FOTO Sistemul de monitorizare cu brăţări electronice a devenit operaţional în Bucureşti şi în trei judeţe / Cum arată dispozitivele și cum funcționează

000000   05500

Dimensiune font:

| 01-10-2022 19:05

 Sistemul informatic de monitorizare electronică este funcțional de sâmbătă în București și în județele Iași, Mureș și Vrancea, unde vor fi monitorizate prin brățări electronice persoanele faţă de care se emit ordine de protecţie dispuse de poliţie sau de instanţă. Conform Poliției, este prima etapă a acestui proiect care protejează victimele violenţei în familie.

sistem de monitorizare 

Deocamdată este un proiect pilot care urmează să se aplice în trei etape, după cum urmează, potrivit Poliției: 

  • a) prima etapă – în perioada 2022 – 2023 – în București și în județele Iași, Mureș și Vrancea;
  • b) a doua etapă - în anul 2024 – în București, în cele 3 județe menționate și în județele Bacău, Brașov, Caraș-Severin, Călărași, Cluj, Covasna, Giurgiu, Galați, Harghita, Ilfov, Mehedinți, Neamț, Prahova, Sibiu, Satu-Mare, Sălaj, Teleorman, Vaslui și Vâlcea;
  • c) a treia etapă - în anul 2025 – în județele menționate mai sus și în: Alba, Arad, Argeș, Bihor, Bistrița-Năsăud, Botoșani, Brăila, Buzău, Constanța, Dâmbovița, Dolj, Gorj, Hunedoara, Ialomița, Maramureș, Olt, Suceava, Timiș și Tulcea.

În ce constă sistemul de monitorizare a victimelor violenței domestice

Sistemul de supraveghere electronică constă într-un kit care include brăţara care se prinde de gleznă ori în cazuri determinate de lege de încheietura mâini agresorului, un telefon mobil înmânat agresorului, care are montat un sistem de urmărire şi pe care agresorul este obligat să îl poarte, încărcat, asupra lui, în caz contrat declanşându-se alarma.

Brăţara conţine elemente de siguranţă care nu permit agresorului să o îndepărteze. Un al doilea telefon este înmânat persoanei care este protejată, care va avea de asemenea obligaţia de a-l purta asupra sa. Există şi kituri cu telefoane pentru multiple persoane protejate, victime ale violenţei domestice.

Dispozitivul electronic de supraveghere va avertiza persoana supravegheată de producerea unei alerte. Alertele vizate sunt alerta de apropiere, alerta de părăsire neautorizată a imobilului, alerta de depășire neautorizată a unui perimetru stabilit (zona de incluziune), alerta de intrare neautorizată într-un perimetru stabilit (zona de excluziune), alerta de atingere a nivelului critic de descărcare a acumulatorului și altele.

 

Conform Poliției Române, utilizarea acestor sisteme nu echivalează cu protecția integrității fizice a persoanelor protejate, însă permite adoptarea unor măsuri pentru prevenirea și contracararea unui eventual contact fizic între victima violenței domestice și agresor, sau pe viitor, respectarea regulilor impuse de executarea măsurii arestului la domiciliu și a supravegherii la distanță.

Cum funcționează sistemul de monitorizare

Ce spune Poliția:

  • Monitorizarea se va realiza automat, fără intervenție umană, sistematic și exclusiv pe teritoriul României, asupra unor dispozitive electronice, pe baza identificatorului acestora și în raport de anumite reguli. Identitatea persoanei supravegheate și a persoanei/persoanelor protejate, care poartă dispozitivele electronice, va fi cunoscută doar de organul de supraveghere care creează semnalarea.
  • Pentru monitorizarea electronică sunt stabilite roluri clare, reguli și proceduri de monitorizare, alertare și intervenție, prin partajarea informațiilor, astfel încât, în cadrul monitorizării, să nu fie cunoscute datele purtătorilor dispozitivelor de supraveghere, ci doar identificatoarele (ID-urile) acestor dispozitive, prin eliminarea intervenției umane, acolo unde este posibil, și înlocuirea acesteia cu reguli obiective.
  • După introducerea în sistem a semnalării, organul de supraveghere nu va avea acces la datele de localizare ale celui care poartă dispozitivul electronic.
  • Numai în măsura în care va fi generată o alertă (ce notifică încălcarea unei reguli stabilite) va fi posibilă asocierea identificatorului dispozitivului cu datele cu caracter personal existente în cazul de monitorizare, prin preluarea, în mod automat, odată cu generarea alertei și transmiterea acestora, împreună cu alte date de intervenție, către dispeceratul S.I.M.E. și S.N.U.A.U. 112 și astfel, către cel mai apropiat organ de ordine publică, pentru intervenție.

În 1 septembrie, IGPR a semnat acordul-cadru pentru achiziția sistemului informatic și a 15.000 de kituri de monitorizare, valoarea totală fiind de 165.782.991 de lei fără T.V.A., urmând a fi semnate contracte subsecvente pentru achiziția tuturor kiturilor.

 

Pentru operaționalizarea sistemului, au fost instruiți polițiștii, fiind emisă și o metodologie pentru realizarea supravegherii electronice.

Faptele de violență domestică, în creștere

În primele 8 luni ale anului, la nivel național, numărul faptelor penale care constituie și fapte de violență domestică a crescut cu 13,3% (+4.320) față de primele 8 luni ale anului 2021 (de la 32.601 la 36.921 fapte).

În această perioadă u fost emise de către instanțele judecătorești 7.331 de ordine de protecție, (cu 6,2% (+430) mai multe decât în primele 8 luni ale anului 2021), 3.469 (47,32%) din totalul acestora fiind provenite din ordine de protecție provizorii.

Cele mai multe, 6.598 reprezentând 90% din totalul acestora, au fost emise la solicitarea victimelor, 564 la solicitarea procurorului și 169 la solicitarea altor instituții abilitate în acest sens.

În ceea ce privește punerea în executare a ordinelor de protecție, în primele 8 luni ale anului 2022 au fost soluționate 6.785, cu 12% (+728) mai multe decât în primele 8 luni ale anului 2021, din care 6.436 la expirarea termenului legal sau a duratei măsurilor dispuse, 225 revocate la solicitarea victimei (din care 212 atunci când ordinul de protecție a fost solicitat de victimă și 13 atunci când cererea a fost realizată de alte persoane), 54 revocate la solicitarea persoanelor împotriva cărora a fost dispus și 70 din alte motive, rămânând în lucru 4.720 (cu 7,9% /+346) mai multe față de primele 8 luni ale anului 2021).

Referitor la nerespectarea ordinului de protecție au fost sesizate 2.166 de infracțiuni, cu 19,7% (+356) mai multe față de primele 8 luni ale anului 2021, dintre care 1.398 în mediul urban și 768 în rural.

Măsuri dispuse prin ordinele de protecție

În primele 8 luni ale anului 2022, au fost dispuse prin ordinele de protecție 15.406 măsuri (obligații sau interdicții), după cum urmează:

  • 3.468 – evacuarea temporară a agresorului din locuința familiei, indiferent dacă acesta este titularul dreptului de proprietate,
  • 757 – reintegrarea victimei și, după caz, a copiilor, în locuința familiei,
  • 138 – limitarea dreptului de folosință al agresorului numai asupra unei părți a locuinței comune atunci când aceasta poate fi astfel partajată,
  • 77 – cazarea/plasarea victimei, cu acordul acesteia, și, după caz, a copiilor, într-un centru de asistență dintre cele prevăzute la art. 19, 6.498 – obligarea agresorului la păstrarea unei distanțe minime determinate față de victimă, față de membrii familiei acesteia, astfel cum sunt definiți,
  • 497 – interdicția pentru agresor de a se deplasa în anumite localități sau zone determinate pe care persoana protejată le frecventează ori le vizitează,
  • 2 – obligarea agresorului de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere,
  • 3.855 – interzicerea oricărui contact, inclusiv telefonic, prin corespondență sau în orice alt mod, cu victima,
  • 33 – obligarea agresorului de a preda poliției armele deținute,
  • 81 – încredințarea copiilor minori sau stabilirea reședinței acestora.

Ordinele de protecție provizorii

În primele 8 luni ale anului 2022, la nivel național, au fost emise 8.765 de ordine de protecție provizorii (cu 1.644 mai multe față de primele 8 luni ale anului 2021, respectiv cu un procent de 23,1%), 3.469 dintre acestea fiind transformate în ordine de protecție, reprezentând 40%, 8.679 din total fiind emise la solicitarea victimelor, 60 la solicitarea altor persoane și 26 emise la solicitarea altor instituții abilitate în acest sens, nefiind nici unul emis la solicitarea ONG-urilor.

Din punct de vedere al locului comiterii faptei, 5.405 (61,7%) ordine de protecție provizorii au fost emise pentru fapte comise în mediul urban și 3.360 (38,3%) în mediul rural.

Din totalul celor 8.765 de ordine de protecție provizorii emise, 7.772 au fost confirmate de procuror, ceea ce reprezintă un procent de 89%, 3.469 fiind transformate în ordine de protecție, respectiv un procent de 40%.

Referitor la nerespectarea ordinului de protecție provizoriu (conform art. 47, alin. 2 din Legea nr. 217/2003, R) au fost sesizate 579 de infracțiuni (cu 46,2% (+183) mai multe față de primele 8 luni ale anului 2021), din care 322 în mediul urban și 257 în mediul în rural.

Măsuri dispuse prin ordinele de protecție provizorie

Conform Poliției, în perioada analizată, prin ordinele de protecție provizorii au fost dispuse 13.896 de măsuri, după cum urmează:

  • 4.875 – evacuarea temporară a agresorului din locuința comună, indiferent dacă acesta este titularul dreptului de proprietate,
  • 1.465– reintegrarea victimei și, după caz, a copiilor, în locuința comună,
  • 7.524 – obligarea agresorului la păstrarea unei distanțe minime determinate față de victimă, față de membrii familiei acesteia, astfel cum sunt definiți,
  • 0 – obligarea agresorului de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere
  • 32 – obligarea agresorului de a preda poliției armele deținute.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:15

 

Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., cu sediul în mun. Iași, șos. Aleea Nicolina, nr, 82, jud. Iași, tel: 0232-243.864; fax: 0232-212.231, e-mail: iasi@insolventa.ro, prin asociat coordonator Mititelu Corneliu, în calitate de lichidator judiciar al debitorului S.C. Starmod S.A. Suceava cu sediul social în mun. Suceava, str. Universității, nr. 29, jud. Suceava, nr. înregistrare în Registrul Comerţului J33/69/1991 , C.U.I. RO3177717, numită potrivit Sentinţei Civile nr. 19 din data de 25.01.2022, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 9819/86/2010**, invită toți agenții economici interesați ca, până la data de 11.11.2022, ora 16:00, să depună o ofertă financiară și o ofertă tehnică pentru efectuarea lucrărilor cadastrale de reglementare a situațiilor tehnico-cadastrale pentru bunurile imobile din patrimoniul societății Starmod S.A. Suceava. Condiții de formă: Ofertele vor fi depuse la sediul lichidatorului judiciar MANAGEMENT REORGANIZARE LICHIDARE IAȘI S.P.R.L., din Iași, str. Aleea Nicolina, nr. 82, într-un plic închis şi sigilat prin aplicarea ștampilei ofertantului, ce va conţine documentele de participare mai jos menţionate. Plicul va menţiona în mod obligatoriu şi limitativ: numele/denumirea ofertantului, adresa domiciliului/sediului social al ofertantului, precum şi menţiunea „ofertă servicii cadastrale, a nu se deschide înainte de data de 11.11.2022, ora 16.00”. Solicităm ca oferta financiară să conţină următoarele elemente obligatorii: -Preț (va fi exprimat în lei, fără T.V.A.); -Acordul expres al ofertantului ca plata prețului să se efectueze în conformitate cu dispozițiile Legii 85/2006, pe măsură ce se vor obține fonduri din valorificari de active din patrimoniul societății debitoare. Solicităm ca oferta tehnică să conţină următoarele elemente obligatorii: -Termen de execuţie; -Lista serviciilor cadastrale ce vor fi prestate pentru reglementarea situațiilor tehnico-cadastrale pentru bunurile imobile din patrimoniul societății Starmod S.A. Suceava. -Certificatul de atestare din care reiese că ofertantul este calificat şi atestat în vederea efectuării de operațiuni/servicii cadastrale. Va fi descalificată automat orice ofertă care nu conţine toate documentele sus-menţionate. Pentru cuantificarea preţului de executare a lucrării, accesul în incinta societăţii debitoare se face cu programare (48 de ore) şi este condiţionat de semnarea unui Protocol de vizitare a acesteia care cuprinde clauze de confidenţialitate. Pentru programare ofertanţii trebuie să-şi anunţe prin fax la 0232-243.864 sau e-mail iasi@insolventa.ro intenţia de vizitare. Relații suplimentare se pot obține de la: -tel. 0232-243.864 0755.132.473 -fax: 0232-212.231 -email: secretariat@insolventa.ro
VANZARE TEREN SI CONSTRUCTII PIATA NEAMT str. Piata Garii, nr.7, loc. Piatra Neamt, jud. Neamt. Subscrisa BDO BUSINESS RESTRUCTURING S.P.R.L. desemnata in calitate de administrator judiciar al debitoarei PERLA INVEST S.R.L., in reorganizare, prin Incheierea de sedinta nr. 236 din data de 19.04.2016, pronuntata in Dosarul nr. 2699/103/2015/a4, de Tribunalul Neamt – Sectia a II-a Civila, de Contencios Administrativ si Fiscal, organizeaza in data de 23.11.2022, ora 13:00, la sediul BDO BUSINESS RESTRUCTURING S.P.R.L., din Bucuresti, Str. Invingatorilor nr. 24, Victory Business Center, Et. 4, Sector 3, sedinta de licitatie publica cu strigare pentru vanzarea, in bloc, a proprietatii imobiliare compuse din: -teren intravilan, in suprafata de 1.000 mp, inscris in CF nr.54618 a Mun.Piatra Neamt, avand nr. cadastral 54618; -constructie in suprafata utila de 567,46 mp, inscrisa in CF nr.54618-C1-U1 a Mun. Piatra Neamt, avand nr. cadastral 54618-C1-U1; -constructie in suprafata utila de 1.707,65 mp, inscrisa in CF nr.54618-C1-U2 a Mun. Piatra Neamt, avand nr.cadastral 54618-C1-U2 situate in Mun. Patra Neamt, str. Piata Garii, nr.7, jud. Neamt. Pretul de pornire al sedintei de licitatie 1.379.000 EUR, exclusiv TVA. Detalierea componentei acelor blocuri de active poate fi solicitata administratorului judiciar la adresa de e-mail business.restructuring@bdo.ro. Ofertantii care doresc sa participe la licitatie trebuie sa depuna la sediul BDO BUSINESS RESTRUCTURING S.P.R.L., cel tarziu cu o zi lucratoare inaintea sedintei de licitatie publica la care doresc sa participe, personal sau prin curier, ora 17:00, toate documentele specificate in cuprinsul Caietului de sarcini, ce poate fi achizitionat de la sediul BDO BUSINESS RESTRUCTURING S.P.R.L. pentru suma de 1.000 Lei, exclusiv TVA. Plata Caietului de sarcini se va realiza prin transfer bancar in contul unic de insolventa al societatii PERLA INVEST S.R.L., pe baza facturii comunicate de catre administratorul judiciar. Pentru informatii suplimentare va rugam sa ne contactati la numarul 021.319.94.76 sau e-mail business.restructuring@bdo.ro.
13 metode prin care putem reduce consumul de apă. Nu face duș zilnic și axează-te pe axile și zonele intime
29/11/2022 17:46

Organizatia internatională de mediu Friends of the Earth a avertizat că omenirea „depinde de putina apă potabilă disponibilă”, astfel că a publicat 13 sfaturi pentru ca noi să folosim mai putină ...

Arhimandritul Nikita de la Eparhia Cernăuților a fost găsit în chilia sa cu un băiat de 17 ani, în lenjerie intimă.
29/11/2022 17:46

In timpul perchezitiilor la Eparhia Cernăutilor si a Bucovinei a Bisericii Ortodoxe Ucrainene, agentii Serviciul de Securitate (SBU) l-au descoperit pe arhimandritul Nikita, pe numele lui Andri Storojuk, cu ...

Cel mai mare fake news de la Campionatul Mondial a fost demontat chiar de antrenor: „Nu e momentul pentru așa ceva!”
29/11/2022 17:45

Herve Renard (54 de ani), antrenorul Arabiei Saudite, a negat informatia conform căreia fiecare fotbalist saudit ar fi primit cate un Rolls Royce Phantom după victoria 2-1 cu Argentina, debutul in grupa C d ...

Primă pagină scandaloasă în presa din Croația: „Aveți gură, dar aveți și co***?”. Răspunsul pe măsură al canadienilor
29/11/2022 17:44

Presa din Croatia a taxat intr-o manieră dură, din sfera obscenitătii, declaratiile selectionerului Canadei, John Herdman, cel care fusese protagonistul unei declaratii războinice inaintea meciului pe car ...

Liderii NATO sunt stupefiați: Ucraina folosește la fel de multă artilerie într-o zi împotriva rușilor ca NATO în Afganistan într-o lună
29/11/2022 17:41

Ucraina poate trage zilnic mii de obuze de artilerie impotriva invadatorilor ruşi, in timp ce forţele NATO in Afganistan trăgeau 300 de lovituri pe zi, transmite agenţia de presă Ukrinform, citand public ...

Secretul românului care a câștigat de 14 ori la loto. Metoda genială pe care a aplicat-o în mai multe țări
29/11/2022 17:37

Cum a castigat un roman de 14 ori la loto Cum să castigi la loto? Aceasta este una din intrebările care ii frămantă pe cei care isi joacă norocul in fiecare săptămană. Unii au diverse strategii, alti ...

Primul mesaj public al preotului Calistrat. ”Lecție de la Dumnezeu”, ”ambiții feminine”, ”se putea întâmpla oricui”
29/11/2022 17:32

Părintele Calistrat si-a cerut iertare. „După prima săptămană de post al bucuriei, am putut străbate cu mintea printre avalansele de insulte care de care mai dure si mai pătimase. Cuvinte grele, rep ...

Călugărul Gherasim, cel care susținea că a fost bătut de părintele Calistrat, a fost dat afară de la Vlădiceni. Consuma alcool și sărea la bătaie la enoriașii care veneau să se roage
29/11/2022 17:31

Călugărul care sustinea că a fost bătut de părintele Calistrat a fost dat afară de la Mănăstirea Vlădiceni. Preotul Gherasim, cel care sustine că a fost agresat de către mai multi colegi, are un tre ...

Marius Pașcan: Cum poate un magistrat cu 20.000 lei pensie să facă dreptate unui vârstnic cu 1.500 lei? Ce să-i spun lui tăică-miu? Că atât merită după 50 de ani de muncă?!
29/11/2022 17:30

Semnul egal nu poate fi pus intre Romania si dreptate. De ce? Pentru că oamenii care ar trebui să impartă dreptatea nu prea au cum să empatizeze cu oamenii simpli care caută dreptatea. Marius Pascan, l ...

Prof. Borţun: Angajatorul opreşte de 14 ori mai mult decât îi dă angajatului
29/11/2022 17:29

Dumitru Borţun, profesor de Etică in comunicare si Analiza discursului public in cadrul SNSPA, om de stanga, consilier in cadrul Administratiei Prezidentiale in anii ’90, a vorbit, in cadrul podcastului A ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei