Lovitură pentru mașinile electrice. Vânzările au căzut, ce se întâmplă: S-a găsit cauza
Având în vedere că transportul rutier reprezintă aproximativ 12% din emisiile globale, lumea nu își va atinge obiectivele climatice net zero dacă oamenii nu renunță la mașinile lor pe benzină și diesel. Vânzările de mașini electrice pe plan global au căzut în 2024, ele crescând cu doar 24%, ceea ce reprezintă o scădere față de urcușul de 33% din anul precedent.
În ultimii doi ani, tranziția la mașinile electrice s-a clătinat, iar experții au găsit cauza: guvernele au redus stimulentele financiare pentru cumpărătorii de vehicule electrice, iar creșterea vânzărilor a frânat, potrivit Bloomberg.
Creșterea vânzărilor globale de vehicule electrice a scăzut. Potrivit sursei citate, vânzările de vehicule de pasageri complet electrice și hibride plug-in (care pot fi alimentate și cu benzină sau motorină) au crescut cu 24% în 2024. Aceasta este în scădere față de o creștere de 33% cu un an mai devreme și mai mult decât dublarea vânzărilor din 2021.
Cu toate acestea, o creștere mai lentă nu înseamnă că nu există creștere. Vânzările generale de vehicule electrice au continuat să atingă noi maxime anuale, propulsate de China. BNEF estimează că China a reprezentat aproape două treimi din cele 17,2 milioane de vehicule electrice vândute în întreaga lume anul trecut. În SUA, vânzările de vehicule electrice au crescut cu 7% în 2024, susținute de o creștere de 15% în trimestrul al patrulea, potrivit ultimului număr al Cox Automotive. Acest lucru a fost determinat de amenințarea președintelui ales Donald Trump de a pune capăt creditelor fiscale pentru vehicule electrice, care a determinat consumatorii să apese declanșatorul pentru achiziții înainte ca potențialele schimbări de politică să facă opțiunile electrice mai scumpe.
În Europa, trecerea la vehiculele electrice s-a inversat în mare parte a anului trecut, deoarece mașinile cu țevi de eșapament și-au crescut ponderea în vânzările totale. Din ianuarie până în noiembrie, vânzările de mașini electrice cu baterie și hibride plug-in au scăzut ușor față de un an mai devreme, Germania, cea mai mare piață de pe continent, înregistrând o scădere cu 17%, pe baza datelor de la Asociația Producătorilor de Automobile Europeni.
Ce se află în spatele încetinirii creșterii? Pentru primul val de vehicule electrice, producătorii de automobile au putut oferi șoferilor atracția de a fi un early adopter, încărcând vehiculele cu gadgeturi și funcții tehnice pentru a le spori prestigiul. Șoferii pe care trebuiau să îi cucerească în continuare erau mai atenți la costuri. De asemenea, aceștia erau mai susceptibili de a fi sceptici cu privire la tehnologie și de a nu cumpăra un vehicul electric atunci când nu erau siguri că pot găsi un loc unde să îl încarce pe drum. Acest lucru este valabil mai ales în SUA, unde locurile de încărcare a vehiculelor electrice sunt grupate în orașe și de-a lungul coastelor de est și de vest.
În Europa, scăderea vânzărilor a coincis cu eliminarea subvențiilor guvernamentale. Fără aceste stimulente, vehiculele electrice se dovedesc încă prea scumpe în comparație cu mașinile echivalente care consumă combustibil. În medie, vehiculele complet electrice sunt cu 30% mai scumpe în Europa și cu 27% mai scumpe în SUA.
În Europa 7 modele noi de mașini electrice în 2025
Există vehicule electrice mai ieftine, în special în China. Dar guvernele din Europa și SUA își protejează producătorii auto interni cu tarife vamale și alte bariere pentru a ține la distanță producătorii chinezi de vehicule electrice, precum BYD Co. Ce înseamnă această încetinire pentru industria auto? Mai mulți producători, inclusiv General Motors Co., Ford Motor Co., Mercedes-Benz Group AG, Volvo Car AB și Toyota Motor Corp. și-au atenuat ambițiile privind vehiculele electrice.
Producătorii auto tradiționali - cei cu o istorie îndelungată de fabricare a vehiculelor cu motor cu combustie - vizează acum un total de 23,7 milioane de vânzări de vehicule electrice în 2030, conform ultimului bilanț realizat de BNEF în septembrie. Aceasta reprezintă o reducere de peste 3 milioane de vehicule în comparație cu ambițiile lor de sfârșit de deceniu stabilite în 2023.
Chiar și Tesla Inc., producătorul de vehicule electrice care a contribuit cel mai mult la succesul mașinilor electrice în rândul șoferilor, a încetat să se mai refere la obiectivul său de a livra 20 de milioane de unități pe an până în 2030. În 2024, cel mai mare vânzător de vehicule electrice din lume, care se află încă aproape în fața BYD, a înregistrat prima scădere anuală a vânzărilor din ultimii zece ani, în ciuda livrărilor record din trimestrul al patrulea.
BNEF se așteaptă ca creșterea globală a vânzărilor de vehicule electrice să accelereze la 30% în 2025. China va continua să conducă piața înainte, ajutată de o probabilă extindere a schemei de casare a vehiculelor, care recompensează consumatorii pentru comerțul cu o mașină veche, cu emisii mai mari și înlocuirea acesteia cu una electrică.
Europa ar putea vedea șapte noi modele electrice care costă mai puțin de 25.000 de euro (25.738 USD) în 2024 și 2025, inclusiv Renault 5 și Citroën e-C3 de la Stellantis NV, potrivit grupului de lobby Transport & Environment.
Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari stiri, direct pe telefon!
Esti mereu pe fuga? Noi îti trimitem zilnic cele mai importante 3 stiri din Iasi, Moldova si tara – scurt, clar, fara spam.
Plus: alerte locale de urgenta, noutati exclusive si acces rapid la anunturi importante.
Intra pe canalul nostru oficial: WhatsApp Ziarul Evenimentul
⇒ Încearca 3 zile. Daca nu-ti place, poti iesi oricând.
Subiecte asemanatoare
Lando Norris a câștigat cursa de sprint în Brazilia Max Verstappen, fabulos în Marele Premiu al Braziliei! Olandezul a terminat pe podium după ce a plecat de pe linia boxelor
Max Verstappen va pleca de la boxe în cursa Marelui Premiu al Braziliei după ce Red Bull a adus modificări monopostului
Tensiunea din Formula 1 atinge cote maxime înaintea Marelui Premiu al Braziliei, programat în acest weekend
UE schimbă regulile la obținerea permisului de conducere!
Ministerul Afacerilor Externe (MAE) informează cetăţenii români care se află, tranzitează sau intenţionează să călătorească în Bulgaria că autorităţile din această ţară au modificat legea privind circulaţia pe drumurile publice, fiind introdusă obligativit
Când se montează anvelopele de iarnă
Pasagerul din mașină care trebuie să stea doar pe bancheta din spate!
Vânzări auto direct de la proprietari in Iași: esențialul pe scurt
Schimbare istorică în F1: Williams renunță la vechiul nume după aproape jumătate de secol
Regulamentul din Formula 1 ar putea suferi schimbări
Un șofer de camion în vârstă de 43 de ani a fost sancționat dur de poliția rutieră după ce a condus aproape 17 ore fără pauză, încălcând flagrant reglementările europene privind timpul de conducere.
Premieră națională, la Spitalul de Recuperare
Sclavie modernă, la Hadâmbu!
Șomaj record în inima Moldovei. Iași, fața nevăzută a județului care se crede european
Trei zile cu mare însemnătate religioasă. Între 11 și 13 noiembrie nu se spală și nu se muncește în gospodărie
Trenul Iași – Timișoara, „obligat” să meargă cu 200 km/h!
Două spitale ieșene își caută manageri prin toată Uniunea Europeană
Ieșenii își vor putea vedea istoricul medical online. Dispar rețetele și trimiterile pe hârtie
Bătălie aprigă pe A8, la Iași! Constructori din șase țări se luptă pentru cel mai scump tronson rutier din istorie
Profesorii fug din școli. Fosta șefă a ISJ Iași, Luciana Antoci, avertizează: „Plata cu ora nu mai motivează pe nimeni”
Alertă sanitară: focare de hepatită A în județ! Zeci de copii, spitalizați
Economie
Valoarea tichetului de masă a fost limitată la 45 de lei. Suma abia acoperă un prânz modest
Explozia joburilor part-time a fragmentat economia Iașului
Se anunță o nouă criză alimentară. Aproape jumătate din ouăle României pleacă la export
Puterea de cumpărare a ieșenilor s-a prăbușit. Energia și mâncarea le-au golit buzunarele
Stabilitatea leului, asigurată de fondurile străine
Se clatină scaunele șefilor din vămi
Sport
Giovanni Becali o susține pe Farul, echipa lui Gică Hagi
România U19, victorie clară la debutul în preliminariile EURO 2026
Decizie irevocabilă! Clubul AS FC Buzău a fost exclus din toate competițiile
SuperLiga: Sancţiuni date de FRF după incidente şi eliminări la meciurile din ultimele etape
VIDEO | Nadia Comăneci împlineşte 64 de ani. Povestea „Zeiței de la Montreal”
Gabi Tamaș și-a cumpărat un lanț de aur de un kilogram
Ultima Ora
Ce a putut lăsa un bucureștean la amanet
Mită sub formă de bani și construcții
Sfaturi si dieta rapida de slabit
Spitalul groazei din Târnăveni! Pacienți legați de scaune, lăsați dezbrăcați în frig și să trăiască printre mizerie și mucegai
Giovanni Becali o susține pe Farul, echipa lui Gică Hagi
