CivCity: Rome Review

default

Dimensiune font:

| 23-10-2012 18:29

CivCity: Rome Review

Genul sim-builder pare a cunoaşte un avânt fără precedent. În ultimii ani am avut parte, de exemplu, de Immortal Cities: Children of the Nile (produs de Tilted Mill), precum şi de Anno 1503: The New World (Sunflowers), care a întărit bunul renume al seriei şi prin acordarea unei mai mari atenţii aspectului militar. În acest an au apărut doi reprezentanţi ai genului: Glory of The Roman Empire (Haemimont), CivCity: Rome (Firefly Studios), Anno 1701 (Sunflowers) şi Caesar IV urmând a fi lansate în luna august, respectiv septembrie a acestui an. Nu trebuie uitat însă Heart of Empire: Rome (Deep Red Games) – aşteptat la începutul lui 2007 – şi nici faptul că vom juca în toamna The Settlers II: 10th Anniversary, remake-ul lui Settlers II: Veni Vidi Vici, cel mai bun joc al seriei realizată de Blue Byte.

După cum se observă, oferta este foarte bogată, satisfăcând toate gusturile pasionaţilor de sim-buildere. Unele jocuri au mers sau merg pe o simplificare a conceptelor specifice genului, unele sunt doar modernizate din punct de vedere grafic în timp ce altele aduc sau promit câteva idei îndrăzneţe, nu prea multe, dar suficiente pentru a se spune că asistăm la o nouă generaţie de sim-buildere. Din această ultimă categorie face parte şi CivCity: Rome, o combinaţie de Caesar III, Stronghold 2 şi Civilization, rezultată din colaborarea celor de la Firefly Studios cu Firaxis Games.

Civcity: Rome Civcity: Rome Civcity: Rome

Primul element împrumutat din seria Civilization este arborele tehnologic, care nu este atât de vast ca cel din Civilization IV, însă acest lucru nici nu este necesar. Numărul şi tipul tehnologiilor din CivCity: Rome au fost gândite în aşa fel încât să nu aducă mari bătăi de cap din punct de vedere economic, având în vedere că durata cercetării lor şi costurile aferente sunt reduse, comparativ cu alte elemente de gameplay. Efectele lor uşurează însă în mod sensibil munca jucătorului în a crea un oraş de vis, chiar dacă în timpul campaniei single-player există anumite limitări privind numărul tehnologiilor ce pot fi descoperite.

Ca şi în alte titluri ale genului, CivCity: Rome se învârte în jurul unui concept, numit aici City Happiness, ce are două roluri: cauză şi scop. Cauză fiindcă un indice mare de City Happiness duce la creşterea numărului de imigranţi ce vin să se stabilească în oraş; scop deoarece el măsoară fidel nivelul de civilizaţie al oraşului respectiv, nivel influenţat de o serie de factori. Primul sunt salariile al cărui cuantum determină dacă suma de bani de care dispuneţi ia un trend crescător sau descrescător. În cazul în care ajungeţi la zero cu finanţele, puteţi beneficia de unul sau chiar trei împrumuturi, în funcţie de nivelul de dificultate. De menţionat că acesta din urmă influenţează şi frecvenţa unor evenimente cu consecinţe deloc fericite pentru oraş, cum ar fi răscoalele, cutremurele, bolile sau incendiile. Al doilea factor sunt raţiile de mâncare. Pe lângă faptul că diversitatea acestora afectează prosperitatea cetăţenilor, creşterea numărului lor influenţează semnificativ City Happiness, însă în acest caz depozitele de mâncare se vor goli repede, ducând la plecări în masă ale locuitorilor. Soluţia este să aveţi întotdeauna cât mai multe ferme şi magazine de mâncare şi să acordaţi prioritate tehnologiilor care măresc productivitatea acestora.

Un al treilea factor este timpul de lucru. Cu atât acesta este mai mare, cu atât productivitatea va creşte substanţial. Există însă şi reversul medaliei: prea multă muncă duce la reducerea timpului liber, alocat achiziţionării de bunuri pentru menţinerea sau dezvoltarea locuinţelor. O biată colibă are mai puţini locuitori însă generează mai puţini bani sub formă de taxe. Pe de altă parte, un ansamblu de vile constituie un adevărat izvor de bani, dar şi pretenţiile locuitorilor lor sunt pe măsură. Ce este interesant la CivCity: Rome este faptul că odată trecute de un anumit nivel (Insulă), casele se vor înălţă pe verticală şi vor ocupa mai puţin spaţiu ca şi suprafaţa, oferind noi oportunităţi pentru plasarea altor clădiri necesare îmbunătăţirii lor. Mai mult, casele de tip Insula permit ca diversele tipuri de magazine să fie plasate exact peste ele, economisindu-se astfel spaţiul alocat acestora. De asemnea, dacă fluxul de bunuri este întrerupt, atât casele tip Insula sau Domus cât şi Vilele şi Palatele nu vor involua, ci vor fi lăsate în paragină până când vor avea iar acces la bunurile necesare ajungerii lor la acest nivel. Şi asta indiferent de câte tipuri de bunuri le asiguraţi pentru trecerea lor la următorul nivel de dezvoltare.

Pe măsură ce se dezvoltă, locuinţele nu devin doar mai compacte, ci pot ocupa un spaţiu şi mai mare decât cel iniţial, însă în acest caz ele pot fi mutate într-o altă zonă. Astfel, chiar dacă locuinţele sau clădirile adiacente lor nu au fost la început amplasate într-un mod optim, aveţi câteva ocazii de-a lungul jocului să refaceţi porţiuni întregi dintr-un oraş fără a fi nevoie să demolaţi (prea multe) clădiri. Legat de acest aspect, unul dintre modelele optime de a amplasa clădiri la începutul fiecărui joc este următorul: construiţi un pătrat cu latura de 8 locuinţe din care tăiaţi câte două clădiri din fiecare colţ, apoi dublaţi în exterior fiecare rând de şase case. Va rezultă un pătrat cu colţuri goale de 2×2 şi cu laturi duble de câte şase case. Acest tip de aşezare este suficient pentru a crea o zonă rezidenţială de case de tip Insula, cu spaţii suficiente pentru a plasa diverse clădiri necesare dezvoltării lor pentru acest nivel. Desigur, acest model poate fi modificat sau îmbunătăţit, în funcţie de hartă, de obiectivele fiecărei misiuni sau, desigur, de gusturile personale.

De menţionat că fiecare clădire, odată aşezată, va necesita un spaţiu suplimentar ce poate fi folosit pentru amplasarea străzilor. Faptul că ele pot fi şi rotite este de un real ajutor privind crearea unei structuri de străzi eficiente. Acestea nu au numai un rol estetic, ci permit deplasarea cu o viteză superioară a locuitorilor, ceea ce scade în mod sensibil din timpul afectat tranportarii sau achiziţionării de bunuri ori, de exemplu, stingerii incendiilor. Mai mult, viteza de deplasare poate fi îmbunătăţită prin cercetarea unor tehnologii, iar străzile pot fi amplasate şi în diagonală, chiar dacă aşezarea locuinţelor respectă doar orientarea celor patru puncte cardinale. O reţea mare de străzi duce la creşterea nivelului de civilizaţie, care este al patrulea factor ce influenţează City Happiness.

Civcity: Rome Civcity: Rome Civcity: Rome

Nivelul de civilizaţie este determinat de numărul şi varietatea clădirilor de tip Civic Services (spitale, biblioteci) şi Entertainment (teatre, arene, Minuni). Disponibile doar după un lanţ de tehnologii cercetate, Minunile reprezintă al doilea element împrumutat din seria Civilization. Chiar dacă necesită mult timp, resurse şi spaţiu, este recomandat să le construiţi, deoarece asigură bonusuri permanente de Happiness, aspect deloc de neglijat în fazele superioare ale jocului.

Un alt aspect care influenţează nivelul de civilizaţie este Splendor, determinat de numărul grădinilor, statuilor, fântânilor şi caselor, precum şi de cât de curate sunt străzile. Nu este obligatoriu să construiţi, de exemplu, toate tipurile de grădini pentru a satisface dorinţa de lux a locuitorilor, ci este suficient să construiţi doar un singur tip pe care să îl multiplicaţi atât cât este nevoie. Un alt lucru care m-a surprins neplăcut este că statuile, clădirile şi fântânilor pot fi amplasate oriunde, chiar şi în cel mai îndepărtat colţ al hărţii, uşurând, e adevărat, managementul suprafeţelor de construit, însă adăugând o doză importantă de nerealism.

Civcity: Rome Civcity: Rome Civcity: Rome

Un alt factor ce afectează City Happiness este şomajul, poate nu cel mai important, însă cel mai dificil de gestionat. Aproape întotdeauna am avut de suferit de pe urma numărului crescut al şomerilor care poate determina după o anumită perioadă de timp o scădere drastică a nivelului de Happiness. Desigur, puteţi construi diverse clădiri pentru a-i pune la muncă, însă nu întotdeauna veţi dispune de fondurile necesare, plus că veţi fi limitaţi de dimensiunile şi tipul hărţii, iar Town Center, clădirea care atrage imigranţi, nu poate fi distrusă. Mai mult, chiar dacă rezolvaţi această problemă, este doar temporar, căci, atunci când nivelul de happiness creşte, creşte şi numărul imigranţilor, ceea ce duce iar la apariţia şi a mai multor şomeri.

Soluţia pe care am descoperit-o este menţinerea un nivel de Happines constant, de exemplu prin mărirea taxelor sau prin creşterea duratei de muncă. Dacă oraşul se dezvoltă în mod corespunzător, negativitatea nivelului de happiness datorită şomajului va fi compensată de raţiile triple de mâncare şi de bonusurile permanente de Happiness de pe urma construirii unor Minuni.

Civcity: Rome Civcity: Rome Civcity: Rome

De asemenea, nivelul de civilizaţie depinde şi de numărul şi diversitatea templelor, precum şi de accesul facil la acestea. Din păcate însă, templele sunt destul de asemănătoare, diferenţiindu-se doar prin culoare şi statuile amplasate în faţa lor. La fel este şi situaţia magazinelor, astfel că pentru a asigura o cât mai mare şi eficientă varietate a acestora, veţi fi deseori nevoiţi să rotiţi camera sau chiar să daţi click pe respectivele clădiri. O modalitate de a afişa numele lor ar fi fost binevenită. De menţionat că puteţi beneficia şi de o perspectivă verticală, nu numai orizontală, dacă tastaţi “Enter”, “Nero”, “Enter” şi apoi Shift+C. Motivul pentru care această opţiune nu este disponibilă în mod default este că producătorii au creat clădirile în aşa fel încât să fie văzute doar din anumite unghiuri.

Pe de altă parte, folosirea opţiunii de zoom dezvăluie scene din viaţa locuitorilor, indiferent că interpretează piese de teatru, că muncesc în mină sau pur şi simplu se odihnesc, înconjuraţi de sclavi care robotesc prin case. Din punct de vedere al ocupaţiilor, locuitorii pot fi asemănaţi conceptului de “sims”. Toţi locuitorii au o viaţă proprie: se căsătoresc, au copii şi, în funcţie de statutul social, sclavi. În funcţie de timpul alocat muncii, ei pot fi văzuţi odihnindu-se, vizitând temple sau teatre, sau aducând bunuri – aceste activităţi fiind determinate de raza de influenţă a fiecărei locuinţe. De menţionat că anumite clădiri pot influenţa dezvoltarea locuinţelor chiar dacă sunt amplasate în afara sferei lor de influenţă.

Mai mult, ca şi în Caesar III, se poate da click pe diverse persoane, replicile lor furnizând informaţii despre starea de spirit a acestora, şi deci despre cât de mulţumiţi sunt sau nu de modul în care gestionaţi respectivul oraş. Replicile pot deveni repetitive, însă personal nu prea am abuzat de această opţiune, fiind preocupat mai mult de ceea ce se întâmplă la nivel macroeconomic. De altfel, e destul de greu să reuşiţi să daţi click pe un locuitor anume, având în vedere că, dacă jucaţi într-o rezoluţie mai mare de 1024×768, apare un bug care nu permite poziţionarea exactă a cursorului – în această situaţie, pentru a selecta o clădire, trebuie să poziţionaţi cursorul în diagonala dreapta jos, lucru extrem de enervant când aveţi un oraş de mărimi impresionante.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Atenție, români: O CLIPĂ de gelozie vă poate costa șapte ani de închisoare!
25/12/2019 11:09

Tot mai multi romani au descoperit in ultimul an că sunt spionati de partenerii de viată cu ajutorul unor programe informatice. Desi folosirea lor este ilegală, sute de astfel de aplicatii pot fi descărcate ...

Cine sunt moștenitorii lui Nicolae Ceaușescu și ce drum au ales în viață?
21/11/2019 08:26

    Nicolae si Elena Ceausescu au avut impreună trei copiii, Valentin, Zoia si Nicu. Dintre acestia, astăzi doar Valentin mai trăieste. Rudele fostului dictator au preferat de-a lungul ...

BOMBA ATOMICĂ în justiția română DETONATĂ de Comisia Europeană - Ce a stabilit privind deciziile CCR
12/11/2019 11:29

Comisia Europeană a răspuns intr-un prim caz in care instanta supremă a transmis Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) si in general arată că deciziile Curtii Constitutionale a Romaniei nu contravi ...

O femeie de 79 de ani a fost condamnata la inchisoare pentru ca a hranit niste pisici din vecini
02/08/2019 11:24

 Nancy Segula, o americanca de 79 de ani din Garfield Heights, Ohio, a fost condamnata la inchisoare pentru ca a hranit pisici, chiar daca fusese atentionata in mod repetat sa inceteze. Totul a inceput ...

Românii, JEFUIȚI pe autostradă cu metoda
08/07/2019 19:49

  Din cele povestite de bărbatul care era să cadă pradă hotilor, doi indivizi circula cu o dubă de Bulgaria si pandesc masini lăsate descuiate sau cu soferi care se odihnesc. Acestia deschid portier ...

Demonstraţie VIDEO. Cum poate fi FRAUDATĂ extragerea loto
22/04/2018 20:00

 Un roman a demonstrat insă că extragerile loto pot fi măsluite cu ajutorul energiei electrostatice. El şi-a confecţionat propria urnă, asemănătoare cu cea din care au loc extragerile la Loteria Ri ...

  Anunţuri de cazare false, pe OLX (MERCADOR) si Tocmai.ro. Au rămas fără bani şi fără cazare! NOI ÎNŞELĂTORII PE LITORAL:
13/12/2015 22:30

 Două familii, din Bucureşti şi Iaşi, au căzut in plasa unor astfel de escroci şi in loc să petreacă o săptămană de vis pe litoral, au rămas şi fără bani, şi fără cazare, scrie cugetliber ...

Lucrare de control! Ce mesaj a putut să-i lase o profesoară de matematică unei eleve care nu a găsit rezolvare la exercițiu
06/01/2015 19:27

 "Scoateti o foaie de hartie!", vă sună cunoscut, nu-i asa? Ei bine, această metodă destul de temătoare pentru elevi s-a păstrat din generatie in generatie. Doar că in prezent, imaginatia ...

La un pas de moarte în DIRECT după ce un aruncător de CUŢITE şi-a greşit ŢINTA VIDEO
06/01/2015 16:01

 În timpul unui spectacol transmis in direct in Lituania, spectatorii au privit inmărmuriţi cum asistentul unui maestru a fost de două ori pe punctul de a fi grav rănit sau chiar ucis. Două cuţ ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei