Need for Speed SHIFT Review
Dimensiune font:
Need for Speed SHIFT Review
Declinul binecunoscutei serii de racing de la Electronic Arts din ultimii ani nu mai este o surpriză pentru fanii genului. Need for Speed a cunoscut multe “schimbări la faţă” de-a lungul timpului, ajungând într-un final la un aspect de neon prea folosit în baia comună a unor liceeni mult prea încântaţi de fenomenul tuning-ului pentru maşini, ca teorie cel puţin. Mai direct, oricum ai da-o şi oricât de pasionat ai fi de lumea mai mult sau mai puţin underground a curselor ilegale, promovată mai ales de “Fast and Furious”, trebuie să fi recunoscut de pe undeva de la Carbon incoace că ceva e putred sub capotă.
Oarecum suprinzător pentru o companie recunoscută pentru deciziile conservatoare când vine vorba de propriile francize, EA a decis până la urmă să tragă apa şi să aplice (pentru a câta oară?) un nou facelift jocului care, în ultima sa versiune înaintea titlului de faţă a vândut peste 5 milioane de exemplare, chit că media review-urilor prezente pe net nu l-a săltat peste fatidica (şi trista) notă de 60.
Aşadar, SHIFT se prezintă radical schimbat faţă de Undercover, filozofia din spatele său fiind, pe scurt, “driver experience”. Chiar designerii studiourilor Slightly Mad, împreună cu capetele mari de la EA, au fost foarte clari din acest punct de vedere, ceea ce ne aduce într-un punct critic în analiza de faţă: ce este de fapt Need for Speed SHIFT?
“Driver experience” nu se traduce automat prin simulator. Sau ceva pur arcade. Neoane sub roţi sau trasee fictive prin Alpi. Din acest motiv, “struţo-cămilă” este prima caracteristică cu care SHIFT marşează, dar din fericire pentru publicul ţintă, succesul seriei şi timpul meu alocat jocului, “struţo-cămila” este una de succes.
Noul NFS nu are gagici în cutscene-uri penibile, care probabil că au costat o căruţă de bani. Nu are asfalt mai lucios ca oglinda mea din baie, nu are neoane şi nici “poveste”. Este un joc “cu maşini”, cu elemente de simulator strânse bine în chinga unei întregi serii de “driver assists” ce pot fi modificate de pilot, cu trasee reale, “dar cu moţ”, trasee fictive, maşini cu licenţă, sistem de damage pentru bolizi şi un principiu destul de sănătos de a răsplăti jucătorul pentru orice prostioară făcută pe traseu.
Din motive de economie şi factor noutate, realismul sistemului de control (sau lipsa lui) va fi tratat(ă) după ce, în prealabil, toate assist-urile au fost puse pe “off”, cu excepţia schimbătorului lăsat pe automat şi a trasei ideale. Pe cea din urmă m-am bazat extrem de mult până când modul în care maşina încerca să o ia prin boscheţi nu a mai reprezentat o surpriză perpetuă, venită ca o palmă neaşteptată de la o persoană aparent blândă, însă cu intenţii malefice ascunse sub tricou.
Motivul pentru care am avut nevoie de acest ajutor specific a fost, în principal, brutalitatea experienţei din interiorul bolidului. Fiecare gâlmă din asfalt, fiecare bucăţică de iarbă, vibratoarele de pe margine, totul se simte şi are un efect, accentuat suplimentar de force feedback în volan sau vibraţii în controller. Bordul se zdruncină şi îţi zgâlţăie câmpul vizual la modul înspăimântător pe alocuri, iar momentul inevitabilului impact se resimte ca şi cum cineva a ieşit din monitor şi ţi-a înfipt un pumn în nas.
Senzaţia de viteză pentru maşinile care chiar merg repede este de-a dreptul incredibilă (nu judecaţi acest aspect dupa primul Audi S3 cumpărat în modul carieră), până când ajungi efectiv sa te relaxezi şi să îmbrăţişezi impactul ca pe o realitate ce nu poate fi evitată. Cel puţin nu pe moment.
Aşadar, driver experience-ul in-car, la viteză, în mijlocul circuitului, cu controller-ul încercând să-ţi scape din mâini, înconjurat de un AI nervos chiar şi pe easy, asurzit de V12-le ce îţi distruge timpanul în bestialitatea sa este, îndrăznesc să spun, unic în domeniu şi trebuie experimentat de oricine, fie el fan arcade sau sim.
Implementarea per ansamblu a cumulului de factori ce duc la senzaţia dementă de care vorbesc este atât de bine făcută încât, pentru mine cel puţin, va constitui pe viitor un punct de referinţă pentru orice joc cu maşini ce stă să apară, sau urmează să apară în viitorul ceva mai îndepartat. Fiindcă SHIFT mă face să regret ca nu am o cameră dedicată de gaming, cu sistem de boxe 7.1, scaun Recaro şi un G25 care să nu fie de împrumut.
Ulterior însă, te trezeşti un pic la realitate. Cu toate că senzaţia de “am pierdut controlul, unde-i frâna?!” este splendidă la viteze mari, până la urmă realizezi că deşi stăpâneşti controalele destul de bine şi te-ai acomodat cu alegerea assist-urilor, treaba tot nu merge cum trebuie. Maşina este exagerat de “ţâfnoasă” la viteze ce depăşesc 200 de kilometri pe oră, deşi tu, ca prestator de comenzi direcţionale, îţi faci treaba ca la carte. Ce nu e în regulă?
Să le luăm pe rând.
SHIFT poate să-mi tatueze şi pe frunte că e simulator. Nu e. Fizica maşinii, deşi destul de realistă, a fost adaptată mult aclamatului driver experience. Nu este ancorată în realitate, ci în dorinţa de a te face să te simţi la volanul unui bolid mai puternic decât capacităţile tale de a-l ţine sub control, până la punctul în care s-a exagerat un pic. Atâta timp cât conştientizezi asta, e ok.
Continuând, SHIFT se chinuie din răsputeri să transpună realitatea pilotării unei maşini sport prin intermediul unei scheme de control eminamente limitată din punct de vedere al simulării. Aplică multe efecte vizuale şi sonore, te zgâlţâie (virtual) zdravăn în spatele volanului, îţi înceţoşează câmpul vizual şi apoi îţi pune curba în faţă. Trebuie să te obişnuieşti şi să îţi adaptezi stilul de condus, indiferent de ce pilotat până acum în materie de jocuri cu maşini.
Şi, într-un final, SHIFT o dă în bară (parţial) cu funcţionalitatea sus-numitei scheme de control. Pe orice configuraţie, începând cu tastatura şi terminând cu exagerat de scumpul volan G25 de la Logitech. Englezul îi spune “deadzone”, combinat cu “input lag”. Eu îi voi spune “lipsa preciziei”, combinată cu “dă de volan când vreau eu, nu când vrei tu”.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau