Mass Effect – Xbox 360 Review

default

Dimensiune font:

| 23-10-2012 16:05

Mass Effect – Xbox 360 Review

  Indiferent de imunitatea noastră la discursurile PR, când un producător de talia celor de la BioWare anunţă că lucrează la un nou titlu, nu avem cum să rămânem indiferenţi. Mai ales dacă suntem şi fani declaraţi ai genului RPG. Evident, dacă în acelaşi timp ne jucăm predominant pe PC, informaţia că noul joc al studiourilor canadiene va fi doar pentru Xbox 360 ne va face să înjurăm printre dinţi (sau cu voce tare, în funcţie de caracter), dar chiar şi aşa, nu va dura mult până când ne vom întreba „Oare când îl vor lansa şi pe PC?”. Sau, pentru cei mai slabi de înger (cum a fost şi cazul subsemnatului), „Cât mai costă un Xbox 360?”.
       Însă atunci când a fost anunţat, Mass Effect (ME) a reprezentat o surpriză din mai multe puncte de vedere. În primul rând, în loc să se apuce de mult-doritul Knights of the Old Republic III, BioWare a preferat să dezvolte o licenţă proprie. Licenţă pentru care producătorii se pare că au planuri foarte mari, deoarece Mass Effect este primul joc dintr-o trilogie. În al doilea rând, ME urma să ducă noţiunea de experienţă cinematică la un nou nivel, datorită folosirii engine-ului Unreal 3 şi a unui nou sistem de dialoguri. Însă poate cel mai surprinzător, luptele aveau să fie duse în real-time, într-un mod foarte asemănător cu cele dintr-un 3rd person shooter veritabil.
       Iar ca dovadă a încrederii producătorilor în noul lor copil-minune, fanii au avut posibilitatea să cumpere cu câteva luni bune înainte de lansarea jocului Revelation, care a avut rolul unui prequel, acţiunea romanului desfăşurându-se cu aproximativ 20 de ani înainte de evenimentele din joc. Şi spre deosebire de alte universuri SF, viitorul rasei umane în Mass Effect este mult mai luminos decât ne-am fi aşteptat.

       Aşa se face că în anul 2148 umanitatea descoperă pe Marte un buncăr de origine extraterestră, plin cu informaţii şi tehnologii care aparţineau rasei Prothean, ce a dispărut misterios cu 50.000 de ani în urmă. Această descoperire a dus la un progres tehnologic remarcabil, formarea unui guvern planetar – The Systems Alliance – şi explorarea temeinică a propriului sistem solar. Un an mai târziu este găsit primul Mass Relay, o poartă galactică ce permitea acoperirea unor distanţe enorme într-o fracţiune de secundă. Încurajată de această dezvoltare uimitoare, omenirea începe să colonizeze din ce în ce mai multe planete, descoperind în acelaşi timp noi relee. În 2157 însă, Alianţa încalcă fără să ştie graniţele Imperiului Turian, rezultatul acestei neînţelegeri fiind cunoscut ca Războiul Primului Contact.
       Din fericire pentru noi, mobilizarea subită a flotelor turiene atrage atenţia Consiliului Galactic care intervine înainte ca omenirea să fie trimisă înapoi în Epoca de Piatră. Astfel, oamenii descoperă că turienii fac parte dintr-o comunitate galactică mult mai mare şi mai numeroasă care este condusă de sus-numitul consiliu, capitala acestei comunităţi fiind Citadela, o staţie spaţială imensă, construită după toate aparenţele tot de Protheans, la fel ca şi releele. Scăpată fiind de viitorul sumbru al unui război cu turienii, omenirea îşi continuă nestingherită dezvoltarea, reuşind să obţină în doar opt ani de zile propria ambasadă pe Citadelă, o onoare cu care foarte puţine rase din galaxie se pot mândri.
       Unul dintre aspectele interesante ale universului din ME care este evident atât în Revelation cât şi în jocul propriu-zis, este că politica are un rol foarte important şi toate acţiunile fiecărei rase au un efect asupra comunităţii galactice. Astfel, cu toate că oamenii au făcut progrese remarcabile în toate domeniile, ei sunt priviţi cu invidie, suspiciune sau chiar teamă de către celelalte rase, care consideră că umanitatea nu este încă pregătită pentru rolul din ce în ce mai mare pe care-l are în comunitatea galactică. Iar această atitudine ostilă va fi mai mult decât evidentă în unele dialoguri de pe parcursul jocului.

 Spre deosebire de alte RPG-uri, în ME nu poţi intra decât în rolul comandantului Shepard. Care poate fi un el sau o ea, în funcţie de preferinţe. La capitolul personalizare nu-i puteţi modifica decât faţa (de fapt, capul şi gâtul, dacă e să fim corecţi din punct de vedere anatomic), restul corpului fiind standard. Dacă sunteţi leneşi, la început puteţi alege varianta rapidă şi să porniţi jocul cu un comandant al cărui profil a fost deja creat de către producători. Dacă nu, luaţi-vă cafeaua lângă voi, fiindcă o să aveţi de muncă.
       Primul lucru pe care-l veţi face după stabilirea prenumelui va fi alegerea unui istoric dintre cele trei disponibile – Earthborn, Spacer sau Colonist – urmată de selectarea profilului psihologic – Sole Survivor, War Hero sau Ruthless. Puteţi fi astfel ultimul supravieţuitor al unei colonii umane, ce a devenit apoi un erou de război, sau un ofiţer de carieră renumit, dar şi temut pentru modul brutal în care obţine rezultate. Atât istoricul cât şi profilul psihologic vor fi menţionate în timpul jocului de către celelalte personaje, un aspect interesant fiind acela că ele au propria misiune secundară, care nu poate fi îndeplinită fără respectiva trăsătură a personajului.
       Înainte de a trece la modelarea feţei va trebui să alegeţi şi specializarea militară, sau mai bine zis, clasa. Care poate fi soldat, inginer, adept, infiltrator, santinelă sau vanguard – o descriere mai detaliată a fiecărei clase fiind disponibilă pe site-ul oficial. Pe scurt, soldatul este alegerea ideală pentru novici, în timp ce adeptul sau infiltrator pot fi opţiuni bune pentru cei care vor o provocare mai mare pe un nivel mai ridicat de dificultate. Astfel, soldaţii sunt experţi în folosirea tuturor tipurilor de arme sau armuri, neavând însă prea multe tangenţe cu skill-urile tehnice, care sunt mult mai agreate de inginer, sau abilităţile biotice, care sunt specialitatea adeptului. Celelalte trei clase pot fi considerate îmbinări ale celor „primare”, unele primind şi o abilitate biotică bonus – Barrier. De asemenea, mai târziu veţi avea posibilitatea să alegeţi şi o specializare, care să vă ofere noi bonusuri sau abilităţi biotice.

       Modificare aspectului fizic al personajului vă va mânca însă cel mai mult timp, deoarece opţiunile de personalizare sunt foarte numeroase, începând cu structura facială, grosimea gâtului, cicatrici, culoarea pielii sau forma nasului şi terminând cu tipul sprâncenelor, culoarea irisului, dimensiunea buzelor sau poziţionarea urechilor. Iar pentru doamne există chiar şi posibilitatea schimbării machiajului. Motivaţia pentru numărul foarte mare de opţiuni la acest capitol este foarte simplă: pe parcursul jocului veţi vedea de foarte multe ori faţa comandantului, mai ales în timpul dialogurilor, aşa că ar fi indicat să nu luaţi în derâdere această parte, deoarece cu puţin efort puteţi realiza un autoportret destul de reuşit. Lucru care pe termen lung va conta foarte mult la capitolul imersiune.
       Iar odată începută acţiunea veţi realiza destul de repede că producătorii chiar nu au glumit când au declarat că vor ca Mass Effect să aibă feeling-ul unui film science-fiction de calitate. Acest deziderat a fost posibil în primul rând datorită bazei tehnice a jocului, asigurată de engine-ul Unreal 3. Da, Mass Effect chiar arată ca-n screenshot-uri, cu toate că există uneori mici probleme. Unele locaţii sau privelişti pur şi simplu îţi iau răsuflarea, mai ales când exploraţi planete necolonizate, dar cel mai important este că senzaţia de joc-film este foarte bine redată, producătorii folosind în acest sens şi un filtru de granulare (ce poate fi dezactivat) pentru a da o notă de autenticitate ideii că vă uitaţi la o peliculă SF în care voi conduceţi acţiunea.
       La aceasta se adaugă voice acting-ul, care este foarte bun spre excelent, lucru remarcabil dat fiind faptul că toate dialogurile sunt vorbite, inclusiv răspunsurile sau întrebările personajului principal. Chiar şi locuitorii Citadelei care n-au nimic să-ţi zică au totuşi măcar un răspuns standard daca încerci să vorbeşti cu ei. Ca o observaţie personală, consider că Jennifer Hale, actriţa care îi dă viaţă doamnei comandant Shepard, a făcut o treabă mai bună decât omologul ei masculin, Mark Meer.

Nu vă uitaţi aşa la mine, după ce am terminat jocul ca Paragon Vanguard l-am reluat cu o „ea” Inginer Renegade şi am fost uimit să constat ce diferenţă poate să facă un pic de tonalitate sau emoţie dintr-un dialog sau răspuns care altmiteri ar putea fi considerat banal. Însă Jennifer Hale nu este singurul nume important din lista de actori „recrutaţi” pentru Mass Effect – vocea Căpitanului David Anderson (protagonistul din Revelation şi unul dintre personajele importante din joc) este asigurată de Keith David (Armageddon, Pitch Black, The Chronicles of Riddick), Seth Green (Family Guy, Robot Chicken, The Italian Job) îl aduce la viaţă pe Joker, pilotul navei prototip Normandy, Martina Sirtis (uhm, hello?! Star Trek!) se simte ca acasă în rolul lui Matriarch Benezia, în timp ce Lance Henriksen (Alien / Alien 3, Millenium) îţi va oferi misiuni secundare din postura Amiralului Steven Hackett.

  Însă în Mass Effect nu este vorba doar de ce citeşti sau auzi, ci şi despre ce vezi efectiv când vorbeşti cu un personaj. Duse sunt vremurile în care trebuia să-ţi imaginezi cum ar fi decurs pe viu o discuţie mai aprinsă cu un răufăcător, acum îi poţi vedea pupilele dilatându-se când îl ameninţi cu o moarte subită şi deloc frumoasă sau poţi să-ţi dai seama dacă îi este frică sau nu doar urmărindu-i mimica feţei şi modul în care vorbeşte. De multe ori, reacţia şi comportamentul personajelor din timpul dialogurilor sunt mult mai grăitoare decât ce vă spun efectiv, ceea ce contează enorm pentru atmosferă şi credibilitate.
       În privinţa dialogurilor, părerile sunt oarecum împărţite din cauza sistemului folosit. De data aceasta, în loc de o listă cu răspunsuri numerotate avem aşa numitul dialog-wheel, un meniu radial împărţit în patru zone distincte. Astfel, răspunsurile din partea dreaptă vă vor duce mai repede spre finalul conversaţiei, în timp ce replicile din partea stângă vă vor da posibilitatea să aflaţi mai multe informaţii. De asemenea, partea de sus este rezervată pentru răspunsuri Paragon sau care pot fi deblocate doar cu skill-ul de Charm (Diplomaţie), în timp ce jos veţi avea răspunsuri mai agresive, specifice unui Renegade, sau pe cele deblocate de abilitatea de Intimidare.
       Sistemul Paragon / Renegade poate fi considerat echivalentul dualităţii Light Side / Dark Side din Knights of the Old Republic, însă în Mass Effect există nişte diferenţe notabile. Da, Paragon înseamnă să intri în rolul maicii Tereza şi să ajuţi pe toată lumea, chiar dacă oricine altcineva le-ar fi tras un glonţ în cap fără discuţii, în timp ce a fi Renegade înseamnă să faci ceea ce crezi tu că este bine, chiar dacă uneori măsurile pot fi cam extreme. Cu alte cuvinte, scopul scuză mijloacele. Orice fel de mijloace. Astfel, contorul pentru punctele Paragon este diferit de cel pentru Renegade, lucru care vă oferă o flexibilitate foarte mare în privinţa conversaţiilor. De exemplu, când vorbiţi cu membrii Alianţei puteţi folosi un ton mai băţos, specific militarilor, în timp ce dialogurile cu civilii, reprezentaţii presei ş.a.m.d pot fi abordate într-un mod mai prietenos.
       De altfel, recomandarea mea sinceră este să nu luaţi în considerare faptul că un răspuns este specific unui Paragon sau Renegade, ci să alegeţi replicile exact ca în realitate. O să vedeţi că dialogurile vor căpăta brusc o naturaleţe mult mai mare, iar conversaţiile vor fi mult mai satisfăcătoare din acest motiv.

       Un aspect care la început va fi un pic derutant însă este acela că meniul de dialog nu conţine răspunsul propriu-zis, ci doar ideea generală pe care vreţi s-o transmiteţi. Astfel, nu veţi şti niciodată ce va spune de fapt personajul vostru, lucru care vă va face cel puţin curioşi să vedeţi cum va decurge conversaţia respectivă. E drept că uneori ideea prezentată în meniu nu se regăseşte în totalitate în răspunsul dat, dar acestea din fericire sunt cazuri rare.
       Părerile împărţite menţionate anterior au apărut pe marginea faptului că deşi uneori ai mai multe răspunsuri la dispoziţie, ele de fapt duc la aceleaşi replici din partea interlocutorului, singurul lucru diferit fiind tonul pe care răspundeţi şi eventualele puncte Paragon / Renegade pe care le obţineţi în funcţie de alegerea făcută. Aici în ultimă instanţă ţine şi de gusturi, deoarece personal nu am avut o problemă cu acest sistem, mai ales că el contribuie foarte mult la capitolul rejucabilitate, din moment ce nu aveţi de unde să ştiţi de exemplu cum ar suna răspunsul unui Renegade într-o anumită discuţie.
       Un lucru important de notat este că punctele Paragon sau Renegade, pe lângă faptul că influenţează finalul jocului, pot debloca mai multe „sloturi” pentru Intimidare sau Diplomaţie, adăugând în acelaşi timp bonusuri pentru anumite abilităţi, sănătate sau damage-ul armelor. Unele evenimente din joc vor influenţa si ele aceste abilităţi şi vă recomand din tot sufletul să nu le ignoraţi, cu toate că e foarte tentant, mai ales că e greu să îmbunătăţeşti la maxim toate skill-urile personajului. Anumite discuţii pot lua o cu totul altă direcţie dacă răspundeţi într-un mod mai deosebit la momentul oportun, în timp ce unele evenimente pot fi influenţate printr-un schimb mai prietenos (sau nu) de păreri.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:36

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Gura Vaii, cu sediul social in comuna Gura Vaii, satul Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau, cod postal 607220, telefon 0371/407.500, fax 0372/002.112, e-mail: primariaguravaii@yahoo.com, cod fiscal 4278108. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: - teren in suprafata de 316 mp, situat in intravilanul comunei Gura Vaii, satului Rotunda, nr. Cadastral 62185, CF 62185, apartinand domeniului privat al Comunei Gura Vaii, conform H.C.L. Comunei Gura Vaii nr. 09/22.01.2024, caietului de sarcini si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Achizitii Publice sau se poate consulta pe site-ul: www.uatcomuna guravaii.ro, sectiunea -Anunturi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: de la Compartimentul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau in contul de trezorerie RO17 TREZ 0625 006X XX00 0079, deschis la Trezoreria Onesti, cod fiscal: 4278108. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 27.03.2024, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 04.04.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 05.04.2024, ora 09.00, Comuna Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Onesti, cu sediul in municipiul Onesti, Str. Tineretului nr. 1, judetul Bacau, telefon 0234/311.913, fax 0234/326.170, e-mail: jud-onesti-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.03.2024.
ANUNȚ DE LICITAȚIE. Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro, organizează în data de 29.03.2024, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 16.000,00 mp, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, zona Dedeman. 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 16.000 mp, situat în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: gratuit 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20.03.2024, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 29.03.2024, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 29.03.2024, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro PRIMAR, Florin-Liviu DULGHERU
Atenție, români: O CLIPĂ de gelozie vă poate costa șapte ani de închisoare!
25/12/2019 11:09

Tot mai multi romani au descoperit in ultimul an că sunt spionati de partenerii de viată cu ajutorul unor programe informatice. Desi folosirea lor este ilegală, sute de astfel de aplicatii pot fi descărcate ...

Cine sunt moștenitorii lui Nicolae Ceaușescu și ce drum au ales în viață?
21/11/2019 08:26

    Nicolae si Elena Ceausescu au avut impreună trei copiii, Valentin, Zoia si Nicu. Dintre acestia, astăzi doar Valentin mai trăieste. Rudele fostului dictator au preferat de-a lungul ...

BOMBA ATOMICĂ în justiția română DETONATĂ de Comisia Europeană - Ce a stabilit privind deciziile CCR
12/11/2019 11:29

Comisia Europeană a răspuns intr-un prim caz in care instanta supremă a transmis Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) si in general arată că deciziile Curtii Constitutionale a Romaniei nu contravi ...

O femeie de 79 de ani a fost condamnata la inchisoare pentru ca a hranit niste pisici din vecini
02/08/2019 11:24

 Nancy Segula, o americanca de 79 de ani din Garfield Heights, Ohio, a fost condamnata la inchisoare pentru ca a hranit pisici, chiar daca fusese atentionata in mod repetat sa inceteze. Totul a inceput ...

Românii, JEFUIȚI pe autostradă cu metoda
08/07/2019 19:49

  Din cele povestite de bărbatul care era să cadă pradă hotilor, doi indivizi circula cu o dubă de Bulgaria si pandesc masini lăsate descuiate sau cu soferi care se odihnesc. Acestia deschid portier ...

Demonstraţie VIDEO. Cum poate fi FRAUDATĂ extragerea loto
22/04/2018 20:00

 Un roman a demonstrat insă că extragerile loto pot fi măsluite cu ajutorul energiei electrostatice. El şi-a confecţionat propria urnă, asemănătoare cu cea din care au loc extragerile la Loteria Ri ...

  Anunţuri de cazare false, pe OLX (MERCADOR) si Tocmai.ro. Au rămas fără bani şi fără cazare! NOI ÎNŞELĂTORII PE LITORAL:
13/12/2015 22:30

 Două familii, din Bucureşti şi Iaşi, au căzut in plasa unor astfel de escroci şi in loc să petreacă o săptămană de vis pe litoral, au rămas şi fără bani, şi fără cazare, scrie cugetliber ...

Lucrare de control! Ce mesaj a putut să-i lase o profesoară de matematică unei eleve care nu a găsit rezolvare la exercițiu
06/01/2015 19:27

 "Scoateti o foaie de hartie!", vă sună cunoscut, nu-i asa? Ei bine, această metodă destul de temătoare pentru elevi s-a păstrat din generatie in generatie. Doar că in prezent, imaginatia ...

La un pas de moarte în DIRECT după ce un aruncător de CUŢITE şi-a greşit ŢINTA VIDEO
06/01/2015 16:01

 În timpul unui spectacol transmis in direct in Lituania, spectatorii au privit inmărmuriţi cum asistentul unui maestru a fost de două ori pe punctul de a fi grav rănit sau chiar ucis. Două cuţ ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei