Vampire The Masquerade: Bloodlines Review
Dimensiune font:
Vampire The Masquerade: Bloodlines Review
Un prieten mi-a spus acum foarte mult timp ca "necunoasterea este o binecuvantare". Atunci nu prea am inteles ce vroia sa spuna respectivul si chiar am luat aceasta remarca putin in deradere, deoarece nu prea imi dadeam seama cum ar putea fi acest lucru adevarat. Asta pana cand am jucat Vampire The Masquerade: Bloodlines. Acum imi doresc sa nu fi stiut vreodata de Fallout 2, Morrowind, Baldur’s Gate 2 sau Knights of The Old Republic. Imi doresc sa nu fi jucat inainte de Bloodlines Half Life 2 si sa vad engine-ul Source in actiune. Poate asa as fi putut sa apreciez mai mult cel mai nou titlu produs de Troika, un joc in care mi-am pus foarte multe sperante, dar care in final m-a dezamagit crunt, la fel ca si Deus Ex 2 anul trecut.
Venit intr-un an invadat de First Person Shooter-e, Vampire The Masquerade: Bloodlines ar fi trebuit sa reprezinte o gura de aer proaspat pentru fanii RPG (cu toate ca el este o combinatie intre RPG si FPS), mai ales ca mult asteptatul Knights of the Old Republic 2: Sith Lords fusese amanat pentru februarie 2005. Fiind realizat de Troika, o companie fondata de fosti membri Black Isle Studios, si folosind mult mediatizatul engine Source, Bloodlines a avut toate sansele sa fie un hit. Insa undeva pe parcursul dezvoltarii sale, ceva n-a mers asa cum ar fi trebuit.
Ca si Deus Ex 2, Bloodlines este un joc care incearca sa convinga jucatorul ca poate schimba lumea din jurul sau prin intermediul alegerilor facute, fie ca este vorba de modul de abordarea al unei misiuni (cu toate ca si aici e vorba de clasica alegere intre stilul "Rambo" si furisarea pe langa inamici) si modul in care dialogheaza cu NPC-urile. Ca un rezultat direct al acestor alegeri, Bloodlines are 5 finaluri diferite, care insa nu vor impresiona prea mult, unele dintre ele fiind de-a dreptul banale. Insa drumul pe care trebuie sa-l strabateti pentru a ajunge la unul din aceste finaluri va fi unul anevois si plin de obstacole, la un moment dat fiind nevoie sa si trisati pentru a trece mai departe.
Primul semn rau l-am primit in momentul cand a trebuit sa-mi creez alter ego-ul care urma sa ma reprezente in lumea jocului. Am avut de ales intre 7 clanuri de vampiri (din cele 13 existente in universul pen&paper din care este inspirat jocul), toate clanurile facand insa parte doar din Camarilla, asa-zisii "baieti buni" ai universului VtM. Pe langa alegerea clanului, care dicteaza modul cum abordati jocul (par example, daca alegeti Nosferatu va trebui sa va feriti de oameni, pentru a nu incalca mascarada) trebuia sa mai aleg si daca vampirul urma sa fie un "el" sau o "ea", un merit al jocului fiind ca NPC-urile reactioneaza diferita fata de tine in functie de aceasta alegere. Alegerile "estetice" insa s-au oprit aici, lucru care m-a dezamagit destul de mult, avand in vedere ca vampirul meu Brujah semana cu un rapper negru proaspat iesit dintr-un ghetou. Din acest motiv, pe parcursul jocului mi-a fost foarte greu sa ma identific cu personajul creat, deoarece pur si simplu nu ma reprezenta, conceptul meu vizual al unui vampir nemuritor fiind un pic diferit fata de cel al producatorilor, cu atat mai mult cu cat un Role Playing Game ar trebui sa-ti permita modificarea caracterului tau in cele mai mici amanunte, inclusiv vizuale. Gustul amar lasat de aceasta lipsa de optiuni vizuale a fost indulcit un pic cand am ajuns in Character Sheet (CS), locul unde jucatorul trebuie sa imparta punctele initiale de experienta (pentru cei comozi exista si optiunea de configurare automata caracterului pe baza unor intrebari, intr-un stil asemanator cu cel din Ultima 9: Ascension sau Morrowind).
CS-ul este impartit in 3 categorii: Atribute, Abilitati si Discipline. Atributele pot fi Fizice (Strength, Dexterity, Stamina), Sociale (Charisma, Manipulation, Appearance) si Mentale (Perception, Intelligence, Wits). La randul lor, Abilitatile sunt impartite in Talente (Brawl, Dodge, Intimidation, Subterfuge), Skill-uri (Firearms, Melee, Security, Stealth) si Cunostinte (Computer, Finances, Investigation, Scholarship). Spre deosebire de atribute si abilitati, disciplinele (3 la numar) sunt specifice fiecarui clan in parte, cu toate ca unele pot fi comune, cum ar fi Celerity sau Auspex, efectul lor variind de la viteza marita cu efect de bullet time (Celerity), la putere supra-umana (Potence) sau invizibilitate (Obfuscate). Imbunatatirea Abilitatilor si Atributelor duce la cresterea Feat-urilor, care determina in mod direct modul in care interactionati cu lumea jocului, fie ca e vorba de lupte (Unarmed, Melee, Ranged) sau de optiunile disponibile in timpul dialogurilor (Intimidation, Persuasion, Seduction).
Interesant este faptul ca un feat poate fi marit alocand puncte de experienta unui atribut sau unei abilitati de care depinde. Spre exemplu, pentru a mari feat-ul pentru luptele corp la corp va trebui sa imbunatatiti atat atributul strength cat si skill-ul de melee, in timp ce pentru ranged va trebui sa imbunatatiti perception-ul si skill-ul de firearms. Un aspect foarte important este jucatorul nu va primi puncte de experienta decat completand quest-uri. Din aceasta cauza, el nu va avea suficiente puncte la dispozitie pentru a maximiza toate abilitatile si atributele personajului sau, creand astfel un uber character capabil sa mature totul spre spre finalul jocului. Astfel, el va fi nevoit sa ia niste decizii importante cu privire la dezvoltarea personajului, decizii care insa se pot dovedi dezastruoase mai tarziu daca nu sunt facute cu cap.
Asta deoarece jocul nu poate fi terminat pe cale pasnica, doar discutand sau manipuland personajele dupa bunul plac. Pana la urma, indiferent de cat de mult ai vrea sau cat de iscusit ar fi personajul tau intr-ale oratoriei, tot va trebui sa dea cu ghioaga ca sa-si impuna punctul de vedere. Partea mai proasta e ca sus numita ghioaga (sabie, topor, katana sau orice alt obiect contondent mai de Doamne ajuta pe care-l puteti folosi in joc) este cam singura arma cu care puteti sa faceti treaba, armele de foc fiind penibil de ineficiente, chiar daca vampirul vostru este specializat in asa ceva. Lucrurile iau o intorsatura de-a dreptul tragica spre finalul jocului, cand realmente nu veti avea ce face cu firearms-urile, deoarece veti infrunta vampiri care nu se prea sinchisesc de cat plumb bagati in ei (asta daca reusiti sa-i nimeriti).
Ca si cum asta n-ar fi fost de ajuns, sistemul de combat pare desprins mai degraba dintr-un 3D Action, unde succesiunea de taste directionale si apasarea continua a butonului de atac garanteaza aproape intotdeauna victoria. Din aceste motive, gasirea si folosirea exploit-urilor de catre jucator nu este foarte grea, deoarece nu trebuie sa fi un astro-fizician ca sa-ti dai seama ca un personaj cu feat-ul de melee cat mai ridicat, in combinatie cu un topor sau o katana si avand ca discipline celerity si potence va fi aproape de neoprit. Un lucru de remarcat este faptul ca jucatorul poate opta intre o perspectiva 3rd person si una first person in timpul jocului, el fiind trecut automat in perspectiva 3rd person cand foloseste arme melee sau 1st person pentru cele de foc.
Folosirea disciplinelor este limitata de cat de plin este "rezervorul" de sange (echivalentul mana din alte RPG-uri), care poate fi umplut fie prin folosirea pungilor cumparate de la banca de sange, fie prin secatuirea unui nefericit care a facut imprudenta sa se plimbe pe o alee laturalnica. Atentie insa, in anumite zone va trebui sa respectati mascarada, deoarece vamprii ca specie nu doresc ca omenirea sa stie de existenta lor. De aceea, hranirea sau folosirea anumitor puteri, cum ar fi Celerity, este strict interzisa in aceste zone publice, iar incalcarea acestor reguli va duce inevitabil la pierderea unui Masquerade Point, din 5 posibile. Daca le pierdeti pe toate, Game Over. Pe parcursul jocului insa veti avea posibilitatea sa recuperati punctele de mascarada pierdute, indeplinind anumita quest-uri. Referitor la hranire, este recomandat sa nu omorati victima, deoarece asta va duce invariabil la pierderea unei mici bucati din ramasita de umanitate care v-a mai ramas, iar daca ajungeti prea jos cu umanitatea, exista riscul ca Fiara launtrica, existenta in fiecare vampir, sa fie eliberata, moment in care nu veti mai avea control asupra actiunilor voastre.
Insa deficientele si lipsurile mai mult sau mai putin evidente ale jocului palesc pur si simplu in comparatie cu realizarea sa tehnica, care este la pamant. Cred ca nici in cele mai negre vise ale lor inginerii de la Valve nu si-ar fi putut inchipui vreodata ca engine-ul lor va putea fi implementat atat de prost intr-un joc. Nimeni nu spune ca Bloodlines ar fi trebuit sa se miste sau sa arate la fel de bine ca Half-Life 2 (desi pe undeva cam asa ar fi fost normal), dar putea sa fie macar la un nivel comparabil. Numai cand ma gandesc la faptul ca pe un Athlon 64 3200+ cu 1GB Ram DDR400 si Radeon 9800 Pro aveam 15-20 frame-uri indoor si in jur de 25 indoor, ma apuca groaza. Numarul ecranelor de incarcare si frecventa lor este ridicol de mare, intrecandu-l pana si pe Deus Ex 2, campion indiscutabil la acest capitol pana acum. Nici cutscene-urile create cu engine-ul jocului nu se dezmint: desincronizari ale sunetului cu imaginea, personaje care se misca in scena de parca ar avea un par infipt in partile dorsale, unghiuri ciudate ale camerei, tot tacamul.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau