA =583mp, NC62703- TABARA=583mp, NC62704- TABARA=583mp, NC62706- TABARA =583mp, NC62709- TABARA=583mp, NC62705- BIVOLARI=500mp, NC61481- BIVOLARI=500mp. Concesiunea se face conform HCL nr 65/28.05.2020 si OUG 57/2019. 2.2 Informații generale privind obiectul inchirierii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie inchiriat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : T77 P609/29=3238 mp, T63 P419 TRAIAN=13ha, T64 P421 TRAIAN=7,4221 ha; Inchirierea se face conform HCL nr 69/28.05.2020 si OUG 57/2019. 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la sediul U.A.T. Comuna Bivolari în baza unei cereri scrise. 3.2. Denumirea şi adresa serviciului/compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obţine un exemplar din documentaţia de atribuire: Compartimentul Administrare Domeniu Public si Privat, de luni până vineri, între orele 08.00-13.00, Comuna Bivolari, jud. Iasi. 3.3. Costul şi condiţiile de plată pentru obţinerea acestui exemplar, unde este cazul: 50 lei, se poate achita la casieria UAT Comuna Bivolari de luni până vineri, între orele 08.00-13.00. 3.4. Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20/11/2020, ora 13.00. 4. Informaţii privind ofertele: 4.1. Data-limită de depunere a ofertelor: 26/11/2020, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 4.3. Numărul de exemplare în care trebuie depusă fiecare ofertă: 1 exemplar. 5. Data şi locul la care se va desfăşura sedinţa publică de deschidere a ofertelor 26/11/2020, ora 14.00, la sediul UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail ale instanţei competente în soluţionarea litigiilor apărute şi termenele pentru sesizarea instanţei: Tribunalul Iasi, Str. Elena Doamna, nr. 1A, tel: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, email tr-iasi-info@just.ro. 7. Data transmiterii anunţului de licitaţie către instituţiile abilitate, în vederea publicării: 04/11/2020
Aproximativ 100 de milioane de americani urmeaza sa fie vaccinati impotriva COVID-19 pana la sfarsitul lunii februarie 2021
03/12/2020 13:00

Administratia presedintelui american in exercitiu Donald Trump preconizeaza vaccinarea a 100 de milioane de oameni impotriva COVID-19 in Statle Unite - pana la sfarsitul lui februarie - cu doua vaccinuri, repre ...

76 de moschei din Franța vor fi verificate
03/12/2020 11:36

Autoritătile din Franta vor face controale amănuntite la multe moschei, pentru a căuta dovezi legate de islamistii radicalizati.     76 de moschei din Franta vor fi verificate de autoritătile d ...

Percheziții AMPLE în București și alte trei județe într-un dosar de evaziune fiscală: Prejudiciul adus statului - 100.000 de euro
03/12/2020 08:43

Joi dimineată, politistii de investigare a criminalitătii economice din Olt efectuează 31 de perchezitii, in judetele Olt, Prahova, Ilfov si in municipiul Bucuresti, la sediile mai multor firme si locuintele ...

Doliu național în Franța. Fostul președinte Valéry Giscard d’Estaing Autor a murit de COVID
03/12/2020 08:26

Fostul preşedinte al Frantei Valéry Giscard d'Estaing a murit miercuri seara „ca urmare a COVID-19”, la 94 de ani. Înmormantarea sa va avea loc „in cea mai strictă intimitate ...

Avocații cer să fie incluși pe lista vaccinărilor prioritare anti-COVID
03/12/2020 06:01

Uniunea Natională a Barourilor din Romania (UNBR) a transmis ministrului Sănătătii, Nelu Tătaru, o adresă semnată de av. dr. Traian-Cornel Briciu, presedintele structurii. Avocaţii solicită să fie inc ...

Trump: ''Ne vedem peste patru ani'' dacă acţiunile de contestare a rezultatului votului eşuează
02/12/2020 12:02

Preşedintele american in exerciţiu Donald Trump a făcut aluzie marţi că ar putea candida din nou la preşedinţia SUA in 2024, afirmand in faţa invitaţilor la o recepţie privată la Casa Albă că, dac ...

FOTO - Imaginea unui medic care îmbrățișează un bolnav de COVID a devenit virală
02/12/2020 11:49

Un medic in combinezon albastru, cu mănusi si vizieră, privind in gol in timp ce tine in brate un bărbat epuizat de boală. Este o imagine care a devenit virală pe retelele de socializare si a cărei pove ...

Bebeluș născut prematur cu câteva ore înainte ca mama lui să moară de COVID
02/12/2020 11:17

Un bebelus s-a născut cu doar cateva ore inainte ca mama lui să moară răpusă de COVID-19. Svetlana Sorocinskaia, 36 de ani, s-a imbolnăvit cu virusul ucigaş după ce l-a vizitat la spital pe tatăl ei, ...

Avocații cer să fie vaccinați cu prioritate
02/12/2020 09:15

Uniunea Natională a Barourilor din Romania a transmis ministrului Sănătătii, Nelu Tătaru, o adresă semnată de av. dr. Traian-Cornel Briciu, presedintele UNBR. Avocaţii solicită să fie incluşi in ca ...

Cum se alege președintele SUA. Ce sunt electorii și cum se decide câștigătorul
01/12/2020 16:32

Donald Trump si Joe Biden se pregătesc să incheie campania electorală. Pană la startul alegerilor a mai rămas foarte putin si ca de fiecare dată, scrutinul organizat o dată la 4 ani reprezintă un adevă ...


Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei