Lord of the Rings: The Battle for Middle Earth Review
Dimensiune font:
Lord of the Rings: The Battle for Middle Earth Review
Am asteptat timp de cativa ani aparitia unui joc care sa recreeze atmosfera filmului Lord of the Rings, film care a facut nu numai istorie, dar a si deschis poarta catre o industrie media inspirata de personajele din cartea lui Tolkien. Chiar daca an de an au aparut o serie de titluri purtand semnatura Lord of the Rings, cel de anul trecut a avut pentru mine o conotatie aparte, in sensul ca folosirea unui motor grafic capabil sa randeze imaginatia unui scriitor de geniu poate sa prinda culoare pe monitorul din fata mea. Zeci de jocuri sunt inspirate din cartea celebrului autor, iar Lord of the Rings-Battle for Middle Earth nu face nota discordanta, ba din contra, urmareste poate cel mai bine linia epica a povestii. Daca anul trecut cu siguranta am vazut deznodamantul trilogiei, acum este momentul ca eu, pe post de participant activ in aceasta batalie, macar digitala, sa schimb istoria locuitorilor Middle Earth-ului.
Realitatea este ca am asteptat acest joc, marca EA, iar asteptarea nu a fost de prisos. Daca unele jocuri aruncate pe piata anul trecut au lasat mult de dorit vizavi de asteptarile mele, acesta cu siguranta nu il pot incadra in dezamagirile anului. In comparatie cu jocul caruia ii foloseste engine-ul (C&C), LOTR-Battle for Middle Earth nu se inscrie exclusiv pe multiplayer, campania de single-player sfidand intr-un procent mic regulile gamingului. Ma refer in special la gameplayul care poate sa aduca o noua briza intr-o perioada in care multiplayerul pare sa fie piatra de temelie a oricarui RTS. Importanta covarsitoare care i s-a atribuit acestui joc rezida in faptul ca marketingul celor de la EA a lucrat in special in acest an pentru promovarea pe buna dreptate a titlului, titlu care la randul lui poate aduce nu numai bani, dar si o cota de piata din ce in ce mai mare a deja gigantei firme.
Povestea este simpla si reproduce intr-o mare masura ceea ce deja cu totii stim ca s-a intamplat in filmul omonim. Locatiile luptelor sunt imprastiate pe tot cuprinsul Middle Earth-ului. Chiar daca la inceput campaniile sunt foarte usoare, pe masura ce timpul trece si inaintati in joc, dificultatea creste, iar automat priceperea unui bun strateg va fi pusa la grea incercare. Campania oamenilor incepe in Moria, acolo unde Fratia Inelului porneste in quest-ul pentru salvarea omenirii. La fel ca in film, Gandalf poarta batalia cu demonul Balrog, batalie care trebuie castigata pentru a continua mai departe campania. Legatura dintre joc si film face o nota aparte, putin intalnita la alte jocuri de pana acum inspirate din filme. In tabara opusa, campania orcilor incepe cu defrisarea Isengard-ului si pregatirea pentru anihilarea completa a Middle Earth-ului.
Lord of the rings este cu siguranta axat pe batalia propriu zisa, desi nici strategia economica nu este lasata la o parte. Eliminarea mai multor resurse permite concentrarea intr-o mai mare masura direct asupra campului de lupta. Lumber mill, precum si structurile interne, produc aceeasi resursa si anume aur. Diferenta intre aceste structuri rezulta in diferite bonusuri oferite la purcederea de unitati, in special reducerea costurilor aferente. Unitatile sunt impartite in mai multe categorii: arcasi, infanteristi si calareti. Cele trei mari grupe de unitati trebuie insa folosite cu grija, caci fiecare dintre ele detin atat avantaje, cat si dezavantaje fata de celelalte clase de unitati. Isengard pikemen cu halebardele lor pot opri iuresul creat de catre calaretii Rohanului, dar sunt foarte slabi in schimb impotriva iscusitilor arcasi elfi care ii pot nimicii foarte usor. Warg riders, calaretii orci, pot fi devastatorii in luptele cu elfii. Fiecare tip de unitate are o descriere, una in care sunt prezentate avantajele si dezavantajele acestora. Fiecare tabara are doua tipuri de baza, in functie de regiune si anume Isengard, Mordor, Rohan si Gondor. Unitatile Isengard sunt: Orc Laborer, Uruk Hai, Uruk Crossbow, Uruk Pikemen, Isengard Berserker, Warg Riders, Battering Ramp,Ballista, Explosive Mine, Siege Ladder. Mordor detin unitati mult mai slabe ca Orc Horde, Haradrim Warrior, Soldiers of Riiun, Orc Archer, Montain Troll, Attack Toll, Drumer Troll, Catapult, Siege Tower, Mumakilbattering Ramp si Mordor Grond. De partea cealalta, fortele binelui arunca in lupta unitati ca Rohan Archers,Yeoman Archers,Riders of Rohan, Elven Warriors, Soldier, Archer Knight, Trebuchet.
Structura unitatilor este similara in cazul ambelor tabere, cu diferente cauzate de rasa unitatilor, iar daca orcii se bazeaza mai mult pe o puternica infanterie, oamenii exceleaza la capitolul calaretilor si arcasilor. Combinatia aceasta se dovedeste ca una care garanteaza victoria, raidurile calaretilor demonstrand “puterea de foc” a oamenilor. Rohan, tinutul calaretilor neinfricati, este completat de Gondor, tinutul in care nimeni si nimic nu poate trece de fortificatiile create in timpuri stravechi. Mordor este locul in care orcii sunt creati intr-un numar urias, pe cand Isengard este acea locatie din care se nasc temutii Uruk-Hai, luptatorii de nadejde ai lui Saruman. Toate cele patru factiuni din film sunt recreate cu minutiozitate si transpuse in jocul care parca vine sa continue seria cinematografica. Cum spuneam, unitatile se incadreaza in batalioane, fapt care duce la o mai buna cursivitate a jocului si implicit la un control mai bun al unitatilor in lupta. Lupta se da in majoritatea cazurilor pentru controlul locatiilor strategice, in speta cele economice care pot aduce venituri. Aceste venituri sunt necesare pentru crearea de upgrade-uri si unitati. Pe langa unitatile de baza, pe parcursul jocului isi fac simtita prezenta si aliatii taberelor, Haradrim si Troll in cazul “railor” si elfii si Entii de partea “bunilor”. Fiecare din acesti aliatii detin la randul lor capacitati care isi pot pune amprenta daca sunt bine folosite pe parcursul bataliei.
Se cere o mare atentie in legatura cu upgrade-urile unitatilor pentru ca poti trece cu armata deja creata dintr-o misiune in alta. Cu o armata bine inchegata se poate face rush la inceputul unei noi misiuni, si nu putine au fost misiunile in care avand deja o puternica armata creata am putut rade unitatile adeverse intr-un timp foarte scurt. Dar nu toate unitatile pot fi scoase direct, unele dintre ele pot fi efectiv create doar dupa ce structura complementara a acumulat destula experienta. Cum spuneam, fiecare unitate are plusurile si minusurile, evident logice unui RTS. Pentru a arata diferentele dintre ele, voi sublinia cateva aspecte importante si in acelasi timp folositoare in desfasurarea ostilitatilor. Knights of Gondor pusi in Wedge Formation au un plus de 125% damage dar sufera 25% din armura. In Skirkmirsh formation Gondor Ranger inflicta un damage de 300% ,dar la randul lor sufera 75% la capitolul armura. Combinatia dintre Uruk-Hai si Uruk-Pikemen este capabila de a stopa furia calaretilor Gondor. Uruk-Hai sunt insa foarte vulnerabili pusi fata in fata cu cavaleria oamenilor si de aceea la un charge al calaretilor, acestia trebuie tinuti in planul doi, protejati de Pikemen. Doar dupa ce valul calaretilor s-a stins, se recomanda ca acestia sa fie aruncati in lupta. Drummer Troll este o foarte buna unitate auxiliara, tobele lor aducand unitatilor din jurul lor un bonus de 300% experienta, 50% armura si 150% damage. Daca factiunea orcilor se bazeaza pe forta bruta, oamenii au avantajul tacticilor de lupta.
Eroii celor doua tabere se bazeza pe skilluri si vraji care de asemenea constituie un avantaj privind soarta unei batalii. Totusi, eroii orcilor sunt destul de putini la numar, comparativ cu cei ai oamenilor care de departe domina la acest capitol. Eroii “railor” sunt doar 3 la numar ai anume Lurtz, Saruman si Lord of Nazgul. De cealalta parte, eroii sunt intr-un numar mare, vrajitorul alb Gandalf avand cel mai greu cuvant de spus. Restul eroilor sunt exact personajele prezente si in film, fiecare dintre ei acumuland experienta si astfel, devenind un punct forte pentru tabara oamenilor si a aliatilor acestora. De-a lungul campaniei, experienta creste, iar aceasta se transforma in puncte care pot fi transformate in vraji puternice, atat active care aduc un spor de damage sau defense unitatilor, dar pasive care pot aduce alte sporuri sau cresc resursele bazelor. Vrajile pot fi deosebit de puternice si chiar hotaratoare pe parcursul luptei. Summonarea Balrogului este vraja cea mai de pret a orcilor, demonul din Moria avand un damage si un defense demn de invidiat. Echivalentul acestei vraji este in cazul oamenilor summonarea armatei nemortilor, armata care efectiv nimiceste inamicii de pe harta.
AI-ul este pe departe unul dintre cele mai bune intalnite in cazul RTS-urilor, dar anumite scapari sunt inerente. Unitatiile pot fi imbarbatate sau dupa caz aduse intr-o stare de panica. Atunci cand ochiul lui Sauron se plimba pe harta, unitatile afectate de acesta intra intr-o stare de frica. Pe partea de multiplayer, Lord of the Rings Battle for Middle Earth nu aduce nimic spectaculos, dar cu toate acestea partea de skirkmish poate tine in priza pe oricine ore in sir. De asemnea, skirkmish poate fi jucat pe mai multe nivele de dificultate, iar astfel jucatorul poate exersa pana la momentul cand realizeaza ca este capabil de a-i face fata unui oponent adevarat.
Motorul grafic folosit pentru crearea acestui joc este unul deosebit de reusit, si anume, dupa cu mentionam la inceput, cel folosit la realizarea lui Command & Conquer: Generals. Exploziile, zborul lui Nazgul sau al vulturilor sunt create spectaculos, dar aceste efecte duc automat spre scaderea numarului de cadre pe secunda. Giganticele si epicele batalii sunt prezentate pe tot parcursul jocului, iar de multe ori pana si motorul graphic este coplesit de complexitatea si marea de unitati prezente. Zoomul aduce cu el o nota aparte, luptele corp la corp fiind foarte bine nuantate, exact ca intr-un film hollywoodian. Interfata de care beneficiaza jocul este bine venita, iar jucatorul poate controla intr-o masura destul de mare unitatile.
Privind aspectul sonor, tropotul cailor, tipetele de lupta sau sunetul sabiilor creeza o atmosfera feerica, iar vocile eroilor din film redau la randul sentimental unei mari epopee. Muzica a fost aleasa si ea cu multa grija, fundalul sonor de la inceputul jocului demonstrand inca o data idea de maretie si grandoare.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau