An mediu cu jurnalul lui Radu Petrescu

ION BOGDAN LEFTER

Daca privim actualitatea literara romaneasca de la altitudinea criteriilor celor mai selective, cautand cartile cu adevarat mari, care sa ramana in istoriile viitorului, atunci nu putem fi decat sceptici: capuri de opera apar putine, azi unul-doua, in anul urmator… nimic. Nici cantitativ vorbind nu stam colosal: productia literara autohtona nu ne inunda. Si totusi, dincolo de atare judecata globala indeajuns de severa, piata editoriala furnizeaza cateva sute de opuri notabile in fiecare an. In competitie sunt destule volume de calitate onorabila sau meritorie, nu putine de buna si foarte buna conditie. Peisajul nu e nemaipomenit de maret, insa nici desertic nu se arata.

Din pacate, receptarea acestei productii e precara. Nu prea sunt ochi care s-o vada, care s-o cuprinda si s-o evalueze asa cum merita, ca literatura a unei epoci. Dovada bilanturile de sfarsit de an, care ruleaza un set limitat de titluri, si nu atat pentru ca ele s-ar detasa indiscutabil din pluton, ci pentru ca despre multe carti valoroase nu se scrie, nu se stie. Ca peste tot in lume, privilegiati sunt autorii publicati de marile edituri. Unii au parte de elogii critice pe merit, altii doar fiindca au o oarecare vizibilitate, traindu-si mica voga de-o clipa, care le mascheaza mediocritatea sau de-a dreptul nulitatea. Daca au circulatie, numele sunt reluate de cronicari din inertie sau din conformism, pentru ca se poarta. Recenzentii le mai dau atentie si scriitorilor concitadini sau conjudeteni (daca se poate spune asa!). De izbeliste raman destule volume care ar da o mai mare consistenta tabloului de etapa. Dupa cum se poate vedea si din inventarul anului editorial 2009…

(A = Aius PrintEd, C = Cartier, CR = Cartea Romaneasca, CCSt = Casa Cartii de Stiinta, Curtea Veche = CV, H = Humanitas, L = Limes, P 45 = Paralela 45, P = Polirom, TA = Tracus Arte, V = Vinea)

(i) Fiction

Putine carti de proza – scurta sau romane – s-au remarcat de-a lungul lui 2009. De fapt, in bilant pot fi retinute mai multe titluri, chiar daca unele au trecut aproape neobservate. Povestiri, nuvele, carti modulare compuse din piese de mica intindere: Anotimpul dropiilor de Stefania Cosovei (TA), Scorbura in cuib de Cornel Cotutiu (Eikon), Efect Doppler de Horia Dulvac (Scrisul Romanesc), Miss Perfumado si alte femei de Bedros Horasangian (ALL), Lampa cu caciula de Florin Lazarescu (P), Mentalistii de Florin Manolescu (CR), Cinema de Angelo Mitchievici (P), Celelalte povesti de dragoste de Lucian Dan Teodorovici (P) (folosesc – aici si in continuare – ordinea alfabetica a numelor autorilor).

Romane ale generatiei de mijloc, remarcate, recenzate, unele deja premiate: Replace all (Colcaiala) de Ioan Lacusta (P; postum, din pacate…), Viata incepe vineri al Ioanei Parvulescu (H; debut in proza, mult amanat: catre finele anilor 1980 i-am ascultat doua microromane la Cenaclul Junimea al lui Ovid S. Crohmalniceanu, ramase pana azi nepublicate, autoarea preferand in schimb – greu de explicat de ce – sa dea la iveala versuri, eseuri, reconstituiri de epoca in maniera vechilor almanahuri…), Traieste si mergi mai departe de Constantin Stan (Pamantul), Medgidia, orasul de apoi de Cristian Teodorescu (CR), Stalin, cu sapa-nainte de Radu Tuculescu (CR), Sindromul de panica in Orasul Luminilor de Matei Visniec (CR), Cartea soaptelor de Varujan Vosganian (P), Istoria romantata a unui safari al Danielei Zeca (P). Mentionate, pe ici, pe colo: Windermere: dragoste la a doua vedere de Ana Maria Beligan (L) sau Cartile vietii al lui Dan Persa (CR). Practic ignorate: Padurea matusii Clematis de Diana Adamek (Palimpsest) si Mafalda al Ioanei Dragan (ALL). Din cel mai recent val au scos romane in 2009 Vasile Ernu, Ultimii eretici ai Imperiului (inceput de scenarizare fictionala a prozei sale autoscopice din prima carte, Nascut in URSS, 2006), Matei Florian, Si Hams si Regretel, Dan Lungu, Cum sa uiti o femeie, Ovidiu Pop, Trickster, Adrian Schiop, Zero grade Kelvin (toti la P) si Andrei Simut, Calvarium (Bastion). Aproape absente – generatiile seniorilor; am retinut doar trei titluri: Raport asupra singuratatii de Augustin Buzura, Hai sa furam pepeni al Norei Iuga si Vizuina de Norman Manea (toate trei la P) – surprinzator, aproape deloc comentate (desi – de pilda – Vizuina e primul roman scris de Norman Manea de la plecarea sa in exil, in 1986).

(ii) Nonfiction (memorii, jurnale, biografii, interviuri & co)

Cateva carti remarcabile, fiecare in felul ei, in functie de profilurile intelectuale si de experientele personale ale autorilor: L-am urat pe Ceausescu. Ani, oameni, disidenta de Gabriel Andreescu (P), Copacul din curtea vecina de Geta Bratescu (Fundatia Culturala Secolul 21; jurnal – si nu e primul! – al extraordinarei artiste vizuale), Crestetul ghetarului. Jurnal 1969-1971 al Constantei Buzea (H), Fragmente din nastrusnica istorie a lumii de gabriel chifu traita si tot de el povestita de Gabriel Chifu (Ramuri), tot fragmente memorialistice in Viata si carti. Amintirile unui cititor de cursa lunga a lui Nicolae Manolescu (P 45), Pentru buna intrebuintare a timpului. Jurnal 1971-1976 de Radu Petrescu (P 45; inedit, penultimul volum din serie), Sanda & Vlad Stolojan, Sa nu plecam toti odata. Amintiri din Romania anilor ’50 (H), Mariana Sora, Doua jurnale fata in fata (CR; notatii din 1938-1940 si din 1991), Stelian Tabaras, Zile de retrait (P 45; prima postuma a autorului, disparut in urma cu cateva luni). S-ar adauga Bariera Vergului sau Viata unui baiat de Bucuresti a lui Gheorghe Parusi (Compania; autorul a dat nu demult o Cronica a Bucurestilor la aceeasi editura).

(iii) Poezie

Capitol la care nu e niciodata seceta. Iarasi, putini autori din seriile mai varstnice tin pasul: cazurile Serban Foarta, cu Nu stiu altii cum sunt… (C) si Gazela de perete (V), sau Angela Marinescu, semnatara de Probleme personale (CR). Din productia generatiei de mijloc s-au remarcat in 2009 volumele/plachetele: Monede cu portretul meu de Mircea Barsila (Pamantul), O seama de personaje secundare de Romulus Bucur (TA), Oda liberei intreprinderi de Caius Dobrescu (TA), Arme graitoare de Emilian Galaicu-Paun (C), Eu insumi de Ion Monoran (CR), Regele diminetii de Alexandru Musina (TA), Camp minat de Mircea Petean (L), Putina adrenalina de Daniel Piscu (TA). Autori cu totul si cu totul marginali: bizarul, aluvionarul Ara Alexandru Sismanian, psihanalist stabilit in Franta, care, dupa seria Migrenelor (I-V) din anii trecuti, inaugureaza un nou ciclu: Absente 1 (Ramuri); si craioveanul Aurelian Zisu, reutilizator, cu fina ironie, al vechii forme fixe in Sonetele ranite (A). O aparitie mai putin obisnuita, desi nu e prima a autorului: Petala de Alexandru Andries (Vellant, cu grafica speciala si cu splendide fotografii, care dau un aspect de album, de carte-obiect), textele fiind cantate pe CD-ul omonim, insotitor al volumului (sau… invers!); oricum, cantautorul, un artist complex (arhitect la baza; editura i-a scos simultan, in acelasi format, si alt tandem carte-CD: Desen si arhitectura), nu trebuie subestimat: versurile sale jucat-ingenui au marcat o anumita linie stilistica a anilor 1980-90 in muzica, dar poate si in alte arte…

Din cel mai recent val au scos poeme in 2009 Dan Coman, Dictionarul Mara (C), Domnica Drumea, Not for sale (CR), Diana Geacar, Frumusetea barbatului casatorit (V), Claudiu Komartin, Un anotimp in Berceni (C), Daniel D. Marin, L-am luat deoparte si i-am spus (Brumar), Iulian Tanase, Adora (ART), Chris Tanasescu, Hermaia (V; cu picturi de Grigore Negrescu), Radu Vancu, Monstrul fericit (C), Gelu Vlasin, Omul decor (Brumar), Elena Vladareanu, Spatiu privat (CR). O trista aparitie postuma: Acelasi cer ce nu e (V) de Constantin Virgil Banescu, scoasa la cateva luni dupa disparitia prematura a autorului.

De notat, intre genuri, Basmul Printesei Repede-Repede al tandemului Emil Brumaru-Veronica D. Niculescu (P), incadrabil fie la poezie (gratie secventelor lui Brumaru), fie la proza (Veronica D. Niculescu), fie… niciunde!

(iv) Critica si istorie literara

Majoritatea criticilor activi din toate generatiile s-au limitat in 2009 la scrisul prin gazete, fara sa scoata volume. De retinut in bilant cateva studii focalizate asupra anumitor autori sau grupuri de autori: N. Steinhardt si paradoxurile libertatii de George Ardeleanu (H), Paul Cernat, Modernismul retro in romanul romanesc (ART), Ruxandra Cesereanu, Gourmet: Celine, Bulgakov, Cortazar, Rushdie (L), Dan Damaschin, «Cercul literar de la Sibiu/Cluj». Deschidere spre europeism si universalitate (Zenit), Marta Petreu, Diavolul si ucenicul sau: Nae Ionescu-Mihail Sebastian (P), Andrei Terian, G. Calinescu. A cincea esenta (CR). Si doua culegeri de croici si eseuri: Proximitati critice II a lui Ion Buzera (Scrisul Romanesc) si Arta comparatiei a lui Dumitru Chioaru (L). Carora le-as adauga noile volume de studii culturale, de mare interes, lansate dinspre zona americanisticii autohtone: The Sense of America, coord. Rodica Mihaila si Irina Grigorescu-Pana (Univers Enciclopedic), si Transatlantic Dialogues, coord. Rodica Mihaila si Roxana Oltean (Editura Universitatii din Bucuresti).

(v) Eseu/(vi) Publicistica

Categorie/categorii cu identitate aproximativa. Retin aici carti pe subiecte extraliterare (fara ca asta sa excluda neaparat referintele si la literatura): Romanita Constantinescu, Pasi pe granita. Studii despre imaginarul romanesc al frontierei (P), Andrei Cornea, Povesti impertinente si apocrife (H), Codrin Liviu Cutitaru, Istoreme (Institutul European), Bogdan Ghiu, Telepitecapitalism. Evul Media 2005-2009 (IDEA Design & Print), Dan Petrescu, Secta ganditorilor de estrada (P). Si doua volume de scriitori: Pactul somatografic de Gheorghe Craciun si Deficitul de prezent de Traian Stef (ambele la P 45).

(vii) Editii critice, antologii

Am avut acces la doar cateva editii relevabile: Alexandru Cioranescu, Eseuri europene, editie de Mircea Anghelescu (Bibliotheca), Constantin Fantaneru, Slujba din hol, editie de Aurel Sasu si Arabela Prodan si Cuvinte de huma, editie de Aurel Sasu (ambele la L), Anton Pann, Spitalul amorului sau Cantatorul dorului, editie de Adina Keneres, Nicolae Gheorghita, Petru Romosan (Compania). Antologii: Piata aurarilor. Poeti sibieni, antologie de Ioan Radu Vacarescu (George Cosbuc) si Transilvania mon amour. Siebenbürgische Elegien/Elegii ardelene de Dieter Schlesak (hora; jumatatea a doua a cartii este o antologie bilingva de poeme ardelenesti ale catorva zeci de autori romani).

O precizare, aici: studiile, editiile, antologiile cu profil mai specializat sunt defavorizate de o circulatie foarte limitata. Abia in 2009 am reusit – de pilda – sa vad urmatoarele opuri datate 2008: Brancusi si La portile Indiei de Benjamin Fondane, editii de Luiza Palanciuc si Mihai Sora (L), Modernismul literar romanesc in date (1880-2000) si texte (1880-1949), cronologie si antologie de Gabriela Omat (Institutul Cultural Roman, 2 vol.), Proza romana contemporana de Ioan Holban (Achibooks, 2 vol.), Manifestul literar. Poetici ale avangardei in spatiul cultural romanic de Rodica Ilie (Editura Universitatii Transilvania Brasov) sau Echinox. Vocile poeziei a lui Ion Pop (Tribuna), despre care stiu ca a publicat tot recent, cu un an-doi in urma, si o antologie a poeziei echinoxiste, intruvabila…

(viii) Debut

Pe genuri: poezie – Silviu Gongonea, Incalzirea mainilor, Alexandru Ioan, Sinucigasul (Nebunul Suprem) (ambele la A), Sorin Lucaci, Revolta ingerilor (V), Bogdan G. Stoian, Chipurile (CR); roman: Bogdan Dumitrescu, SMS (P); critica, eseu: Florina Codreanu, Existentele sangelui. Eseu despre curgerea sangelui (Casa Cartii de Stiinta), Alice Popescu, O sociopsihanaliza a realismului socialist (Trei), Georgiana Sarbu, Istoriile periferiei. Mahalaua in romanul romanesc de la G.M. Zamfirescu la Radu Aldulescu (CR), Adriana Teodorescu, Carnavalul in opera literara caragialiana (Casa Cartii de Stiinta), Andrei Terian, G. Calinescu. A cincea esenta (CR).

(ix) Evenimente culturale

Daca e vorba despre evenimente culturale in sens extra-literar si general-artistic, atunci trebuie sa ne referim tot la Festivalul de Teatru de la Sibiu (cu Metamorfozele lui Silviu Purcarete dupa Ovidiu si cu Woyczek) si la cel National de la Bucuresti, la Festivalul George Enescu (fiindca a fost an impar) etc. Din zona artelor vizuale, se detaseaza marea retrospectiva Horia Damian de la MNAC (septembrie-noiembrie).

Daca ramanem la domeniul literelor, atunci varful lui 2009 n-are cum sa fie altul decat Nobel-ul Hertei Müller, atat cat poate fi el revendicat de cultura romana; si se adauga evenimentele anuale obisnuite: cele doua targuri mari de carte bucurestene, Bookfest-ul din pragul verii si Gaudeamus-ul de la finele toamnei, plus Festivalul international de la Neptun (editia 2009, prima la care am participat, a fost foarte interesanta). In interiorul Gaudeamus-ului, momentele cele mai evenimente au fost descinderea lui Salman Rushdie si aniversarea proaspatului septuagenar Nicolae Manolescu (printr-o reuniune-lansare speciala, in cadrul careia a fost prezentat si volumul Nicolae Manolescu – 70, P 45, cu 50 de autori, sub coordonarea lui Calin Vlasie si a mea). Alti autori straini de mare calibru care ne-au vizitat in 2009: prozatorul maghiar Peter Eszterhazy si poetul american David Baker.

In fine, evenimentele domeniului raman – totusi! – cartile. Dintre noutatile editoriale autohtone, cele mai importante ar fi culegerile de versuri ale lui Serban Foarta, Ion Monoran si Emilian Galaicu-Paun, Mentalistii lui Florin Manolescu si Efect Doppler a lui Horia Dulvac (proza scurta), Stalin, cu sapa-nainte de Radu Tuculescu (dintre romane – insa urmeaza sa-i citesc si pe Manea, Buzura, Stan, Teodorescu, Visniec, Vosganian, Zeca si altii, pe care n-am apucat decat sa-i rasfoiesc), tomul inedit de jurnal al lui Radu Petrescu, amintirile lui Nicolae Manolescu si cele ale lui Gabriel Andreescu (nonfiction), Sebastian-ul Martei Petreu, Steinhardt-ul lui George Ardeleanu, Calinesc’-ul lui Andrei Terian, Sociopsihanaliza realismului socialist a Alisei Popescu (critica, istorie literara – ultimele doua fiind – cum s-a vazut – debuturi editoriale; lui Andrei Terian trebuie sa i se faca cel putin un repros: acela al excesului propriilor calitati, cartea avand peste 750 de pagini in format mai mare decat A5-ul curent si cu randurile indesate…), plus Secta ganditorilor de estrada a lui Dan Petrescu (un soi de Boierii mintii mult mai taios ca verdict si de o colosala verva ironica). La care as adauga volumul final al Dictionarului general al literaturii romane. T-Z ([Vol. 7], Academia Romana/Editura Univers Enciclopedic, 2009), imperfect ca intrega intreprindere, foarte discutabil in mai multe privinte, insa… ultimul, prin care e rotunjit un proiect de mare anvergura.

O ultima recomandare: Pactul somatografic, proiectul reconstituit al lui Gheorghe Craciun, splendid scris in imprejurari exceptionale, unice in istoria noastra culturala (am dat toate detaliile in prefata cartii).

(x) Cele mai proaste carti ale anului

Prea multe candidaturi. Carti mai putin reusite ale unor autori cu nume n-are rost sa mentionam, caci sunt oricum mult mai bune decat zecile sau sutele de producte ale veleitarilor din toata tara, neobositi in 2009 ca-ntotdeauna…

(xi) Cartea anului

Nu ezit: Pentru buna intrebuintare a timpului. Jurnal 1971-1976 (P 45), penultimul volum al insemnarilor zilnice ale lui Radu Petrescu, probabil cel mai important jurnal al literaturii romane. De mentionat in context si prima reeditare a capodoperei din 1979 a prozatorului, aproape ignorata: romanul Ce se vede (la aceeasi editura).

O concluzie: Cum spuneam la inceput, bilantul inregistreaza destule titluri, insa as inclina catre o evaluare moderata, anul editorial 2009 avand mai degraba un profil mediu.

Si o nota finala: Marturisesc, totusi!: paragraful introductiv il reia pe cel din bilantul editorial 2006, aparut in aLtitudini, Nr. 14/aprilie 2007, in care am schimbat doar anul; nu foarte multe noutati – adica – sub soarele lumii noastre literare…

 

Sursa: http://revistacultura.ro