„Orice festival trebuie să fie viu, să evolueze, să se reinventeze prin fiecare nouă ediție”
Dimensiune font:
La Iaşi va începe săptămâna viitoare unul dintre cele mai aşteptate evenimente artistice ale anului - Festivalul Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iaşi (FITPTI), ajuns la cea de-a XII-a ediţie. Spectacole pentru toate vârstele, muzică, invitaţi de calibru, acestea sunt câteva dintre promisiunile organizatorilor, dezvăluite de către Oltiţa Cîntec, directorul artistic al Teatrului „Luceafărul” şi curatorul festivalului.
- Ajuns la cea de-a XII-a ediţie, FITPTI se subscrie ideii de Libertate. Cum aţi ales acest concept?
- Conceptul s-a impus în mod natural, sunt 30 de ani de la momentul 1989 și era firesc să discutăm despre libertate ca noțiune centrală a istoriei noastre foarte recente. E fascinant să urmărești, prin intermediul artelor scenice, cum e perceput un concept cu atât de multe înțelesuri și atât de multe nivele. Sunt exemple de formule artistice care portretizează caleidoscopic România la cei 30 de ani de libertate pe care îi contorizează 2019. Formele și metamorfozele ei sunt atât de variate: 153 de secunde vorbește despre tragedia din clubul Colectiv; Cocoțat pe schele, despre paternitate, despre cum transformă viața de cuplu venirea pe lume a unui copil; An Tan Tina pornește de la scrierile Anei Blandiana; Taximetriști face un crochiu al României prin intermediul poveștilor a doi taximetriști aflați în tura de noapte; Bun de export ilustrează adevărul că la fiecare 5 minute un concetățean se decide să părăsească țara; Micul nostru centenar analizează cum ne raportăm la ultima sută de ani; Sexodrom vorbește despre libertățile cele mai intime etc. În spectacole precum Îngerul pantofilor, în discuție sunt raporturile părinți-copii, diferențele de viziune dintre generații; în Apolodor, libertatea de a-ți căuta originile, de-a afla cine ești, de fapt. Ne-ar trebui câteva pagini de ziar pentru a semnala toate evenimentele din program.
„Publicul a evoluat odată cu festivalul”
- Ce aduce nou FITPTI? Ce vom putea vedea nemaivăzut şi nemaiauzit la Iaşi?
- Unul dintre elementele care a individualizat încă de la începuturile sale Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași (anul acesta, între 3-10 octombrie, cu un Prolog pe 29 septembrie și un show case Teatrul Luceafărul, pe 1 și 2 octombrie) a fost ideea de a avea în program cât mai multe exclusivități. Pe această linie structurală - care arhitecturează o manifestare culturală re-acreditată, al șaselea an la rând, de o comisie de experți internaționali desemnată de Asociația Europeană a Festivalurilor cu sediul la Bruxelles, ca festival remarcabil - toate spectacolele produse de instituții de stat și independente din România selectate sunt pentru prima oară în Iași, pentru ca sentimentul de sărbătoare pe care evenimentul îl degajă să fie cât mai puternic. Conceptual, am considerat că așezând în program creații pe care publicul nostru nu le-a mai văzut vreodată, vom dispune de un atu ce reliefează identitatea FITPTI, îi dă o notă specială de unicitate, de atractivitate pentru spectatori deschiși la provocări culturale inedite. Și publicul a evoluat odată cu festivalul, s-a modelat și vrem să-l răsfățăm în continuare cu propuneri estetice cărora să nu le poată rezista.
Avem povești revizitate, spectacole pentru tătici, pentru cei care vor să plece din România sau au plecat și s-au întors, despre tragedia din clubul Colectiv, despre dragoste și manipulare, spectacole pentru bebeluși (ne preocupă publicul de mâine, pe care îl creștem și formăm azi!), pentru taximetriști, pentru frați conflictuali și nonconflictuali, spectacole care vorbesc despre orașe supra-aglomerate, despre istoria recentă văzută din unghiuri ale subiectivității, expoziții interactive, expoziții foto, performance, teatru coregrafic, rezidențe de dramaturgie și spectacole-lectură, lansări de carte, seminar internațional de critică teatrală, concerte, teatru stradal, noul circ etc, creații semnate de Radu Afrim, Bobo Burlăcianu și Bobi Dumitraș, Gigi Căciuleanu, Catinca Drăgănescu, Alexandru Dabija, Bogdan Georgescu, Cristi Juncu, Ovidiu Mihăiță, Ada Milea, Dragoș Mușoiu, Bogdan Theodor Olteanu, Ioana Păun etc.
În privința invitaților străini, majoritatea sunt pentru prima oară în România, exclusiv la Iași. Printre ei, oameni de teatru din Austria, Belgia, Bulgaria, Canada, Cehia, China, Coreea de Sud, Croația, Egipt, Elveția, Franța, Finlanda, Germania, Georgia, Hong Kong, Italia, Japonia, Marea Britanie, Mexic, Polonia, Portugalia, Republica Moldova, România, Rusia, Senegal, Spania, Turcia, Venezuela.
- Cum s-a făcut selecţia invitaţilor? Ce criterii stau la baza prezenţei lor în festival?
- Propunerea estetică, adecvarea la tema ediției, varietatea stilistică, valoarea artiștilor. Nu neapărat în această ordine.
- Care vor fi producţiileTeatrului „Luceafărul” incluse în FITPTI?
- Teatrul „Luceafărul” are un show case de două zile, pe 1 și 2 octombrie, cu cele mai spectaculoase creații ale sale din ultimele două sezoane, care indică și direcția artistică a instituției noastre, vizând categorii foarte diverse, de la preșcolari la studenți, tineri adulți. Prezentăm cea mai nouă producție, Jack și vrejul de fasole, și două spectacole cu păpuși, Scufița Roșie și O poveste japoneză, acesta din urmă realizat cu actorii noștri de o echipă din SUA.
Avem premiera cu Orașul, un spectacol de Bobo Burlăcianu și Bobi Dumitraș, de la trupa Fără zahăr. Jucăm Istorie la persoana I, un spectacol de teatru documentar realizat prin practici colaborative, cu care am fost și la Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu și am fost selectați și la Festivalul Național de Teatru, care e o platformă de prezentare a celor mai importante creații ale stagiunii trecute.
„Având o dinamică artistică foarte mare, FITPTI s-a decupat în peisajul național de gen”
- Privind retrospectiv, cum a evoluat festivalul? Au fost momente în care aţi vrut să renunţaţi? Care, de ce şi cum aţi trecut peste ele? Care a fost, încă de la început, scopul festivalului?
- Orice festival trebuie să fie viu, să evolueze, să re-reinventeze prin fiecare nouă ediție. Având anual altă temă, urmărind exclusivități, având o dinamică artistică foarte mare, FITPTI s-a decupat în peisajul național de gen. Ideea care-l structurează e să ofere publicului din regiune zile de sărbătoare a artelor spectacolului, să coaguleze comunitatea, să reunească oamenii. Să-i aducă alături de artiști pe toți aceia care și-au păstrat sufletul tânăr indiferent de cifra înscrisă în documentele de identitate. Peste 34.000 de spectatori, cât am avut anul trecut, mărturisește despre impactul FITPTI.
Da, a fost o cumpănă în organizare, la un moment dat, când au fost foarte multe obstacole de diverse naturi și eram decisă să renunț. Dar Ioan Holban, directorul Teatrului Luceafărul și al FITPTI, care e mai înțelept decât mine, m-a sfătuit să lăsăm anunțul pentru după festival. A fost atâta bucurie în acel an, atâta entuziasm din partea publicului, încât nu am reușit să zic nu sau stop. Și iată-ne aici.
- Există artişti care au fost invitaţi permanent, incluzându-i aici şi pe cei de la Luceafărul?
- Sunt artiști care revin pentru că spectacolele lor sunt de top, iar publicul dorește să-i să revadă în noi producții. Artiștii de la AUĂLEU Teatru Timișoara vin de mai multe ediții încoace. Florin Piersic Jr, Marcel Iureș, Rodica Mandache revin și ei. Lista e foarte lungă și asta demonstrează anvergura FITPTI. Mai înseamnă calitatea publicului, pentru că toți invitații spun că ieșenii sunt un public special, cald, primitor, dar și lucid, critic. Îmi place să cred, sunt sigură că așa e, că și noi am contribuit la modelarea publicului oferindu-i spectacole care ilustrează tendințele noi, punându-l în legătură cu lumea cea mare de unde am adus artiști.
- Ce aşteptări aveţi de la această ediţie?
- Săli pline (după cât de bine s-au vândut biletele, ele vor fi pline!). Foarte multe spectacole sunt deja sold out, aplauze puternice, spectatori care la finalul reprezentației să părăsească sălile și celelalte spații unde vom fi, mai îmbogățiți spiritual. Acesta e, de fapt, cel mai important lucru.
- Pentru dvs personal, ce înseamnă FITPTI?
- Bucuria de-a împărtăși cu publicul câte ceva din ceea ce văd eu, criticul de teatru. De-a oferi și altor iubitori ai artelor spectacolului creații pe care altfel nu ar avea posibilitatea să le urmărească. O muncă de mai bine de un an de zile, cu mii de mailuri, telefoane. Încântarea că oferta festivalului e atât de bine primită de comunitate. Satisfacția de-a vedea cum publicul a evoluat odată de FITPTI, că ne răsfață pe noi, organizatorii, participând entuziast la spectacolele și alte evenimente pe care le propunem într-un program dens, divers, care debutează la orele dimineții, 9.30-10, și se încheie târziu în noapte. Anul acesta avem și teatru pentru insomniaci! Și mai înseamnă mulțumirea de-a vedea că mica noastră echipă de la Teatrul Luceafărul funcționează inimoasă la turație maximă pentru un eveniment internațional care ne conectează la pulsația mondială a acestor vremuri.
A consemnat Maura ANGHEL
În cifre, FITPTI înseamnă 11 zile de festival (prolog - 29 septembrie, show case Teatrul Luceafărul 1 și 2 octombrie, zile de festival propriu-zis, 3-10 octombrie), peste 500 de invitați din 28 de țări de pe cinci continente, 44 de reprezentații, un total ce depășește 100 de evenimente derulate în peste 20 de locuri din oraș.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau