1autostradaa

Dimensiune font:

Autostrada Unirii, sufocată de incompetenţa guvernamentală

| 30-04-2019 00:00

* parteneriat public-privat (PPP) - cu probleme în toată Europa * un raport al Curţii Europene de Conturi arată că autostrăzile europene construite în regim PPP nu au fost gata la timp şi au costat peste estimarea iniţială * în cazul tronsonului Târgu Neamţ - Iaşi, valoarea proiectului va ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, în loc de 1,2 miliarde, cât se estimează că ar costa acum construirea acestui segment

Încă din primăvara anului trecut, după ce analizase mai multe proiecte prin parteneriat public-privat (PPP), Curtea de Conturi a Uniunii Europene trăgea un semnal de alarmă. Astfel, după ce au fost analizate 12 contracte PPP din Spania, Grecia, Franţa, Irlanda, dintre care şase erau contracte pentru autostrăzi, a reieşit faptul că parteneriatele public-privat din Uniunea Europeană sunt afectate de deficienţe generalizate şi prezintă beneficii limitate. Raportul arată că autostrăzile construite în regim PPP nu sunt gata la timp şi de cele mai multe ori ajung să coste mai mult decât era estimat iniţial, întrucât proiectele sunt slab pregătite şi bazate pe studii incomplete sau pe estimări mult prea optimiste ale traficului şi ale încasărilor obţinute din taxele plătite de şoferi.

Grecia a plătit scump greşelile făcute în derularea proiectelor de parteneriat public-privat. Nici una dintre cele trei autostrăzi construite în PPP şi analizate de auditorii europeni – Moreas, Olympia şi autostrada Greciei Centrale – nu a fost gata la timp. Întârzierile au fost, în medie, de 4 ani. În plus, pentru că pe aceste autostrăzi au circulat mai puţine vehicule decât se estimase iniţial, contribuabilii eleni au fost nevoiţi să suporte costuri suplimentare de peste 1,2 miliarde de euro. Asta în condiţiile în care în urma renegocierii contractelor s-a amânat oricum construirea unor tronsoane importante din toate cele trei şosele de mare viteză.

De exemplu, ca urmare a plăţii din partea statului către concesionari şi a creşterii substanţiale a costurilor financiare, costul total per km al proiectului autostrăzii Greciei Centrale a crescut cu 47%, de la valoarea iniţială de 13,7 milioane de euro la 20,2 milioane de euro per km, în timp ce lungimea tronsonului care trebuia construit a fost redusă cu 55%.

România poate pierde miliarde de euro din fonduri europene

În cazul tronsonului Târgu Neamţ - Iaşi, valoarea proiectului va ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, în loc de 1,2 miliarde, cât se estimează că ar costa acum construirea acestui segment.

Comisarul european Corina Creţu a criticat în repetate rânduri guvernul Dăncilă pentru că ignoră fondurile UE şi nu trimite proiecte mari de infrastructură pentru aprobare la Comisia Europeană.

Prin demararea acestor proiecte în PPP, România va pierde miliarde de euro din fonduri europene prin neaccesarea acestora. Vom asista la întârzieri şi costuri suplimentare nepermis de mari, în condiţiile în care unele din aceste proiecte au fost, deja, demarate. Aceste intenţii de realizare a proiectelor prin PPP reprezintă o încercare de mascare a incompetenţei personalului din ministere, aspect pe care l-a recunoscut şi preşedintele PSD Liviu Dragnea, aflat săptămâna trecută la Iaşi, care a declarat că Guvernul „are bani, dorinţă şi putinţă” pentru a reuşi să ducă la bun sfârşit proiectele de dezvoltare ale României, însă se loveşte de ignoranţa şi incompetenţa angajaţilor din instituţiile publice, dar şi de companiile străine, care „câştigă contractul, intră în insolvenţă şi pe urmă nu vor să mai lucreze”.

Unul dintre proiectele guvernului Dăncilă proiectate pentru a fi realizate prin PPP, în loc de construirea cu ajutorul fondurilor europene gratuite, este şi autostrada Târgu Neamţ – Iaşi, care se desfăşoară pe teritoriul judeţului Iaşi şi are o lungime de 61 km, la care se adaugă 7 km reprezentând bretelele nodurilor DN28 si Km 61+000, bretele ce vor fi de asemenea la profil de autostradă. Lungimea totală a traseului construit la profil de autostradă va fi de 68 km.

Potrivit Studiului de fundamentare, investiţia este estimată la peste un miliard de euro (1,001 miliarde euro construcţia, costuri sisteme de taxare – 12 milioane euro, costuri sisteme de securitate – 2 milioane euro), sumă ce ar trebui asigurată de partenerul privat (firma) care va intra în parteneriat cu statul român. O parte va fi însă suportată şi de bugetul de stat.

După construcţia autostrăzii, care va dura 4 ani, beneficiarul privat (firmă) va opera autostrada timp de 2 de ani. Partenerul public va fi Ministerul Transporturilor, prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Dat fiind că va fi realizată pe cheltuiala (parţială) a unei firme, autostrada va avea o taxă de utilizare pentru fiecare autoturism. Astfel, taxa de utilizare a autostrăzii care va fi plătită de un autoturism la 100 km de autostradă parcurşi este de 6,3 euro fără TVA, calculată funcţie de distanţa parcursă de vehicul. Pentru un vehicul din categoria LGV se plăteşte, pentru fiecare 100 km autostradă 8,8 euro fără tva, iar pentru un HGV şi un Bus se plăteşte 12,6 euro fără tva. Nivelul taxei poate fi supus indexării, la data de 01 martie a fiecărui an, proporţional cu rata de creştere a salariului mediu net din anul anterior.

Riscul de trafic va fi doar la „partenerul” privat?

Există serioase semne de întrebare dacă pe noua autostradă, atunci când va fi gata, vor circula suficiente maşini, astfel încât constructorul privat să-şi acopere investiţia din taxele achitate de şoferi.

Bineînţeles, românul este foarte sensibil când vine vorba de a da bani, astfel că este greu să anticipezi cât va scădea traficul în condiţiile introducerii acestui tarif, în contextul în care valoarea nu este de neglijat. Pentru parcurgerea a 160 de kilometri un automobilist va plăti, fără TVA, 10 euro, aşadar vreo 55 de lei cu TVA sau 110 lei dus - întors. Apare, inevitabil, întrebarea dacă se vor înregistra valorile de trafic la nivelul autostrăzii - ipoteza autostradă cu taxă- (estimate pentru intervalul 2020-2050) în Studiul de fundamentare - aproximativ 75% din autoturisme rămân pe autostradă în varianta cu taxă, - aproximativ 85% din LGV rămân pe autostradă în varianta cu taxă, - aproximativ 90 % din HGV rămân pe autostradă în varianta cu taxă, - aproximativ 90 % din BUS rămân pe autostradă în varianta cu taxă. Estimări optimiste.

În plus, scenariul luat în calcul este unul lung, în care nimeni nu ştie ce se poate întâmpla. Potrivit Comisiei Naţionale de Prognoză, riscul de trafic nu este la stat, ci este la „partenerul” privat. Aceasta se întâmplă doar teoretic, căci practic partenerul privat va primi constant bani de la stat cu titlul de plăţi de disponibilitate din care vor fi scăzute încasările „partenerului” din trafic.

Guvernul României ar trebui să îşi reevalueze poziţia”

Deputatul Petru Movilă, iniţiatorul Legii Autostrăzii Unirii, a arătat, pe baza documentaţiei care stă la baza achiziţiei publice în sistem PPP pentru tronsonul Târgu Neamţ - Iaşi că, la recepţia finală, valoarea proiectului va ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, în loc de 1,2 miliarde, cât se estimează că ar costa acum construirea acestui segment.

Deputatul Movilă a explicat că acest cost suplimentar vine din prima de disponibilitate în valoare de 79,6 milioane de euro pe care Guvernul o va plăti în fiecare dintre cei 26 de ani de operare a autostrăzii în regim de parteneriat public privat (PPP). În total, aproximativ 2 miliarde de euro, la care se adaugă 300 de milioane de euro partea statului român (prin Ministerul Transporturilor) în cadrul PPP, şi o eventuală primă de succes dacă sunt respectaţi termenii contractului, respectiv alţi 80 de milioane de euro din care se scad circa 550 de milioane, estimarea încasărilor din taxa de autostradă.

Drept urmare, deputatul consideră că Guvernul României ar trebui să îşi reevalueze poziţia pentru acest tronson de drum şi să demareze de urgenţă procedurile „pentru a accesa fonduri europene, credite externe şi de la bugetul de stat”. Chiar dacă în Legea pe care am iniţiat-o am enumerat şi posibilitatea ca finanţarea autostrăzii Ungheni – Iaşi - Târgu Mureş să se facă şi prin PPP, consider că nu este o soluţie bună, corectă, este o soluţie costisitoare pentru statul român şi pentru români”, este de părere Petru Movilă, deputat PMP de Iaşi.

Florentina SANDU

 

 

 

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

Tribunalul Iaşi, prin lichidatorul judiciar desemnat în dosarul nr. 4383/99/2017 (210/2017), în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014, privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, precum și a Codului de procedură civilă, anunță scoaterea la vânzare prin licitație publică cu strigare a bunurilor din patrimoniul debitoarei S.C. „Ago – Parus” S.R.L. Iaşi, cu sediul în municipiul Iaşi, str. Sf. Lazăr nr. 4, bl. Peneş Curcanu, tronson 5, biroul 9, în NH Bussiness Company, la sediul Cabinetului de Avocat Daniela Arhire, etj. 1, județul Iași, după cum urmează: Nr. crt. - DENUMIRE ACTIV – Componenţa – Valoare -lei- 1. Bunuri mobile - Aparate de joc electronice slot machine - 22.605,00. Preţul de pornire al licitației pentru bunurile scoase la vânzare este cel de mai sus, iar vânzarea se va face conform regulamentului de vânzare și hotărârea Adunării creditorilor din data de 10.03.2019. Vânzarea prin licitație publică va avea loc la data de 16.04.2020, ora 10.00 și se vor organiza 6 ședinţe la un interval de 7 zile, respectiv la data de 23.04.2020, 30.04.2020, 07.05.2020, 14.05.2020 și 21.05.2020, la sediul lichidatorului judiciar. Până la data și ora licitației, ofertanții vor depune la sediul lichidatorului judiciar dovada achitării taxei de participare de 10% din prețul de pornire al bunului licitat, a garanţiei de participare la licitaţie de 30% din preţul de pornire al bunului licitat și a caietului de sarcini, respectiv 100 lei, cât şi documentele de înfiinţare şi împuternicirea dată persoanei fizice de către persoana juridică pentru participare la licitație, iar pentru persoanele fizice buletinul de identitate. Neplata bunurilor la termenul stabilit prin procesul-verbal de licitație, duce la pierderea garanţiei de participare la licitație, cât și a celorlalte sume achitate în contul bunurilor, iar bunurile vor fi scoase din nou la vânzare în contul adjudecatarului. Toţi cei care pretind vreun drept asupra bunurilor scoase la vânzare, au obligația să anunțe lichidatorul judiciar înainte de data stabilită pentru vânzare. Informaţii suplimentare se pot obţine la sediul lichidatorului judiciar din Huşi, str. 1 Decembrie, nr. 32, localitatea Huşi, judeţul Vaslui sau la telefoanele 0335/566035 şi 0727/850575..
Tribunalul Iași, prin lichidatorul judiciar desemnat în dosarul nr. 8669/99/2017 (526/2017), în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014, privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, precum şi a Codului de procedură civilă, anunță scoaterea la vânzare prin licitație publică cu strigare a bunurilor din patrimoniul debitoarei S.C. „Tutun și Ziare” S.R.L. Iași, cu sediul în municipiul Iași, str. Bălţii nr. 6, judeţul Iaşi, după cum urmează: Nr. crt. DENUMIRE ACTIV – Valoare -lei- 1. Chioşcuri ziare dezafectate - 10.906,00; 2. Utilitare dacia Logan - 10.230,00. Preţul de pornire al licitației pentru bunurile scoase la vânzare este cel de mai sus, iar vânzarea se va face conform regulamentului de vânzare și hotărârea Adunării creditorilor din data de 10.03.2020. Vânzarea prin licitație publică va avea loc la data de 13.04.2020, ora 10.00 și se vor organiza 6 ședinţe la un interval de 7 zile, respectiv la data de 27.04.2020, 04.05.2020, 11.05.2020, 18.05.2020 și 25.05.2020, la sediul lichidatorului judiciar. Până la data și ora licitației, ofertanții vor depune la sediul lichidatorului judiciar dovada achitării taxei de participare de 10% din prețul de pornire al bunului licitat, a garanției de participare la licitație de 30% din prețul de pornire al bunului licitat și a caietului de sarcini, respectiv 100 lei, cât și documentele de înființare și împuternicirea dată persoanei fizice de către persoana juridică pentru participare la licitație, iar pentru persoanele fizice buletinul de identitate. Neplata bunurilor la termenul stabilit prin procesul-verbal de licitație, duce la pierderea garanției de participare la licitație, cât şi a celorlalte sume achitate în contul bunurilor, iar bunurile vor fi scoase din nou la vânzare în contul adjudecatarului. Toți cei care pretind vreun drept asupra bunurilor scoase la vânzare, au obligația să anunțe lichidatorul judiciar înainte de data stabilită pentru vânzare. Informații suplimentare se pot obține la sediul lichidatorului judiciar din Huşi, str. 1 Decembrie, nr. 32, localitatea Huşi, județul Vaslui sau la telefoanele 0335/566035, 0727/850575 și 0744/291653..
Mihai Chirica Iasul va avea  un stadion de lux.
05/06/2020 20:46

 Romania va avea inca un stadion de lux. Anuntul a fost facut de primarul orasului Iasi, Mihai Chirica, care a mai dezvaluit si ca arena va avea 25.000 de locuri si va costa in jur de 75 de milioane de ...

ULTIMA ORĂ Fostul episcop pe Huși, arestat pentru violarea elevilor seminariști, a fost ELIBERAT
05/06/2020 17:29

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a decis, vineri, eliberarea din arest preventiv a fostului episcop de Huşi, Cornel Onilă, cercetat pentru agresiune sexuală şi viol, ambele in formă continuată ...

VIDEO Cum îşi pot face elevii din Iaşi abonamente gratuite CTP
05/06/2020 14:30

Elevii sunt incurajati să folosească aplicatia 24pay in continuare si să isi procure abonamentele, devenite acum gratuite, tot online. Însă, pentru ca acestia să le poată obtine, este necesar ca uni ...

ALERTĂ Crește numărul de decese COVID-19, în România. Victimele sufereau și de alte afecțiuni
05/06/2020 11:30

 Sursă: INSP Deces 1306 Bărbat, 67 ani, judet Bacău. Dată confirmare: 06.05.2020. Dată deces: 05.06.2020. Comorbidităti: boala cardiaca. Deces nr 1307 Bărbat, 51 ani, judet Ilfov. Dată conf ...

Wizz Air reia, vineri, cursele Iaşi – Tel Aviv
05/06/2020 08:43

Directorul Aeroportului Internaţional Iaşi, Cătălin Bulgariu, a transmis faptul că de maine, 5 iunie 2020, zborurile operate de compania Wizz Air va relua cursele Iaşi – Tel Aviv. În contextul ...

O nouă ediţie a „Pieţei verzi de weekend”
05/06/2020 00:00

  Sambătă şi duminică, 6 şi 7 iunie, va fi organizată o nouă ediţie a evenimentului „Piaţa verde de weekend”, o iniţiativă a Primăriei Municipiului Iaşi in parteneriat cu Asoc ...

Primăria va moderniza încă nouă terenuri de sport ale unităţilor şcolare
05/06/2020 00:00

  Municipalitatea ieşeană va amenaja cate un teren de sport modern la incă nouă instituţii de invăţămant preuniversitar. Primarul Mihai Chirica şi reprezentanţii firmei Andru Solutions SRL a ...

Consiliu Local se întruneşte de urgenţă, pentru a salva fotbalul ieşean!
05/06/2020 00:00

  Şefii Politehnicii Iaşi au depus ieri dimineaţă la Primăria Iaşi documentaţia necesară in vederea obţinerii unui nou ajutor din partea Consiliului Local. Materialul are la bază prevede ...

Se montează şina de tramvai în Tudor Vladimirescu
05/06/2020 00:00

  Lucrările de reabilitare a liniilor de tramvai continuă in ritm foarte bun pe santierul din zona Tudor Vladimirescu – Calea Chisinăului, unde au loc următoarele activităti: executia lucr ...


CTP IASI- Totul pentru sanatatea ta!


CTP IASI- Totul pentru sanatatea ta!