Este nevoie de o reglementare mai strictă a service-urilor auto. MODIFICAREA LEGISLAȚIEI

auto  blocaj_semafor

Dimensiune font:

| 30-10-2020 20:24

 Piața service-urilor auto necesită o reglementare mai strictă, care să prevadă termene foarte clare privind lucrările de reparații auto, susţin experţii unei companii de consultanţă. În prezent, multe dintre service-urile auto, marea lor majoritate slab capitalizate, au renunțat la stocuri și lucrează numai la comandă, astfel că timpii de reparație, mai ales în cazul vehiculelor aflate în garanție sau leasing, au ajuns să se întindă pe o durată de până la 3-6 luni. În prezent, peste 15.000 de firme care au ca obiect de activitate „activităţi de întreţinere şi reparare a autovehiculelor”.

Marea majoritate a service-urilor auto din România sunt slab capitalizate și nu dispun de un management riguros, arată o analiza Sierra Quadrant.

În aceste condiții, pentru multe dintre firme, rulajul zilnic a ajuns să facă diferența între blocaj și supraviețuire. În tentativa de a supraviețui, multe dintre companii, așa numitele service-uri de cartier au trecut în zona gri a economiei, iar altele au aplicat stratageme financiare la limita legii.

"În service-urile mici, plățile se fac de multe ori fără factură, pe riscul clienților interesați să obțină un preț cât mai mic. Aceștia închid ochii la proveniența pieselor și calitatea acestora. Așa se explică explozia importurilor de mașini pentru piese, creșterea semnificativă a pieței dezmembrărilor auto", explică experții.

Dincolo de service-urile mici, unde s-au înmulțit reparațiile cu piese din dezmembrări, există și o zonă foarte importantă din piața service-urilor auto care a recurs la o altă soluție.

"Multe dintre service-urile auto de reprezentanță, acolo unde cei care își cumpără mașini noi sunt obligați să le repare pentru a nu pierde garanția, și-au optimizat costurile prin reducerea aproape de zero a stocurilor de piese și accesorii. Încasează banii de la clienți, comandă piesele la distribuitori și abia apoi finalizează reparația", explică analiștii.

"Fără o reglementare strictă a acestui tip de operațiune, reparația unei mașini aflată în garanție se poate întinde și la o perioadă de câteva luni, mai ales că nici distribuitorii de piese auto nu dețin stocuri și, la rândul lor, așteaptă să adune cât mai multe comenzi pentru a-și optimiza costurile de transport și distribuție", arată analiza.

Ovidiu Neacșu, partener coordonator la Sierra Quadrant, spune că este necesară o modificare a reglementărilor în acest segment.

"În astfel de situații, clientul este captiv unor lanțuri economice care abuzează de poziția economică și contractuală, de exemplu de obligativitatea ca reparațiile, în perioada de garanție, să se desfășoare numai la un anumit prestator de servicii. Este nevoie de o modificare a reglementărilor în acest domeniu, pentru a fi eliminate aceste practici. Nu poți lăsa clientul să aștepte cu lunile de zile, fără orizont, o reparație doar pentru simplul motiv că service-ul este singurul "acreditat" la care poate să își repare mașina", spune Ovidiu Neacșu.

Potrivit acestuia, situația din zona service-urilor auto nu este singulară în economie. Multe dintre companiile care asigură service pentru bunurile vândute în țara noastră mizează pe poziția lor.

"De la service-urile auto la cele care repară electronice și electrocasnice, mobilă, sanitare etc. astfel de situații se întâmplă pentru că, în prezent, clienții sunt nevoiți să aștepte, fără drept de apel, rezolvarea sesizărilor. Dincolo de alternativa oferită de plângerea la Protecția Consumatorilor, nu există o reglementare strictă și adaptată realității pentru cei care desfășoară astfel de activități", a mai spus acesta.

 

Thumbnail

 

15.000 DE FIRME

Potrivit analizei Sierra Quadrant, realizată pe baza datelor de la Registrul Comerţului şi Ministerul Finanţelor, în România funcţionează, în prezent, peste 15.000 de firme care au ca obiect de activitate „activităţi de întreţinere şi reparare a autovehiculelor” (COD CAEN 4520). Numărul lor a crescut semnificativ de-a lungul anilor, de la 9320 în 2010 la 14.924 în 2019.

Cele mai multe service-uri auto sunt în Bucureşti (1682), urmate de Cluj (805), Timiș (607), Bihor (601), Ilfov (595), Constanţa (547), Prahova (524), Argeș (497), Dolj (457), Braşov (443), Suceava (430) și Iaşi (417).

"Din cele aproape 15.000 de companii, mai mult de 90% sunt microîntreprinderi și numai 21 de firme pot fi incluse în zona firmelor mari. Este o piață fragmentată, lipsită de lichiditate și cu puternice dezechilibre financiare", afirmă analiștii de la Sierra Quadrant.

Piața service-urilor auto a ajuns la o cifră de afaceri netă de peste 7,5 miliarde de lei, un nivel mai mult decât dublu față de 2010 (2,97 mld.lei) și un profit net de peste 600 mil.lei, de aproape cinci ori mai mare decât în 2010 (137 mil.lei)

Evoluția semnificativă a sectorului a intervenit pe fondul creșterii parcului auto, atât de mașini noi cât mai ales de automobile second-hand.

"Peste 70% dintre mașinile înmatriculate în România sunt, în prezent, mai vechi de 12 ani și au nevoie de service. Am ajuns în această situație după boom-ul economic din perioada 2005 – 2007, când au fost cumpărate un număr record de mașini noi, și pe fondul importurilor de mașini second hand, urmare a eliminării taxei auto", afirmă analiștii de la Sierra Quadrant.

Potrivit datelor de la Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare Vehicule din MAI, anul trecut am înregistrat un număr record de tranzacții cu autoturisme, 1,23 milioane de mașini.

La finele lui 2019, în România erau înmatriculate 8,74 milioane de vehicule (autoturisme, motociclete, autoutilitare etc.), din care numai 392.430 erau noi (0-2 ani), iar cele mai multe aveau peste 12 ani de vechime (6,07 mil.vehicule). 4,34 milioane de vehicule erau pe motorină și 3,89 milioane pe benzină.

Cele mai noi statistici oficiale arată, de exemplu, că în primele 15 zile din octombrie 2020 s-au înmatriculat 6775 de vehicule noi și 20.667 second hand.

MODIFICAREA LEGISLAȚIEI, PRIORITARĂ

Potrivit analiștilor de la Sierra Quadrant, dincolo de necesara modificare a legislației pe baza căreia funcționează service-urile auto și furnizorii de piese și accesorii, este nevoie și de o reglementare mai strictă a vânzării și reparației de mașini în România, atât noi cât și second-hand.

În domeniul vânzării de mașini noi, experții sugerează necesitatea impunerii unor condiții mai stricte de funcționare pentru dealeri. Asta în condițiile în care aceștia au puține service-uri, personal insuficient și o lipsă aproape totală de piese în stocuri.

"În esență, ar trebui să fie corelat numărul de mașini vândute cu infrastructura de service. Vinzi 10.000 de mașini, trebuie să asiguri un număr X de service-uri. O altă soluție este ca, atunci când cumperi o mașină nouă, să o poți repara și la alt service decât cel al importatorului sau producătorului", explică Ovidiu Neacșu.

Pe de altă parte, analiștii spun că este nevoie de reglementarea pieței second hand, atât pe zona de importuri cât și pe cea de reparații.

"După eliminarea taxei auto, considerată pe bună dreptate abuzivă și neconformă cu aquis-ul comunitar, autoritățile n-au mai luat nicio măsură concretă pentru a limita importurile de mașini second-hand. Iar acest lucru se vede în importurile masive de rable, în creșterea traficului rutier și în accentuarea poluării mai ales în marile orașe", arată analiza Sierra Quadrant.

"Este nevoie de o regândire a mecanismului de taxare a înmatriculărilor și de impozitare a mașinilor vechi și poluante. Altfel ne vom transforma în coșul de gunoi auto al Europei. În timp ce alte țări mizează pe mașinile electrice, susțin producția și importul de automobile nepoluante, la noi, dincolo de limitele programelor Rabla și Rabla Plus, nu avem o metodă eficientă, în zona fiscalității, care să pună capăt acestui fenomen", a declarat Ovidiu Neacșu.

Pe de altă parte, experții spun că legea pe baza căreia funcționează service-urile din România trebuie modificată în așa fel încât să elimine posibilitatea reparării vehiculelor cu piese din dezmembrări.

"Asistăm la un fenomen care a luat amploare în România – reparația mașinilor cu piese din dezmembrări. Cine garantează pentru calitatea acestora? Autoritățile trebuie să intervină mai puternic pe acest segment", spune expertul de la Sierra Quadrant.

În ultimii ani, inspectorii RAR-RA au descoperit sute de cazuri de service-uri care nu aveau autorizaţia tehnică eliberată de RAR, nu înregistrau dovezi care să demonstreze conformitatea activităţilor executate cu condiţiile tehnice şi de calitate impuse, astfel încât vehiculele să corespundă condiţiilor şi reglementărilor legale privind admiterea şi menţinerea în circulaţie.

În alte situaţii, nu au fost menţinute condiţiile iniţiale de autorizare sau erau introduse pe piaţă produse şi materiale noi care privesc siguranţa circulaţiei şi protecţia mediului neomologate/ necertificate. Alte situaţii: lipsa declaraţiei de conformitate emisă de producător sau de reprezentanţii acestora; lipsa inscripţionării şi/sau etichetării produselor.

"Dacă mergeți cu mașina la un service din cartier, cereți informații despre piesele pe care urmează să le folosească. Evitați produsele second-hand, din dezmembrări, și cereți documentele de garanție. Toate service-urile auto trebuie, conform legii, să asigure garanţie pentru lucrările efectuate, astfel că este absolut esenţial să solicitaţi documentele care prevăd acest lucru alături, bineînţeles, de factura şi bonul fiscal pentru serviciile prestate", mai spun analiștii.

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<<Click pe locatie pentru detalii>>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

06:00


1. Informații generale privind concedentul, în special denumirea, codul de identificare fiscală, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail, persoană de contact: Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Bivolari, judeţul Iasi, telefon 0232-298555, Fax: 0232-298508, email primaria primariabivolari@yahoo.com, persoana de contact:Alina Abuzatoaie; 2.1 Informații generale privind obiectul concesiunii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie concesionat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : NC61473- TABARA= 583mp, NC61478- TABARA=583mp, NC62701- TABARA=583mp, NC62702- TABARA =583mp, NC62703- TABARA=583mp, NC62704- TABARA=583mp, NC62706- TABARA =583mp, NC62709- TABARA=583mp, NC62705- BIVOLARI=500mp, NC61481- BIVOLARI=500mp. Concesiunea se face conform HCL nr 65/28.05.2020 si OUG 57/2019. 2.2 Informații generale privind obiectul inchirierii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie inchiriat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : T77 P609/29=3238 mp, T63 P419 TRAIAN=13ha, T64 P421 TRAIAN=7,4221 ha; Inchirierea se face conform HCL nr 69/28.05.2020 si OUG 57/2019. 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la sediul U.A.T. Comuna Bivolari în baza unei cereri scrise. 3.2. Denumirea şi adresa serviciului/compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obţine un exemplar din documentaţia de atribuire: Compartimentul Administrare Domeniu Public si Privat, de luni până vineri, între orele 08.00-13.00, Comuna Bivolari, jud. Iasi. 3.3. Costul şi condiţiile de plată pentru obţinerea acestui exemplar, unde este cazul: 50 lei, se poate achita la casieria UAT Comuna Bivolari de luni până vineri, între orele 08.00-13.00. 3.4. Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20/11/2020, ora 13.00. 4. Informaţii privind ofertele: 4.1. Data-limită de depunere a ofertelor: 26/11/2020, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 4.3. Numărul de exemplare în care trebuie depusă fiecare ofertă: 1 exemplar. 5. Data şi locul la care se va desfăşura sedinţa publică de deschidere a ofertelor 26/11/2020, ora 14.00, la sediul UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail ale instanţei competente în soluţionarea litigiilor apărute şi termenele pentru sesizarea instanţei: Tribunalul Iasi, Str. Elena Doamna, nr. 1A, tel: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, email tr-iasi-info@just.ro. 7. Data transmiterii anunţului de licitaţie către instituţiile abilitate, în vederea publicării: 04/11/2020
VIDEO Drumul Expres DX12 Craiova - Pitești: Imagini din dronă cu tronsonul unde românii de la UMB lucrează în forță
29/11/2020 18:34

 Lucrările la Drumul Expres DX12 Craiova - Pitesti avansează in ritm sustinut, in special pe Tronsonul 2 de circa 40 de km pe care lucrează asocierea romanească de companii condusă de UMB. Progresul f ...

Cauciucuri de iarna. Cand trebuie sa le montezi si ce amenzi risti daca nu ai masina echipata
29/11/2020 11:44

Meteorologii anunta ca vremea urmeaza sa se schimbe si sa cada primii fulgi de zapada. Asta inseamna ca soferii trebuie sa se asigure ca si-au dotat autoturismele cu anvelope de iarna. In caz contrar, risca nu ...

Ce
27/11/2020 20:35

 Pe langa cei 1.225.000 euro, 37 ceasuri de lux si zecile de bijuterii din aur gasite la perchezitii de procurorii DNA care instrumenteaza dosarul "Fabricii de permise din Suceava& ...

Schimbări majore în legislația RCA: Șoferii care fac accidente soldate cu vătămări corporale sau decese vor plăti cu 40% mai mult pe viitoarele asigurări auto
27/11/2020 08:53

Asiguratii RCA care au făcut un accident soldat cu vătămarea sănătătii şi a integritătii corporale ori decesul uneia sau mai multor persoane vor fi penalizati prin cresterea cu 40% (4 clase de malus) a ...

Românii vor putea face cumparaturi prin Programul „Rabla pentru electrocasnice 2020
26/11/2020 12:09

Romanii vor putea face cumpărături prin Programul „Rabla pentru electrocasnice 2020" incepand din data de 15 decembrie, a anunţat, joi, intr-o conferinţă de presă, ministrul Mediului, Apelor ş ...

Experiment: Un zbor „fără Covid” a aterizat la Londra. Iată ce s-a întâmplat la bord
21/11/2020 07:15

 Un zbor transatlantic de pasageri, chiar si in epoca Covid-19, poate fi un zbor sigur pentru pasageri. Zborul 14 al companiei United Airlines din Newark, care a aterizat pe aeroportul Heathrow marti devre ...

VIDEO Al doilea oras din Romania, dupa Bucuresti, care va avea centura rutiera completa:
12/11/2020 18:08

 Asociatia Pro Infrastructura a anuntat intr-o postare pe Facebook ca varianta ocolitoare a unei localitati din nordul Romania se apropie de finalizare. Este a doua centura rutiera completa in ju ...

Compania aeriana HiSky din Republica Moldova si-a deschis baza pe Aeroportul International Iasi
07/11/2020 20:26

Prima aeronava de tip Airbus A320 a companiei HiSky a aterizat vineri pe Aeroportul International Iasi, acesta devenind baza companiei aeriene din Republica Moldova. "Reprezentantii companiei aeriene HiSk ...

Autostradă construită în mijlocul unei zone rezidențiale la 50 cm de blocuri  GALERIE FOTO
05/11/2020 13:40

Un pasaj rutier, parte dintr-o autostradă, este construit de către autoritătile egiptene la doar 50 cm de blocuri de locuinte. Imaginile au devenit deja virale pe retele de socializare, dar autoritătile nu ...

ANVELOPE  de iarnă 2020: Tot ce trebuie să știi
03/11/2020 21:29

 Vremea rece se face simtită tot mai pregnant in toate regiunile tării, asa că a devenit clar că a sosit momentul potrivit pentru a ne gandi la cauciucuri de iarnă in 2020. Iată tot ce trebuie să st ...


Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei