Scandalul RO-numerelor auto, din Italia – cum este la nemți și ce prevede directiva UE

default

Dimensiune font:

| 09-12-2018 20:07

 Aplicarea, din 4 decembrie, a noului cod rutier din Italia a stârnit scandal. Italienii limitează circulația mașinilor înmatriculate în străinătate de către șoferii care au, de cel puțin 60 de zile, reședința în Italia. Pe scurt, dacă nu ești turist, ci rezident în țara lor, înmatriculează-ți mașina acolo, plătește impozitul și asigurările la noul domiciliu din UE. Mi se pare corect, și la nemți se procedează tot așa, cu un termen de grație mai lung. Chiar și directiva UE se pronunță în acest sens. Să fi scăpat italienilor, situația cu numerele românești, de sub control?

Referitor la noul decret italian, Ambasada României în Italia precizează că se interzice „persoanelor care au rezidență în Italia de mai mult de șaizeci de zile să circule cu un vehicul înmatriculat în străinătate. Sunt exceptate de la această interdicție anumite cazuri de concesiune în leasing, închiriere sau în comodat”. Care ar fi rațiunea pentru care concetățenii noștri să prefere a circula cu mașinile lor înmatriculate în România?

 

Vor fi fiind și alte motive, însă pe moment nu mă duce gândul decât la economia pe care o fac unii, plătind impozite și asigurări în lei, la nivel de România, în loc să le plătească în euro, la nivel de Italia. Aș spune că aceasta este condiția ca să trăiești într-o țară UE, în care câștigi la nivelul cetățenilor din acea țară. Dacă preferi acest câștig, superior celui din România, ar trebui să-ți asumi și obligațiile de plată către statul care te găzduiește pe termen lung, la nivelul celui plătit de autohtoni.

 

Proceduri pentru expați

 

În Germania, regulile sunt clare. Le rezum pe scurt. Te muți definitiv în străinătate, trebuie să anunți la primărie, ca să te radieze cu domiciliul german. Aceasta e valabil pentru plecări mai lungi de șase luni, căci se vrea o situație clară în privință impozitării veniturilor, de către fiscul german. Primești și o dovadă în acest sens, numită Abmeldebescheinigung. După acest pas, responsabil pentru problemele tale din țara de reședință este serviciul consular german căruia îi ești arondat. Prin acesta obții reînnoirea actelor de identitate (CI și pașaport), iar acest demers poate dura șase-opt săptămâni.
 
Nici păstrarea contului bancar în Germania nu este posibilă, în general (cu câteva excepții de bănci). Nici votul din străinătate la alegeri germane sau europarlamentare nu este decât limitat posibil. Însă nu intru în amănunte aici. Dacă ne gândim la permisivitatea legilor românești, sau a aplicării lor, cu privire la statutul unora dintre românii stabiliți în străinătate, ne întrebăm cum se poate avea o evidență clară a acestui statut, fapt care are efecte asupra fiscalizării și chiar a dreptului la vot.

 

Regula pentru mașini

 

În ce privește mașina, ea trebuie radiată din Germania, luate numere de vamă (cu valabilitate limitată în timp) și înmatriculată în nouă țară de reședință. Până anul trecut, înmatriculării i se adauga și taxa de mediu, care se ridica la câteva sute de euro. Prin noua lege românească, taxa de primă înmatriculare și cea de mediu nu se mai plătesc, ba chiar se restituie, până la 31 martie 2019.

 

Revenind la circulația în Germania cu o mașină înmatriculată în altă țară (europeană sau nu), onservăm că legea germană este mai permisivă decât recentul Cod Rutier italian, ghidându-se după directiva UE în materie.

 

Ca principiu, se spune: „În special persoanele care locuiesc doar temporar în țară (Germania) – cum sunt, de exemplu, studenții- au interes să-și poată folosi propriul automobil înmatriculat în patria lor. Potrivit prevederilor Regulamentului admiterii automobilelor în circulație (FZV), https://www.gesetze-im-internet.de/fzv_2011/, acest lucru este însă posibil doar vreme de până la un an, dacă este vorba de înmatricularea într-o altă țară UE. Ulterior, automobilul trebuie să fie înmatriculat în țară (Germania) sau să fie scos din circulație.”. Pentru țările non-UE principiul este același, doar condițiile prevăzute pentru actele necesare înscrierii în circulație sunt mai severe.

 

Directiva UE

 

Și prevederile Uniunii Europene, în materie, sunt clare. Iată exemplul Germania: „Dacă va mutați, ca cetățean al UE, în Germania, trebuie să va înmatriculați automobilul acolo, dacă prezența sa e justificată. […] Puteți să îl folosiți vreme de un an, în timp ce este înmatriculat în fosta țară de reședință și atâta vreme cât prezența sa [n.t. a automobilului] nu se justifică în Germania.“ La stabilirea pe termen lung, dispoziția de înmatriculare e clară și cu aplicare imediată. „Ca cetățean UE cu dublă reședință, trebuie să o înmatriculați în Germania, dacă prezența mașinii în Germania este necesară.“ https://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/registration/registration-abroad/germany/index_de.htm

 

Un caz în instanță

 

Foarte interesant este cum s-a soluționat la München, un dosar al unei studente străine, ajuns în instanță. În Hotărârea VGH München din 26.05.2014 – 11 C 13.2462, se dispune: „Potrivit § 20 Par. 1, alineat 1 FZV, au voie să ia parte provizoriu la traficul dintr-o țară UE automobile cu înmatriculare valabilă ale altui stat membru UE, când localizarea lor regulată nu este în prima țară.“

 

„Potrivit § 20, Par. 6 FZV, provizoriu înseamnă o perioada de până la un an. Decisiv nu este domiciliul reclamantei, ci localizarea regulată a automobilului. Această localizare înseamnă locul din care automobilul este pus direct în circulație, în traficul public, și unde este parcat acesta, după terminarea acțiunii în trafic.”
 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Când se schimbă uleiul de motor și tot ce trebuie să știi despre procedură
19/12/2019 17:09

  Cand se schimbă?  În general, uleiul de motor se schimbă la fiecare 10.000 – 15.000 de km parcursi, in functie de recomandările producătorului sau cel putin o dată pe an. Dacă sc ...

10 aeroporturi insulare superbe din lumea întreagă
28/11/2019 11:49

 Iată cateva dintre cele mai interesante aeroporturi insulare si pistele spectaculoase pe care ai putea să aterizezi in următoarea ta vacantă exotică. Bine ai venit in lumea aeroporturilor inconjurat ...

Impozitul auto, mai scump în 2020. Cum calculezi exact, în funcție de motor, câți bani vei plăti
19/11/2019 08:45

Impozitul auto va fi mai scump in anul 2020. Unii dintre soferi vor plăti mai mult, in functie de anumite categorii de motorizări. Cum calculezi cati bani vei achita? Impozitul auto, mai scump in 2020 Din ...

De ce avioanele de pasageri sunt albe?
18/11/2019 14:58

 Sigur ai observat faptul ca majoritatea aeronavelor de pasageri sunt vopsite in alb. Oare de ce?   E mai ieftin! Vopseaua adauga intre 273 – 544 kg la o aeronava, declara repre ...

Începând cu 2022, UE impune reguli noi. Sunt vizate toate mașinile
11/11/2019 10:10

Siguranta pe care o oferă masinile a devenit in ultimii ani un criteriu din ce in ce mai important pentru clientii de pe piata auto interesati să isi cumpere un nou automobil. Progresul tehnologiei este mai ...

Pentagonul anunță prețurile la avioanele militare F-35 pe următorii trei ani
29/10/2019 19:37

 Pentagonul a anuntat marti detaliile privind pretul convenit cu Lockheed Martin, care ar putea duce la scăderea costurilor pentru avioanele militare F-35 in următorii trei ani, ceea ce ar putea incuraja ...

VIDEO- ACCIDENTE AUTO
20/09/2019 10:48
Cod Rutier 2019: Poți fi oprit de polițiștii de la Rutieră fără motiv? Ce spune legea despre șoferi și drepturile lor
14/09/2019 09:14

  Cod Rutier 2019: Cum poti fi oprit de politia de Rutieră fără motiv? Ce spun drepturile soferului?   Veste bună pentru soferi! În sfarsit ceva care să fie si in ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei