Gothic 3 Review
Dimensiune font:
Gothic 3 Review
Gothic… Un nume care a cãpãtat conotaţii proprii în lumea jocurilor pentru PC începând cu 2001, când Piranha Bytes şi JoWooD Production au lansat prima parte a uneia dintre cele mai populare serii RPG din toate timpurile. Interfaţa dãdea dureri de cap, grafica nu se ridica la nivelul standardelor de atunci, însã Gothic 1 s-a remarcat prin poveste, dar mai ales prin atmosfera inegalabilã, unicã. Un an şi jumãtate mai târziu, în noiembrie 2002, apãrea Gothic 2, joc care a fãcut adevãrate ravagii în Europa. Consecinţa fireascã, în vara lui 2003 s-a lansat şi un addon numit Night of the Raven ce aducea o serie de modificãri, cele mai importante fiind o nouã zonã, precum şi o dificultate crescutã, manifestatã în principal prin schimbãrile aduse modului în care evoluau caracteristicile personajului principal. Partea proastã era cã pentru a juca Night of the Raven era necesar sã reiei jocul original de la început, lucru destul de neobişnuit pentru un addon.
Trebuie menţionat ca, deşi seria Gothic a avut un numãr impresionant de fani şi în Statele Unite, ea nu s-a bucurat de acelaşi succes ca şi în Europa, din diverse motive. Principala cauzã a fost slabã promovare a lui Gothic 2 pe continentul nord-american, jocul fiind lansat acolo câteva luni mai târziu. De altfel, sã nu uitãm cã şi între versiunea germanã şi cea englezã a lui Night of the Raven a existat un decalaj de câteva luni, aşteptarea fiind alinata de traducerea textului în englezã de un grup de fani.
Nici cu Gothic 3, lucrurile nu stau prea diferit. Deşi a apãrut pe 13 octombrie în Europa, jocul va fi lansat în Statele Unite abia pe 20 noiembrie. Aparent, nu pot gãsi un motiv pentru acest decalaj, având în vedere cã de aceastã datã, jocul e disponibil în Europa atât în germanã, cât şi în englezã. Am zis aparent, deoarece nu puţini dintre aceia care joacã versiunea europeanã au impresia cã de fapt au o versiune beta, chiar dacã un patch a fost disponibil încã din ziua lansãrii, aşa cã, cel puţin în teorie, versiunea americanã ar trebui sã fie cea "finalã". Pe de o parte, unii sunt frustraţi gândindu-se cã ar fi trebuit sã cumpere jocul dupã ce va fi fost lansat cel puţin încã un patch. Pe de altã parte potenţialii cumpãrãtori americani poate sunt dezamãgiţi şi descurajaţi aflând cât de nervoşi pot fi confraţii lor europeni datoritã bugurilor din joc. Eu mã îndoiesc cã versiunea americanã va fi lipsitã de majoritatea bugurilor prezente în cea europeanã, luând în considerare cã producãtorii au declarat sãptãmâna trecutã într-un interviu cã urmãtorul patch va fi gata în maxim 4-5 sãptãmâni.
Am spus mai sus cã Gothic 3 dã impresia uneori de versiune beta. Din pãcate, nu este o exagerare. Într-adevãr, nu existã buguri majore care sã afecteze în mod important calitatea jocului, însã cele care sunt te pot trece deseori de la extaz la agonie. În primul rând, Gothic 3 este un joc care efectiv îngenuncheazã calculatoare mult peste medie din punct de vedere al performanţei. Nu atât din cauzã cã îţi produce imense delicii vizuale, cât datoritã faptului cã e neoptimizat. Cei care au, de exemplu, un GF6600 nici sã nu se gândeascã sã îl joace pe detalii medii dacã vor o experienţã fluidã de joc. De asemenea, un HDD rapid nu va suplini faptul cã aveţi doar un 1GB Ram. Deşi în manual se recomandã 1.5 GB Ram, Gothic 3 nu se mişcã fluent nici cu 2GB Ram. Personal, dupã ce am fãcut câteva optimizãri (de exemplu defragmentare şi swap fix, mutat pe alt HDD decât cel pe care e instalat jocul) şi dupã ce am umblat prin fişierele.ini, am reuşit sã obţin o creştere de performanţã de peste 50%. Cauza pentru care Gothic 3 se mişcã nesatisfãcãtor pe sisteme pe care ruleazã fluid Oblivion (poate cel mai nesãţios joc ca cerinţe de sistem înainte de Gothic 3) se datoreazã tehnologiei streaming. Într-adevãr, a nu avea ecrane de loading între zone este un aspect care mãreşte substanţial fluiditatea jocului, cum este în cazul lui Dungeon Siege sau Guild Wars. Însã dacã nu o faci cum trebuie, peste timpul jucãtorului astfel economisit se suprapun desele încetiniri ale jocului care încarcã în memorie relief, vegetaţie şi NPC-uri.
Partea cu adevãrat proastã este cã se pare cã existã nişte probleme de eliberare a memoriei RAM, altfel nu îmi explic de ce Gothic 3 crapã. Mesajul "Out of memory" apare fie în timpul jocului, fie în timpul unui quicksave. În al doilea caz, nu are rost sã vã chinuiţi sã încãrcaţi salvarea astfel coruptã al cãrui loading se blocheazã la 25%, singura soluţie este sã restartati calculatorul. Sfatul se impune de la sine: salvaţi des şi nu folosind numai quicksave. Aceastã soluţie e valabilã mai mult în teorie, cãci practic dureazã destul de mult sã salvaţi sau sã încãrcaţi o salvare, aşa cã veţi apela la aceastã soluţie (şi singura) destul de rar în primã fazã, cel puţin pânã nu faceţi optimizãrile de mai sus (informaţii gãsiţi pe forumul oficial al jocului) sau pânã când veţi începe sã consideraţi cã Gothic 3 meritã sã abuzeze de rãbdarea voastrã, având în vedere ce oferã.
Şi da, Gothic 3, dincolo de aceste inconvenienţe, are ce oferi. Fanii seriei vor fi bucuroşi sã regãseascã aceeaşi atmosferã şi, în general, acelaşi gameplay, chiar dacã jocul a fost creat folosind un engine nou faţã de cel din Gothic 2. Ceilalţi, dupã ce vor trece şi de asemãnarea vizualã cu Oblivion (datoritã aceleiaşi tehnologii SpeedTree, responsabilã pentru vegetaţie), vor descoperi un joc unic în felul sãu care le va asigura numeroase momente de distracţie.
Vorbind de graficã, Gothic 3 la prima vedere nu este atât de eye-candy ca Oblivion, însã aratã mai realist şi are stil. Este o lume mare, detaliatã şi construitã în aşa fel încât sã sprijine povestea. Cum Gothic 3 începe la puţin timp de unde s-a terminat predecesorul sãu, o invazie a orcilor având loc între timp, veţi vedea multe oraşe în ruinã al cãror design fie sugereazã, fie arãta la modul brutal efectele rãzboiului. De asemenea, existã şi o zonã deşerticã (nu atât de consumatoare de cerinţe hardware ca şi cea temperatã), dar şi un teritoriu cu vegetaţie nordicã. Partea interesantã este cã veţi nevoiţi sã memoraţi aproapte toate porţiunile din joc, chiar dacã sunt indicatoare cãtre aşezãrile importante, din douã motive.
În primul rând, zonele pe care trebuie sã le exploraţi pentru a face questuri sunt deseori specificate vag în jurnal. Existã o busolã, dar ea serveşte din fericire doar ca orientare geograficã, nu ca şi mijloc pentru a arãta încotro trebuie sã o luaţi pentru un anumit quest. Mai mult, o parte din indiciile din dialogurile cu NPC-urile nu sunt trecute în jurnal, astfel cã sunteţi forţaţi sã exploraţi destul de mult şi sã nu vã limitaţi doar la un singur quest, mai ales cã multe din ele sunt grupate din punct de vedere zonal. Spre deosebire de Gothic 2, respectivele indicii nu mai sunt notate în jurnal sub forma impresiilor caracterului principal, impresii scrise la persoana I, ci pur şi simplu sunt copiate dialoguri întregi sau pãrţi din ele. Dacã pentru un jucãtor obişnuit cu Oblivion, acest lucru poate fi un impediment destul de serios, nici pentru un fan al seriei lucrurile nu stau mai bine. De exemplu, existã un quest în Montera destul de stufos în care trebuie sã verifici loialitatea mercenarilor faţã de şeful lor. Sunt atât de mulţi mercenari pentru acest quest, încât dialogurile cu ei n-au mai încãput în jurnal. Noroc cã dialogurile sunt consemnate cronologic, astfel cã cele lipsã erau şi cele mai recente şi deci nu a fost un efort prea mare pentru a mi le aminti şi notã pe hârtie. De menţionat cã, deşi la o scarã mai micã comparativ cu Gothic 2, NPC-urile vã oferã şi altfel de informaţii care nu sunt trecute în jurnal. Dacã cele legate de povestea pe ansamblu sunt repetate în diverse forme şi în diverse locuri, prilej cu care vi se împrospãteazã memoria, unele NPC-uri vã furnizeazã detalii unice legate de exemplu de locul unei comori. Coroborati cu indiciile vagi privind localizarea şi veţi gãsi uneori necesar sã folosiţi totuşi o hârtie pentru a le notã. Nu trebuie sã vã bazaţi pe Notepad, cãci jocul are prostul obicei sã crape dacã folosiţi Alt-Tab.
În al doilea rând, legat de memorarea zonelor din joc, nu se pot face adnotãri pe hartã. Dacã aţi trecut pe lângã un dungeon pe care nu aţi avut curajul sã îl exploraţi, pentru a intra mai târziu în el va trebui sã ţineţi minte mãcar poziţionarea lui generalã. Faţã de Gothic 2, aici majoritatea dungeonurilor au la intrare câteva cristale strãlucitoare, aşa cã n-ar trebuie sã aveţi mari probleme în a le gãsi noaptea. Personal, pot spune cã mi-am întipãrit în minte aproape tot teritoriul la o scarã destul de amãnunţitã, fiind învãţat aşa încã din Gothic 2, mai ales cã, repet, pentru a juca addonul, trebuie sã reluaţi întreg jocul de la capãt. Chiar dacã lumea din Gothic 3 este mult mai mare decât cea din Gothic 2, uneori ai sentimentul cã sunt aproximativ egale. Şi asta din cauzã cã Gothic 2 este mai dens privind numãrul de creaturi pe metru pãtrat, astfel cã explorarea are loc într-un ritm mai lent, ceea ce face cã detaliile geografice sã se întipãreascã mai bine în minte.
Asta nu înseamnã cã veţi halaidui pur şi simplu prin Gothic 3. Ca şi în Gothic 2, a te avânta în necunoscut, mai precis în zonele nepopulate de oameni, îndepãrtate de drumuri, poate constitui o adevãratã aventurã, în special dacã personajul principal este de nivel mic. Şi aici, absolut nimic nu se comparã cu o plimbare în sãlbãticie noaptea. Fie cã culegi plantã dupã plantã, fie cã stai pregãtit cu mâna pe sabie sau fie cã vrei sã ajungi într-un anumit loc, totul se desfãşoarã cu teamã, sau cel puţin cu o atenţie maximã. Te poţi speria uşor când începe sã plouã şi auzi de aproape un tunet, mai ales dacã te joci cu lumina stinsã şi cu cãştile pe urechi. Poţi cãdea efectiv de pe scaun, dacã, fermecat de muzica sublimã, dupã urmãtorul copac auzi un grohãit sau eşti atacat de o creaturã. De aceea, va trebui sã învãţaţi pe de rost toate zgomotele de sãlbãticie, de la urletele lupilor şi sâsâitul şerpilor, pânã la paşii apãsaţi ce pot fi ai unui boar sau foşnetele frunzelor fãcute de un shadowbeast. Factorul surprizã se poate diminua dacã sunteţi atenţi la muzicã ce se schimbã în momentul în care faceţi aggro la un monstru sau dacã este o noaptea cu lunã plinã. Iar dacã este un întuneric aproape total, puteţi aprinde o torţã sau vã puteţi echipa cu un flame sword.
Totodatã, rãsãriturile şi asfinţiturile de soare sunt la fel de superbe ca şi în Gothic 2. Este un sentiment inegalabil sã contempli peisaje vaste sau ruine şi personaje situate în depãrtare stând pe o colinã înaltã, scãldat în razele soarelui şi în acorduri minunate şi discrete de vioarã. Pentru un efect total, scoateţi depth of field, puneţi din opţiunile jocului toate detaliile la maxim şi umblaţi în fişierele.ini pentru a creşte semnificativ dimensiunea peisajului randat.
La atmosferã mai contribuie şi mici detalii cum ar fi rebelii rãstigniţi prin diverse aşezãri, modul în care cãprioarele fug de rup pãmântul când te apropii de ele, cerul înstelat sau faptul cã peşterile locuite de dragoni conţin mult aur, dar şi scheletele nefericiţilor care şi-au gãsit acolo sfârşitul. Pe de altã parte, dacã nu vã jucaţi cu fişierele.ini, veţi vedea deseori în depãrtare peisaje texturate oribil. Şi asta din cauza tehnologiei Level of Detail care îmbracã toate obiecte în texturi low, respectiv high, în funcţie de distanţa pânã la ele. De aceea apa, în special marea, aratã foarte bine pe Pixel Shader 3.0, dar numai porţiunea cea mai apropiatã de personaj. În plus, capurile multor NPC-uri aratã disproporţionat de mici. Iniţial, am crezut cã din cauza armurilor mari cu care erau echipaţi, însã grosimea gâtului lor chiar sugereazã cã era nevoie de capuri mai mari. O altã problemã, frustrantã uneori, este lens flare-ul care este omniprezent, indiferent cã eşti într-o încãpere fãrã ferestre sau în cea mai adâncã peşterã posibilã. Pur şi simplu, razele soarelui trec prin orice, putându-te deranja serios în cazul unei lupte. În plus, ciclul zi-noapte are loc mai rapid decât în Gothic 2, aşa cã trebuie sã vã planificaţi cu grijã unde şi când vã duceţi, mai ales dacã aveţi questuri cu limitã de timp.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau