Penumbra: Overture – RePlay Review

default

Dimensiune font:

| 23-10-2012 15:21

Penumbra: Overture – RePlay Review

Lovecraft reîncărcat

Un scriitor mort de mai bine de 70 de ani a dat naştere unor tehnici literare care sperie chiar şi în ziua de azi. Naraţiunea retroactivă (prin intermediul unei scrisori ) a unui personaj care ştie că e condamnat la moarte, monştri în Oceanul Antarctic, un strop de ocultism şi o ignoranţă apăsătoare vizavi de ce se întâmplă în spatele perdelelor, toate acestea pe fondul căutării unui element din trecut, în ciuda sfaturilor primite iniţial. În secolul XXI, aceste şabloane încă mai pot fi folosite cu succes pentru a strecura frica în mintea spectatorilor, cititorilor şi nu în ultimul rând, jucătorilor. Acel scriitor a fost Howard Phillips Lovecraft.

Veţi întreba ce legătură au cele de mai sus cu Penumbra: Overture, primul episod din cele trei ale seriei. E destul de simplu: protagonistul acestei aventuri întunecate este Phillip, un tânăr deziluzionat care primeşte o scrisoare post-mortem din partea tatălui său, Howard, pe care nu l-a cunoscut niciodată. Aceasta conţine instrucţiuni cu privire la distrugerea anumitor documente, dar ca orice tânăr, el cedează curiozităţii şi se îndreaptă spre ultimul loc în care îi este indicat că ar fi fost zărit tatăl său – Groenlanda. După un (previzibil) naufragiu, Phillip pătrunde într-un complex de mine abandonate, unde începe aventura propriu-zisă.

Aici probabil v-aţi aştepta să zic ceva de genul “clasicul adventure point-and-click”. Ei bine, nu. Se vede de la o poştă că jocul a avut un buget redus, drept pentru care singura soluţie (ca întotdeauna) a fost ca producătorii să apeleze la idei ieftine, dar ingenioase. Imaginaţi-vă că Penumbra: Overture e un fel de Blair Witch Project al jocurilor pe calculator: în lipsa unor resurse vaste, s-a făcut apel la “trucuri de garaj”. Mai precis, mediul este 3D şi complet explorabil, graţie motorului grafic produs in-house, iar atmosfera este generată mai degrabă prin minimalism decât prin efecte speciale de ultimă oră.

“Şi totuşi, se mişcă.”

Perla jocului nu este însă atmosfera, ci fizica, controlată de engine-ul numit foarte sugestiv Newton, ce permite manipularea mediului suficient de mult încât să ştampileze din când în când câte un zâmbet pe figura oricărui fan Half-Life 2. Pentru a deschide o uşă, de exemplu, nu veţi apăsa pur şi simplu un buton, ci va trebui să ţineţi click-stânga apăsat şi să mişcaţi cursorul pe ecran în sensul în care vreţi să o mişcaţi. De aici şi o serie de puzzle-uri care solicită o logică realistă, având la dispoziţie un număr redus de obiecte comune , de tipul “Ce-ar face MacGyver dacă ar fi prins într-o mină în Groenlanda?”

În mare, fiecare nivel e împărţit în două secţiuni – un tip de labirint în care mişună, de regulă, câţiva câini deosebit de agresivi şi diformi, şi camere sau complexe la care puteţi ajunge prin intermediul acestui labirint. Marea parte a puzzle-urilor nu se desfăşoară în labirint, care e folosit mai degrabă pentru a evidenţia aspectul de luptă sau strecurare al jocului. Dacă alegeţi să folosiţi umbrele pentru a evita inamicii, aveţi la dispoziţie un indicator de stealth atunci când staţi pe loc în întuneric (precum cel din Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay) şi carne afumată pentru a-i distrage. Protagonistul se poate panica în cazul în care vă uitaţi prea mult la un monstru, desconspirându-şi astfel poziţia.

Dacă însă alegeţi să înfruntaţi animalele, veţi fi uşor dezamăgiţi. În primul rând, datorită mecanicii pe baza căreia funcţionează manipularea fiecărui obiect în joc (inclusiv armele), loviturile se execută destul de greu şi sunt foarte imprecise. În al doilea rând, Phillip nu e un luptător. El e omologul contemporan al lui Garrett din seria Thief, la fel de fragil şi la fel de ineficace în mânuirea directă a armelor de apropiere. Iar când descoperiţi că puteţi să-i omorâţi mult mai uşor urcându-vă pe cutii, unde câinii se pare că nu ajung, totul devine o rutină plictisitoare. Sunt tentat să spun că această tehnică e de fapt un exploit, dar poate producătorii s-au gândit să fie un fel de puzzle pentru înlesnirea sistemului de luptă.

După ce găsiţi un radio, Red, un individ care după toate indiciile prezente şi-a pierdut minţile, vă va ajuta cu sfaturi şi remarci absurde. Cumva, chiar dacă nu are prea mult sens, suspectez că elucubraţiile acestui personaj vor căpăta o nuanţă de logică într-unul din episoadele următoare ale seriei.

Aceste aberaţii se potrivesc perfect cu restul pieselor din care e alcătuit jocul, formând o pastişă de horror sinistru şi mister specific genului. Atmosfera este accentuată de diversele notiţe pe care le veţi găsi, care variază de la manuale de instrucţiuni ale maşinăriilor până la testamente sau jurnale. Unde mai pui că suspansul creşte exponenţial în momentele când păianjeni uriaşi vă urmăresc prin tunele sau un vierme enorm rupe uşi de metal ca să vă devoreze.

Resurse minime, rezultate maxime

Am ezitat să spun ceva despre grafică până în acest punct pentru că ea serveşte doar ca suport pentru tot ceea ce am enumerat. La rece, nu este cu nimic ieşită din comun, dar ca şi atmosfera, cuvântul cheie este minimalism. Sursele de lumină sunt rare şi foarte inteligent folosite, şi chiar dacă pentru ochiul format texturile par anoste şi seci, acelaşi ochi format nu va căuta culoare şi lumină, ci beznă şi cromatică industrială. Level design-ul nu este strălucit, dar e credibil. După ce vă obişnuiţi cu formatul jocului cel mai probabil nu veţi rămâne blocaţi mai mult de un minut, iar indicii care vizează soluţia imediată sunt la tot pasul.

Datorită folosirii fizicii pentru a trece mai departe, un aspect plăcut este acela că există soluţii multiple pentru destul de multe puzzle-uri, în timp ce altul este reprezentat de obiectul folosit pentru a salva jocul, un artefact asemănător unei lămpi, care îi induce lui Phillip un fel de transă cu indicii despre ceea ce se întâmplă, de fapt, cu tatăl său (care e posibil să nu fie atât de mort pe cât credem iniţial).

Sunetul merge mână în mână cu grafica, zgomote groteşti pândind urechile după fiecare colţ. Din cauza lipsei de personaje, atipică genului adventure, singurele voci sunt cele ale lui Phillip, în filmuleţul de introducere, şi Red, care rupe liniştea ocazional pentru a împărtăşi indicii abstracte protagonistului. Dacă primul nu iese cu nimic din tipar, un accent britanic înţepat din partea unui individ comun, Red în schimb are nişte replici deosebit de trăznite răcnite, prin radio cu fervoarea unui mesia subteran. Muzica, cum de altfel era de aşteptat, devine alertă în momentele tensionate, în speţă cele de luptă, până în momentul în care transpiri fugind de un câine sau încercând să-i spargi ţeasta cu un târnăcop. Penumbra suportă şi accelerare hardware a sunetului, iar valoarea adevărată a jocului reiese cu adevărat dacă îl jucaţi singuri, cu un sistem surround, în linişte şi beznă totală.

În aceeaşi ordine de idei, de recomandat este să îl jucaţi într-o singură sesiune, cu atât mai mult cu cât durata ar trebui să fie chiar şi pentru cei mai puţini versaţi în acest gen sub 10 ore. Formatul acesta episodic este la mare modă, iar Penumbra îl foloseşte cu succes – jocul se termină abrupt, în coadă de peşte, lăsând în urmă o nevoie acută de a pune mâna pe episodul următor.

Aprecierea lungimii jocului e la latitudinea fiecăruia: dacă unii sunt iritaţi de conceptul de joc episodic din cauza lipsei finalităţii şi lungimii reduse, Penumbra: Overture nu face excepţie. E suficient de scurt încât să dea impresia de aperitiv, iar sfârşitul acestui pilot lasă jucătorul mai bulversat decât era în primul tunel al minelor. Pentru alţii însă, care preferă serialele filmelor de lung-metraj, jocul este un prim episod perfect, care trasează un mediu favorabil desfăşurării unei poveşti horror conturată cu migală cu resurse minime.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Atenție, români: O CLIPĂ de gelozie vă poate costa șapte ani de închisoare!
25/12/2019 11:09

Tot mai multi romani au descoperit in ultimul an că sunt spionati de partenerii de viată cu ajutorul unor programe informatice. Desi folosirea lor este ilegală, sute de astfel de aplicatii pot fi descărcate ...

Cine sunt moștenitorii lui Nicolae Ceaușescu și ce drum au ales în viață?
21/11/2019 08:26

    Nicolae si Elena Ceausescu au avut impreună trei copiii, Valentin, Zoia si Nicu. Dintre acestia, astăzi doar Valentin mai trăieste. Rudele fostului dictator au preferat de-a lungul ...

BOMBA ATOMICĂ în justiția română DETONATĂ de Comisia Europeană - Ce a stabilit privind deciziile CCR
12/11/2019 11:29

Comisia Europeană a răspuns intr-un prim caz in care instanta supremă a transmis Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) si in general arată că deciziile Curtii Constitutionale a Romaniei nu contravi ...

O femeie de 79 de ani a fost condamnata la inchisoare pentru ca a hranit niste pisici din vecini
02/08/2019 11:24

 Nancy Segula, o americanca de 79 de ani din Garfield Heights, Ohio, a fost condamnata la inchisoare pentru ca a hranit pisici, chiar daca fusese atentionata in mod repetat sa inceteze. Totul a inceput ...

Românii, JEFUIȚI pe autostradă cu metoda
08/07/2019 19:49

  Din cele povestite de bărbatul care era să cadă pradă hotilor, doi indivizi circula cu o dubă de Bulgaria si pandesc masini lăsate descuiate sau cu soferi care se odihnesc. Acestia deschid portier ...

Demonstraţie VIDEO. Cum poate fi FRAUDATĂ extragerea loto
22/04/2018 20:00

 Un roman a demonstrat insă că extragerile loto pot fi măsluite cu ajutorul energiei electrostatice. El şi-a confecţionat propria urnă, asemănătoare cu cea din care au loc extragerile la Loteria Ri ...

  Anunţuri de cazare false, pe OLX (MERCADOR) si Tocmai.ro. Au rămas fără bani şi fără cazare! NOI ÎNŞELĂTORII PE LITORAL:
13/12/2015 22:30

 Două familii, din Bucureşti şi Iaşi, au căzut in plasa unor astfel de escroci şi in loc să petreacă o săptămană de vis pe litoral, au rămas şi fără bani, şi fără cazare, scrie cugetliber ...

Lucrare de control! Ce mesaj a putut să-i lase o profesoară de matematică unei eleve care nu a găsit rezolvare la exercițiu
06/01/2015 19:27

 "Scoateti o foaie de hartie!", vă sună cunoscut, nu-i asa? Ei bine, această metodă destul de temătoare pentru elevi s-a păstrat din generatie in generatie. Doar că in prezent, imaginatia ...

La un pas de moarte în DIRECT după ce un aruncător de CUŢITE şi-a greşit ŢINTA VIDEO
06/01/2015 16:01

 În timpul unui spectacol transmis in direct in Lituania, spectatorii au privit inmărmuriţi cum asistentul unui maestru a fost de două ori pe punctul de a fi grav rănit sau chiar ucis. Două cuţ ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei