„Jurnalul fericirii” într-o nouă ediţie

default

Dimensiune font:

| 18-06-2016 05:56

La Polirom apărut, într-o ediţie critică realizată de Geoorge Ardeleanu o nouă variantă a „Jurnalului fericirii” al lui N. Steinhardt. În „Nota asupra ediţiei”, G. Ardeleanu mărturiseşte că lectura acestei a treia variante, ce are cu aproape 225 de pagini mai puţin decât a doua şi care conţine fragmente „cu adevărat inedite”, i-a lăsat impresia unei „scriituri mai crispate, mai «nervoase», mai declarative şi mai puternic infuzate ideologic decât a celei puse în scenă de prima variantă” – apărută în 1991, la Editura Dacia, şi apoi în alte opt ediţii. Numai că, oarecum paradoxal, contrar acestei aprecieri, la lectura variantei de faţă, virtuţile literare ale textului sunt parcă mai vizibile, mai pregnante, pe deasupra a ceea ce s-a numit, cam exagerat, „filozofia steinhardtiană” a monahului de la Rohia. Fapt e că, mai mult decât la lectura primei variante, acum emoţia estetică este tot atât de intensă, dacă nu chiar o devansează pe cea etică, pe cea moral-psihologică. Şi asta datorită descrierilor, schiţelor de portret şi paginilor de eseistică în care observaţia fină se însoţeşte cu ironia şi umorul grav, tonifiant. Explicaţia acestei percepţii, când recitim acum „Jurnalul fericirii”, stă probabil şi în ceea ce aş numi un alt timp al lecturii, care nu mai e, mai ales psihologic, cel din urmă cu un sfert de veac. O lectură mai detaşată, mai calmă, mai gânditoare, cu spiritul critic dat la normal. Iar acesta e cu atât mai necesar când e vorba de o carte a unui autor căruia i s-a reproşat „o anumită defecţiune a spiritului critic”, o generozitate sans rivages şi o candoare intelectuală ce pot fi, desigur, până la un punct, cuceritoare, ca un joc de societate, dar atât şi nimic mai mult. Un comentator al acestei ediţii, Adrian Mureşan, are şi nu are totuşi dreptate când afirmă categoric că „amintita defecţiune ocoleşte perimetrul estetic al «Jurnalului fericirii», precum şi sectorul etic al autenticităţii şi al asumării convertirii”. Altminteri, e firesc ca dimensiunea estetică să nu fi fost afectată prea mult, de vreme ce, scrie acelaşi autor: „Jurnalul fericirii nu este un manual de istorie. Decupajul biografic devine decupaj ficţional sub acţiunea superbei întâlniri dintre epifanic şi livresc, nicidecum sub influenţa in-autenticităţii cum a crezut, înşelându-se (până şi) un Adrian Marino”.

 Este cât se poate de limpede că „Jurnalul fericirii” nu e manual de istorie, dar e fatalmente şi istorie, ca de altfel orice scriere memorialistică, confesivă, cu atât mai mult una après coup. Literatură subiectivă? Da, însă nu numai atât, ci o operă, inclusiv literară mult mai complexă în care se întrepătrund, coexistă, într-o armonioasă neorânduială, mai multe genuri. E limpede, de asemenea, că „Jurnalul fericirii” este un jurnal atipic, iar asta nu numai pentru că nu respectă cele două „clauze”, atât de bine definite şi de Eugen Simion: a calendarităţii şi a simultaneităţii. George Ardeleanu îl caracterizează ca fiind „un joc textual flexibil care este totodată şi un joc al rememorării”. Repovestind, de pildă, parabole biblice, evocând scene şi personaje din realitatea trăită, cu deosebire terifianta experienţă concentraţionară, ca şi din marea istorie sau din marea literatură a lumii ( Dostoievski fiind, cred, numele cel mai des citat după Iisus), moralistul Steinhardt, cu o pană de prozator şi de eseist din stirpea clasicilor europeni ai genului, le redistribuie, personajele, nu o dată, în câte un scenariu existenţial şi spiritual de o extraordinară forţă revelatoare.

 „Jurnalul fericirii” ilustrează apoi o subtilă unitate de stil şi de viziune. Ceea ce este cu atât mai remarcabil cu cât, aşa cum scrie George Ardeleanu – „piesele acestei structuri de tip puzzle sunt recombinate, reasamblate, mutate, redistribuite etc…”. Cutare notaţie, cutare reflecţie sau evocare, cutare trimitere la textul Evangheliilor rezonează cu altele dintr-un alt context, cu totul diferite, livrescul coexistă cu faptul real, trăit pe viu. În ziua de 4 august 1964, Steinhardt, eliberat din puşcărie, se întoarce acasă. Tatăl este momentan plecat prin apropiere. Apare după câteva minute (fusese la frizer) gârbovit, mergând greu, sprijinit de braţ, de către un văr al său. Reacţia bătrânului la vederea fiului marcat de anii grei de închisoare trădează o linişte ancestrală, scena fiind astfel cu atât mai elocventă şi mai dramatică. Orice efuziune, orice lamentaţie par incompatibile cu bucuria tristă a revederii: „Îşi ţine însoţitorul strâns de braţ. Eu trec de partea cealaltă şi-l iau şi eu de braţ. Întoarce capul spre mine şi-i spun: Acu' am venit. Să nu plângi. Se uită drept la mine, cu ochii mici şi vioi. Să plâng? zice, da' ce-s prost? Ia spune mai bine, tu ai mâncat ceva astăzi?”. Peste câteva zeci de pagini, diaristul evocă succint o altă scenă, de această dată pentru a ilustra ceea ce el numeşte „nobleţea creştină”, sfârşitul parabolei fiului risipitor: „Tatăl nu aşteaptă ca rătăcitul să vină să i se plece şi să-i ceară iertare, ci de departe văzându-l aleargă el către dânsul şi-i cade pe grumaz şi-l sărută. Nicio întrebare, niciun reproş. Doar graba de a-l omeni, de a-l ospăta şi a-l copleşi cu daruri”. Cele două scene – una reală, cealaltă livrescă – par a fi puse în oglindă.

În „Jurnalul fericirii” sunt multe scene de roman non fiction şi personaje pe măsură, majoritatea acestora cunoscute în puşcărie, inclusiv galeria figurilor de gardieni. Artistul miniaturist George Catargi, deţinut la Jilava, care schiţează portrete pe batiste cu o aşchie de lemn carbonizat, este un astfel de personaj. Fost ofiţer în Armata Roşie, îl văzuse de câteva ori pe Lenin şi plecase din Rusia în anul în care o părăsise şi Berdiaev. Îşi expusese lucrările în Africa, America, Europa şi o însoţise pe regina Maria a României în călătoria sa în jurul lumii, imortalizând în desene peisajele care o impresionaseră în mod deosebit. Socialistul Gheorghe Ene-Filipescu, care moare de tuberculoză în puşcărie, este îngrijit de deţinuţii legionari cu emoţionantă devoţiune. Părintele Cleopa îi apare în 1970 ca un bătrân încovoiat, cu părul cărunt şi barba albă, dar cu glas puternic şi o privire pe cât de vie, pe atât de caldă: „Urmărit de agenţii Securităţii, s-a refugiat în codru, unde a petrecut nu mai puţin de patru ani. Sătenii îl ajutau şi-i aduceau de ale gurii, lăsându-le în anume locuri ştiute. Iarna însă nu mai puteau veni căci li s-ar fi descoperit urma paşilor în zăpadă, iar urmăritul nu putea aprinde un foc pentru că l-ar fi dat în vileag fumul. Aşa că patru ierni a trăit fără foc şi drept hrană s-a mulţumit cu ce-i puteau oferi munţii şi copacii lor. Fiarele nu l-au atacat niciodată, întocmai ca-n legendele şi povestirile sihaştrilor din vremi trecute. A scăpat cu bine, teafăr, dar înfăţişarea (mai ales părul) nu ţine pasul cu anii pe care îi numără, ci cu efectul iernilor acelora de chin şi anilor acelora de urgie”. Pe părintele Mina Dobzeu, care îl botezase în puşcărie, Steinhardt îl vizitează după un drum cu pitorescul „trenişor” Crasna – Huşi stăpânit de emoţia revederii cu cel ce „mi-a dat Apa vie a credinţei”. Theodor Pallady, care urmase la Paris şi cursurile unei şcoli de box, este surprins într-o postură mai puţin obişnuită pentru un artist. În timp ce-şi lua prânzul la Automobil Club, agresat verbal de un vlăjgan, cu o directă bine ţintită pictorul îl trimite pe acesta la podea, răsturnându-l peste o masă. Nu lipsesc figurile feminine ca, de pildă, o inubliabilă Tante Alice.

Va urma...

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei