The Elder Scrolls IV: Oblivion Review

default

Dimensiune font:

| 23-10-2012 18:52

The Elder Scrolls IV: Oblivion Review

Tinand cont de asteptarile create in jurul lui Oblivion si de notele luate pana acum in review-uri, probabil ca primul lucru la care v-ati gandit atunci cand ati vazut nota de mai sus a fost “Aoleu, ce a fumat/baut asta vere, e dus de-a binelea?”. Din pacate va trebui sa va dezamagesc spunandu-va ca nu fumez si nici nu beau, asa ca nu am fost sub vreo astfel de influenta atunci cand am scris articolul de fata. Am fost ce-i drept intr-o stare de dezamagire profunda, asa cum nu mi-a mai fost dat sa patesc de foarte mult timp din cauza unui joc. Mai ales ca si eu am asteptat Oblivion cu sufletul la gura, ca orice fan RPG, de altfel.

N-o sa mai stau acum sa va tin lectia de istorie cu seria The Elder Scrolls, cand a aparut primul joc, cine sunt producatorii bla bla bla. Orice pasionat de RPG-uri trebuie sa fi auzit sau sa fi jucat pana acum cel putin un titlu din seria The Elder Scrolls, cel mai probabil Morrowind. Restul e istorie.

Ca si in Morrowind, incepi aventura ca prizonier, nestiind motivul pentru care ai fost intemnitat sau care va fi soarta ta mai departe. Ca un facut insa, dupa ce explorezi celula minuscula in care te afli, insusi Imparatul Uriel Septim isi face aparitia, urmat de trei garzi. Se pare ca toti fiii sai legitimi au fost omorati, el fiind o tinta sigura pentru misteriosii asasini. “Cu totul intamplator” intrarea in pasajul secret prin care trebuia sa scape Imparatul se afla chiar in celula in care ai fost intemnitat, asa ca azi poti considera ca e ziua ta norocoasa, fiindca ai obtinut un “Get out of jail free card”. Tot ca un facut, Imparatul te recunoaste imediat, spunandu-ti ca te-a vazut in visele sale si ca trebuie sa salvezi lumea, gasindu-l pe ultimul sau fiu si inchizand portile catre Oblivion (aka Iadul in varianta Tamriel).

Cu toate ca stiam povestea in linii mari din prezentarea jocului la E3 2005 si preview-urile aparute, nu am putut sa nu fiu dezamagit (da, o sa cititi de foarte multe ori acest cuvant in articol) de premisa de la care se pleaca si de povestea in sine. Pe scurt, dupa ce am auzit ce a avut de spus Imparatul in primele minute dupa inceperea jocului, chiar nu m-a interesat in vreun fel soarta Tamriel-ului. “Zici ca m-ai visat? Si ca eu sunt singurul care poate salva lumea, gasindu-l pe fiul tau pierdut de care nu mai stie aproape nimeni? Hmm, ok, daca zici tu, sunt flatat, ce pot spune… uite, o sa ma interesez sa vad ce pot face”. Lasand ironia si sarcasmul la o parte insa, toata ideea cu “Vai, esti ultima noastra speranta, trebuie sa ne salvezi” este deja mult prea fumata ca sa fie folosita intr-un asemenea mod neslefuit. La care se adauga si modul absolut barbar in care sunt scriptate evenimentele din poveste. De exemplu, tot la inceputul jocului, singurul motiv pentru care nu veti reusi sa-l salvati pe Imparat este acela ca producatorii va blocheaza efectiv tastele de control. Faptul ca dupa moartea lui, capitanul garzilor va lasa personajul (puscarias certificat) sa plece cu Amuleta Regilor (cel mai puternic arterfact in Imperiu) doar asa, pe ochi frumosi, deja nu mai surprinde dupa cele intamplate.

Modestia povestii principale se manifesta si in superficialitatea cu care NPC-urile trateaza situatia in care se afla provincia in care traiesc. Da, se apropie sfarsitul lumii, au inceput sa se deschida porti catre Oblivion, demonii au inceput sa devasteze orase… si? Cand ajungi in Imperial City si asculti convorbirile dintre NPC-uri iti dai seama ca oamenii nu dau doi lei pe ce se intampla in jurul lor. “Ai auzit ca orasul Kvatch a fost atacat de Daedra (demoni)? / Da, foarte nasol… si, ce-ai mai facut azi?” Adica, nu tu panica, nu tu frica din cauza ca ai putea fi atacat, nu tu nimic… toata lumea isi vede de treaba si de viata ca si cum nu ar fi nici o problema. Ori asta e una dintre principalele lucruri pe care nu le-am inteles: daca toata lumea e fericita si nu e nici o urgenta in a salva Tamriel-ul, la ce mai imi spui la inceputul jocului ca “Vai, tu esti ALESUL, trebuie sa ne salvezi”. La o adica, pot sa pierd sute de ore explorand lumea, terminand o multime de side-quest-uri realizate excelent fara sa vad sau sa mi se aduca aminte in vreun fel ca sfarsitul lumii se apropie.

Ca o paralela, in Knights of the Old Republic 2, dominatia Sith-ilor era atotprezenta si trebuia sa stai sub radar daca nu voiai sa ti-o dea baietii in mufa cu prima ocazie. Te simteai vanat, erai omul numarul 1 pe lista neagra a asasinilor si trebuia sa supravietuiesti prin orice mijloace. In Oblivion insa… “Ce zici, vine sfarsitul lumii?… nu e panica, ia sa vad ce mai e prin dungeon-ul asta, ca oricum nu se intampla nimic fenomenal intre timp. Mehrunes Dagon (the big bad guy) poate sa mai astepte un pic, ca n-o sa crape de nerabdare.”

Ca si in orice alt RPG, alegerea personajului este foarte importanta in Oblivion, avand la dispozitie o multime de optiuni cu care sa ne cream alter ego-ul. Multumita engine-ului grafic, designerii ne-au putut acorda o libertatea foarte mare in privinta aspectului fizic. Barbie, obraji, ochi, frunte, sprancene, buze, nas, par… toate aceste detalii fizionomice pot fi modificate, de la culoarea parului pana la forma nasului, de la latimea fruntii pana la dimensiunea ochilor. Pe langa acestea trebuie sa selectati si una dintre cele 10 rase ce populeaza provincia Cyrodiil, fiecare cu propriile avantaje, slabiciuni si abilitati speciale. Cei care doresc sa-si creeze un fighter vor alege probabil rasa Nord, Orc sau Redguard, in timp ce adeptii magiei vor merge pe mana High Elfilor sau a Bretonilor.

Pe langa alegerea rasei va trebui sa selectati si 7 skill-uri primare dintr-un total de 21, in functie de ce personaj vreti sa va construiti. Pe masura ce va imbunatatiti skill-urile, va creste treptat si eficienta lor, de la Novice la Maestru, obtinand si cateva perk-uri pe parcurs. Astfel, exista o multime de combinatii posibile cu care puteti experimenta pentru personajul propriu, ceea ce este un lucru bun, deoarece acest aspect, impreuna cu dimensiunea lumii si numarul locatiilor ce pot fi explorate ar asigura o rejucabilitate extrem de ridicata. Probabil va intrebati de ce am spus “ar asigura” in loc de “asigura”. Fiindca, cel putin din punctul meu de vedere, Oblivion nu ofera vreun motiv serios care sa ma faca sa vreau sa-l joc, ceea ce pentru un RPG este dezastruos.

Marile probleme ale jocului se pot rezuma in doua concepte, cel putin din punctul meu de vedere: scalarea si credibilitatea.

Scalarea inamicilor in functie de personajul propriu este una dintre probleme. Cum functioneaza ea? Conform celor observate in joc si spuse pe forumurile oficiale (acest aspect al jocului in mod surprinzator nu este mentionat in manual), Tamriel-ul se adapteaza automat la puterea voastra, adica monstrii vor fi intotdeauna la un nivel apropiat sau egal cu cel al personajului vostru. Daca depasiti nivelul lor, sunt inlocuiti cu altii mai puternici (ursi in loc de lupi, de exemplu) sau avanseaza pur si simplu in nivel si primesc echipament la fel de bun ca al vostru. Ok, si atunci eu de ce ma mai chinui sa progresez? Inainte de a continua articolul am sa va spun ca personal consider ca ideea cu scalarea monstrilor este buna pentru un joc de o asemenea anvergura, dar implementarea ei in Oblivion lasa mult de dorit. Revenind la problema scalarii inamicilor, ea a starnit un val foarte mare de nemultumire, mai ales ca in anumite situatii ea este cumulata si cu niste bug-uri care iti fac viata un adevarat calvar. De exemplu, la scurt timp dupa inceperea jocului, veti fi trimisi in orasul Kvatch, cel mentionat mai sus, care este atacat de demoni, pentru a inchide una dintre portile deschise catre Oblivion. Daca faceti gafa sa ajungeti acolo avand un level mai mare, sa zicem 10 sau 15, veti avea “placuta” surpriza sa observati ca soldatii care ar fi trebuit sa va ajute mor in doi timpi si trei miscari, lasandu-va pe voi sa va luptati cu o multime de monstrii, care evident sunt la fel de puternici ca voi, din cauza scalarii. Rezultatul? In prima faza, o moarte subita… sau prelungita, in functie de cate potiuni de healing aveti cu voi. Daca printr-o minune reusiti sa scapati cu viata, singura voastra cale de urmat va fi sa incercati sa atrageti pe rand cate un monstru, sa va luptati cu el pana la loc comanda si daca supravietuiti sa o luati de la capat. Asta dupa ce cheltuiti o avere pe reparatul echipamentului, daca nu aveti skill-ul de armorer suficient de mare, la care se adauga si cumparatul potiunilor.

Tot din cauza aceleiasi scalari defectuoase am intalnit situatii atat de penibile, incat nu mi-a venit sa cred ca se intampla cu adevarat. Situatii in care eu, Dragonheart, Campionul Arenei din Imperial City, cel mai temut luptator din istorie, cu un Light Raiment of Valor pe mine, castigat dupa ce am infrant Grand Champion-ul Arenei si toti gladiatorii pe care i-am intalnit in cale, aproape ca sunt omorat in padure de un lup, asta intamplandu-se ce-i drept la nivelul 6. Cum am ajuns eu campionul Arenei din Imperial City avand doar level 6 este irelevant. Poate parea amuzant la prima vedere, dar va asigur ca este cat se poate de tragic. Si hai sa spunem ca nu asta ar fi marea problema, de dragul discutiei. Sa presupunem ca folosind aceasta scalare jocul este intotdeauna o provocare pentru noi, ceea ce intr-adevar este. Ok, foarte bine, dar aceeasi scalare se aplica si pentru loot si echipamentul pe care-l gasiti asupra inamicilor, care depinde de nivelul vostru. Ati infrant un Minotaur mare cat casa? Foarte bine, puteti vinde fara probleme arma lui si armura, fiindca nu o sa fie mai bune decat ce folositi sau aveti deja pe voi. Ati reusit sa spargeti incuietoarea de dificultate maxima a unui cufar, fiind doar level 2? Felicitari, ati gasit 20 de septimi si un morcov. Practic, nu primesti nici o recompensa pentru un lucru foarte dificil pe care l-ai facut, cum ar fi deblocarea incuietorii mentionata mai sus sau infrangerea unui inamic fioros. Si atunci vine marea si inevitabila intrebare: eu de fapt de ce ma joc? De ce ma chinui sa-mi imbunatatesc personajul? De ce explorez lumea, toate dungeon-urile si forturile? De ce trag cu dintii si de ultimul septim ca sa-mi pot cumpara o arma sau o armura mai buna? Ca sa ce? Ca sa ma bat intotdeauna cu monstrii de level apropiat cu al meu? Sa cumpar cu mari dificultati o sabie mai buna, doar ca sa aflu ca monstrii sunt la fel de puternici ca mine, iar sabia respectiva am cumparat-o degeaba? Ca sa avansez in nivel si brusc toate NPC-urile si inamicii sa aiba echipament cel putin la fel de bun ca al meu?

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Atenție, români: O CLIPĂ de gelozie vă poate costa șapte ani de închisoare!
25/12/2019 11:09

Tot mai multi romani au descoperit in ultimul an că sunt spionati de partenerii de viată cu ajutorul unor programe informatice. Desi folosirea lor este ilegală, sute de astfel de aplicatii pot fi descărcate ...

Cine sunt moștenitorii lui Nicolae Ceaușescu și ce drum au ales în viață?
21/11/2019 08:26

    Nicolae si Elena Ceausescu au avut impreună trei copiii, Valentin, Zoia si Nicu. Dintre acestia, astăzi doar Valentin mai trăieste. Rudele fostului dictator au preferat de-a lungul ...

BOMBA ATOMICĂ în justiția română DETONATĂ de Comisia Europeană - Ce a stabilit privind deciziile CCR
12/11/2019 11:29

Comisia Europeană a răspuns intr-un prim caz in care instanta supremă a transmis Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) si in general arată că deciziile Curtii Constitutionale a Romaniei nu contravi ...

O femeie de 79 de ani a fost condamnata la inchisoare pentru ca a hranit niste pisici din vecini
02/08/2019 11:24

 Nancy Segula, o americanca de 79 de ani din Garfield Heights, Ohio, a fost condamnata la inchisoare pentru ca a hranit pisici, chiar daca fusese atentionata in mod repetat sa inceteze. Totul a inceput ...

Românii, JEFUIȚI pe autostradă cu metoda
08/07/2019 19:49

  Din cele povestite de bărbatul care era să cadă pradă hotilor, doi indivizi circula cu o dubă de Bulgaria si pandesc masini lăsate descuiate sau cu soferi care se odihnesc. Acestia deschid portier ...

Demonstraţie VIDEO. Cum poate fi FRAUDATĂ extragerea loto
22/04/2018 20:00

 Un roman a demonstrat insă că extragerile loto pot fi măsluite cu ajutorul energiei electrostatice. El şi-a confecţionat propria urnă, asemănătoare cu cea din care au loc extragerile la Loteria Ri ...

  Anunţuri de cazare false, pe OLX (MERCADOR) si Tocmai.ro. Au rămas fără bani şi fără cazare! NOI ÎNŞELĂTORII PE LITORAL:
13/12/2015 22:30

 Două familii, din Bucureşti şi Iaşi, au căzut in plasa unor astfel de escroci şi in loc să petreacă o săptămană de vis pe litoral, au rămas şi fără bani, şi fără cazare, scrie cugetliber ...

Lucrare de control! Ce mesaj a putut să-i lase o profesoară de matematică unei eleve care nu a găsit rezolvare la exercițiu
06/01/2015 19:27

 "Scoateti o foaie de hartie!", vă sună cunoscut, nu-i asa? Ei bine, această metodă destul de temătoare pentru elevi s-a păstrat din generatie in generatie. Doar că in prezent, imaginatia ...

La un pas de moarte în DIRECT după ce un aruncător de CUŢITE şi-a greşit ŢINTA VIDEO
06/01/2015 16:01

 În timpul unui spectacol transmis in direct in Lituania, spectatorii au privit inmărmuriţi cum asistentul unui maestru a fost de două ori pe punctul de a fi grav rănit sau chiar ucis. Două cuţ ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei