Time of Defiance Review
Dimensiune font:
Time of Defiance Review
Nu sunt genul de persoana care doarme mult, insa odata cu trecerea anilor am ajuns sa am nevoie, din cand in cand, de sapte-opt ore de somn pentru a ma simti odihnit. Si totusi, nu inseamna ca nu mai fac cate un maraton de doua-trei zile non-stop in fata computerului atunci cand am mult de lucru sau cand ma joc, activitati care, de altfel, in cazul meu, se suprapun. Cum am devenit mai exigent in materie de jocuri, comparativ cu perioada cand eram la liceu sau la facultate, si cum asistam in general la o deteriorare calitativa a acestora, anul acesta un singur joc a reusit sa ma faca sa uit de toti si de toate: Gothic 2. Insa acum, dupa trei zile si doua nopti nedormite si aproximativ 15 ore de odihna, am realizat cu imensa bucurie ca am intalnit un al doilea joc, la fel de captivant, si anume Time of Defiance.
Spre deosebire de alte titluri massive multiplayer online, Time of Defiance nu are o durata nelimitata, ci fiecare sesiune de joc poate fi de pana la 21-28 de zile. Exista mai multe tipuri de joc: demo, blitz, skirmish, begginer, intermediate, advanced, tipuri ce se diferentiaza atat in functie de skill-ul jucatorilor, dar si de viteza cu care sunt colectate resursele sau construite cladirile. Scopul fiecarei sesiuni este de a acumula cat mai multe puncte, clasandu-te cat mai sus posibil in ierarhia jucatorilor, puncte al caror numar este influentat de marimea imperiului, de numarul de unitati/cladiri inamice doborate, de numarul de cladiri/unitati proprii construite, precum si de resursele colectate.
Raportat la un singur jucator, principiile care guverneaza Time of Defiance sunt cele caracteristice oricarui joc clasic de strategie. Trebuie sa strangi resurse pe care le investesti in productia de unitati si cladiri, trebuie sa explorezi, sa te extinzi si, in ultima instanta, sa cuceresti. O prima particularitate intalnita la Time of Defiance este aceea ca poti construi doar in anumite locatii, caci universul jocului este alcatuit dintr-un numar impresionant de insule suspendate in spatiu (cateva mii pe sesiune), nimic altceva decat ramasite ale unei planete disparute in urma cu un milion de ani.
Initial, Nespanona era o planeta asemanatoare Pamantului, foarte bogata in resurse. Gratie descoperirilor stiintifice, civilizatia Nespanienilor ajunsese la un grad foarte mare de dezvoltare. Si totusi, tehnologia deschiderii unor gauri de vierme in orice colt al Universului, altul decat cele din preajma planetei lor, le ramasese necunoscuta. Experimentele facute in acest sens s-au soldat cu un dezastru: Nespanona urma sa colapseze ireversibil intr-o planeta mica de marimea unei luni. Pentru a castiga timpul necesar construirii unor nave spatiale si evacuarii populatiei, Nespanienii au construit zeci de mii de dispozitive antigravitationale pe care le-au fixat de suprafata planetei. Iata de ce universul din Time of Defiance este compus din mii si mii de insule suspendate in spatiu, unele avand o marime de cativa metri, altele intinzandu-se pe sute de kilometri.
In joc sunt doua rase, Cog si Shadoo Alliance. Pe cat de barbari, necivilizati si razboinici sunt primii, pe atat de pasnici, dedicati stiintei si culturii sunt Shadoo. Cog sunt impartiti in triburi numite Case, fiecare reprezentand o intreaga familie cu un trecut istoric impresionant. Cea mai importanta este Eight House care, datorita cercetarilor stiintifice facute asupra unor relicve Nespaniene, Quantum Gates, pot asigura deplasarea rapida si in siguranta a celorlalte Case, desigur, contra unei sume de bani. Si totusi, Eight House nu sunt singurii detinatori ale unor secrete ale civilizatiei Nespaniene. In timpul experimentelor facute cu Quantum Gates au dat peste Shadoo care au facut si ei la randul lor descoperiri importante in directia descifrarii tainelor Nespanienilor.
O a doua particularitate a jocului consta in numarul si rolul resurselor care sunt in numar de sase: coal, metal, stone, wood, water si crystal moss. Cladirile Cog se construiesc la Headquarter folosindu-se wood, metal si stone. O astfel de cladire este Vehicle Constructor unde se fabrica toate vehiculele Cog utilizandu-se wood si metal. Totusi, cea mai importanta resursa pentru Cog este coal ce serveste drept combustibil pentru toate vehiculele, indiferent ca este vorba de nave de razboi, de Mining Transports sau de Scouts. Pe langa rolul pe care il au (ofensiv, defensiv, economic, de explorare), fiecare vehicul este caracterizat prin viteza, armura, capacitatea de inmagazinare a combustibului, precum de rapiditatea cu care acesta se consuma. Astfel, este recomandat sa va dezvoltati in asa fel economia incat niciodata sa nu duceti lipsa de coal. Nimic nu este mai umilitor decat situatia in care sa nu va puteti apara sau ataca deoarece flota voastra de nave a ramas fara combustibil intr-un colt indepartat al hartii din cauza ca nu ati asigurat o linie de aprovizionare eficienta a acestora.
Desi nu puteti juca decat din perspectiva Cog, puteti avea acces la tehnologii mai avansate, atat Cog, cat si Shadoo prin intermediul Eight House. La inceputul fiecarei sesiuni, in majoritatea cazurilor, porniti cu o insula ce contine HQ gata construit, cateva unitati si cladiri adiacente, dar si un Quantum Gate. Daca v-ati extins si pe alte insule, pierderea celei initiale nu este o tragedie asa de mare, insa va trebui sa faceti tot posibilul pentru a nu pierde Quantum Gate. De ce? Deoarece doar cu ajutorul acestei porti veti putea vizita Eight House unde puteti cumpara noi tehnologii, informatii deosebit de pretioase referitoare la ceilalti jucatori, transporturi incarcate cu resurse, precum si coordonatele locului unde puteti deschide o alta gaura de vierme, toate acestea in schimbul celorlalte doua resurse: water si crystal moss. Cum Cog nu pot extrage direct crystal moss, atunci cand ati strans o cantitate suficienta de apa, primul lucru pe care trebuie sa il faceti este sa achizionati de la Eight House un Crystal Moss Miner. Astfel, pentru o economie eficienta, va trebui sa aveti in orice moment cat mai multe Mining Transports pentru primele cinci resurse si cat mai multe Crystal Moss Miners pentru crystal moss. Importanta acestei resurse nu rezida numai din rolul de moneda de schimb, ci si din faptul ca, asa cum coal este combustibilul pentru toate navele Cog, crystal moss asigura propulsia tuturor navelor Shadoo pe care le veti cumpara. Datorita vitezei, armurii si eficientei superioare a acestor vehicule, este aproape imposibil sa progresati, sa castigati un joc fara a apela la aceasta tehnologie, astfel ca va trebui sa incepeti productia de crystal moss cat mai repede posibil.
Este adevarat ca puteti produce crystal moss si prin alte cai, fie din apa (cu ajutorul Crystal Moss Distilery), fie din piatra (prin intermediul Stone Processor), insa raportul dintre aceste resurse si cantitatea de crystal moss obtinuta este atat de disproportionat (8:1, respectiv 20:1), incat este indicat sa nu recurgeti la aceste metode la inceputul jocului, deoarece atunci va vor trebui toate resursele, singura exceptie in acest caz fiind situatiile in care efectiv aveti nevoie disperata de cat mai mult crystal moss.
Cantitatile acumulate de water si de crystal moss pot fi stocate in contul vostru personal din Eight House prin doua metode. Daca trebuie sa cumparati ceva urgent, va trebui sa construiti unul sau mai multe Quantum Traders prin care puteti varsa imediat in cont cantitati de pana la 80t water sau 20t crystal moss, vehiculele respective fiind retinute definitiv de Eight House. O a doua metoda este depozitarea lenta, in timp, a acestor doua resurse cu ajutorul Quantum Communicators, cladiri care mai au rolul de a transporta toate cele sase resurse, la fel de lent, de pe o insula pe alta. Astfel, daca distantele dintre insule sunt prea mari si doriti sa strangeti resursele intr-unul sau mai multe puncte, va trebui ca fiecare insula indepartata sa aiba cate un Quantum Communicator care va depozita resursele intr-una din bazele voastre principale, cu conditia sa aveti construit in acele locatii cel putin un Quantum Receiving Silo, iar distanta dintre un Communicator si un Receiving Silo sa nu depaseasca 250 km.
Incetineala cu care se transfera resursele in acest fel este o caracteristica generala a intregului joc, fie ca este vorba de construirea de cladiri si vehicule sau de deplasarea acestora ori de colectarea propriu-zisa a resurselor. De aceea, de cele mai multe ori, nu va trebui sa petreceti o perioada indelungata de timp in joc. Pur si simplu apasati alt-tab, va verificati e-mail-ul, navigati pe web, va vedeti de proiectele voastre si reveniti din cand in cand in joc pentru a mai construi o nava, pentru a mai pune stapanire pe o insula sau pentru a construi inca o cladire. Si totusi, exista imprejurari in care va trebui sa fiti cat mai mult timp online, pentru a va apara sau a va ataca inamicii, caci, daca aveti putin ghinion, va puteti trezi inconjurat de adversari, neputandu-va extinde pe cat de repede doriti. Din fericire, producatorii au introdus un sistem de chat prin care puteti vorbi cu ceilalti jucatori, incheind, temporar sau nu, armistitii sau aliante. De asemenea, pentru a va conduce cat mai eficient imperiul, exista un sistem de queue privind construirea cladirilor si a vehiculelor, puteti seta rute automate de aprovizionare cu resurse si va puteti juca si dintr-o perspectiva mai larga numita Empire View.
In momentul in care treceti din perspectiva 3D (Detail View) in cea 2D (Empire View), veti avea o perspectiva de ansamblu a intregii harti ce este impartita sectoare compuse din patru patrate cu latura de 50 de km pe care sunt reprezentate insulele si vehiculele voastre, dar si cele inamice. Fiecare patrat pe care il explorati va avea o culoare in functie de statutul sau. Daca detineti controlul asupra unui patrat, acesta va fi verde. Cele neutre sunt albastre (daca nu contin nici o insula), in caz contrar fiind galbene, cele rosii simbolizeaza zonele detinute de adversari, iar portocalii cele aflate in posesia aliatilor. In orice patrat explorat puteti amplasa markere pentru a memora descoperirea unei insule ori a unei nave inamice ori aparitia unor evenimente speciale, cum ar fi quantum disturbances, asteroizi, travelling miners, travelling salesmen sau nespan probes. De mentionat ca aliatii nu pot face schimb numai de resurse, ci si de markere, fapt care faciliteaza descoperirea de noi patrate, aliate sau inamice, scutindu-va de efortul de a mai folosi scouti pentru explorare.
Ca in orice joc de strategie, obtinerea victoriei nu este garantata doar de o economie solida si o armata puternica. Un rol la fel de important il joaca si explorarea si de aceea va trebui sa folositi in permanenta scouti, printre cele mai valoroase unitati din joc. In primul rand, datorita vitezei lor mari, va pot oferi inca de la inceputul jocului informatii referitoare la insulele din vecinatate, contribuind decisiv asupra modului si momentului in care doriti sa va extindeti. In al doilea rand, in cazul in care nu ati folosit un One Shot Scout, vehicul foarte rapid care insa dupa o perioada de timp se autodistruge, ci simplul Scout care, chiar daca nu mai are combustibil, poate stationa intr-un anumit patrat, datorita acestuia, veti primi in permanenta (pana cand va fi descoperit si distrus) informatii despre tot ceea ce se petrece in respectiva locatie. Astfel, daca ati descoperit cinci nave inamice intr-un loc si nu ati pastrat nici un vehicul in acel patrat, veti avea surpriza, atunci cand veti reveni cu o unitate in acea zona, sa observati o flota inamica considerabila. In afara de faptul ca va poate informa si cu privire la resursele unei insule, atunci cand dispune de resursele necesare, un Scout poate amplasa pe insula respectiva un outpost, situatie in care acea insula nu poate fi luata in stapanire de inamic cu un alt scout, ci doar daca va aduce o unitate ofensiva pentru a distruge outpostul.
Este foarte important sa detineti cat mai multe insule. Nu numai ca va vor ajuta sa decideti directia in care va veti extinde, in functie de resursele decoperite, dar cucerirea unei insule inseamna controlarea intregului patrat si, deci, faptul ca puteti observa tot ce se intampla in acea regiune. Daca sunt, de exemplu, sunt doua insule, una a voastra, iar cealalta aflata in posesia inamicului, aceste informatii vor fi valabile pentru amandoi.
Construirea de cladiri pe alte insule se face cu ajutorul Coloniser-ului care se desface in HQ, cladire ce se poate transforma inapoi in Coloniser, ambele operatii necesitand o anumita cantitate de resurse. Daca va puteti permite sa cumparati de la Eight House un Shadoo Coloniser, atunci veti putea construi cladiri Shadoo, dar mai ales Shadoo Rail Gun, cea mai puternica constructie defensiva din joc. Cum nu puteti fi tot timpul online, nu trebuie sa neglijati nici importanta celor doua structuri defensive Cog: Defence Turrets si Long Range Artillery ce se pot transforma, in urma unui upgrade, in Reinforced Turrets. Trebuie sa calculati cu mare grija cate cladiri defensive construiti, deoarece fiecare insula are un anumit spatiu rezervat cladirilor, existand riscul sa nu aveti loc pentru Resource Mine sau Vehicle Constructor. Totodata, trebuie luat in considerare ca, spre deosebire de Defence Turrets, Long Range Artillery au o raza mai mare de actiune, insa consuma stone.
Luptele au loc folosind si vehiculele speciale: Mothership este o nava imensa care lanseaza de la distanta mai multe fightere pe care le poate repara sau construi la loc daca sunt suficiente resurse, IIBM Deployments (Inter-Island-Ballistic-Missile) asezata pe o insula poate trage cu rachete pe o raza de 150 de km, One Shot Bombs pot produce mari stricaciuni in apararea inamica, Salvage Vessel recicleaza vehicule si structuri extragand o anumita cantitate de resurse, iar Boarding Party poate captura vehiculele adverse nepazite.
Controlarea vehiculelor poate fi derutanta la inceput, deoarece in locul clasicelor “move” si “attack” din celalalte jocuri de strategie exista “Head in Direction” sau “Move to island”, respectiv “Intercept”. Activarea primelor doua comenzi are drept rezultat aparitia unui mini-radar unde se poate seta destinatia dorita. Datorita modului in care a fost gandita, pentru a functiona, “Intercept” are nevoie de o stabilirea unei tinte, cladire sau vehicul, neputandu-se da “atac in spate”, de exemplu ca si in cazul lui Warcraft III. Astfel, atunci cand tinta respectiva nu se afla in acelasi patrat cu propria unitate, jucatorul este nevoit sa penduleze intre Detail View si Empire View. In schimb, pentru un atac eficient, vehiculele mai lente pot fi legate de cele mai rapide, se pot alcatui formatii, iar existenta meniului unde se pot alege diferite grade de comportament ale anumitor unitati sau cladiri va fereste sa trageti in aliati, dar va ofera posibilitatea de a lovi doar cladirile sau unitatile non-tactice adverse. Selectarea vehiculelor si structurilor se poate face combinand zoom-ul cu rotirea si miscarea camerei in toate celei trei directii si efectuand click pe prima litera a numelor lor.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau