L.A. Noire Review

default

Dimensiune font:

| 22-10-2012 15:51

L.A. Noire Review

„Film noir” este un termen cinematografic care defineşte o serie de pelicule hollywoodiene realizate în mare parte între anii 1940-1950, caracteristica principală fiind stilul vizual de obicei alb-negru, cu un joc magistral al umbrelor şi luminilor. Cele mai multe dintre ele, numite şi melodrame, se ocupă de soarta excepţională a unui om aparent fără vreun destin special în viaţă, de cele mai multe ori fiind vorba de poliţişti, sportivi sau persoane cinstite forţate să apuce calea ilegalităţii.

Acestea fiind spuse, probabil că Max Payne vă bântuie gândurile şi pe bună dreptate, pentru că povestea dramatică a lui Max este într-adevăr de inspiraţie noir. Totuşi, până la Max Payne 3 mai avem de aşteptat, aşa că până atunci vom discuta despre L.A. Noire: The Complete Edition, departe de a fi un shooter, dar cu o poveste şi o atmosferă foarte „negre”. Încadrat în convenţiile genului cinematografic, jocul îl are ca protagonist pe Cole Phelps, urmărindu-i cariera de la simplu poliţist de stradă până la succesiva avansare ierarhică în rândurile oamenilor legii din Los Angeles.

Phelps ajunge detectiv în cele mai importante departamente, ocupându-se şi de un caz real din epoca postbelică, The Black Dahlia (asasinatul din 1947, niciodată rezolvat, al Elizabethei Short). Însă pe lângă responsabilităţile profesionale, Phelps trebuie să se descurce şi cu propriul trecut, în special cel legat de participarea sa la al Doilea Război Mondial, drama personală împletindu-se la un moment dat cu evenimentele poliţieneşti. În mod evident, nimic bun nu poate ieşi dintr-o asemenea combinaţie, iar finalul, deşi nu este extrem de surprinzător, păstrează excelent linia noir şi în acelaşi timp ne promite o eventuală continuare.

Lăcomie, ură, invidie, iubire…

… probabil cele mai frecvente motive pentru care comitem acte ilegale. Cazurile lui Phelps se bazează foarte mult pe aceste patru puternice emoţii umane, complexitatea lor evoluând împreună cu avansarea ierarhică a eroului. Este greu de vorbit despre aceste cazuri fără a le dezvălui esenţa, dar totuşi se poate spune că au o destul de mare variaţie şi nu sunt toate crime îngrozitoare precum The Black Dahlia.

Avem un bărbat sătul de nevastă care nu găseşte divorţul ca fiind o metodă satisfăcătoare pentru a rămâne cu amanta; avem un tânăr care îşi distruge viitorul pentru că pune înainte de orice mândria sa bărbătească; avem staruri hollywoodiene care cred că pot face orice doar pentru că au relaţii; descoperim organizaţii ilegale care fac trafic de maşini, de droguri sau profită de tinereţea inocentă a actriţelor aspirante.

De cealaltă parte, Phelps primeşte în fiecare departament un partener nou, aceştia exprimând o tipologie a poliţistului: detectivul blazat, detectivul îmbătrânit la locul de muncă, dar totuşi pasionat, poliţistul corupt sau şeful idealist şi preocupat mereu de părerea presei. Nici personajele secundare, suspecţi sau martori, nu scapă de o încadrare psihologico-tipologică: femeile îşi apără iubiţii, sunt victime şi în acelaşi timp caractere puternice.

Avem vânzătorul de maşini cu limbă dulce, tânărul minoritar mândru de originea sa, celebrităţi şi diplomaţi care se cred mai presus de lege, dar şi mult mai banalii mafioţi şi trepăduşii lor care să le aducă la îndeplinire ordinele. În ansamblu, L.A. Noire reuşeşte să reproducă excelent atmosfera postbelică, Los Angeles-ul acelor ani de recuperare după efortul de război, când economia reîncepea să înflorească, dar totuşi mulţi americani se zbăteau să supravieţuiască, indiferent de mijloace.

Fiecare caz pune în evidenţă nu doar oraşul şi atmosfera sa, locuitorii şi viciile sau calităţile lor, ci şi personalitatea lui Phelps. Din secvenţele cinematice care îi prezintă acţiunile din timpul războiului şi din dialogurile din prezent, el apare ca un personaj obsedat de dreptate şi justiţie, indiferent cine ar fi implicat. Această trăsătură morală, alături de ambiţie şi convingerea că poate face de unul singur o lume mai bună, îl împing să devină poliţist şi să evolueze în această direcţie, chiar dacă de multe ori va deranja prin atitudinea sa morală de neclintit (o altă caracteristică a „negrului” filmelor, personajul imuabil în convingerile sale, ceea ce de multe ori îl va conduce la o finalitate tragică.

 

Adevăr, minciună, dubiu

Mecanica de rezolvare a cazurilor se bazează, exact ca în realitate, pe investigarea locului petrecerii evenimentului şi pe interogarea eventualilor martori şi suspecţi pentru descoperirea de noi indicii. Nu lipsesc nici criminaliştii, rezultatele ştiinţifice ale autopsiilor sau ale armelor şi gloanţelor găsite la faţa locului, dar accentul este pus pe implicarea personală. De altfel, esenţial din acest punct de vedere este sistemul de animaţii faciale prin care îţi poţi da seama dacă persoana interogată minte, spune adevărul sau doar jumătate din el, ţinând ascunse încă unele detalii.

Phelps are la dispoziţie un carnet în care îşi notează toate detaliile şi pe care îl poţi consulta în orice moment, în acelaşi timp urmărind şi atitudinea persoanei cu care vorbeşti pentru a-ţi evalua următorul pas. Martori sau suspecţi, toţi primesc o serie de întrebări legate de caz, iar logica lor nu dă pe alături niciodată; în funcţie de răspuns şi de felul în care se comportă, poţi alege dintre trei opţiuni de a continua: Thruth, Doubt şi Lie. O decizie corectă va fi însoţită de un sunet special, la fel şi alegerea unei întrebări greşite.

Dacă acuzi pe cineva că minte, trebuie neapărat să prezinţi şi dovada care să-ţi susţină afirmaţia, selectabilă tot din numitul carneţel. Dacă realizezi că nu ai dreptate, te poţi retrage, dar persoana respectivă ar putea decide că nu mai scoate un cuvânt, ceea ce îţi poate distruge şansele de a rezolva cum trebuie cazul. Opţiunea Doubt este menită să scoată detalii suplimentare de la persoana interogată mai ales când nu ai dovezi clare ale minciunilor; este o încarnare excelentă a intuiţiei reale, a acelui sentiment ciudat care îţi şopteşte că mai e ceva, un substrat încă neclar, dar care s-ar putea dovedi bucăţica esenţială pentru descoperirea răfăcătorului.

Animaţiile faciale sunt cele care îţi indică direcţia: mincinoşii nu te privesc în ochi, îşi pleacă privirea sau se uită într-o parte, eventual îşi ţin mâinile ciudat sau întreg corpul este neliniştit. Evident, nu e chiar atât de simplu, iar avansarea în poveste aduce în prim-plan mincinoşi din ce în ce mai buni, unde trebuie să priveşti cu mare atenţie atitudinea lor pentru a discerne întrebarea corectă.

Interogatoriile se petrec sub formă de secvenţe cinematice in-game şi avem ocazional şi unele puzzle-uri, simple, dar bine integrate în economia cazului. Adăugând la atmosferă, uneori detectivii îşi ameninţă suspecţii, le aduc aminte că pot ateriza în închisoare pe viaţă sau că îi arestează şi spun tuturor că sunt violatori de copii (chestiune tabu chiar şi într-un mediu criminal cum e închisoarea). Alteori se joacă rolul poliţistului bun şi al celui rău, altă dată chiar simţi că lui Phelps îi pare rău pentru o persoană implicată fără voia ei şi empatizezi, iar dialoguri ulterioare îţi confirmă sentimentul.

O urmă de GTA

Chiar dacă studioul producător şi-a închis porţile, publisher-ul lui L.A. Noire este Rockstar, iar din joc nu puteau lipsi elementele stil GTA. În primul rând, este de admirat exactitatea realizării urbanistice a Los Angeles-ului: bulevardul Hollywood este la locul lui, la fel şi semnul, şi toate clădirile marcante ale epocii (biblioteca publică, platouri de filmare, hotelul Roosevelt, teatrul egiptean, sit-ul arhelogic La Brea etc), în mod evident lipsind mulţi dintre zgârie-norii epocii moderne. Partea frumoasă este că ai ocazia să conduci prin acest oraş, partea GTA oferind posibilitatea de a traversa oraşul la bordul diverselor modele de maşini din epocă.

Cum eşti însă un om al legii, nu ai cum să calci oameni şi să distrugi tot în jurul tău intenţionat; de altfel, orice stricăciune în oraş se pune la socoteală şi îţi strică rating-ul la finalul rezolvării unui caz (dintr-un maximum de cinci stele). Dacă nu ai chef de şofat, chestiune foarte probabilă din cauza instabilităţii frame rate-ului, poţi oricând apela la partenerul tău, ceea ce te va duce instantaneu la destinaţia dorită. Dacă totuşi circuli cu maşina, ai ocazia să mai culegi şi cazuri suplimentare, misiuni secundare anunţate prin radioul poliţiei, însă tot povestea te va ţine legat de monitor.

În afară de investigaţii şi interogatorii, jocul conţine şi o serie de scene de acţiune, până la urmă inevitabile în munca de poliţist. De multe ori trebuie să-ţi fugăreşti suspectul pentru a-l aresta, fie pe jos, fie cu maşina. De obicei nu ai voie să foloseşti armamentul din dotare nici măcar pentru a-l răni pe urmărit, dar poţi să-l plachezi ca la rugby sau să intri într-o bătaie cu pumnii pentru a-l calma.

Alteori, o confruntare armată este inevitabilă, mai ales în cazurile care aduc în prim-plan crima organizată sau pur şi simplu criminali pentru care arestarea chiar nu e o opţiune. Ambele tipuri de scene sunt destul de stângaci realizate pe PC, iar pentru schimburile de focuri recomand bifarea asistenţei la ţintire şi, evident, folosirea unui controller.

Rezolvarea cazurilor nu aduce doar satisfacţia de a fi un bun poliţist virtual, ci şi îl creşte pe Phelps în nivel, lucru care aduce puncte de intuiţie, indicii ajutătoare dacă nu prea ştii ce să alegi: elimină o opţiune (dintre cele trei), pe toate sau poţi întreba comunitatea (răspunsuri la cazuri listate de alţi jucători). De asemenea, mai deblochezi costume şi chiar maşini, subtitlul The Complete Edition nefiind inutil: ediţia PC conţine toate DLC-urile şi bonusurile pentru care jucătorii de consolă au plătit la momentul respectiv.

Dacă n-ar exista portarea

Defectul major din L.A. Noire este portarea pe PC. Evident, nu mă plâng că a ajuns pe computer, dar aş fi preferat să nu fie o acţiune făcută în grabă care reuşeşte să strice atmosfera excelentă. Jumătate din joc l-am parcurs în reluare, cu 5 cadre pe secundă, iar cealaltă jumătate, în dispoziţie bună n-a depăşit 30 de cadre pe secundă. Am rezistat doar pentru că L.A. Noire merită efortul şi într-un fel poate nici n-ar trebui să piardă la notă pentru că a ajuns la noi olog. Dar nici nu e o chestiune de ignorat, pentru că mulţi jucători îl vor abandona fix din acest motiv.

Nici grafica nu prea are ce căuta în 2011, cu vizibilitate mică, texturi ce lasă de dorit şi un control smucit al maşinilor dacă foloseşti tastatura şi mouse-ul. În combinaţie cu instabilitatea frame rate-ului, este o problemă de noroc să reuşeşti din prima o urmărire din maşină sau să prinzi la timp un suspect în timp ce te chinui să ţopăi pe acoperişuri şi pe scări de incendiu. Locul unde însă motorul străluceşte sunt animaţiile faciale, expresiile indicatoare ale stărilor emoţionale ale persoanelor interogate; în rest, totul este foarte ţeapăn, inclusiv mersul şi gesturile.

Interacţiunea cu mediul este limitată la locurile crimei şi la alte câteva locaţii (sediul poliţiei, morga), o libertate mai mare de acţiune oferind condusul prin oraş. Încă o dată însă, numai de condus nu-ţi arde la 10 cadre pe secundă, astfel că poţi pierde o mare parte din farmecul locului.

Pe de altă parte, chiar dacă în număr mic de poligoane, oraşul este excelent realizat, atât în exterior, cât şi în interioare, decoraţiunile şi mobilierul fiind perfect încadrate în epocă, cu farfurii nespălate în chiuvetă, haine aruncate sau fotografii înrămate care aduc la viaţă personajele. Mai mult, dacă vrei să scapi de lipsa de detalii, poţi alege să joci doar în alb-negru, ceea ce poate adăuga şi un nivel suplimentar de dificultate în investigarea locului crimelor.

Dialogurile sunt foarte bine dozate, iar ocazionalele conversaţii dintre detectivi le dezvăluie câte ceva din personalitate; vocile par însă uneori forţate, mai ales când vine vorba de secvenţele în care poliţiştii ameninţă un suspect.

Detectiv de ocazie

În ciuda problemelor tehnice cauzate de portare şi a graficii bătrâne, L.A. Noire are mai multe părţi pozitive. Amosfera postbelică, povestea noir şi drama eroului principal se combină cu munca de detectiv de primă mână, mai ales că nu avem asemenea gen de jocuri pe piaţă.

Personal, am ignorat portarea şi am strâns din dinţi concentrându-mă pe gameplay, pe încăpăţânarea de a alege doar întrebări corecte şi de a obţine doar cinci stele la finalul cazurilor, exact aşa cum ar face orice om la legii care îşi ia meseria în serios.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Atenție, români: O CLIPĂ de gelozie vă poate costa șapte ani de închisoare!
25/12/2019 11:09

Tot mai multi romani au descoperit in ultimul an că sunt spionati de partenerii de viată cu ajutorul unor programe informatice. Desi folosirea lor este ilegală, sute de astfel de aplicatii pot fi descărcate ...

Cine sunt moștenitorii lui Nicolae Ceaușescu și ce drum au ales în viață?
21/11/2019 08:26

    Nicolae si Elena Ceausescu au avut impreună trei copiii, Valentin, Zoia si Nicu. Dintre acestia, astăzi doar Valentin mai trăieste. Rudele fostului dictator au preferat de-a lungul ...

BOMBA ATOMICĂ în justiția română DETONATĂ de Comisia Europeană - Ce a stabilit privind deciziile CCR
12/11/2019 11:29

Comisia Europeană a răspuns intr-un prim caz in care instanta supremă a transmis Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) si in general arată că deciziile Curtii Constitutionale a Romaniei nu contravi ...

O femeie de 79 de ani a fost condamnata la inchisoare pentru ca a hranit niste pisici din vecini
02/08/2019 11:24

 Nancy Segula, o americanca de 79 de ani din Garfield Heights, Ohio, a fost condamnata la inchisoare pentru ca a hranit pisici, chiar daca fusese atentionata in mod repetat sa inceteze. Totul a inceput ...

Românii, JEFUIȚI pe autostradă cu metoda
08/07/2019 19:49

  Din cele povestite de bărbatul care era să cadă pradă hotilor, doi indivizi circula cu o dubă de Bulgaria si pandesc masini lăsate descuiate sau cu soferi care se odihnesc. Acestia deschid portier ...

Demonstraţie VIDEO. Cum poate fi FRAUDATĂ extragerea loto
22/04/2018 20:00

 Un roman a demonstrat insă că extragerile loto pot fi măsluite cu ajutorul energiei electrostatice. El şi-a confecţionat propria urnă, asemănătoare cu cea din care au loc extragerile la Loteria Ri ...

  Anunţuri de cazare false, pe OLX (MERCADOR) si Tocmai.ro. Au rămas fără bani şi fără cazare! NOI ÎNŞELĂTORII PE LITORAL:
13/12/2015 22:30

 Două familii, din Bucureşti şi Iaşi, au căzut in plasa unor astfel de escroci şi in loc să petreacă o săptămană de vis pe litoral, au rămas şi fără bani, şi fără cazare, scrie cugetliber ...

Lucrare de control! Ce mesaj a putut să-i lase o profesoară de matematică unei eleve care nu a găsit rezolvare la exercițiu
06/01/2015 19:27

 "Scoateti o foaie de hartie!", vă sună cunoscut, nu-i asa? Ei bine, această metodă destul de temătoare pentru elevi s-a păstrat din generatie in generatie. Doar că in prezent, imaginatia ...

La un pas de moarte în DIRECT după ce un aruncător de CUŢITE şi-a greşit ŢINTA VIDEO
06/01/2015 16:01

 În timpul unui spectacol transmis in direct in Lituania, spectatorii au privit inmărmuriţi cum asistentul unui maestru a fost de două ori pe punctul de a fi grav rănit sau chiar ucis. Două cuţ ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei