Se adopta sau nu Ordonanta Uber? Iata ce schimbari ar aduce pentru soferi si pentru clienti

taxi_07381000

Dimensiune font:

| 12-06-2019 10:15

 Companiile de ridesharing sustin ca - fara a fi perfect - proiectul de ordonanta de urgenta care le-ar permite intrarea in legalitate e suficient de bine inchegat pentru fi, in sfarsit, adoptat de Cabinetul Dancila, in sedinta de azi.

De fapt, Guvernul a promis inca de la finele lunii martie ca, in doar 3 saptamani, va adopta o ordonanta de urgenta care sa legalizeze serviciile de ridesharing (cum sunt Uber si Bolt - ex-Taxify), dar si pe cele de ridehailing (cum e Clever Taxi).

Ulterior, ministrii care isi asumasera emiterea ordonantei - adica Razvan Cuc si Daniel Suciu - au dat inapoi, sustinand ca, de fapt, un asemenea act normativ nu poate fi dat peste noapte. Cei doi membri ai Cabinetului Dancila au anuntat, in schimb, la inceputul lunii aprilie, ca s-au infiintat comisii care lucreaza la intocmirea unui draft de ordonanta pentru legalizarea transportului alternativ.

Intre timp, a intrat, insa, in vigoare "Ordonanta taximetristilor", care prevede ca soferii de Uber si Taxify pot fi amendati cu pana la 5.000 de lei si pot ramane vreme de 6 luni fara placute de inmatriculare daca sunt surprinsi facand transport de persoane contra cost.

In repetate randuri, Razvan Cuc si Daniel Suciu au spus nu si-au propus sa dea ordonante care sa faca rau societatilor ca Uber si Bolt. Dar nici n-au facut nimic pentru a-i ajuta pe soferii care erau opriti in trafic si amendati.

In cele din urma, dupa mai multe discutii cu industria ridesharing-ului, Ministerul Transporturilor a reusit, pe 23 mai, sa lanseze in dezbatere publica un proiect de ordonanta care sa legalizeze serviciile de transport alternativ din marile orase ale tarii.

Ulterior - desi nu obisnuiesc sa revizuiasca atat de insistent inititativele legislative - autoritatile au modificat de doua ori textul proiectului de OUG lansat in dezbatere pe 23 mai. Asa se face ca pe 7 iunie a aparut un nou proiect de "ordonanta Uber". La randul sau, acesta a fost inca o data modificat. In consecinta, dupa numai 3 zile, o noua forma a proiectului de ordonanta a fost pusa in dezbatere publica.

La ce rezultate s-a ajuns dupa negocierile indelungate

Cateva detalii despre modul in care s-a negociat pentru lansarea in dezbatere a 3 variante ale ordonantei a oferit pentru Ziare.com Catalin Codreanu, presedintele Asociatiei pentru Economie Digitala (din care fac parte Uber, Bolt si Clever Taxi).

"Au fost mai multe aspecte asupra carora noi am insistat, la discutii, pentru a ne asigura ca ordonanta de urgenta va permite desfasurarea, in bune conditii, a activitatii de ridesharing.

Printe altele, am solicitat ca legea sa le permita soferilor sa faca transport in regim de ridesharing, inclusiv cu masini de 15 ani. Exista si o justificare: ridesharing fac, de regula, cu masina proprie, soferii care au nevoie sa isi completeze veniturile. Putini isi cumpara o masina pentru asta.

Iar cum varsta medie a autoturismelor din parcul auto depaseste 16 ani, e clar ca multi soferi pur si simplu nu aveau acces la masini mai noi.

Asta nu inseamna, totusi, compromis la siguranta. Intotdeauna am fost de acord sa se faca ITP des, astfel incat sa existe in permanenta confirmarea ca starea tehnica a masinii e buna"
, a spus Catalin Codreanu.

Presedintele Asociatiei pentru Economie Digitala a declarat ca - in urma discutiilor cu reprezentantii statului - s-au putut aduce si alte clarificari textului din varianta initiala a proiectului de ordonanta.

"Mai exact, la inceput, textul prevedea ca soferul nu putea face ridesharing decat cu o masina care ii apartine sau pe care a cumparat-o in leasing.

Or, acea prevedere putea da nastere unor situatii ciudate. Spre exemplu, daca sotul avea masina dinainte de casatorie, sotia nu o putea folosi pentru a face ridesharing. Motivul: nu era prevazuta, in lege, posiblitatea incheierii unui contract de comodat pentru masina cu care se face ridesharing.

Apoi, nu exista nici posibilitatea inchirierii unei masini pentru trasport alternativ. Aceste optiuni au fost, insa, incluse in cea mai recenta varianta a proiectului de OUG"
, a explicat pentru Ziare.com Catalin Codreanu.

Mai multe despre prevederile proiectului de ordonanta si despre modul in care au fost ele modificate, pas cu pas, puteti afla citind, pe site-ul Ministerului Transporturilor, toate cele trei variante de OUG.

Transportatorii: E inca loc de mai bine. Dar prioritara e adoptarea ordonantei, in forma curenta

Companiile de ridesharing spun ca proiectul ar mai putea fi, inca, imbunatatit, dar ca acum isi doresc ca el sa fie adoptat, in forma prezenta.

"Mai exista, inca, problema teritorialitatii. Ce inseamna acest lucru? Potrivit proiectului de lege, oamenii care locuiesc in zonele metropolitane ale marilor orase trebuie sa se autorizeze in localitatile in care au domiciliu.

Asta inseamna ca cine locuieste intr-o localitate de langa Bucuresti se va autoriza pentru ridesharing acolo, nu in Capitala. Si in consecinta, nu va putea face ridesharing in Capitala. Iar asta este o limitare a serviciului de transport alternativ (...)

Dar din punctul nostru de vedere, ordonanta ar fi trebuit adoptata chiar si in forma lansata in dezbatere publica pe 23 mai. Sigur ca erau (si inca mai sunt) lucruri de pus la punct. Dar importanta este acum crearea cadrului legislativ si transmiterea unui mesaj pozitiv catre soferii care se tem sa mai iasa pe traseu pentru a face ridesharing"
, ne-a mai spus directorul Asociatiei pentru Economie Digitala, Catalin Codreanu.

Cum va functiona transportul alternativ, daca se adopta ordonanta

In cazul in care proiectul de "Ordonanta Uber" va fi adoptat de Cabinetul Dancila, regulile in transportul alternativ se vor schimba destul de mult.

Mai exact, pentru a functiona, toate platformele digitale de transport alternativ - cum sunt Uber si Bolt - vor fi obligate sa obtina un aviz de la Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale. Pentru eliberarea anuala a acestui aviz, operatorii platformelor digitale vor plati cate 50.000 de lei.

La randul lor, soferii parteneri vor fi nevoiti sa se autorizare la Autoritatea Auto Romana (ARR) pentru a putea face transport de persoane contra cost in regim alternativ. ARR le va elibera autorizatii de transport alternativ in localitatea de domiciliu, dar si cate o copie conforma, pentru fiecare autoturism folosit pe traseu.

Masinile folosite pentru ridesharing vor avea aplicate - in partea din dreapta jos a parbrizului si lunetei - cate un ecuson. Acesta va fi de fapt un sticker pe care vor fi inscriptionate: numarul masinii si numele platformei digitale de ridesharing folosita.

Soferii vor fi obligati sa dea bonuri fiscale (si chitante, la cererea pasagerului), iar toate fondurile obtinute din ridesharing de operatorii platformelor digitale vor trebui declarate si taxate potrivit legislatiei din Romania.

In plus, operatorii vor trebui sa aiba o evidenta clara a intregii activitati, pe care sa o puna, la cerere, la dispozitia autoritatilor romane care vor veni in control.

Cu alte cuvinte, ridesharingul va avea, in sfarsit, o legislatie proprie, care sa ii permita sa co-existe cu transportul in regim de taxi.

Ramane sa vedem daca, pana la urma, Cabinetul Dancila va decide sa dea aceasta ordonanta miercuri sau daca va prefera sa o modifice iar si apoi sa o relanseze, pentru a treia oara, in dezbatere publica.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Când se schimbă uleiul de motor și tot ce trebuie să știi despre procedură
19/12/2019 17:09

  Cand se schimbă?  În general, uleiul de motor se schimbă la fiecare 10.000 – 15.000 de km parcursi, in functie de recomandările producătorului sau cel putin o dată pe an. Dacă sc ...

10 aeroporturi insulare superbe din lumea întreagă
28/11/2019 11:49

 Iată cateva dintre cele mai interesante aeroporturi insulare si pistele spectaculoase pe care ai putea să aterizezi in următoarea ta vacantă exotică. Bine ai venit in lumea aeroporturilor inconjurat ...

Impozitul auto, mai scump în 2020. Cum calculezi exact, în funcție de motor, câți bani vei plăti
19/11/2019 08:45

Impozitul auto va fi mai scump in anul 2020. Unii dintre soferi vor plăti mai mult, in functie de anumite categorii de motorizări. Cum calculezi cati bani vei achita? Impozitul auto, mai scump in 2020 Din ...

De ce avioanele de pasageri sunt albe?
18/11/2019 14:58

 Sigur ai observat faptul ca majoritatea aeronavelor de pasageri sunt vopsite in alb. Oare de ce?   E mai ieftin! Vopseaua adauga intre 273 – 544 kg la o aeronava, declara repre ...

Începând cu 2022, UE impune reguli noi. Sunt vizate toate mașinile
11/11/2019 10:10

Siguranta pe care o oferă masinile a devenit in ultimii ani un criteriu din ce in ce mai important pentru clientii de pe piata auto interesati să isi cumpere un nou automobil. Progresul tehnologiei este mai ...

Pentagonul anunță prețurile la avioanele militare F-35 pe următorii trei ani
29/10/2019 19:37

 Pentagonul a anuntat marti detaliile privind pretul convenit cu Lockheed Martin, care ar putea duce la scăderea costurilor pentru avioanele militare F-35 in următorii trei ani, ceea ce ar putea incuraja ...

VIDEO- ACCIDENTE AUTO
20/09/2019 10:48
Cod Rutier 2019: Poți fi oprit de polițiștii de la Rutieră fără motiv? Ce spune legea despre șoferi și drepturile lor
14/09/2019 09:14

  Cod Rutier 2019: Cum poti fi oprit de politia de Rutieră fără motiv? Ce spun drepturile soferului?   Veste bună pentru soferi! În sfarsit ceva care să fie si in ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei