Va avea vreodata Moldova sosea de mare viteza? Iata cat de complicata e, in acest moment, situatia Autostrazii Unirii

auto  654

Dimensiune font:

| 15-01-2020 08:17

 A trecut mai bine de un deceniu de cand autoritatile promit ca vor construi A8, o autostrada care sa lege Moldova de Ardeal. Acum mai bine de un an, Parlamentul a votat chiar si o lege care obliga Guvernul sa construiasca respectiva autostrada. Si cu toate astea, pana astazi, soseaua n-a prins contur nici macar pe hartie. Iata motivele, dar si ce face acum Guvernul pentru a construi drumul de mare viteza.

Ideea autostrazii A8 Targu Mures-Iasi-Ungheni - numita si "a Unirii", tocmai pentru ca e gandita sa faca legatura intre provincii - a aparut acum mai mult de 10 ani.

Compania de Drumuri (fosta CNADNR, transformata ulterior in CNAIR) a inceput inca din 2007 sa intocmeasca documentatia necesara constructiei soselei. In urmatorii 3 ani si cu o cheltuiala de circa 4,8 milioane de euro, s-a intocmit un studiu de fezabilitate (SF). Din pacate, nu unul suficient de riguros.

In 2012, Comisia Europeana (CE) a acceptat sa finanteze constructia soselei, dar numai daca documentatia urma sa fie refacuta.

CNAIR a demarat procedurile necesare revizuirii documentatiei. Dar imediat ce Curtea de Conturi a inceput sa intrebe de ce se cheltuiesc din nou bani pentru aceeasi documentatie, revizuirea a fost abandonata. Iar studiul de fezabilitate - asa imprecis cum era - a ramas la sertar.

Pe vremea cand era ministru al Transporturilor, deputatul de Bacau Lucian Sova a sustinut ca - in loc sa ne mai chinuim atat cu A8 - mai bine am construi Autostrada A13, care sa lege provinciile istorice romanesti pe ruta Brasov - Bacau (deci trecand prin judetul sau). Dar nici acea idee nu s-a concretizat.

In cele din urma, pe 9 noiembrie 2018, la presiunile opiniei publice, Parlamentul a adoptat o lege care obliga Guvernul sa inceapa, in numai o luna, demersurile pentru constructia Autostrazii A8, pe traseul Targu Mures-Iasi-Ungheni.

Oamenii politici sustineau ca, in sfarsit, s-a deblocat proiectul autostrazii, a carei realizare urma sa inceapa.

Din pacate, desi s-a scurs deja mai bine de un an de la acele noi promisiuni, nici macar nu s-a stabilit un traseu final al autostrazii. Ba mai mult, pentru unele dintre portiuni nici nu s-au lansat, asa cum ar fi trebuit, licitatiile pentru revizuirea documentatiei. In plus, mai sunt si portiuni partial blocate, pentru constructia carora autoritatile n-au gasit, inca, solutii.

Primii 200 de kilometri, inca la stadiul de studiu de fezabilitate

Ca sa poate fi construita mai usor, Autostrada A8 a fost impartita in mai multe loturi.

Anume:
- Targu Mures - Sovata - Ditrau (92 km)
- Ditru - Targu Neamt - DN 2 (110 km)
- DN2 - Iasi (61 km de autostrada si 8 km de drumuri de legatura)
- Iasi - Ungheni (circa 34 de kilometri)
- podul peste Prut pana la Ungheni, in Republica Moldova (sector lung de circa 1 km).

Harta A8 realizata de forumul PeUndeMerg



Pentru primii 200 si ceva de kilometri dintre Targu Mures - Sovata - Ditrau - Targu Neamt - DN 2, spaniolii de la Ingineria Especializada Obra Civil e Industrial revizuiesc studiul de fezabilitate, in baza unei licitatii castigate.

Catalin Urtoi - consilierul onorific al ministrului Transporturilor, Lucian Bode, a explicat pentru Ziare.com ca pana in noiembrie ar trebui sa se finalizeze si acordul de mediu pentru aceasta prima sectiune a autostrazii.

Primul tronson din A8, asa cum aparea el in SF 2010

 

Primul lot al A8 (cu roz in imagine), dintre Targu Mures si Ditrau, asa cum arata in documentatia intocmita acum un deceniu. Sursa foto: Forum PeUndeMerg.ro



Potrivit Asociatiei Pro Infrastructura, suma pe care CNAIR o plateste pentru revizuirea studiului de fezabilitate este prea mica. Asa ca avem toate sansele ca nici varianta revizuita a studiului sa nu fie atat de amanuntita pe cat ne-ar trebui ca sa obtinem bani europeni pentru autostrada.

Al doilea lot din A8, asa cum arata in SF din 2010

 

O doua portiune din A8 (cu rosu in imagine), dintre Ditrau si intersectia cu DN2, asa cum arata in documentatia intocmita acum un deceniu. Sursa foto: Forum PeUndeMerg.ro



70 de kilometri de drum, scosi la o licitatie care s-ar putea anula

De la intersectia cu DN 2 pana aproape de Iasi trebuie construiti 61 km de autostrada si aproape 8 km de drumuri de legatura (care sa conecteze viitoarea sosea de mare viteza cu drumurile deja existente in zona).

Din motive greu de inteles, guvernarea PSD-ALDE a dorit ca de constructia acestei portiuni de autostrada si de drumurile de legatura sa nu se ocupe tot CNAIR.

In schimb, fosta guvernare a dorit ca acest sector de drum sa fie realizat, in parteneriat public - privat (PPP), sub coordonarea Comisiei Nationale de Strategie si Prognoza.

Cu alte cuvinte, un constructor ar fi urmat sa construiasca din banii sai acest sector de autostrada si sa isi recupereze investitia percepandu-le soferilor taxa de utilizare a drumului. Cum anume avea sa faca asta, nu stim. Oare urmau sa se puna bariere in mijlocul autostrazii? E greu sa ne dam seama.

Oricum in Romania nu se pot construi autostrazi in PPP, din varii cauze, explicate anterior pe larg pentru Ziare.com de deputatul USR Catalin Drula.

Cu toate astea, Comisia de Prognoza a lansat o licitatie pentru a selecta un privat care sa construiasca autostrada. Patru constructori turci si chinezi - printre care si cei care au depus oferte pentru Autostrada Ploiesti-Brasov - au solicitat sa participe la licitatie. Dar lucrurile au mers incet, asa ca ofertele in plic s-ar putea depune abia la inceputul lunii februarie 2020.

Asta, daca se va mai ajunge vreodata acolo. Potrivit lui Catalin Urtoi, pana si angajati ai Comisiei de Prognoza, care organizeaza licitatia, sunt de parere ca procedura nu va aduce nimic bun pentru Romania.

"Noi, asociatiile (adica Asociatia Impreuna pentru A8, printre fondatorii careia se numara si Catalin Urtoi, alaturi de Asociatia Moldova vrea Autostrada) am cerut sa se renunte la acest PPP. Si chiar presedintele comisiei de licitatie din cadrul Comisiei de Prognoza ne-a spus ca nu ne indreptam spre incheierea unui contract favorabil.

Speram ca pana la finele lunii ianuarie, Guvernul sa faca si modificarile legislative necesare pentru a permite ca acest sector de autostrada sa fie scos din PPP", a mai spus Urtoi.

In mod limpede, sansele constructiei portiunii de drum in PPP sunt nule. Dar si reluarea licitatiilor, sub coordonarea CNAIR, ar putea dura ani. Asa ca e greu de spus cand vom sti mai mult despre modul in care se vor construi cei 70 de kilometri de autostrada si drumuri de legatura.

Urtoi: De sectoare ale Comisiei de Prognoza s-a ocupat CNAIR. Situatia trebuie corectata de Guvern

Pentru portiunea de circa 34 de kilometri dintre Iasi si Ungheni (adica pana pe malul Prutului, unde va incepe podul spre Republica Moldova), CNAIR a lansat o licitatie pentru completarea studiului de fezabilitate. Cu alte cuvinte, si pe aceasta portiune de drum documentatia trebuie revizuita, inainte de a cauta proiectant si constructori.

Al treilea Lot al A8, dintre intersectia cu DN 2 si Ungheni, asa cum arata el in SF din 2010

 

O a treia portiune din A8 (cu albastru in imagine), dintre intersectia cu DN2 si Ungheni, asa cum arata in documentatia intocmita acum un deceniu. Sursa foto: Forum PeUndeMerg.ro



Pana la acest moment, o singura asociere, condusa de Search Corporation, s-a inscris la licitatie. In martie, procedura va intra intr-o noua etapa, dar nu exista date cu privire la momentul in care s-ar putea finaliza.

De ce dureaza totul atat de mult? Potrivit lui Catalin Urtoi, si din cauza ca situatia acestui lot de autostrada este chiar mai complicata decat a celorlalte.

"In mod normal, intregul sector al autostrazii dintre intersectia cu DN 2 si Ungheni (deci circa 103 kilometri, din calculele Ziare.com - n.red.) trebuia realizat, in PPP, de Comisia de Prognoza. Numai ca aceasta Comisie si-a ales din toata lungimea drumului doar sectorul cel mai usor de realizat. Adica l-a ales pe acela dintre intersectia cu A2 si Letcani (in apropiere de Iasi) pe care l-a si scos la licitatie. Si n-a mai spus nimic despre celelalte portiuni de drum.

CNAIR a lansat o licitatie, e adevarat. Dar n-o va putea finaliza pana cand nu modifica Guvernul legislatia cu privire la PPP", a mai spus Urtoi.

Din datele prezentate de Catalin Urtoi, situatia este cel putin bizara, iar Ministerul Transporturilor ar trebui sa ofere explicatii amanuntite legate de modul in care s-a ajuns intr-o asemenea stare de confuzie administrativa.

Si de parca toate acestea nu ar fi fost de ajuns, constructia podului peste Prut, care va duce la Ungheni, este blocata din cauze care tin de mediu.

Mai exact, constructia podului pe care ar urma sa trecem, pe autostrada, de la Iasi in Republica Moldova ar afecta zona de reproducere a unor pesti din Prut. In aceste conditii, ar trebui gasite solutii. Cum anume s-ar putea construi podul fara sa deranjeze pestii, nu stim. Si nici Ministerul Transporturilor sau CNAIR n-au anuntat ca ar fi gasit vreo solutie.

Una peste alte, e greu de spus cand s-ar putea intra in linie dreapta macar cu realizarea catorva dintre cei 307 kilometri din aceasta sosea de mare viteza. Probleme birocratice sunt multe, complicate, iar Guvernul nu pare sa reuseasca sa le dea de capat. Asa ca un singur lucru e cert: dupa mai bine de un deceniu de asteptare, moldovenii tot fara autostrada vor sta, ani buni de acum incolo.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

ALFA & OMEGA INSOLV IPURL, lichidator judiciar al debitoarei MEGA EDILE IAȘI SRL – societate în faliment, dosar nr. 2517/99/2019 aflat pe rolul Tribunalului Iași–Faliment, în temeiul dispozițiilor Legii nr.85/2014, vinde prin licitație publică competitivă cu strigare următoarele active : Nr. crt. Denumire activ Buc Preț de pornire 90% (lei-fără TVA) 1. Mobilier 1 2.507 2. Bena cu descarcare centrala 1 1.877 3. Masina de curatat panouri 1 4.981 4. Masina de taiat 1 2.864 5. Masina de taiat caramida 1 2.951 6. Masina de fasonat 1 9.470 7. Aparat suduraMAX 403 1 10.434 8. Compresor de aer AB 300/808F 1 3.667 9. Masina de sudat carcase tip PILEMASTER IIIDF200/1500/12 si accesoriile aferente 1 554.088 10. Masina de confectionat etrieri tip TWINMASTER 12S, Model 031 si accesoriile aferente 1 355.857 11. Masina de fasonat 1 9.743 12. Compresor trifazat stationar AB300/808F 1 3.574 13. Masina de legat fier RB441T 1 8.228 14. Pistol sudura MIG,DC-00020 1 4.393 15. Radiocomanda macara 1 5.401 16. Bos furca macara auto 1 4.066 17. Uscator de aer prin refrigerare QNOM=900 L/M 1 3.001 18. Bena 1000 l descarcare centrala cu tub 1 3.646 Licitațiiile vor avea loc în zilele de 03,17.06.2022 respectiv 01 și 15.07.2022 ora 10.00, la biroul lichidatorului judiciar din Mun. Iași, Str. Maior Popescu Eremia nr. 1, Birou nr. 1, Jud. Iaşi, putând participa orice persoană fizică sau juridică care va depune o ofertă care va conţine :  cerere de participare la licitaţie;  dovada achitării taxei de participare de 595 lei;  dovada achitării cauţiunii de 10% din preţul de pornire al licitaţiei, sumă care se va achita în contul colector RO25PIRB2400776062003000 deschis pe numele debitoarei la First Bank;  actele de identificare a persoanei juridice/fizice, împuternicire pentru persoana care reprezintă societatea cu menţiunea că are mandat de a licita indiferent de sumă, ştampila. Taxa de participare se va achita în contul lichidatorului judiciar RO33PIRB2400738563001000 deschis la First Bank. Cererile de participare se vor depune cu cel târziu cu 1 zi înainte de ziua licitaţiei, până la ora 16.00. Ofertanţii care se înscriu la licitaţie, dar nu participă, pierd toate sumele avansate în vederea participării la licitaţie. Neplata preţului în termen de 30 zile, duce la pierderea sumelor avansate pentru achiziţionarea bunurilor, care vor fi scoase din nou la vânzare în sarcina cumpărătorului. Oricine pretinde vreun drept asupra bunurilor scoase la vânzare, sub sancţiunea decăderii, se va adresa lichidatorului judiciar şi va face dovada până în ziua licitaţiei. Informaţii suplimentare la biroul lichidatorului judiciar sau tel:0744520508,0744994490; fax:0332814773, e-mail: alfa.omega.insolv@gmail.com.
ALFA & OMEGA INSOLV IPURL, lichidator judiciar al debitoarei RESIDENT EST COM S.R.L. – societate în faliment, dosar nr. 5539/99/2020 aflat pe rolul Tribunalului Iași–Faliment, în temeiul dispozițiilor Legii nr. 85/2014, vinde prin licitație publică competitivă cu strigare următoarele bunuri: 1. Autoutilitară marca Ford, model Transit, fabricat în anul 2002, capacitate cilindrică 2.402 cmc, putere 66 kw, 90 CP, norma de poluare E3 - Preț de pornire 2.000 Euro reprezentând 100% din valoarea de piață/de lichidare stabilită prin raportul de evaluare. Licitațiile vor avea loc în zilele de 27.05.2022 respectiv 03, 10 și 17.06.2022 ora 10.00, la biroul lichidatorului judiciar din Mun. Iași, Str. Maior Popescu Eremia nr. 1, Birou nr. 1, Jud. Iaşi, putând participa orice persoană fizică sau juridică care va depune o ofertă care va conţine:  cerere de participare la licitaţie;  dovada achitării taxei de participare de 595 lei;  dovada achitării cauţiunii de 10% din preţul de pornire al licitaţiei, sumă care se va achita în contul colector RO54PIRB2400764684002000 deschis pe numele debitoarei la First Bank;  actele de identificare a persoanei juridice/fizice, împuternicire pentru persoana care reprezintă societatea cu menţiunea că are mandat de a licita indiferent de sumă, ştampila. Taxa de participare se va achita în contul lichidatorului judiciar deschis la First Bank. Ofertele se vor depune la biroul lichidatorului judiciar cel târziu cu 1 zi lucrătoare înainte de ziua licitaţiei, până la ora 16.00. Ofertanţii care se înscriu la licitaţie dar nu participă, pierd toate sumele avansate în vederea participării la licitaţie. Neplata preţului în termenul stabilit de 30 zile calendaristice de la data licitaţiei, duce la pierderea sumelor avansate pentru achiziţionarea bunurilor, care vor fi scoase din nou la vânzare în sarcina cumpărătorului. Oricine pretinde vreun drept asupra bunurilor scoase la vânzare, sub sancţiunea decăderii, se va adresa lichidatorului judiciar şi va face dovada până în ziua licitaţei. Informaţii suplimentare la biroul lichidatorului judiciar sau la: tel:0744520508, 0744994490; fax:0332814773, e-mail: alfa.omega.insolv@gmail.com.
1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Primaria Comunei Cotusca, Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani, telefon 0231/561.946, fax 0231/561.936, e-mail: primariacotusca@ yahoo.com, cod fiscal 3372157. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: a) teren in suprafata de 7.900 mp, din Parcela Cadastrala 677, lot 2, situat in comuna Cotusca, judetul Botosani, apartine domeniului public al Comunei Cotusca, conform caietului de sarcini; b) teren in suprafata de 680 mp, din Parcela Cadastrala 682, lot 2, situat in comuna Cotusca, judetul Botosani, apartine domeniului public al Comunei Cotusca, conform caietului de sarcini; c) teren in suprafata de 7.210 mp, din Parcela Cadastrala 682, lot 1, situat in comuna Cotusca, judetul Botosani, apartine domeniului public al Comunei Cotusca, conform caietului de sarcini; conform H.C.L. nr. 22/08.04.2022 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitarea scrisa, de la sediul Primariei Comunei Cotusca. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Primariei Comunei Cotusca, Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei, se achita numerar la Casieria institutiei sau in contul concedentului: RO60 TREZ 1195 006X XX00 0330, deschis la Trezoreria Saveni, cod fiscal al concedentului 3372157. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 20.05.2022, ora 15.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 30.05.2022, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Primariei Comunei Cotusca, Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.05.2022, ora 12.00, la sediul Primariei Comunei Cotusca, Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de contencios administrativ a Tribunalului Botosani, oras Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, e-mail: tr-botosani-reg@ just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 06.05.2022.
Reguli RCA mai simple: Constatarea amiabilă se va face și în format electronic
27/05/2022 17:31

Consiliul Autoritătii de Supraveghere Financiară (A.S.F.) a aprobat un proiect de normă care aduce modificări substantiale Normei 20/2017 privind asigurările auto in Romania. Actul normativ a fost trimis c ...

Tatăl a cinci copii a murit ars în Tesla „după ce ușile electrice l-au blocat în mașina în flăcări”/VIDEO
27/05/2022 12:03

Un tată a cinci copii a murit in Tesla sa, după ce manerele electronice ale usii vehiculului s-ar fi blocat, ceea ce inseamnă că salvatorii nu l-au putut salva de flăcări. Dr. Omar Awan, in varstă de ...

Formula 1: Max Verstappen, lider în clasamentul piloților după ce a câștigat MP al Spaniei / Charles Leclerc, nevoit să abandoneze
22/05/2022 18:57

 Olandezul Max Verstappen (RedBull) a castigat Marele Premiu al Spaniei, a sasea etapă a Campionatului Mondial de Formula 1. Podiumul a fost completat de coechipierul Sergio Perez si de George Russell (Me ...

Un pas înainte în domeniul auto. Renault a dezvelit un nou model de autoturism electric-hidrogen
20/05/2022 23:32

Renault mizează pe puterea hidrogenului la următorul său model de autoturism lansat pe 19 mai. Renault a dat publicitătii noi detalii despre un concept de masină hibrid electric-hidrogen, producătorul ...

E alertă maximă printre cei care dețin o mașină Ford: 39.000 de modele ar putea lua foc; în total 350.000 de vehicule au fost chemate la dealeri
20/05/2022 11:06

 Ford le cere proprietarilor a 350.000 de vehicule din SUA să le ducă la dealeri pentru reparaţii, in cadrul a trei campanii de rechemări, iar dintre acestea aproximativ 39.000 trebuie parcate in aer l ...

Una din 3 mașini înmatriculate în România nu are RCA: Pe cine aruncă vina Poliția pentru că nu notifică șoferii fără RCA și ce amenzi a dat anul trecut
17/05/2022 09:46

 Toti soferii care detin autovehicule sunt obligati prin lege să aibă masinile asigurate RCA, chiar dacă nu circulă cu ele mai mult timp, in caz contrar riscand amenzi intre 1.000 lei si 2.000 de lei s ...

Aproape 300.000 de mașini Mercedes, rechemate în service din cauza problemelor cu frânele
14/05/2022 09:56

Divizia din Statele Unite a Mercedes-Benz recheamă 292.000 de vehicule ML, GL şi R-Class, fabricate intre 2006 şi 2012, din cauza problemelor de franare, indemnand proprietarii inceteze imediat să le mai co ...

Legea care majorează limita de viteză pe drumurile expres la 120 km/oră, promulgată de Klaus Iohannis
12/05/2022 12:16

 Presedintele Klaus Iohannis a promulgat joi legea care majorează limita de viteză pe drumurile expres la 120 km/oră. Legea initiată de USR intră in vigoare imediat după publicarea in Monitorul Ofici ...

Un site pentru șoferi sau viitorii șoferi, cu chestionare auto online, a fost creat de trei orădeni/ Chestionarele sunt gratuite, iar portalul are o interfață prietenoasă
08/05/2022 23:49

 Trei tineri orădeni, un inginer IT, un jurist şi un economist, au creat un portal complex numit codrutier.ro, ce se adresează atat viitorilor şoferi, prin chestionare auto online, gratuite, preze ...

România, a doua cea mai sigură ţară din Europa la furtul de maşini. Unde se fură cele mai multe
07/05/2022 18:31

Numărul autovehiculelor furate in Germania in 2020 a scăzut cu aproximativ 25 % comparativ cu anul precedent. Cea mai furată masină nu a fost una dintre mărcile locale, ci un model de lux al producătorulu ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei