ANPC: Facturi umflate cu 500% în service-urile auto

download (38)

Dimensiune font:

| 22-06-2020 13:11

 Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a primit sute de reclamaţii privind facturi "umflate" în service-urile auto, a declarat pentru Agerpres un director ANPC, Paul Anghel. După verificări, autoritățile au descoperit multe nereguli.

 

  • „Am demarat controale la service-urile din întreaga ţară, inclusiv în Bucureşti, la aproximativ 250 de unităţi. Analizând conduita unor astfel de unităţi, am ajuns la concluzia că practicile acestora sunt total incorecte în relaţia cu consumatorii, aflându-ne în prezenţa unei deformări substanţiale a comportamentului economic al acestora. Practicile comerciale folosite de unele service-uri afectează considerabil capacitatea consumatorilor de a lua o decizie în cunoştinţă de cauză. Vom prelungi aceste controale atât cât va fi necesar
  • Analizând informarea pe care o oferă service-ul auto în legătură cu ora de manoperă afişată şi cuantumul aceleiaşi ore aflate pe factură care ar urma să fie achitată fie de consumator şi în unele cazuri de către asigurator, rezultă nişte valori diferite, de la 59,9 lei plus TVA până la 350 lei plus TVA, sau uneori chiar şi 1.000 lei plus TVA pentru acelaşi autoturism efectuând aceeaşi operaţiune
  • 'Facturile "umflate" inclusiv cu ore de manoperă cu 500% mai mari decât preţurile practicate în mod normal afectează consumatorul din două perspective: una ar fi aceea a creşterii costurilor de asigurare în anul următor, în condiţiile creşterii poliţei de asigurare ca urmare a unor cheltuieli ocazionate de un eveniment asigurat, iar pe de altă parte există situaţii în care, din cauza diferenţelor uriaşe de costuri, inclusiv cu preţurile anumitor piese auto, până la valori de neacceptat pentru asigurator, consumatorul va fi incapabil să intervină în conflictul creat de o creştere nejustificată a unor costuri între service-ul auto şi compania de asigurări", a spus directorul din ANPC.

Exemplificând, Paul Anghel a arătat că există service-uri auto, atât în Bucureşti cât şi în judeţele Ilfov, Brăila, Alba, Timiş, Neamţ, Sibiu, Tulcea, Cluj, Caraş Severin, în care pe factură au fost regăsite costuri care nu puteau fi justificate din punct de vedere al orelor lucrate, cât şi al valorii orelor tehnologice de manoperă, de la 100 de lei până la 1.200 de lei.

Acesta oferă şi câteva sfaturi consumatorilor care se regăsesc în astfel de situaţii, primul vizând informarea în prealabil asupra tarifelor înainte de a lăsa autoturismul şi solicitarea unui deviz estimativ al intervenţiei. Anghel susţine că service-urile sunt obligate să afişeze preţurile cu TVA într-o manieră vizibilă şi lizibilă în zona de recepţie a clientelei şi să precizeze modul de calcul utilizat, respectiv ora fizică sau baremurile de timp/ora tehnologică pentru reparaţii furnizate de producător.

De asemenea, service-ul este obligat să furnizeze o factură, care este emisă în dublu exemplar, originalul fiind remis clientului însoţit de chitanţă (formularul fiscal) sau chitanţă eliberată de POS (la plata cu card). Factura trebuie să fie detaliată şi să conţină următoarele informaţii: denumirea societăţii şi adresa; numele clientului; data şi locul efectuării reparaţiei; modul de calcul al manoperei: timp fizic sau barem de timp/ora tehnologică; piesele de schimb utilizate (cantitate/preţ); alte materiale de întreţinere, consumabile utilizate (cantitate/preţ); numărul de înmatriculare al autoturismului (eventual kilometrajul).

"Dacă factura vi se pare excesivă ca valoare, solicitaţi o verificare, cu catalogul de operaţii tehnologice, cu ajutorul personalului. În cele mai multe cazuri, acesta se găseşte sub forma unui fişier informatic în programul de editare al facturii. De asemenea, solicitarea unui deviz vă ajută să estimaţi costurile şi nu vă angajează. El trebuie să conţină: descrierea precisă a lucrărilor care se vor efectua, costul manoperei, lista pieselor de schimb necesare, termenul de reparaţie, durata de valabilitate a devizului. Dacă devizul este semnat de ambele părţi, el se poate transforma astfel într-un contract comercial şi trebuie să se emită o notă de comandă pentru reparaţie", explică Paul Anghel.

În ceea ce priveşte nota de comandă (reparaţie), aceasta se redactează pe un formular cu antetul societăţii şi trebuie să cuprindă: data, identitatea clientului, tipul/modelul autovehiculului şi kilometrajul, natura exactă a reparaţiilor de efectuat, costul probabil al acestor intervenţii şi durata imobilizării autovehiculului.

"Starea autoturismului în timpul reparaţiei poate să fie menţionată în nota de comandă şi clientul poate să atragă atenţia asupra unor echipamente care sunt montate. Service-ul devine răspunzător de starea autoturismului şi răspunde pentru orice pagubă produsă pe perioada intervenţiei. Este important ca părţile să consemneze în scris toate informaţiile, pentru a evita discuţiile la preluarea vehiculului, dacă veţi constata pagube sau lipsa unor accesorii", spune Anghel.

Potrivit sursei citate, nota de comandă (reparaţie) semnată de cele doua părţi prezintă o serie de avantaje, respectiv constituie o probă despre ce s-a cerut şi ajută la contestarea facturii ulterioare, care ar conţine reparaţii suplimentare neacceptate; serveşte la compararea cu factura; va constitui dovada, în caz de responsabilitate a service-ului, pentru lucrări neefectuate sau necorespunzătoare.

"Dacă autoturismul nu este restituit în termenul stabilit, puteţi soma service-ul să respecte termenul înscris printr-o scrisoare recomandată cu confirmarea primirii. Dacă service-ul nu are un formular tip, trebuie să solicitaţi realizarea unei astfel de "note" pe o hârtie cu ştampila societăţii", a adăugat directorul general de la Protecţia Consumatorilor.

Acesta susţine că service-ul trebuie să informeze clientul, ca specialist în domeniul auto, dacă în cursul reparaţiei identifică un element care se poate defecta sau este defect şi există riscul unei defecţiuni iminente (care poate constitui un risc pentru securitatea dumneavoastră) pentru obţinerea acordului de reparare.

Anghel mai spune că pentru piesele de schimb utilizate de service la reparaţie, din stocurile proprii, se acordă garanţie conform Legii 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate lor, iar pentru intervenţia realizată (manopera) există OG nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, care obligă operatorul economic să acorde o garanţie, însă fiecare societate aplică propria politica comercială faţă de clienţi referitoare la durata acestei garanţii.

În cazul în care automobilul este furat sau deteriorat în plus faţă de recepţia efectuată pe timpul reparaţiei, costurile sunt suportate de societate.

"Ca regulă generală, jurisprudenţa limitează responsabilitatea service-ului la ceea ce este previzibil de a se găsi într-un autoturism la interior: haine, hărţi, bagaje, scule...şi nu obiecte de valoare ca bijuterii, blănuri sau aparate hi-fi, video. În astfel de situaţii este prudent să nu lăsaţi obiecte personale, sau dacă nu puteţi face altfel, preveniţi unitatea service", explică Paul Anghel.

El menţionează că service-ul auto are obligaţia de a restitui piesele înlocuite, cu excepţia acelora care sunt utilizate la reparaţie pe perioada garanţiei, acesta fiind responsabil de accidentele care pot să survină în interiorul spaţiului de lucru, cu condiţia ca nicio neglijenţă să nu fie imputată victimei (clientului).

Concluzionând, Paul Anghel subliniază că în cazul existenţei unei nemulţumiri reale privind reparaţia efectuată, consumatorii trebuie să încerce în primul rând o rezolvare pe cale amiabilă.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

06:04

%ANUNTSPECIAL%
1.Informatii generale privind locatorul: Primaria Comunei Voinesti, cu sediul in satul Voinesti, str.Principala, nr.153, comuna Voinesti, judetul Iasi , telefon/fax: 0232/294755 2.Informatii generale privind obiectul inchirierii : inchiriere pe o perioada de 7 ani a unor suprafete de pasuni aflate in domeniul privat al UAT Comuna Voinesti, conform caietului de sarcini. Pretul de inchiriere stabilit conform HCL nr.74 /23.04.2021 este de 240 lei/ha/an. 2.1. Procedura aplicata : atribuire directa conform HCL nr.74 /23.04.2021 3. Informatii privind documentatia de inchiriere: 3.1.Modalitatea prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de inchiriere. Documentatia de atribuire se poate obtine de la sediul Primariei Comunei Voinesti, din sat Voinesti, str.Principala, nr.153, com.Voinesti, jud. Iasi. 3.2. Denumirea si adresa Compartimentului din cadrul locatorului de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de inchiriere. Documentatia de inchiriere se poate obtine de la Compartimentul Registru agricol din cadrul Primariei Comunei Voinesti, persoana de contact: inspector Marcoci Irina – secretar comisie 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar. Documentatia de atribuire se poate obtine contra sumei de 100 lei de la sediul Primariei Comunei Voinesti, din sat Voinesti, str.Principala, nr.153, com.Voinesti, jud. Iaşi. Suma se achita la casieria institutiei. 4. Informatii privind cererile de inscriere 4.1. Data limita de depunere a cererilor de inscriere la sedinta publica de atribuire directa Dosarele de inscriere se depun la registratura Primariei Comunei Voinesti, pana la data de 26.05.2021 ora 1500. Documntele necesare in vederea intocmirii dosarului de inscriere sunt mentionate in caietul de sarcini. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de atribuire directa Sedinta publica de atribuire directa va avea loc in data de 31.05.2021 ora 0900 la sediul Primariei Comunei Voinesti. 6. Denumirea instantei competente in solutionarea litigiilor Judecatoria Iasi, str.Anastasie Panu, nr.25
Un sofer roman de tir s-a trezit cu batai puternice in plafonul cabinei, in timp ce se afla in mers pe o autostrada din Germania. Ce s-a intamplat cand a verificat remorca
14/05/2021 20:42

Un sofer roman de tir a tras o spaima puternica mari, 11 mai, in timp ce conducea pe o autostrada din Germania. Un tanar a inceput sa-i bata in plafonul cabinei. A oprit tirul, iar cand a verificat remorca a va ...

Harley-Davidson trece pe electric. Compania americană a lansat brandul „LiveWire
11/05/2021 11:36

Harley-Davidson a lansat luni brandul de motociclete integral electrice „LiveWire", acesta fiind cel mai recent efort al companiei de a se implica pe piaţa vehiculelor electrice, care se dezvolt ...

Cod Rutier 2021. Schimbare majoră în trafic. Ce trebuie să afle de azi toți șoferii români
09/05/2021 10:28

Schimbare majoră in trafic! Ce modificări s-au adus in codul rutier din 2021 si care sunt lucrurile pe care trebuie să le afle incepand de azi toti conducătorii auto? Ce se va intampla cu radarele? Cod R ...

Constructia autostrazii A7 Ploiesti - Buzau a fost aprobata de Guvern. Licitatia, lansata la finalul lunii mai
06/05/2021 09:31

Ministrul Transporturilor, Catalin Drula, a anuntat ca Guvernul a aprobat, in sedinta de miercuri, 5 mai, investitia autostrazii A7 Ploiesti - Buzau. Ministrul Drula a mai declarat ca licitatia pentru construc ...

Polita RCA, obligatorie si pentru masinile care nu circula, a decis Curtea Europeana de Justitie. Autoritatile romane vor trebui sa modifice legislatia interna
05/05/2021 00:22

Conform unei decizii a Curtii Europene de Justitie (CJUE) de joi, 29 aprilie, cat timp o masina nefunctionala nu a fost retrasa din circulatie, proprietarul acesteia trebuie sa aiba incheiata o asigurare obliga ...

Piata masinilor noi a scazut cu 14%, cea second-hand a urcat cu 5%. Care este topul marcilor preferate de romani
04/05/2021 17:24

Pe primele patru luni din 2021, nivelul inmatricularilor de autoturisme noi in Romania a atins nivelul de 27.624 unitati, o scadere de -14.48% fata de perioada similara din 2020, respectiv 32,300 unitati, anunt ...

Masinile Dacia si Renault nu vor mai putea depasi limitele legale de viteza. Primul model pe care va fi implementat sistemul standard
28/04/2021 17:56

Luca de Meo, presedintele grupului de firme Renault, a vorbit despre o modificare revolutionara care va fi implementata in scurt timp pe toate masinile produse. In conferinta de presa sustinuta recent, de Meo ...

Școala de șoferi Automobilistul face înscrieri pentru cursurile ce vor începe în luna MAI
23/04/2021 11:42

Scoala de soferi Automobilistul face inscrieri pentru cursurile ce vor incepe in luna MAI 2021, pentru categoriile B, C, CE si D. Relatii la sediul din str. Păcurari nr. 45 sau la numerele de telefon: 0232/23 ...

ANIMAWINGS și HiSky introduc noi ZBORURI de săptămâna VIITOARE de la Aeroportul IAȘI!
23/04/2021 09:14

Noile rute programate in perioada următoare din / spre Romania de pe Aeroportul din IASI Companiile aeriene Animawings si HiSky propun noi rute de pe Aeroportul International Iasi! Astfel, cele două companii ...

Înmatricularea şi înregistrarea vehiculelor ar putea avea loc într-o singură zi - proiect de lege
22/04/2021 17:53

 Un proiect de lege depus la Parlament ar putea simplifica birocratia cand vine vorba de inmatricularea si inregistrarea automobilelor. Initiativa legislativă propune ca inmatricularea şi inregistrarea v ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei