Adrian Chivu, Caiet de desen & Exit

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 18:04

Adrian Chivu, Caiet de desen, Curtea Veche Publishing, 2008, 192 pagini, 20 lei

Adrian Chivu, Exit, Curtea Veche Publishing, 2008, 134 pagini, 20 lei

 

Adrian Chivu, autorul unui volum de poeme prin 2005, a publicat in 2008 doua romane: faptul e suficient de neobisnuit ca sa ma fi facut curios. Asa ca nu am mai asteptat pana imi scriu Istoria :D ca sa il citesc – l-am citit de acum.

 

Primul roman e Caiet de desen, care a avut cateva cronici pozitive si foarte pozitive, semnate de Paul Cernat, Bianca Burta-Cernat, Adina Dinitoiu, Tania Radu.

Cartea e redactata sub forma iregulara a jurnalului tinut de un ins cu, sa zic, dizabilitati fizice si mentale. Cronicile l-au identificat ca „retardat”, atragand totodata atentia asupra slabei posibilitati ca un astfel de ins sa se exprime in stilul atat de subtil (chiar daca foarte nelinear logic si anecdotic) in care e scris romanul: stabilind ca personajul e „retardat”, au ajuns la concluzia ca autorul o scranteste la verosimilitate (un retardat nu se exprima asa). Or, personajul lui Chivu nu e retardat tocmai pentru ca se exprima asa cum se exprima. Criticii care s-au grabit sa-l considere astfel au facut greseala de a califica personajul nu pe seama textului, ci pe seama unei judecati exterioare textului.

Deci, avand la indemana doar un narator necreditabil, impreuna cu discursul lui fluent literar si sincopat logic, si neposedand vreun semn al intentionalitatii autorului care sa depaseasca „autoritatea” acestui narator, putem descrie naratorul lui Adrian Chivu „doar” ca a-normal.

Totul e incert in roman: realitatea celor relatate, ordinea lor, planurile de realitate (care au obiceiul de a coexista in cuprinsul unei fraze sau al unei secvente aparent unitare temporal si spatial), varsta naratorului (am dubii ca ar fi adolescent: pentru aceasta ipoteza pledeaza cateva secvente anecdotice – relatia incestuoasa cu mama lui, de exemplu –, or, toata anecdotica are o verosimilitate dubioasa).

In cazul in care uciderea bunicii (decorul de care are parte personajul aduna o mama si un tata cu un divort in progress, plus o bunica) functioneaza pe un nivel de realitate efectiva, nefantasmatica, sugestia e ca bunica nu e singura victima: aritmetica trebuie sa le ia in calcul si pe educatoarea care revine obsesiv, si pe prietena mamei (educatoarea si prietena par sa existe pe acelasi plan pe care bunica continua sa existe dupa moartea ei).

 

Acum, dupa ce am facut „efortul” de a-l descrie, pot sa zic linistit ca romanul nu merita.

Materialul e static si elementar in sensul rau. Progresia cartii sta exclusiv intr-o curiozitate a cititorului care vrea sa focalizeze ceea ce i se livreaza nefocalizat. Cum spuneam, chestiunea finalizeaza in indecidabil. Cine citeste pana la capat se alege cu o ambiguitate, dar nu o ambiguitate  creativa. Progresia e falsa: cartea poate fi citita cvasiintegral in cateva pagini alese la nimereala.

In rest, Adrian Chivu reuseste cateva pagini redactate dexter; altfel zis, reuseste cateva versuri („Pana sa poarte pampers de adulti, bunica se purta cu mine onorabil. Poate de atunci transpiratia ei era amestecata cu ura. Un sange gros, menstrual, ii plimba prin vene degradarea si furia. Ura este un organ foarte dezvoltat. Te poate motiva la fel de bine cum te motiveaza un stomac gol.”).

 

Al doilea roman, Exit, e o pastisa nerusinata dupa Palahniuk. Totul e luat de acolo.

 In primul rand, stilul, in care tasta enter joaca rolul cel mai important. Paragrafele numara de regula un cuvant, doua sau trei – o singura replica a unui vorbitor, compusa din cateva cuvinte, ajunge sa se intinda pe cateva paragarafe, gen:

 

„Ce s-a intamplat? l-a intrebat ea.

Nimic, i-a raspuns Victor.

Nu s-a intamplat nimic.

Tania s-a asezat la masa si a luat o gura de cafea.

E buna cafeaua, i-a spus ea.

Multumesc, i-a spus Victor, nu e putin amara?

Nu.

In niciun caz, i-a raspuns Tania.

E la fix”,

 

si asa tot romanul. Odata stabilit, un astfel de stil, atat de recognoscibil incat devine enervant si atat de enervant incat termina cartea dupa primele pagini, se dispenseaza de autor: se scrie singur, cu avantajul cert ca din 10 pagini Word de dialog se poate obtine prin desirarea pe verticala primul volum din Shogun.

 

Dupa aia, personajele 100% aiurea (aiurea ca la Palahniuk) si actiunea aiurea (tot ca la Palahniuk: bordelul din WC e genul e faza pe care o astept de la el) nu sunt nici ele cel mai bun alibi al lui Chivu ca n-ar scrie o pastisa.

Lasandu-l pe Chuck la o parte, problema lui Exit (altfel fluent si curatel: probabil isi va gasi pe bloguri cativa recenzenti incantati) suna asa: totul e insuficient. Personajele sunt frugale; felul lor de-a-fi-aiurea nu suporta nici o modulatie, progresie sau constructie, iar ele nu exista decat ca sa dea cu replica si sa ofere actiunii pioni. Povestea e pur si simplu o diversiune insuficienta si prin asta plictisitoare, desi ideile ei sunt in teorie „de impact” – sex, batai, extraterestri.

 

Dupa cum ii arata in acest moment opera, Adrian Chivu este in faza in care se construieste ca prozator. Are deocamdata o identitate tulbure, in sensul de neformata, si incearca sa ascunda asta lucrand pe o tematica la randu-i tulbure (zone psihice nefluente, cu distorsuri) sau pe un material a la maniere de.

Cu siguranta, Adrian Chivu are si calitati. Abilitatea stilistica e una – am pus la socoteala doar Caiet de desen, nu spanacul Exit, desi chiar si in acesta din urma cate-o replica arata potentiala clasa. Alta ar fi adecvarea la posibilitatile de deocamdata; simtindu-si limitele, se pastreaza in decoruri reduse, in care intra doar doua sau trei personaje: manevreaza corect astfel de numere mici, totusi, ca sa fii scriitor nu e suficient sa nu faci greseli.

Ceea ce are de facut e sa publice mai rar si sa nu se mai mistifice, adica sa-si descopere identitatea de scriitor. Fleacuri.

 

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<<Click pe locatie pentru detalii>>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

04:37


1. Informații generale privind concedentul, în special denumirea, codul de identificare fiscală, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail, persoană de contact: Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Bivolari, judeţul Iasi, telefon 0232-298555, Fax: 0232-298508, email primaria primariabivolari@yahoo.com, persoana de contact:Alina Abuzatoaie; 2.1 Informații generale privind obiectul concesiunii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie concesionat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : NC61473- TABARA= 583mp, NC61478- TABARA=583mp, NC62701- TABARA=583mp, NC62702- TABARA =583mp, NC62703- TABARA=583mp, NC62704- TABARA=583mp, NC62706- TABARA =583mp, NC62709- TABARA=583mp, NC62705- BIVOLARI=500mp, NC61481- BIVOLARI=500mp. Concesiunea se face conform HCL nr 65/28.05.2020 si OUG 57/2019. 2.2 Informații generale privind obiectul inchirierii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie inchiriat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : T77 P609/29=3238 mp, T63 P419 TRAIAN=13ha, T64 P421 TRAIAN=7,4221 ha; Inchirierea se face conform HCL nr 69/28.05.2020 si OUG 57/2019. 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la sediul U.A.T. Comuna Bivolari în baza unei cereri scrise. 3.2. Denumirea şi adresa serviciului/compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obţine un exemplar din documentaţia de atribuire: Compartimentul Administrare Domeniu Public si Privat, de luni până vineri, între orele 08.00-13.00, Comuna Bivolari, jud. Iasi. 3.3. Costul şi condiţiile de plată pentru obţinerea acestui exemplar, unde este cazul: 50 lei, se poate achita la casieria UAT Comuna Bivolari de luni până vineri, între orele 08.00-13.00. 3.4. Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20/11/2020, ora 13.00. 4. Informaţii privind ofertele: 4.1. Data-limită de depunere a ofertelor: 26/11/2020, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 4.3. Numărul de exemplare în care trebuie depusă fiecare ofertă: 1 exemplar. 5. Data şi locul la care se va desfăşura sedinţa publică de deschidere a ofertelor 26/11/2020, ora 14.00, la sediul UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail ale instanţei competente în soluţionarea litigiilor apărute şi termenele pentru sesizarea instanţei: Tribunalul Iasi, Str. Elena Doamna, nr. 1A, tel: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, email tr-iasi-info@just.ro. 7. Data transmiterii anunţului de licitaţie către instituţiile abilitate, în vederea publicării: 04/11/2020
Gala Premiilor Operelor Naţionale, difuzată online de Ziua Națională
28/11/2020 13:15

Reprezentanţii Operei Romane Iaşi au informat vineri că, pe 1 decembrie, de Ziua Naţională a Romaniei, va difuzată online Gala Premiilor Operelor Naţionale. „Ca urmare a faptului că pandemia de c ...

Denzel Washington, decretat cel mai bun actor al secolului XXI. Topul intocmit de publicatia
26/11/2020 13:29

 Cotidianul "The New York Times" a publicat clasamentul celor 25 cei mai buni actori si actrite ai secolului XXI, in care apar staruri de pe toate continentele, din Statele Unite in Cor ...

„Cochilii”, o nouă premieră la Teatrul Național
25/11/2020 16:48

Teatrul National Iasi propune publicului o nouă premieră in cadrul proiectului Lecturi³. Este vorba despre „Cochilii” de Radu Popescu, in regia lui Ionut Cornilă. Spectacolul-lectură va f ...

Artiștii cer ajutoare de stat. Printre semnatarii solicitării sunt Loredana Groza, Andra, Holograf, Cargo
24/11/2020 09:00

Într-o scrisoare deschisă adresată premierului, vicepremierului şi ministrului Culturii, 95 de artişti, intre care Cristi Minculescu, Direcţia 5, Horia Brenciu, Cargo, Holograf, Loredana, Andra, soli ...

Teatrul Național Iași, 180 de ani de la înființare
23/11/2020 14:31

Acum 180 de ani, la Iasi, lua fiintă primul Teatru National si prima institutie de spectacole de stat din spatiul romanesc, sub directoratul lui Costache Negruzzi, Vasile Alecsandri si Mihail Kogălniceanu. ...

La mulți ani, maestre Emil Coșeru!
23/11/2020 11:07

Astăzi, la Teatrul National Iasi este sărbătoare. Maestru Emil Coseru implineste 73 de ani. Emil Coseru este un actor roman si conferentiar universitar doctor in cadrul Universitătii de Arte „George ...

Festivalul Național de teatru se va desfășura online
22/11/2020 09:02

Festivalul Naţional de Teatru incepe astăzi şi se va desfăşura pană pe 29 noiembrie, in format multimedia - online, tv, radio. Potrivit UNITER, motto-ul ediţiei este "FNT 30/ FNT Altfel". Dire ...

Scriitorul scoțian Douglas Stuart a câștigat Booker Prize 2020. Care este valoarea premiului și ce carte i l-a adus
20/11/2020 09:30

Scriitorul scoţian Douglas Stuart a fost recompensat cu prestigioasa distincţie literară Booker Prize 2020 pentru romanul ''Shuggie Bain'', potrivit anunţului preşedintei juriului, Margaret Busby. Anuntul ...

Ministrul Culturii - „Rămas-bun, Draga Olteanu Matei
18/11/2020 14:47

Pentru contributia adusă teatrului si cinematografiei romanesti, Draga Olteanu Matei a primit numeroase premii, titluri si diplome. În 2002, i-a fost acordată distincţia Ordinul Naţional „Steaua ...

Vladimir Găitan a murit. Ce a prezis marele actor
11/11/2020 07:40

Actorul Vladimir Găitan s-a stins din viată marti seară, la varsta de 73 de ani, in urma unui cancer limfatic. Înainte de aparitia Covid-19, Vladimir Găitan a emotionat o sală intreagă cu un discurs ...


Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei