Far Cry Review

default

Dimensiune font:

| 24-10-2012 14:41

Far Cry Review

Nu este nici o urma de indoiala ca anul 2004 reprezinta revigorarea genului FPS si un comeback general in forta al PC-ului ca platforma de jocuri. Titluri ca Half Life 2, Doom 3 sau STALKER tin capul de afis, pregatindu-se sa ne uimeasca cu o grafica exceptionala, AI super inteligent si fizica incredibil de realista. Cum insa pana la aparitia acestor titluri mai este ceva de asteptat, iar revolutionarul Half Life 2 intarzie sa apara, iata ca un “outsider” creat de o firma germana a reusit impresioneze comunitatea de gameri cu aceleasi calitati ca si concurentii sai mai faimosi: grafica, AI si fizica. Dar se ridica el cu adevarat la nivelul hype-ului creat in jurul sau odata cu aparitia primului demo sau este doar o noua victima a dictonului “grafica este totul”?
Povestea este destul de simpla in aparenta: Jack Carver, fost membru al trupelor speciale, are o barca cu care transporta persoane intre diversele insule din arhipelagul Micronesiei. Numai ca atunci cand cel mai nou client al sau (o fotografa foarte atragatoare pe nume Val) dispare la destinatie iar barca sa este distrusa de un grup de mercenari, Jack este pus in situatia de a o gasi pe fotografa si sa afle cine si de ce l-a atacat. In aventura sa el va fi ajutat si de un personaj enigmatic numit Doyle, care ii va da indicatii pretioase pentru a supravietui in acest paradis tropical transformat in Iadul pe Pamant de catre un misterios Dr. Krieger si experimentele sale.

Far Cry Far Cry

De la inceput insa trebuie sa va anunt ca Far Cry este de departe cel mai pretentios joc pe care l-am testat pana acum. Fara un procesor peste 2Ghz, 1GB Ram si minim un Radeon 9700 Pro / FX5900 nu aveti nici o sansa sa-l jucati in conditii decente daca activati toate detaliile (merge si cu 512, dar o sa va omoare swaping-ul). Chiar si pe sistemul subsemnatului, un P4 @ 2.53 Ghz cu 1GB Ram si Radeon 9800 Pro tot au fost unele momente in care framerate-ul a scazut sub 30, ceea ce spune multe despre cerintele jocului. La fel de adevarat este insa si faptul ca in 1024×768, cu toate detaliile pe Very High (apa pe Ultra High), Anisotropic Filtering 8x si FSAA 2x, Far Cry iti ia pur si simplu respiratia.

Far Cry Far Cry

Si asta deoarece grafica jocului este pur si simplu [inserati superlativul preferat aici]. Incepand de la reflexiile apei, efectele de Bump Mapping/Pixel Shading si terminand cu iluminarea, modelele inamicilor sau efectul termic al lavei sau al aburilor incinsi, totul este atat de detaliat si de bine realizat incat veti ramane efectiv cu gura cascata. Si asta nu este decat inceputul, deoarece, pe langa faptul ca engine-ul jocului (CryEngine) reuseste sa creeze un paradis tropical cat se poate de veridic, el mai are posibilitatea sa redea aceste niveluri imense fara a avea nici un fel de loading screen intermediar, folosind tranzitii line de la exterior la interior si invers. Asta inseamna ca la fiecare “plansa” principala nu va trebui decat sa asteptati incarcarea initiala a hartii dupa care actiunea va fi continua de la un cap la altul, ceea ce pluseaza foarte mult pentru imersiunea in lumea jocului. Un alt punct forte este view range-ul care se intinde pana la linia orizontului (1km ca sa fim mai exacti). Cu alte cuvinte, daca ajungeti pe un deal al unei insule si aveti o pusca cu luneta la indemana, veti putea sa impuscati inamicii aflati in celalalt capat al acesteia sau pe cea invecinata fara nici o problema (daca puteti sa-i nimeriti bineinteles). View range-ul contribuie si el la feeling, deoarece nu poti decat sa ramai uimit atunci cand incepi un nivel nou si afli ca trebuie sa ajungi la un Comm Center a carui antena de abia se zareste in departare.
Un efect secundar al dimensiunii foarte mari al hartilor o reprezinta non-linearitatea completarii acestora, deoarece intotdeauna veti avea mai multe cai de a va atinge obiectivul. Daca vreti sa o luati pe jos ca sa ajungeti la Comm Center-ul de mai sus, nici o problema, dar va trebui sa va luptati cu toate patrulele de pe drumul principal. Ati putea sa eliminati unii inamici de la distanta cu pusca cu luneta, dar nu ati avea suficienta munitie. Sau va puteti incerca norocul prin jungla deasa, in speranta ca veti trece de patrule nedetectat. La fel de bine insa puteti sa incercati sa va scufundati si sa inotati pana la celalalt mal sau sa vedeti daca nu exista vreo barca care sa va faciliteze transportul. Sau puteti sa furati un jeep si sa goniti pe drumul principal, calcand orice inamic nefericit care va iese in cale. Astfel, unele portiuni dintr-un nivel pot fi ocolite cu totul, in functie de ce cale alegeti iar la o eventuala rejucare puteti sa aveti surpriza sa ajungeti in zone de care e posibil sa nu fi stiut. Pentru a nu va pierde pe aceste harti imense, obiectivul curent va fi intotdeauna marcat pe radar, asa ca sansele de a va rataci incercand sa ajungeti la el sunt foarte mici. Vegetatia este si ea foarte bine realizata, sentimentul ca va aflati cu adevarat intr-o jungla tropicala fiind de nedescris, fiecare pietricica sau muschi de pe copaci aratand exact asa cum ar trebui. Si daca o sa va mai si scufundati putin in apa imbietoare a oceanului pentru a admira peisajele subacvatice, o sa ajungeti la concluzia ca lumea din Far Cry este paradisul pe Pamant. Ca o nota personala, aceasta schimbare de decor este o gura de aer proaspat, eu fiind deja plictisit de toate nivelurile metalice, intortocheate si pline ochi de coridoare stramte din alte 3D Shooter-e.

Far Cry Far Cry

Iluminarea, pe langa faptul ca este si ea excelent realizata (in unele nivele atmosfera creata de aceasta fiind de-a dreptul terifianta), joaca un rol important si in privinta gameplay-ului. Astfel, in interioare, dupa ce ati omorat un inamic in dreptul unei usi, puteti sa urmariti umbra colegilor sai care vin sa investigheze ce s-a intamplat pentru a-i elimina mai usor. Un alt aspect interesant in privinta iluminarii il reprezinta faptul ca cei de la CryTek au creat un nou mod de iluminare, numit Dot3 Lighting, care impreuna cu tehnologia proprietare Polybump le-a permis sa creeze caractere incredibil de detaliate, dupa cum veti observa si din screenshot-uri. Aceasta detaliere, impreuna cu animatiile foarte bine realizate si folosirea tehnicii Inverse Kinematics dau personajelor un look extraordinar; iar in timpul unor cutscene-uri create cu engine-ul jocului veti avea posiblitatea sa observati pentru putin timp si expresii faciale sau sincronizarea buzelor cu liniile de dialog. Ca o curiozitate insa, modelele din joc par a fi facute din plastic, sau mai bine zis date cu ulei din cap pana in picioare, fiind foarte lucioase, exact ca monstrii din Doom 3 (probabil din cauza modului de renderizare).

Far Cry Far Cry

Fizica este si ea la inaltime si, pe langa factorul de “cool” care il da jocului, ea contribuie din plin si la actiunea jocului. Cu toate acestea, folosirea ei nu este niciodata obligatorie (ma rog, poate doar o singura data) si veti avea tot timpul destule posibilitati sa o folositi in avantajul vostru. Astfel, puteti sa eliminati un grup de 5-6 inamici cu un singur glont tras intr-o butelie cu gaz sau sa rostogoliti niste butoaie din varful unui deal pentru a elimina mercenarii din vale. Lanturile unui pod suspendat sau cele care tin un container pot impuscate pentru a strivi inamicii de dedesubt in timp ce vegetatia diminueaza puterea gloantelor trase. Interesant este ca, conform producatorilor, fizica din Far Cry este “on demand”, proprietatile fizice ale obiectelor activandu-se doar atunci cand este nevoie de ele, spre exemplu cand o cutie de lemn este aruncata in apa de suflul unei explozii si trebuie sa pluteasca, minimalizandu-se astfel impactul calcularii fizicii asupra performantei jocului. Inamicii beneficiaza de fizica rag-doll, asa ca ei vor cadea de la etaj foarte artistic atunci cand sunt impuscati: corpurile lor plutesc in apa, iar sangele se imprastie in apa oceanului.
La fel de bine insa sunt unele situatii (amuzante ce-i drept) in care fizica nu este aplicata chiar asa cum trebuie. Spre exemplu, daca impuscati un mercenar in varful unui deal, in loc ca acesta sa se rostogoleasca pana la vale, el va aluneca ca o sanie pana jos (o fi de vina uleiul de care va spuneam mai sus). De asemenea, dupa ce mor, inamicii pot ramane in cele mai variate pozitii, unii cerandu-va in casatorie, in timp ce altii vor incerca stilul fluture pe uscat (dupa cum veti vedea si din screenshot-uri). Tot la capitolul ciudatenii putem include si faptul ca terenul, copacii sau tufisurile din jungla nu pot fi distruse sub nici o forma (in afara unor portiuni de plaja), iar o cutie de lemn, desi pluteste cand este aruncata in apa, nu se sfarama cand trageti in ea sau cand explodeaza ceva alaturi. Este adevarat insa ca producatorii au declarat de la bun inceput ca vegetatia si terenul nu vor fi deformabile (probabil un compromis) asa ca acest lucru nu poate fi privit ca un lucru negativ. Iar atunci cand veti vedea pentru prima oara un inamic alunecand la vale intr-un rau si plutind mai departe nu veti putea spune decat “Wow!”.

Far Cry Far Cry

Singura parte “tehnica” a jocului care scartaie puternic este sunetul. In primul rand voice acting-ul este cel putin neconvingator, unele replici avand insa o anumita doza de sarcasm: “- Be careful … Krieger’s Labs are guarded by his best mercenaries! – Well of course they are …”. Din pacate, aceste momente sunt rare, calitatea voice acting-ului variind de la bun la dezamagitor (vocea lui Doyle insa mi se pare cea mai reusita). Asa ca in acest departament se putea mult mai bine. Muzica este dinamica, adaptandu-se foarte bine situatiei de pe monitor, dar in afara theme-ului din meniul principal ea nu este cu nimic iesita din comun si cam repetitiva. Exista si pozitionare 3D a sunetului care va fi de mare ajutor pentru a va da seama de unde vin inamicii, dar efectele sonore, in afara de cele ambientale specifice unei jungle, nu sunt nici ele cu nimic iesit din comun. Per total, sonorizarea se pare ca a fost destul de neglijata in dauna celorlalte parti tehnice ale jocului. Pacat, fiindca se putea mai mult.

Far Cry Far Cry

Insa nu doar aspectele tehnice fac un joc extraordinar ci si gameplay-ul. Iar aici, Far Cry-ul este un mare paradox. Pe de o parte, fiind un first person shooter, reteta de “mergi-impusca-reincarca-mergi” nu s-a schimbat foarte mult (nici nu prea avea cum), dar au fost aduse niste imbunatatiri. Din punct de vedere al folosirii armelor, jocul seamana destul de bine cu Halo. In primul rand, nu veti putea cara cu voi decat maxim patru arme, ceea ce va va obliga sa le schimbati in functie de necesitati si uneori sa faceti rost de altele noi de la inamicii ucisi, inclusiv munitia pe care o veti consuma la o rata impresionanta (nu stiu de ce, dar in orice joc sau film care include un cercetator nebun si experimentele sale, nu ajunge niciodata munitia). Arsenalul este si el foarte vast, asa ca veti avea de unde alege, de la sabii pentru taiat liane, pistoale si mitraliere pana la pusti de asalt, lansatoare de rachete, pusti cu luneta si 3 tipuri de grenade (smoke, flashbang si de fragmentatie). Unele arme au si functie de zoom, iar la cele care nu au puteti folosi ochirea prin catarea armei pentru o precizie sporita (cand folositi pusca cu luneta veti putea sa va tineti si respiratia). De asemenea, arma pe care o tineti in mana determina si viteza de deplasare a personajului; cu cat este mai mare, cu atat viteza va fi mai mica, iar folosirea functiei de zoom are exact acelasi efect.
Pe langa arme, veti mai avea si foarte multe vehicule pe care le veti putea folosi, ele incluzand un buggy, jeep, deltaplan (preferatul meu), transportor, o barca de cauciuc si una de patrulare dotata cu o mitraliera destul de puternica (ca si buggy-ul si jeep-ul de altfel). Vor mai exista si cuiburi de mortiere sau mitraliere de mare calibru pe care le puteti folosi pentru a elimina rapid un numar mare de inamici si a economisi munitia (o sa aveti nevoie de ea mai incolo). Insa, indiferent de ce arma aveti in mana, pe tot parcursul jocului va trebui sa fiti foarte atenti, deoarece in Far Cry un glont in cap inseamna de obicei un load checkpoint.
Si ca tot suntem aici, trebuie sa va spun ca sistemul de salvare din Far Cry, bazat pe checkpoint-uri in locul unuia clasic, cu quicksave/quickload, poate fi o sursa serioasa de frustrare, mai ales spre sfarsit unde luptele devin incredibil de dificile. Este adevarat ca punctele de salvare sunt amplasate la distante rezonabile unele de altele, dar atunci cand de abia de abia reusesti sa scapi cu bine dintr-o lupta si chiar inainte de a ajunge la urmatorul save point esti omorat de un mercenar ascuns in nu stiu ce boschete iti vine sa urli si altceva nimic. Pentru a evita insa astfel de situatii va trebui sa folositi binoclul pentru a localiza toti mercenarii care sunt ascunsi prin tufisurile dese, chiar si la distante apreciabile. Dupa ce ii detectati pe (aproape) toti, veti vedea tot timpul pozitia lor pe radarul personal, gratie unor chip-uri de urmarire folosite de Dr. Krieger. Bineinteles ca se va mai intampla ca unul-doi mercenari sa nu fie “etichetati” si dupa ce scapati de toti colegii lor sa vina si sa va bage pentru a n-a oara un glont in cap inainte de a ajunge la urmatorul save point, dar acest lucru pluseaza la suspansul jocului.

Far Cry Far Cry

Si vor fi destule momente de acest gen deoarece AI-ul din Far Cry va va da foarte multe batai de cap, fiind pentru prima oara dupa ceva timp cand inamicii dintr-un FPS va vor pune reale probleme. In primul rand, ca si jucatorul, inamicii se bazeaza in principal tot pe simturi, adica vaz si auz. Asa ca, indiferent daca patruleaza sau stau pe loc, ei vor fi tot timpul atenti la orice tip de miscare sau sunet suspect si vor investiga daca li se pare ca ceva nu este in regula. Un alt aspect interesant este ca inamicii trebuie efectiv sa va vada ca sa inceapa sa traga in voi, asa ca daca voi nu-i vedeti pe ei este foarte probabil ca nici ei sa nu va vada pe voi. De aceea, ascunderea in vegetatia deasa a junglei si mersul ghemuit sau pe burta nu mai reprezinta un moft, ci o necesitate, daca nu vreti sa muriti din 3 in 3 minute. Si nici sa nu va ganditi sa incercati stilul Rambo, fiindca nu o sa mearga. Si asta deoarece mercenarii sunt antrenati sa lucreze impreuna si ii veti gasi de obicei in grupuri de cate 2-3, avand si un lider care sa ii coordoneze si sa le dea indicatii tactice. Dupa ce va descopera pozitia, ei vor incerca sa va flancheze, sa va scoata din ascunzis folosind grenade sau sa cheme intariri, prin transmisiuni radio sau semnale luminoase. Spre exemplu, in timpul unei lupte aprige cu cinci mercenari am folosit cateva grenade pentru a evita sa fiu flancat. Din nefericire insa zgomotul a fost atat de puternic incat in scurt timp m-am trezit pe cap si cu o patrula intr-un jeep venita sa-si ajute colegii care erau atacati. Evident, daca reusiti sa eliminati comandantul, ceilalti vor fi mult mai usor de infruntat dar chiar si fara lider, ei se vor ascunde dupa copaci sau stanci inainte sa traga. Pentru ca luptele sa nu devina exasperant de dificile, mercenarii urla in gura mare ce au de gand sa faca, de genul “Grenade/Take his left flank/Flush him out”, ceea ce reprezinta un avantaj considerabil, mai ales cand e vorba sa fiti serviti cu niste grenade.
Pe masura ce avansati in joc insa veti da de inamici din ce in ce mai puternici, de la simpli racani pana la mercenari dotati cu pusti de luneta sau lansatoare de rachete si trupe de elita cu armura completa si scuturi de protectie. Faza mai nasoala este ca ei nu reprezinta decat jumatate din problemele voastre deoarece veti mai avea de a face si cu diferitele experimente genetice ale Dr-ului Krieger (denumiti Trigen-i, dar nu zic mai mult, ca stric povestea), care au o agilitate si o forta iesita cu totul iesite din comun, fentandu-va si sarind in toate directiile cu atata naturalete incat veti muri de nervi ca nu reusiti sa-i nimeriti cum trebuie. Si daca mai punem la socoteala si faptul ca unii dintre ei mai sunt si invizibili, veti fi de acord cu mine ca Far Cry-ul numai un joc usor nu e. Pentru a va usura totusi lupta cu inamicii invizibili mai sus mentionati (Predator cineva?), veti avea la dispozitie niste ochelari termici numiti CryVision, care sunt o combinatie intre thermal vision si motion tracker. Partea proasta e ca ei folosesc baterii care se consuma intr-un final, dar care se reincarca automat, asa ca folositii cu atentie.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

SUA: Mii de programări pentru vaccinare, anulate din cauza lipsei dozelor
24/01/2021 18:24

 Centre sanitare de pe intreg teritoriul SUA s-au văzut nevoite să inceapă să anuleze mii de programări pentru vaccinare anti-Covid-19 pe fondul penuriei de doze, lucru care ingrijorează şi nedumere ...

BREAKING Noi doze de vaccin Pfizer BioNTech ajung în România
24/01/2021 18:15

Comitetul National de Coordonare a Activitătilor privind Vaccinarea impotriva Covid (CNCAV) a anuntat că luni va sosi in Romania a sasea transă de vaccin Pfizer BioNTech. Este vorba de 92.430 de doze. Potri ...

ANM, COD PORTOCALIU de viscol, COD GALBEN de vânt   Prognoza meteo pentru urmatoarele zile
24/01/2021 14:00

    VREMEA      Prognoza meteo pentru IASI Iasi http://www.tititudorancea.ro/z/vremea_prognoza_meteo_iasi_romania.htm DATI CLIC PE " detalii" si se va dechide pa ...

FOTO/VIDEO - Accident în China. 22 de muncitori au rămas blocați într-o mină de aur. 11 au fost salvați
24/01/2021 12:30

  Salvatorii din China au scos la suprafaţă 11 mineri care au fost prinşi la 600 de metri sub pămant, se arată in presa de stat, citată de BBC. Tunelul de intrare in mina de aur Hushan din provinci ...

Rusia dă în clocot. Peste 3000 de oameni au fost arestați
24/01/2021 12:09

Autorităţile din Rusia au reţinut, sambătă, 3.296 de persoane in 122 de oraşe din tară, in timpul protestelor de sambătă. Acestea au fost organizate in sprijinul principalului critic al Kremlinului, ...

Dosarele CIA despre OZN-uri au fost declasificate. Arhiva, un amestec de rapoarte ridicole şi informaţii secrete încă cenzurate
24/01/2021 11:31

 Sute de dosare CIA care totalizează mii de pagini de rapoarte strict secrete despre aşa-numitele OZN-uri au fost recent declasificate şi puse la dispoziţia publicului de către un site privat din SUA. ...

NEBUNIE la Moscova: peste 1000 de persoane, arestate la proteste. Ciocniri violente cu forțele de ordine/ VIDEO
23/01/2021 20:15

  Iulia Navalniia, soţia opozantului rus Aleksei Navalnii, a anunţat că a fost reţinută de poliţie in capitală in timpul manifestaţiei. În centrul Moscovei, forţele antirevoltă au arestat ...

Scoția nu mai vrea în Marea Britanie. Plan pentru un referendum privind independența
23/01/2021 19:24

Partidul naţionalist scoţian (SNP) a intocmit un plan in 11 puncte privind organizarea unui al doilea referendum asupra independenţei, din care sambătă au fost publicate mai multe puncte, relatează dpa. ...

Restaurantele si cafenele din Iasi vor functiona la 50% din capacitate! Municipiul Iasi intra in scenariul verde
23/01/2021 10:05

 În perioada 07 ianuarie 2021 – 21 ianuarie 2021, municipiul Iasi a inregistrat o rată de infectare cu SARS-CoV-2 de  1,35%. În aceste conditii, Iasul se incadrează in scenari ...

Estimarea lui Joe Biden privind numarul americanilor care vor mai muri de COVID-19:
23/01/2021 09:51

Noul presedinte al Statelor Unite ale Americii a vorbit in cursul de vineri, 22 ianuarie, despre pandemia de COVID. Presedintele american, Joe Biden, a estimat vineri ca pandemia de COVID-19 va face mai mult d ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei