Freelancer Review
Dimensiune font:
Freelancer Review
Incontestabil, genul space-sim s-a nascut in 1985, odata cu Elite, un joculet Spectrum ce oferea, in cativa zeci de kb, un univers poligonal rudimentar format din 8 galaxii si 2048 de stele. Elite a fost ulterior transpus si pe PC (1987), fiind urmat de inca doua titluri numite Elite Plus (1991) si Elite Frontier (1995), mici variatii ce au imbunatatit doar grafica, lasand intact principiul de joc. In schimb, in 1990 s-a produs un salt considerabil – este anul in care acest gen capata si o dimensiune epica prin aparitia lui Wing Commander realizat de Origin System. Noul univers a fost intregit cu Wing Commander II: Vengeance of the Kilrathi (1991), Wing Commander III: Heart of the Tiger (1994), Wing Commander IV: The Price of Freedom (1995) si Wing Commander Prophecy (1997), acest ultim joc exploatand la maxim posibilitatile oferite de acceleratoarele grafice 3dfx si beneficiind de un addon intitulat Wing Commander Secret Ops (1998).
Pasi, mai mari sau mai mici, au fost facuti cu Privateer (1993) si Privateer II: The Darkening (1996), Tachyon: The Fringe, X- Beyond The Frontier, X-Wing Alliance si seriile Descent Freespace si I-War ce au dus la formarea unei comunitati de fani ai genului care au asteptat cu nerabdare lansarea lui Freelancer pe data de 4 martie, mai ales ca in ultima perioada au aparut doar doua jocuri destul de slabute, si anume Halcyon Sun si Drift: When World Collide.
Desi a fost pentru prima data anuntat oficial acum patru ani, fiind prezentat la E3 1999, Freelancer este un joc care s-a nascut mai devreme, fiind ideea lui Chris Roberts. Parasind la un moment dat impreuna cu alti colegi Origin System, creatorul seriei Wing Commander infiinteaza Digital Anvil, anuntand in 1999 Starlancer si Freelancer, titluri ale unei noi serii space-sim. Dupa regizarea filmului Wing Commander (Freddie Prinze Jr., Saffron Burrows) aparut in acelasi an, Chris Roberts pleaca si din cadrul acestei firme, insa Freelancer nu este abandonat, caci Microsoft, increzatori in potentialul acestui joc, cumpara Digital Anvil.
Aparut in aprilie 2000, Starlancer a fost in mare parte realizat de Warthog, fiind creatia fratelelui lui Chris, Erin Roberts, responsabil pentru Privateer 2: The Darkening. Una din diferentele dintre Wing Commander si Privater o regasim si in aceasta noua serie: daca in Starlancer erai un soldat din 45th Volunteers Squadron, in Freelancer esti un simplu civil al carui scop initial este supravietuirea.
Povestea din Freelancer o continua pe cea din Starlancer: intr-un viitor nu prea indepartat, marile tari ale lumii se grupeaza in doua factiuni, Coalition si Alliance, ce, timp de 100 de ani, se lupta pentru suprematia asupra Pamantului si a sistemului solar. Cum balanta razboiului inclina spre Coalition, Alliance decide ca este timpul sa cedeze aceste teritorii, astfel ca pregateste cinci nave cu oameni la bord aflati in stare criogenica, nave care trec de blocada inamicilor indreptandu-se spre Sectorul Sirius. 800 de ani mai tarziu, o parte a galaxiei este colonizata de 5 factiuni, corespunzatoare celor 5 nave: Liberty, Kusari, Bretonia, Rheinland si Hispannia. Ultimii ocupa intr-un mod discret portiuni teritoriale si sunt chiar fragmentati in mici factiuni, cum ar fi Outcasts, cei care au supravietuit defectarii navei Hispannia – acest lucru il afli dupa o perioada destul de lunga de joc, mai precis vizitand Omicron Gamma.
50 de factiuni, zeci de planete si statii spatiale aflate in diverse relatii politice si economice, din care cateva planete sunt accesibile doar in single-player (Alaska si Tohoku), iata care este mai exact contextul in care Edison Trent, personajul principal, aterizeaza pe Manhattan, fiind unul din cei trei supravietuitori ai unui aparent accident ce a culminat cu distrugerea statiei Freeport 7. Facand cunostinta cu incantatoarea Jun’ko Zane (Juni), Edison Trent se lasa antrenat in valtoarea unor evenimente ce au ca element principal un misterios artefact extracterestru.
La inceput, Freelancer creeaza dependenta. Partial datorita faptului ca jocul exploateaza foarte bine acea dorinta de a avea ce e mai bun, de a fi cel mai bun, partial din cauza firului epic. Desi este formata dintr-o serie de clisee, povestea are destule intorsaturi de situatie si obiective contra-timp pentru a te face sa transpiri cu mana pe mouse. Din pacate, ea este prea scurta, ea durand in medie 18 ore. Variatiile ce pot surveni privind aceasta perioada se datoreaza gradului de atentie acordat misiunilor random impartite in diverse nivele de dificultate, misiuni ce le poti primi fie accesand optiunea “job” prezenta pe aproape fiecare planeta sau statie, fie vorbind cu NPC-urile lipsite de personalitate ce populeaza barurile. Cu toate ca la prima vedere par diversificate, de fapt acestea sunt in esenta doar de trei tipuri: “omoara-l pe X”, “omoara-i pe toti” sau “distruge weapons platform”. In cadrul primei variante aproape intotdeauna vei gasi la waypoint-ul indicat de cel care ti-a dat misiunea respectiva doua nave inamice, din care una scapa, astfel ca va trebui sa o urmaresti pana la al doilea waypoint unde se afla X si coechipierii sai.
Cele 13 capitole din care este alcatuita povestea, unele alcatuite din mai multe parti, pot fi parcurse doar daca personajul tau atinge progresiv anumite nivele, fapt reflectat in cantitatea totala de bani, aici intrand atat sumele in cash, cat si valoarea armelor si navei din dotare. Astfel, ducerea la bun sfarsit a misiunilor random se dovedeste a fi utila, nu numai din cauza ca iti permite sa explorezi diversele regiuni, sa cunosti relatiile dintre factiuni, ci mai ales datorita recompenselor ce sunt intotdeauna in bani, si nu si in arme si nave cum ne-am fi dorit. Din fericire, aceste recompense le primesti imediat ce ai terminat misiunea – nu este nevoie sa te intorci la cel de la care ai primit-o, exceptie facand cazurile cand obiectivul unei misiuni este de a captura o anumita persoana sau de a aduce o anumita marfa. Ne-ar fi placut sa ni se lase libertatea de a alege cate asemenea misiuni random trebuie indeplinite in functie de cati bani estimeaza jucatorul ca are nevoie pentru a isi cumpara arme si o nava mai buna, de exemplu, pentru a face fata in cadrul unei misiuni principale in care puterea de foc a inamicilor este prea mare.
Desi la sfarsit poti crede ca povestea ar mai putea continua, nu este altceva decat o ancora pentru un eventual sequel. Ea nu numai ca este scurta, ci si complet lineara. De fapt, termenul de misiuni principale este incorect. Nu exista decat misiuni obligatorii si cele random. Nu exista misiuni secundare care sa impinga firul epic si in alte directii, directii care eventual sa convearga catre final. O dezamagire in aceasta directie a fost atunci cand Tobias, un personaj secundar, mi-a spus ca pe o anumita planeta poate fi cumparat un anumit tip de nava. Am alergat pana acolo cu motoarele turate la maxim in speranta ca, daca nu voi primi acea nava gratuit, macar sa o primesc in cadrul unei misiuni care sa ma rasplateasca si cu altceva in loc de bani, cu un quest secundar si care sa aiba legatura cu povestea principala.
Dupa scopul in care sunt folosite, navele pe care le poti pilota se clasifica in doua categorii: Freighter si Fighter, definind cele doua cai pe care le poate alege jucatorul: comert sau lupta. Ar mai fi si o a treia activitate, mineritul, mai precis spargerea diferitelor roci sau reziduri din jurul statiilor miniere, insa aceasta ocupatie se dovedeste a fi dupa scurt timp neprofitabila si plictisitoare. Variatiile navelor, de exemplu Light Fighter, Heavy Fighter sau Very Heavy Fighter, se concretizeaza in usoare diferente de manevrabilitate, de armura si capacitate a scutului, dar mai ales in marimea cargoului si numarului de sloturi pentru arme ce sunt intr-o gama variata (laser weapons, missiles, mines, countermeasures, torpedoes etc.) Totodata, fiecare nava are un anumit nivel ce permite sau nu echiparea sa cu diverse tipuri de arme. Astfel, o nava de nivelul 5 se va preta intr-un mod optim la folosirea unor arme din aceeasi categorie, desi pot fi folosite si cele de nivel 4 sau 6.
Spre deosebire de alte titluri ale genului lipsesc bombardierele, iar navele mari stationeaza aproape intotdeauna, insa ceea ce este surprinzator este ca toate navele au aceeasi viteza, indiferent ca este vorba de viteza standard (79), de cea obtinuta cu ajutorul thruster-elor (199) sau de cruise speed (299), fapt ce se vrea a fi un element de echilibru in joc, insa doar aparent. Desigur, ar fi fost frustrant sa nu poti invinge un adversar din cauza ca nu il poti ajunge, desi ai reflexe mai bune sau echipament mai bun. Cu toate ca si reciproca este valabila, s-a inlaturat un factor ce ar fi putut decide soarta unei lupte, factor ce se dovedeste a fi de o importanta foarte mare in multiplayer.
De mentionat ca cruise speed nu poate fi activata decat cu pretul unei totale vulnerabilitati de cateva secunde fata de tirul inamic, deci unul dintre elementele cele mai importante ce va pot asigura victoria este folosirea judicioasa a thruster-elor. Din cauza aceleiasi viteze maxime a tuturor navelor, singura grija in aceasta privinta este sa aveti in dotare thrustere ce consuma cat mai putina energie.
Pe langa cele trei trepte de viteza mai exista inca doua. Prima sare de valoarea 999 ajungand apoi o valoare nedefinita si este atinsa cu ajutorul asa-numitelor Trade Lanes, un fel de tunele despartite de porti ce asigura circulatia de la o planeta la alta. A doua, chiar daca valoarea ei nu este afisata, este cea mai rapida dintre toate si este imprimata navei in in cadrul calatoriei intre jump gates ce leaga intre ele sistemele solare. Desi Trade Lanes va pot asigura o parcurgere rapida a distantelor, nu de putine ori veti fi abatut de la ruta datorita atacurilor inamicilor ce au prostul obicei sa praduiasca transportoarele cu marfa ce circula pe aceste rute. In acest caz, aveti doua optiuni: fie va angajati in lupta, fie faceti manevre evazive pana cand se reface dispozitivul de cruise speed, caz in care, dupa o perioada scurta de timp, va veti putea continua drumul alegand ca destinatie urmatorul gate. Deseori, atunci cand intentionati sa va dockati pe o planeta, pe un battleship sau la un jump gate, veti fi nevoit sa stati frumos la coada dupa celalalte nave. Daca va grabiti, puteti intra in formatie cu una din acestea insa, atentie, aceasta manevra nu va functiona atunci cand aterizati pe suprafata unei planete, caci va veti trezi cu nava spulberata in bucatele.
Faptul ca nu sunteti centrul universului din Freelancer este subliniat si de comunicatiile radio din fundal excelente si destul de putin repetitive prin intermediul carora puteti afla ce incarcatura au transportoarele, ce destinatie au, dar si care sunt rutele patrulelor de politie. Totodata, asa cum puteti scana diverse nave pentru mai multe amanunte si voi veti fi scanati pentru a se vedea daca transportati marfuri ce sunt ilegale, dar care aduc profituri mari. Deschiderea unui canal radio nu va poate asigura intotdeauna care sunt intentiile celor din apropiere, dar folosirea lui abuziva nu va duce la schimbarea atitudinii acestora intr-una ostila. Din pacate, aceasta variatie dispare la suprafata planetelor, cand discutiile dintre Edison Trent (ce beneficiaza de vocea lui Ian Ziering, cunoscutul actor din Beverly Hills 90120) si NPC-uri se rezuma mai mereu la aceleasi si aceleasi dialoguri neinsotite de subtitrare, dialoguri ce pot fi insa, din fericire, sarite. Nerealist este ca in timpul misiunilor legate de firul epic, Trent nu scoate o vorba in dialogurile in spatiu purtate cu celalalte caractere si ca un inamic ramas singur in toiul unei batalii converseaza in continuare cu coechipier imaginar. Este curios totusi faptul ca personajele nu au accente corespunzatoare zonei, factiunii de care apartin, ba chiar se poate observa ca au fost folosite relativ putine voci.
Totusi, Freelancer este un joc care nu dezamageste privind partea audio, daca luam in considerare muzica excelenta si dinamica ce se schimba in functie de situatie. Muzica poate deveni totusi uneori usor repetitiva, chiar daca este destul de antrenanta incat sa iti amintesti de ea dupa ce ai iesit din joc, ba chiar sa incepi sa o si fredonezi.
Pe de o parte, universul din Freelancer este unul in care navele au toate aceeasi viteza si in care nu exista macar putin sesizabile diferente de limbaj. Pe de alta parte, acelasi univers este inegal din punct de vedere militar. De exemplu, daca vrei dupa o perioada de timp sa te intorci in Liberty pentru a mai indeplini misiuni random vei observa cu uimire ca acestea au acelasi nivel de dificultate, cel de la inceputul jocului, deci sunt recompensate cu aceleasi sume de bani, astfel ca ele se dovedesc a fi prea usoare daca deja ai trecut prin focul misiunilor mai grele din Rheinland si posezi o nava si arme foarte bune – ar fi fost indicat sa nu poti cumara cele mai puternice nave existente, pentru ca acestea sa fie distribuite uniform avand rolul de a pastra echilibrul militar dintre regiuni.
Acesta nu este singurul aspect ce demonstreaza ca acest univers nu este unul care evolueaza, daca nu de sine statator, macar odata cu tine. Indiferent cate transportoare distrugi, cate rute comerciale jefuiesti, nu vei reusi decat intr-o masura foarte mica sa schimbi valoarea preturilor marfurilor din zona respectiva. De asemenea, granitele dintre factiuni raman aceleasi, iar luarea la cunostinta a anumitor evenimente nu va produce modificari substantiale ale relatiilor la nivel micro sau macro dintre factiunile jocului. Astfel, dupa ce ai terminat povestea, nu mai ai motive pentru a continua jocul in single-player, nu mai exista provocari, astfel vei trece la modul multiplayer ce ofera cateva optiuni suplimentare.
In primul rand nu exista povestea din single-player si nu exista restrictii de nivel privind cumpararea de arme. In al doilea rand ai butonul de chat prin intermediul caruia poti comunica cu ceilalti jucatori de pe server si cu ajutorul caruia poti vedea in ce sistem se afla si ce nivel au. In al treilea rand, daca te afli in spatiu destul de aproape de un jucator poti stabili aliante si poti face comert. Pentru a incepe o misiune random este suficient ca doar unul dintre jucatori sa coboare pe suprafata unei planete si sa ia o misiune. Desi se pot face in acest mod cooperativ destule misiuni, recompensele se vor imparti, dupa cum e si normal, in mod egal. Pe de alta parte, se pot darui toti banii castigati in urma a 2-3 misiuni unui singur jucator, restul urmand sa aiba rolul de a il proteja pe acesta. Astfel, cumpararea pentru inceput a unei fregate cu o capacitate de transport medie si cunosterea unor rute de comert profitabile poate asigura tuturor jucatorilor din echipa o cantitate enorma de bani (aproximativ un milion de credite) intr-o perioada relativ scurta de timp. Aceasta metoda este riscanta si presupune o foarte buna coordonare a coechipierilor, insa merita, dupa ce vor trece 3-4 ore nu te va mai ingrijora aspectul financiar. Din acest punct, ceea ce ar trebui sa fie captivant devine plictisitor. O lupta intre doua echipe de nivel foarte mare se termina rapid datorita puterii de foc imense a armelor, comparativ cu armura si scutul navelor, dar mai ales din cauza vitezei uniforme de care vorbeam mai sus pentru toate navele.
De mentionat ca apartenenta in cadrul unui grup nu te fereste de riscul de a fi lovit si de a-i lovi totodata pe coechipieri, desigur doar daca serverul este unul pvp (player vs. player). In acest caz, ca si in jocurile MMORPG, daca esti de nivel mic, vei avea neplacerea sa dai peste acei jucatori mult mai avansati ca tine a caror unica satisfactie este sa te pandeasca in jurul planetei Manhattan (planeta pe care apari la inceputul jocului) si sa te omoare, aparent fara a se plictisi vreodata. In situatia in care mori pierzi doar incarcatura pe care o aveai – nava, armele si banii raman aceleasi, si te trezesti pe ultima planeta, battleship sau statie pe care ai dockat.
In prezent, cele mai raspandite servere sunt cele de 16, respectiv 32 de jucatori, deoarece pentru a tine un server cu o capacitate maxima de 128 de jucatori, trebuie sa ai un computer destul de puternic si o largime de banda mare. Insa ce folos ca poti juca alaturi de atatia jucatori, daca jocul nu are protectie impotriva cheat-urilor ce permit sa ajungi la level 20 in doar 5 minute? Sa speram ca acest fapt sa fie remediat cat mai curand posibil printr-un patch. Daca totusi inca mai doriti sa jucati in aceste conditii, atunci va trebui sa gasiti un server parolat, de incredere, si care sa nu dispara dupa un anumit timp, deoarece toate informatiile caracterului vostru (puteti avea oricate caractere doriti) sunt stocate pe acel server. Ele nu se pierd daca serverul este off-line la intervale de timp, ci doar daca dispare definitiv, caz in care daca v-ati jucat mult si nu doriti sa le pierdeti va trebui sa gasiti o modalitate ca respectivele informatii sa fie transferate de la un server la altul.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau