Jade Empire: Special Edition Review
Dimensiune font:
Jade Empire: Special Edition Review
Ca fan RPG, e suficient de greu să ştii că un titlu bun care să te încânte cu adevărat apare doar o dată la ţ ani, dacă şi atunci. Este enervant să vezi că jocurile actuale sunt din ce în ce mai simplificate, ca să se poată juca şi băiatul lui ‘nea Caisă de la etajul 3 şi să sară cu banu’, că vorba aia, jocurile complexe nu mai ţin de foame în zilele noastre. Dar când un producător de talia celor la Bioware vine şi anunţă nonşalant că îşi va concentra eforturile în special pentru console, nu poţi decât să-ţi pui nişte întrebări serioase vizavi de viitorul acestui gen pe PC. Jade Empire a fost lansat pe Xbox acum doi ani de zile şi a fost o premieră pentru studiourile Bioware din două puncte de vedere. O dată fiindcă jocul nu mai era bazat pe o licenţă cunoscută, cum fuseseră Neverwinter Nights şi Knights of the Old Republic, şi totodată fiindcă luptele se desfăşurau în timp real, accentul fiind acum pus mai mult pe acţiune şi pe spectaculozitate decât pe calculele complicate din fundal.
Aşa cum s-a întâmplat şi cu restul jocurilor produse de Bioware, Jade Empire s-a bucurat de o primire mai mult decât entuziastă din partea presei de specialitate… iar noi, fanii PC, nu puteam decât fie să ne cumpărăm Xbox, fie să stăm şi să înjurăm în gând că suntem trataţi ca cetăţeni de mâna a doua. Fast-forward în anul de graţie 2007, când Bioware în colaborare cu studiourile Gray Matter au adus în sfârşit Jade Empire pe PC, adăugându-i cu această ocazie şi titulatura pompoasă de Special Edition.
Fiind bazat pe o licenţă proprie, cei de la Bioware au avut posibilitatea să dea frâu liber imaginaţiei şi să creeze un imperiu care cu toate că este ficţional, nu lasă niciodată impresia că nu ar fi putut să existe cu adevărat. Influenţele asiatice sunt nenumărate, de la stilurile de arte marţiale, modul în care începe povestea şi arhitectura locaţiilor până la înfăţisarea personajelor şi coloana sonoră. Imperiul de Jad este sensibil diferit dar aproape că se confundă cu China antică, producătorii introducând pentru aceasta şi diverse referiri la Marele Zid, huni – numiţi în joc Horselords – sau barbarii din Estul Îndepărtat… care se întâmplă să fie britanici 100%. Iar dacă pe partea tehnică Jade Empire îşi arată clar vârsta, level design-ul, dialogurile şi coloana sonoră sunt în continuare la înălţime, reuşind să creeze o atmosferă uneori hipnotizantă.
Muzica compusă de Jack Wall este superbă, neavând suficiente adjective sau epitete cu care să o pot lăuda la adevărata valoare. De îndată ce o asculţi simţi în fiecare acord, fiecare notă, dragostea depusă pentru realizarea sa… şi dacă adăugăm la asta şi sincronizarea perfectă cu evenimentele din joc, rezultatul este una dintre cele mai bune atmosfere create vreodată pentru un titlu PC. Şi nu e vorba numai de muzică. Toate dialogurile din joc sunt vorbite – personajul vostru fiind singurul mut de altfel – lista de actori folosiţi fiind impresionantă.
Aşa cum era de aşteptat de la un titlu Bioware, şi Jade Empire are un sistem moral Bine / Rău, care de data aceasta însă nu poate fi privit în termenii clasici, având de-a face de fapt cu două filozofii diferite: Open Palm şi Closed Fist. Pe de o parte, Open Palm încurajează personajele să se gândească la imaginea de ansamblu înainte de a lua o decizie, punând bunăstarea colectivă mai presus de cea personală. În contrast, Closed Fist îi recompensează doar pe cei care sunt suficient de puternici să obţină ceea ce îşi doresc, fără să ţină cont de armonia cu restul lumii. Frumuseţea acestui sistem constă în faptul că indiferent ce cale ai alege, toate acţiunile voastre sunt susţinute întocmai de filozofia respectivă. Aşa cum este subliniat şi în joc, nu acţiunile personajelor sunt bune sau rele, ci intenţiile care stau la baza lor.
Calea urmată de personajul vostru va dicta ce side-questuri puteţi primi cât şi folosirea anumitor stiluri de arte marţiale sau a unor pietre preţioase, cele din urmă având un rol foarte important în desfăşurarea jocului. Din păcate însă, spre final veţi ajunge într-un punct în care veţi avea de ales din nou între cele două filosofii iar dacă alegeţi calea opusă celei urmate până în acel moment, aliniamentul vostru se va schimba radical, practic toate lucrurile făcute de voi până în acel moment, bune sau rele, fiind şterse cu buretele. Puteţi să consideraţi acest moment un imens buton de RESET, care din păcate scade enorm de mult din valoarea deciziilor luate de voi până în acel moment.
Şi dacă tot am ajuns la desfăşurarea jocului, trebuie să vă spun din start că Jade Empire, comparativ cu Knights of the Old Republic sau Neverwinter Nights, este mult mai compact în ceea ce priveşte conţinutul, lucru demonstrat şi de faptul că jocul poate fi terminat în aproximativ 25 de ore. Nici numărul locaţiilor nu este foarte mare, însă luând în considerare realizarea lor, acesta nu este un motiv de supărare.
La începutul aventurii voastre va trebui să alegeţi unul dintre cele şase personaje predefinite, fiecare având o anumită specializare – Balanced / Fast / Strong / Magic – atributele sale – Body / Spirit / Focus – şi stilurile de arte marţiale alese implicit reflectând această specializare. N-o să aveţi vreo opţiune de personalizare în privinţa aspectului, însă atributele şi stilurile de luptă pot fi modificate dacă nu sunteţi mulţumiţi de alegerile producătorilor. Cei care abia aşteaptă să se afunde în statistici şi un număr impresionant de skill-uri vor fi dezamăgiţi, deoarece pe lângă atribute personajul vostru nu va avea decât trei skill-uri de comunicare, fiecare depinzând de anumite atribute – Charm (Body + Mind), Intuiţie (Spirit + Mind) şi Intimidare (Spirit + Body).
Essence gem-urile pe care le veţi găsi sau cumpăra pe parcursul jocului vor influenţa atributele şi skill-urile voastre, oferind uneori şi alte bonusuri folositoare, cum ar fi dublarea experienţei primite atunci când citiţi o carte / scroll, şanse îmbunătăţite de a evita capcane ş.a.m.d. Veţi avea de asemenea posibilitatea să învăţaţi noi stiluri de luptă sau tehnici care să vă îmbunătăţească permanent unul sau mai multe atribute, în funcţie de ce fonduri aveţi la dispoziţie. Un lucru interesant îl reprezintă faptul că în Jade Empire nu puteţi cumpăra arme în sensul tradiţional al cuvântului, întrucât fiecare armă din joc are propriul stil de luptă, care poate fi îmbunătăţit la fel ca stilurile de arte marţiale. De asemenea, unele arme pot să aibă şi o abilitate specială, cum ar fi damage îmbunătăţit faţă de stilurile clasice de luptă sau focus drain.
În timpul luptelor, va trebui să ţineţi cont de cantitatea de Chi (mana) şi Focus (aka bullet time) pe care le aveţi la dispoziţie, deoarece nu există poţiuni pentru refacerea lor pe care le puteţi folosi în timpul luptelor. Singurul mod în care puteţi recupera Chi şi / sau Focus este fie să folosiţi un stil de luptă / armă care le poate fura de la inamici, să aveţi un însoţitor care vă poate reface Chi-ul sau să recuperaţi orb-urile de Chi / Focus care mai apar din când în când în timpul luptelor după înfrângerea unui inamic. De asemenea, mai trebuie să ţineţi cont şi de faptul că vindecarea se face prin consumarea de Chi, care mai poate fi folosit şi pentru atacuri speciale sau îmbunătăţirea damage-ului atacurilor clasice.
Cu toate că sunt foarte numeroase, toate stilurile de luptă au o postură defensivă, un atac clasic şi unul foarte puternic pentru a trece de defensiva unui adversar. Şi atât. Din această cauză, luptele în Jade Empire se reduc la un simplu clickfest, caracteristic mai degrabă hack & slash-urilor, cu o nevoie minimă de tactică. Este adevărat că veţi avea de înfruntat pe lângă adversari umani şi o serie de demoni sau spirite, care sunt imuni la anumite stiluri de atac, dar spre finalul jocului, când veţi avea cel puţin două stiluri îmbunătăţite la maxim, luptele vor fi ceva trivial şi nu o provocare adevărată. Un alt lucru deranjant este că odată declanşate, luptele vă închid într-un cerc invizibil pe care nu-l puteţi părăsi până când nu vă înfrângeţi adversarii… sau vice-versa. Din acest motiv, Necropolisul din Oraşul Imperial a fost o zonă destul de frustrantă pentru mine, din cauza spiritelor pe care deşi le învingeam foarte uşor, tot continuau să mă atace, fragmentând supărător de mult acţiunea.
Din fericire, nu totul se rezumă la înfigerea pumnului în gura adversarului, întrucât există şi o mulţime de side-quest-uri pe care le puteţi îndeplini pe parcursul aventurii voastre. Dacă tot suntem la capitolul ăsta, e bine să ştiţi că povestea din Jade Empire nu debordează de originalitate: avem un sătuc uitat de lume la marginea Imperiului, o şcoală de arte marţiale, maestrul înţelept şi bineînţeles studentul exemplu pentru toţi, plin de potenţial şi cu un destin măreţ în faţă – adică voi. Cel puţin rolul de salvator vă este comunicat încă de la început, fără să îl mai „descoperiţi” voi pe parcursul jocului, pe lângă aceasta mai existând şi câteva momente interesante pe parcursul poveştii principale. De asemenea, jocul are trei finaluri posibile însă nu va fi nevoie să reluaţi jocul pentru a le vedea pe toate, întrucât alegerile cruciale vor fi făcute exact la sfârşit.
Revenind la side-quest-uri, ele vor reprezenta întotdeauna ceva nou prin prisma obiectivelor pe care le aveţi de îndeplinit, fie că va trebui să dovediţi nevinovăţia unui învăţat, să convingeţi un barbar din Estul Îndepărtat să se întoarcă de unde a veni sau să găsiţi o soţie pentru un fermier. Tot la acest capitol e bine de ştiut că unele side-quest-uri, chiar şi cele aparent nesemnificative, vă pot oferi recompense substanţiale aşa că recomandarea mea este să exploraţi tot ce se poate explora şi să vorbiţi cu toată lumea. Spre deosebire de Knights of the Old Republic, în Jade Empire nu veţi putea lua cu voi decât un singur însoţitor din pleiada de personaje care vi se vor alătura pe parcursul jocului, neavând însă nici un control asupra lui, în afara setării comportamentului: atac sau suport (dacă acest mod este disponibil).
Chiar dacă abilităţile lor ar fi un stimulent să-i folosiţi pe toţi, adevărul este că în 90% din cazuri primul vostru însoţitor (care întâmplător este o EA) va fi şi cel folosit cel mai des, deoarece va poate restaura Chi-ul, ceea ce reprezintă un avantaj deloc de neglijat. După cum era de aşteptat, şi în Jade Empire veţi putea avea relaţii amoroase cu însoţitorii voştrii, având de data aceasta şi opţiuni mai… hai să le spunem „libertine”. Suficient de zis că nu veţi mai întâlni probabil aşa ceva într-un alt RPG.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau