Tomb Raider: Underworld Review

default

Dimensiune font:

| 22-10-2012 19:48

Tomb Raider: Underworld Review

Fiind un remake al primului joc din serie, Anniversary a avut parte de un level design foarte bun, uneori extraordinar. În plus, elementele reuşite de gameplay din Legend au fost păstrate, iar unele greşeli din jocul anterior nu au mai fost repetate. Pe de altă parte, dificultatea ridicată a anumitor secvenţe arcade şi problemele cu poziţionarea camerei au împiedicat Anniversary să devină un clasic.

Cum prin aceste două titluri Crystal Dynamics demonstraseră că se află pe drumul cel bun, Tomb Raider: Underworld a fost aşteptat de fani cu încredere. Nu avea cum să fie mai prost realizat decât Legend, dar în acelaşi timp nu e uşor să te autodepăşeşti după ce ai creat minunăţia numită Anniversary. Ei bine, adevărul e undeva la mijloc.

Primul lucru cu care te impresionează Tomb Raider: Underworld este măreţia şi design-ul superb al nivelurilor. La fel ca în Anniversary şi aici avem zone de-a dreptul uriaşe, dintre care unele aflate în totalitate sub apă. Uneori pur şi simplu nu ştii ce să faci, ce să explorezi mai întâi. Iar dacă eşti genul care îşi propune să obţină toate Relicvele şi Comorile, atunci trebuie să scotoceşti cam fiecare colţişor, caz în care durata totală de joc (5-6 ore) se dublează.

Într-adevăr, există posibilitatea de a folosi Sonar Map, o primă inovaţie în cadrul seriei, opţiune care ar trebui să te ajute în această direcţie. Eu am găsit-o inutilă, abilităţile mele de explorator bazându-se pe experienţă, logică şi pe… Utility Light pe care m-am chinuit întotdeauna să îl aprind. Spun "chinuit" deoarece dacă Lara moare şi jocul încarcă ultimul checkpoint, Utility Light-ul va fi întotdeauna stins, chiar dacă era folosit în momentul în care acel checkpoint a fost creat.

Legat de sistemul de checkpoints, au fost şi lucruri care mi-au plăcut. În primul rând, ele sunt numeroase şi dispuse în aşa fel încât distanţele dintre ele să fie mici şi să nu-ţi testeze nervii pentru că trebuie să repeţi o porţiune de nivel. Oricum, spre deosebire de Anniversary, unde uneori trebuia să ai degete de pianist, aici partea arcade a puzzle-urilor e mai puţin prezentă. În al doilea rând, atunci când salvezi, încărcarea acestei salvări nu te va trimite în locul unde ai făcut-o, ci exact la ultimul checkpoint aflat înainte de salvarea respectivă.

În al treilea rând, ca şi în celalate două titluri Tomb Raider create de Crystal Dynamics, dacă treci de un checkpoint (salvând sau nu) şi ai viaţa să zicem 50%, după ce mori şi încarci ultimul checkpoint, vei observa că viaţa e la 100%. Iată de ce este posibil să termini jocul fără să foloseşti vreun Health Pack. De menţionat că dacă viaţa Larei e aproape de zero, ea se regenerează până la 25%.

Acest exploit creat intenţionat se manifestă şi când vine vorba de Relicve şi Comori. La fel ca în Legend şi Anniversary, atunci când găseşti un artefact sau o relicvă, nu este necesar să cauţi un checkpoint pentru a salva progresul făcut, mai ales dacă drumul până la ele a fost dificil. Odată ce le-ai luat, poţi încărca liniştit ultimul checkpoint fiindcă artefactele şi relicvele rămân în inventar.

Fiecare nivel conţine o relicvă care este destul de greu de găsit, dar obţinerea ei merită efortul depus. Pe măsură ce le găseşti, bara de sănătate creşte cu 17%, astfel că viaţa Larei Croft se poate dubla prin obţinerea tuturor relicvelor.

Comorile în schimb sunt o altă poveste. Deşi nivelurile sunt foarte mari, căutarea lor nu este dificilă din punct de vedere al accesibilităţii. În schimb, sunt foarte multe (cu zecile pentru fiecare nivel) aşa că, dată fiind întinderea fiecărei hărţi, este necesară o meticulozitate diabolică pentru a le găsi pe toate la prima parcurgere a jocului.

Odată ajuns la final, Underworld poate fi rejucat în modul "Treasure Hunt", în care nu mai există puzzle-uri sau inamici, deci căutarea comorilor este ceva mai uşoară. Dar merită? Comparativ cu Legend, în Underworld obţinerea acestor obiecte nu mai duce la deblocarea de îmbunătăţiri pentru arme, biografii ale personajelor, cheats sau diverse costume, ci doar poţi vizualiza o serie de artworks. Adică un imbold foarte slab pentru a relua jocul de la capăt.

De altfel, cam totul îţi este dat pe de-a gata. La începutul fiecărui nivel poţi alege costumaţia Larei având la dispoziţie două-trei variante. La fel se întâmplă şi cu armele. Dar dacă regreţi alegerea făcută (de exemplu nu ai luat Spear Gun pentru a scăpa mai repede de rechini), poţi umbla prin inventar pentru a găsi acolo absolut toate armele, ceea ce face că selecţia lor iniţială să fie inutilă.

Mură în gură e şi sistemul Player Tailoring, un pachet de opţiuni care, printre altele, îţi permite să micşorezi/măreşti viaţa Larei şi/sau a inamicilor. Practic, modifici când şi cât de mult vrei dificultatea scenelor de luptă. O mişcare îndrăzneaţă făcută de cei de la Crystal Dynamics care au vrut ca Tomb Raider: Underworld să placă în aceeaşi măsură atât fanilor Tomb Raider axaţi mai mult pe partea de puzzle-uri şi explorare, cât şi fanilor genului action-adventure care savurează şi scenele de acţiune pură. Cum încă de la primul joc al seriei am considerat că şi luptele fac parte din spiritul Tomb Raider, am lăsat toate aceste opţiuni la valorile normale.

Field Assistance este o altă noutate care se adresează celor nefamiliarizaţi cu acest gen de jocuri sau celor care n-au răbdare să dezlege puzzle-urile prin puterile proprii. Indiciile oferite prin intermediul său sunt consistente şi practic nu mai ai de ce să cauţi vreun FAQ sau walkthrough.

Toate aceste facilităţi arată noul mod de gândire al producătorilor. Dacă Legend a fost prea uşor, Anniversary prea dificil, Underworld este undeva la mijloc. Aşa că simplitatea brută nu se mai găseşte în concepte şi principii de joc, ci în modul în care acestea sunt prezentate. Underworld poate avea provocări, cu nervii şi satisfacţiile aferente, dar toate acestea pot fi alterate radical, după dorinţa fiecăruia. E o nouă abordare a ideii "jocuri pentru toţi". Interesant, deşi un joc, printre multe altele, reprezintă şi viziunea producătorilor. Viziune care, din cauza acestei abordări, devine mult mai diluată.

Vorbind de provocări şi de lupte, scenele de acţiune sunt floare la ureche. După cum am spus, poţi mări sănătatea Larei şi micşora pe cea a inamicilor şi ai acces în orice moment la toate armele, indiferent de ce ai ales la începutul fiecărui nivel. Mai mult, bara de adrenalină îţi permite practic să trişezi şi să scapi din lupte fără cea mai mică zgârietură.

Cu fiecare glonţ care loveşte inamicul, sporeşte şi cantitatea de adrenalină. În momentul în care bara se umple, Lara poate activa modul "slow-motion" şi astfel damage-ul este mărit substanţial. Modul "slow-motion" se dezactivează automat când adrenalina ajunge la zero, dar, cum damage-ul este mai mare şi rata de creştere a adrenalinei este mai rapidă, dacă gloanţele ating inamicii cu o rată constantă, adrenalina rămâne la acelaşi nivel avut în momentul în care ai intrat în "slow-motion". Practic, poţi duce o luptă cu încetinitorul de la început până la sfârşit, fără să fii atins deloc. Pe de altă parte, poţi aştepta până când bara de adrenalină se umple complet, ceea ce duce la posibilitatea de a omorî adversarul cu un singur glonţ.

Colac peste pupăză, oponenţii umani sunt extrem de proşti. Nu numai că n-au habar să atace în echipă, dar nici individual nu ştiu să se adăpostească de gloanţe sau să găsească o poziţie mai bună de tragere. Deseori rămân pe loc sau pur şi simplu se întorc cu spatele când încep să fie împuşcaţi. Este amuzant să vezi cum Lara aruncă o sticky grenade într-un mercenar care nu ştie să facă altceva decât să fugă spre ceilalţi doi aflaţi din imediata lui apropiere. În plus, păianjenii şi liliecii apar în acelaşi loc şi urmează acelaşi traseu de fiecare dată, lucru care subliniază încă o dată faptul că AI-ul este mult mai prost decât era în Legend. Ceea ce n-am crezut vreodată că e posibil.

Lara însă nu ştie să arunce doar grenade, ci şi mici greutăţi sub formă de cuburi care, în combinaţie cu greutatea eroinei, sporesc diversitatea puzzle-urilor. O altă inovaţie este faptul că Lara poate smulge beţele (poles) aflate perpendicular pe pereţi ori le poate introduce în alte sloturi dedicate acestui scop. De asemenea, se poate sui pe ele sau se poate căţăra pe pereţi, acolo unde există scobituri pentru mâini şi picioare.

Mai mult, eroina poate efectua şi wall jump-uri, adică poate sări de pe un perete pe altul, cu condiţia ca aceştia să fie paraleli şi distanţa dintre ei să fie mică. Grappling hook-ul nu mai este utilizat doar pentru a ajunge în locuri greu accesibile sau a trage obiecte, ci poate fi şi folosit pentru a face să cadă de la înălţime anumite cuburi. Totodată, Lara poate împuşca două ţinte simultan şi poate trage într-un inamic chiar dacă este cu cealaltă mână agăţată de un perete.

De menţionat că ea poate să cadă atunci când păşeşte pe bârne, fiind nevoie de tastele stânga-dreapta pentru a-i menţine echilibrul. O opţiune oarecum inutilă, căci Lara oricum se va prinde automat de bârnă, caz în care deplasarea cu ajutorul mâinilor este rapidă decât mersul pe bucata respectivă de lemn sau metal.

Şi cu toate că sunt lăudabile aceste noi abilităţi, ele nu sunt valorificate la adevăratul lor potenţial. Mă aşteptam ca această varietate crescută a puzzle-urilor să se reflecte şi într-o complexitate sporită a lor, aspect pe care îl pun pe seama lenei, lipsei de fantezie sau chiar grabei de care au dat dovadă producătorii.

De altfel, încă de la început se observă că Tomb Raider: Underworld este nefinisat. Dorinţa celor de la Eidos Interactive de a-l lansa în perioada sărbătorilor de iarnă ale acestui an a făcut ca jocul să ajungă în magazine plin de bug-uri. De exemplu, Lara are obiceiul să rămână înţepenită în diferite colţuri şi texturi sau chiar să cadă printre poligoane.

Soluţii ar fi două: fie se încarcă jocul de la ultimul checkpoint şi se evită locul respectiv, fie se apăsă toate tastele la întâmplare în speranţa de a o face pe Lara să sară pe o textură învecinată. Să vezi deseori vidul între poligoane nu e un lucru rar întâlnit, iar controlul motocicletei este aproape un chin. În plus, încă din primul nivel se poate remarca că imaginile din fundal nu sunt texturi care acoperă poligoane, ci imagini la rezoluţie mică. Oribil.

La fel de enervanţi sunt şi pereţii invizibili. În apă înţeleg, nu poţi înota dincolo de o anumită linie din cauza curenţilor, însă de ce Lara nu poate urca treptele care duc la bordul şalupei ei? De ce, atunci când ajunge pe navă, nu se poate sui decât pe anumite lăzi, chiar dacă şi celalalte au aceleaşi dimensiuni? De ce nu se poate căţăra pe stânci cu margini drepte care sunt mai mici decât ea? Producătorii măcar puteau să facă marginile respectivei stânci ascuţite sau teşite.

De asemenea, în a doua parte a primului nivel, înainte de a mă urca pe ancora unei nave, m-am hotărât să explorez puţin în adâncuri, în căutare de comori. Şi am înotat şi tot înotat până când eram gata să ating fundul apei, moment în care m-am trezit în aer, undeva deasupra apei, prins într-o combinaţie de vid şi texturi.

Cel mai mult însă m-a enervat bug-ul din Midgard Serpent, mai precis acel loc în care prima rampă alcătuită din buşteni trebuie să fie ridicată şi nu este, situaţie în care nu poţi sări cu motocicleta. A relua întregul nivel şi a face puzzle-urile într-o altă ordine nu ajută deloc. Singura soluţie a fost să folosesc un trainer cu care Lara a fost capabilă să execute salturi supraomeneşti. N-am crezut că în anul 2008 mai pot întâlni un asemenea bug într-un titlu cu pretenţii, din cauza căruia să nu poţi să termini jocul respectiv.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<<Click pe locatie pentru detalii>>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informații generale privind concedentul, în special denumirea, codul de identificare fiscală, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail, persoană de contact: Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Bivolari, judeţul Iasi, telefon 0232-298555, Fax: 0232-298508, email primaria primariabivolari@yahoo.com, persoana de contact:Alina Abuzatoaie; 2.1 Informații generale privind obiectul concesiunii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie concesionat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : NC61473- TABARA= 583mp, NC61478- TABARA=583mp, NC62701- TABARA=583mp, NC62702- TABARA =583mp, NC62703- TABARA=583mp, NC62704- TABARA=583mp, NC62706- TABARA =583mp, NC62709- TABARA=583mp, NC62705- BIVOLARI=500mp, NC61481- BIVOLARI=500mp. Concesiunea se face conform HCL nr 65/28.05.2020 si OUG 57/2019. 2.2 Informații generale privind obiectul inchirierii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie inchiriat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : T77 P609/29=3238 mp, T63 P419 TRAIAN=13ha, T64 P421 TRAIAN=7,4221 ha; Inchirierea se face conform HCL nr 69/28.05.2020 si OUG 57/2019. 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la sediul U.A.T. Comuna Bivolari în baza unei cereri scrise. 3.2. Denumirea şi adresa serviciului/compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obţine un exemplar din documentaţia de atribuire: Compartimentul Administrare Domeniu Public si Privat, de luni până vineri, între orele 08.00-13.00, Comuna Bivolari, jud. Iasi. 3.3. Costul şi condiţiile de plată pentru obţinerea acestui exemplar, unde este cazul: 50 lei, se poate achita la casieria UAT Comuna Bivolari de luni până vineri, între orele 08.00-13.00. 3.4. Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20/11/2020, ora 13.00. 4. Informaţii privind ofertele: 4.1. Data-limită de depunere a ofertelor: 26/11/2020, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 4.3. Numărul de exemplare în care trebuie depusă fiecare ofertă: 1 exemplar. 5. Data şi locul la care se va desfăşura sedinţa publică de deschidere a ofertelor 26/11/2020, ora 14.00, la sediul UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail ale instanţei competente în soluţionarea litigiilor apărute şi termenele pentru sesizarea instanţei: Tribunalul Iasi, Str. Elena Doamna, nr. 1A, tel: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, email tr-iasi-info@just.ro. 7. Data transmiterii anunţului de licitaţie către instituţiile abilitate, în vederea publicării: 04/11/2020
Nicolas Sarkozy, fostul presedinte francez, judecat in dosarul
23/11/2020 18:09

Fostul presedinte francez Nicolas Sarkozy este judecat la Tribunalul Corectional din Paris, incepand de luni si pana la 10 decembrie, cu privire la coruptie si trafic de influenta in dosarul "interceptaril ...

Sindicatul Europol: Rugăm hoţii să nu fure după ora 18:00
23/11/2020 14:40

Potrivit sindicaliştilor de la Europol, şefii de la IPJ Harghita i-au anunţat pe subalterni că de acum incolo vor munci cate 12 ore, de luni pană sambătă, intre 06:00 - 18:00. În cazul unor urgen ...

Angajații Spitalului Județean de Urgență Bacău se tem de vaccinul anti-COVID
23/11/2020 13:15

Directia de Sănătate Publică Bacău a inceput interogarea personalului medical din toate spitalele, a celui din centrele de asistentă socială, angajatilor din ambulatorii de specialitate, policlinici, di ...

Suedia, mesaj dur către populație: „Anulați, reprogramați și amânați
23/11/2020 12:15

Premierul Suediei, Stefan Lofven, a transmis un mesaj clar cetăţenilor, in contextul pandemiei. În fata unei mortalităti considerabil mai mari decat in ​​alte tări nordice, Suedia incearcă o var ...

„Beţi câte 50 de grame şi mergeţi mai departe”, sfatul lui Dodon după pierderea alegerilor
23/11/2020 12:00

Igor Dodon, incă preşedinte in funcţie al Republicii Moldova după ce a pierdut alegerile im faţa Maiei Sandu, merge in localităţile in care a obţinut cele mai multe voturi la scrutinul prezidenţial şi ...

Europa va ridica în ianuarie restricţiile de zbor impuse avioanelor Boeing 737 MAX
23/11/2020 11:45

Europa va ridica in ianuarie restricţiile de zbor impuse avionului Boeing 737 MAX, după ce autoritatea de reglementare americană (FAA) a pus capăt consemnării la sol din ultimele 20 de luni. Modelul Boein ...

Procurorii din Germania cercetează aproximativ 20.000 de cazuri de infracţiuni legate de noul coronavirus
23/11/2020 11:35

Procurorii din Germania anchetează aproximativ 20.000 de cazuri de infracţiuni legate de noul coronavirus, relatează luni cotidianul german Die Welt, citat de DPA. Comercializarea de măşti sanitare contra ...

Peste 25.000 de copii au fost uciși în Afganistan
23/11/2020 11:25

În perioada 2005-2019 in conflictele din Afganistan au fost ucişi sau răniţi 26.025 de copii, arată un raport al organizaţiei caritabile britanice Salvaţi Copiii, preluat de dpa. Numai anul trecut, ...

Țara care anunță relaxarea restricțiilor
23/11/2020 10:45

În prezent, Franţa se află sub carantină la nivel naţional, insă autorităţile promit că vor incepe eliminarea treptată a restricţiilor ce au fost impuse pentru limitarea transmiterii COVID-19. ...

Alte trei localități au intrat în carantină. Cine sunt românii afectați
23/11/2020 09:55

Romania este lovită crunt de pandemia de coronavirus. Avem parte de mii de cazuri noi in fiecare zi, iar restrictiile sunt pe măsură. Autoritătile au decis carantinarea altor localităti importante. Decizii ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei