SWAT 4 Review
Dimensiune font:
SWAT 4 Review
Desi nu pot sa spun ca m-au atras in vreun fel shooter-le tactice realiste, cum ar fi mult apreciatul Rainbow Six, SWAT 3: Close Quarter Battles a fost singurul joc de acest gen pe care l-am jucat cu placere la data aparitiei sale. Asta si deoarece SWAT 3 era primul titlu din seria SWAT care era orientat pe actiune, fiind un first person shooter, spre deosebire de celelalte doua, care erau mai mult strategii. In ciuda calitatii sale si a aprecierilor de care s-a bucurat, a fost nevoie de 5 ani de zile pentru ca fanii seriei sa se poata bucura de un nou joc, produs de data aceasta de catre Irrational Games (Tribes: Venageance, Freedom Force).
Asa cum reiese si din titlu, jucatorul va fi pus in postura de comandant a unei echipe SWAT formata din patru ofiteri, pe care v-a trebui s-o conduca in situatii care de care mai periculoase, ele variind de la raiduri in cazinouri ilegale si efectuarea unor arestari periculoase pana la eliberarile de ostatici. Cele 13 niveluri ale campaniei single-player nu sunt legate intre ele printr-un fir narativ, asa ca nu exista practic o poveste despre care se poate vorbi, fiecare misiune fiind de sine statatoare. Dupa ce urmariti briefing-ul misiunii, care va va prezenta informatiile disponibile despre situatia respectiva (numar estimat de ostatici, presupusii suspecti) veti avea posibilitatea sa alocati membrilor echipei echipamentul pe care-l considerati necesar pentru misiunea respectiva. Cu toate ca multi jucatori n-ar sta prea mult pe ganduri pana sa aleaga o mitraliera cu “armor piercing rounds” sau un shotgun, trebuie tinut cont de faptul ca principala misiune e trupelor SWAT este sa protejeze vietile ostaticilor si, pe cat posibil, chiar si pe cele ale raufacatorilor. Astfel, nu veti fi autorizati sa omorati un suspect decat daca acesta reprezinta o amenintare directa pentru echipa voastra sau ostatici, orice folosire nejustificata a fortei letale fiind penalizata. Si cu toate ca obiectivele misiunilor difera, omorarea ostaticilor (accidentala sau nu) va duce invariabil la pierderea misiunii, asa ca intrarile in forta, in stil Rambo, nu sunt recomandate.
De altfel, principala calitate a jocului o reprezinta veridicitatea procedurii pe care trebuie sa o urmati in timpul misiunilor (pe care unii ar putea-o considera plictisitoare), care aduce un plus de realism si imersiune. Sa luam o situatie tipica: echipa voastra trebuie sa intre intr-o camera unde banuiti ca s-ar fi baricadat 2 suspecti periculosi. Pentru siguranta se foloseste mai intai optiwand-ul (un tub cu o camera video la capat) pe sub usa, pentru a vedea ce se intampla inauntru fara a va expune pericolului. Dupa ce i-ati localizat pe cei 2 infractori, cel mai probabil veti ordona un “bang & clear” (unul din membrii echipei va deschide usa iar altul va arunca inauntru un flashbang pentru a orbi inamicii). In momentul in care echipa voastra intra in forta in camera respectiva, colegii vostrii vor incepe sa tipe la suspecti sa lase jos armele si sa se predea. In cazul fericit, acestia vor fi atat de nauciti de grenada aruncata, incat se vor conforma fara probleme. In cel mai rau caz, va trebui sa-i omorati pe amandoi. Indiferent insa de rezultat, va trebui sa raportati rezultatele actiunii voastre centrului de comanda, dupa care sa continuati misiunea (daca mai este cazul). Partea mai dureroasa e ca si ostaticii pot fi uneori incapatanati si de obicei va fi nevoie sa-i impuscati cu o pusca cu bile sau sa-i “parfumati” cu gaze lacrimogene pentru a-i imobiliza (lucru obligatoriu, pentru a evita situatiile neplacute).
Interfata este foarte facila, meniurile contextuale fiind la loc de cinste, lucru care usureaza foarte mult munca jucatorilor. Atunci cand apelati meniul in fata unei usi vor aparea toate actiunile pe care echipa voastra le poate intreprinde (open & clear, bang & clear, move & clear, use optiwand etc). De asemenea, atunci cand sunteti in fata unei usi incuiate si va uitati direct la broasca, optiunea de “lockpicking” va fi selectata automat, deoarece optiunea de “door breach” (distrugerea incuietorii cu un shotgun special sau o incarcatura de explozibil) este mai zgomotoasa si poate fi chiar periculoasa pentru ostaticii din camera respectiva, daca stau fix in dreptul usii. Cu toate ca puteti sa dati ordine intregii echipe, unele situatii fac necesara intrarea intr-o camera din mai multe directii, sau supravegherea unui hol, pentru a nu fi luati pe nepregatite de vreun suspect care patruleaza. De aceea, echipa voastra poate fi impartita in doua “fire teams”, rosu si albastru, pe care puteti sa le comandati separat. Pentru nu complica situatia mai mult decat e necesar, toti membrii echipei au o camera de luat vederi atasata la casca, jucatorul avand posibilitatea sa vada in stil “remote” ce vad si membrii echipei. Folosirea viewport-urilor va fi esentiala in momentul cand veti incerca sa sincronizati o intrarea multipla intr-o camera cu mai multi suspecti, dar ele mai pot fi folosite si in cazul in care unul dintre lunetistii prezenti la fata locului va raporteaza ca a detectat un suspect, moment in care aveti posibilitatea sa preluati controlul si sa-l impuscati direct, daca asa considerati de cuviinta.
Arsenalul este foarte variat si adecvat oricarei situatii cu care v-ati putea confrunta. Veti avea la dispozitie mitraliere, pusti de asalt, shotgun-uri, dar si arme non-letale, cum ar fi spray-ul paralizant, taser gun-ul, care electrocuteaza inamicii si peper-ball gun (imaginati-va o arma de paintball care trage cu bile de cauciuc). Daca vreti cu tot dinadinsul sa folositi armele standard, va trebui sa alegeti intre gloantele hollow point, care sunt recomandate in cazul in care suspectii nu folosesc veste antiglont si cele “armor piercing”, care pot sa faca sita chiar si un inamic ascuns dupa o masa. Ca arma secundara puteti alege unul dintre cele 3 modele de pistoale sau taser gun-ul, in timp ce grenadele, care sunt toate non-letale (stinger grenade, flashbang si cs gas grenade), sunt foarte folositoare pentru dezorientarea inamicilor.
Intr-un astfel de joc, AI-ul poate reprezenta intotdeauna o problema spinoasa dar din fericire, Irrational Games i-a inzestrat pe membrii echipei voastre cu o inteligenta cu mult peste medie. Ei vor executa ordinele primite fara a se bloca unii pe altii, vor incerca pe cat posibil sa nu va incomodeze atunci cand va deplasati si vor impusca un suspect doar daca acesta reprezinta un pericol direct pentru ei sau pentru ostatici, cu toate ca uneori mai au probleme cu navigarea prin niveluri. Comportamentul inamicilor si al ostaticilor insa este intotdeauna imprevizibil: unii se vor preda fara probleme, altii vor incepe sa traga in stanga si-n dreapta ca niste apucati, in timp ce unii ostatici vor refuza pur si simplu sa fie legati cu catuse pana cand nu-i impuscati cu o arma non letala sau ii odorizati cu spray-ul paralizant. Un alt element care pluseaza foarte mult la rejucabilitate este ca locatia ostaticilor si inamicilor se schimba de fiecare data cand reluati o misiune, lucru care forteaza jucatorul sa se adapteze de permanenta, repetarea unei misiuni fiind buna doar pentru obisnuirea cu stilul de joc cat si invatarea nivelului. De asemenea, in functie de gradul de dificultate ales, la sfarsitul fiecarei misiuni veti primi un punctaj. Daca acesta nu este suficient de mare, nu puteti trece la urmatoarea misiune. Cu toate ca pare un pic restrictiv, acest sistem este foarte stimulant pentru a incerca sa capturati suspectii dintr-o misiune mai dificila, in loc sa-i impuscati pur si simplu.
Dupa cum puteti vedea si din imagini, SWAT 4 nu arata rau, dar nici nu impresioneaza, cu toate ca are la baza engine-ul Unreal. Personajele sunt detaliate si modelate foarte bine, cu toate ca unii inamici si ostatici mi s-au parut un pic cam colturosi. Datorita texturarii si design-ului, nivelurile au un grad ridicat de realism, unele locatii, cum ar fi subsolul unui rapitor, fiind de-a dreptul inspaimantatoare. Cei care sufera de claustrofobie ar face bine sa evite SWAT 4, deoarece nivelurile sunt predominant indoor iar ritmul destul de lent al actiunii s-ar putea sa-i descurajeze pe cei care cauta un UT2004 cu arme realiste. Animatiile sunt si ele foarte bine realizate, mai ales cand e vorba de secvente de genul “open & clear”. Singura problema la partea grafica ar fi ca jocul are tendinta sa se mai impotmoleasca in anumite faze cu actiune intensa, dar din fericire astfel de situatii sunt destul de rare. Este insa recomandat sa aveti 1GB ram pentru o experienta placuta.
Realismul este prezent si la partea sonora, sunetele armelor fiind cat se poate de veridice, la fel si zgomotul pasilor pe diversele suprafete pe care calcati (lemn, marmura, metal, gresie etc). Voice acting-ul este si el convingator, cu toate ca in timpul briefing-ului ofiterul care prezinta situatia are un calm care aproape de adoarme, tratand situatiile de criza ca si cum ar fi niste antrenamente in poligon. But maybe that’s just me. De asemenea, in SWAT 4 se tipa de mama focului. Tipa ostatecii speriati, tipa suspectii, care nu vor sa lase arme, tipa colegii vostrii de echipa, care striga la suspecti sa arunce totusi armele … ce mai, haos total. Ca sa nu mai vorbesc de faptul ca ostatecii te mai si bombane un pic cand le pui catusele, drept “multumire” ca le-ai salvat viata. Muzica nu veti auzi decat in situatiile foarte tensionate, ceea ce nu trebuie insa privit ca un minus, deoarece in unele misiuni, linistea mormantala in care inaintati creste si mai mult adrenalina.
Pe langa rejucabilitatea single-player ridicata, modurile multiplayer pluseaza si ele considerabil la durata de viata a jocului. Hartile pot suporta un maxim de 16 jucatori, in moduri precum Barricaded Suspects, VIP, Rapid Deployment sau modul Co-op, care va permite sa jucati impreuna cu alti 3 prieteni misiunile single-player. Singura buba a acestui mod de joc (devenit o raritate in titlurile din ziua de azi)e ste ca nu permite folosirea botilor in cazul in care nu sunt suficienti jucatori umani, lucru care insa intr-o retea mai maricica nu va pune prea mari piedici. De asemenea, daca nu aveti pe nimeni din zona pasionat de astfel de jocuri, puteti sa va creati propriile misiuni, derivate din cele single-player, de data aceasta insa cu alti parametri, pentru a le face mult mai antrenante, in functie de preferintele voastre.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau