Adrian Chivu, Caiet de desen/ review de Daniel Cristea-Enache

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 18:28

Adrian Chivu, Caiet de desen. Un roman, Editura Curtea Veche, Bucuresti, 2008, 192 p.

Un dosar consistent consacrat generatiei 2000 si aparut recent in Vatra dovedeste ca, in ce priveste productia epica si receptarea critica, jocurile sunt facute. Imaginea mizerabilismului neputincios artistic si a autofictiunii inteleasa ca insailare de experiente personale si colectie de scene scabroase pare sa se fi impus asupra unei intregi generatii de prozatori. Definitorii pentru aceasta ar fi romanele semnate de Ioana Baetica si Claudia Golea, Dragos Bucurenci, Adrian Schiop si Ionut Chiva, in nici un caz cele ale unor Bogdan Popescu si Sorin Stoica, Florina Ilis si Doina Rusti, Dan Lungu si Lucian Dan Teodorovici, Marin Malaicu-Hondrari ori Adrian Chivu, autorul unui Caiet de desen care i-a lasat pe cronicarii nostri bouche bée.

Cine scrie bine, cu vana realista sau influxuri onirice, cu finete psihologica si subtilitate prozastica, cine e tentat de o constructie romanesca mai ampla ori, dimpotriva, de complexitatea unei existente prinsa in infinitezimalul unei pagini, cine stie sa construiasca un personaj si sa-l conduca prin mai multe scene pregnante, acest Cine generic nu poate fi un prozator din ultima generatie. E ca o predestinare reiterata de un oracol critic. Caci, daca Dragos Bucurenci si Claudia Golea sunt insasi proza noastra tanara, esenta ei, autorii remarcabili (si remarcati) trebuie sa-si gaseasca alta afiliere. Sunt, automat, mai „batrani” (Bogdan Popescu, Filip Florian), mai „ieseni” (Dan Lungu, L.D. Teodorovici), disparuti fara ghilimele (Sorin Stoica), poetizanti (M. Malaicu-Hondrari) sau prea productivi (Florina Ilis, Doina Rusti)…

Citit la primul nivel, romanul lui Adrian Chivu se inscrie in trend-ul 2000, asa cum acesta e reproiectat de comentatori care nu vor sa renunte la propriile etichetari. Un adolescent retardat, iubindu-si mama si urat fiind de o bunica ingretosata, care l-ar vrea internat, o omoara pe aceasta din urma, o transeaza si o depoziteaza bine intr-un canal, dupa ce, in alte ocazii domestice, se culcusise alaturi de mama dincolo de limita incestului. Pe acest fond, faptul ca tatal are aventurile lui sentimentale, incurcandu-se chiar cu educatoarea fiului sau, aproape ca poate fi inteles. Retardare si degenerare, horror casnic, tabuuri incalcate fara jena, mizeria unei umanitati bolnave sau a unei societati cum este cea actuala – ar adauga imediat un cititor conservator in sensul rau al termenului, confundand tema cu tratarea ei si planul normativ-social cu cel, inclinat pana la nebunie si crima, al literaturii autonomizate. Ceea ce retine atentia, in primul rand, in acest caiet cu orori este scriitura neobisnuita in care ele sunt invelite si livrate. „Aveam pofta sa desenez si sa scriu o poveste”, arata la un moment dat personajul-cheie, narator implicat, necreditabil dar expresiv, al intamplarilor din familia lui. Mai importante decat intamplarile respective (uneori teribile, devastatoare) sunt insa perceptiile individuale asupra lor; si la fel de semnificativ ca acest halou perceptiv este notatia lui, personalizata in fragmentare.

Adolescentul care se leagana, vrea sa suga degetele mamei sau ale educatoarei, primeste cu incantare masinute si biscuiti de la la tatal venit in vizita si adora, cand iese afara dupa ploaie, sa treaca prin balti stropind trecatorii scrie cam rafinat si cam elaborat pentru un adolescent cu dizabilitati. Experienta lui literara, nu se stie de unde obtinuta, o depaseste net pe cea sociala, in acea bucla frecvent intalnita de rupere a unei conventii epice si infiltrare insidioasa a alteia. Pentru a obtine un efect de autenticitate, Camil Petrescu renunta la naratorul impersonal si il punea pe mondenul Fred Vasilescu la lucru scriitoricesc. Iar printre alte calitati, aviatorul cu succes la femei o avea si pe aceea de a scrie precum Camil Petrescu! Schimband ce e de schimbat si pastrand proportiile, tanarul Adrian Chivu cade si el ca intr-o capcana in propria regie discursiva. Romanul este al unui retardat, dar nu poate fi scris, de catre el, asa: „Robinetul si palmele care se freaca de o bucata de sapun. Apa se aude intrerupt. Si vocea ei care canta. Cred ca se uita in oglinda pentru a se identifica, pentru a urmari traseul sinuos al oboselii, al infrangerii si-al imbatranirii. Poate isi trage buzele in sus si in jos printr-o miscare a muschilor faciali, pentru a observa daca dintii ii sunt galbeni, sau albi, sau cariati. Daca gingiile par sanatoase, sau au ajuns negre si miros a apa statuta. Apoi isi intinde putina pasta pe periuta de dinti si incepe igiena dentara. Aud cum scuipa. Aud cum firele din peria de dinti ating dintii. Cum scuipa si isi clateste cavitatea bucala. Cum opreste robinetul, lasand cantecul sa iasa mai tare din plamani. Pot sa-mi inchipui cum se sterge pe maini. Mama a deschis geamul la baie. Sunetul este inconfundabil. La ora asta, cateva raze de soare transforma baia in interiorul incandescent al unui bec. Faianta ia foc, asa cum ia foc si oglinda si inoxul instalatiilor sanitare.” (pp. 97-98).

Atentia marita la detalii se extrage din realitatea imediata a personajului pentru a se organiza literar, in cadre bine decupate si montate. „Daca nu stii cum e, nu pot sa-ti spun”, se adreseaza direct acest narator talentat si experimentat lectorului pe a carui complicitate mizeaza. Ceea ce traieste el nu poate fi exprimat exact, iar daca totusi „transcrierea” este posibila, lucrurile si senzatiile nu pot fi impartasite decat de aceia care au parcurs, pe cont propriu, experiente similare. Nu numai ca adolescentul nostru poate sa spuna (sa scrie) ceea ce traieste; dar el are distanta si raceala scriitorului profesionist, spiritul de observatie al acestuia, rupturile si alternarile de planuri, asociatiile plastice, interferentele controlate intre secventele din prezent si cele din trecut, replici mai noi si amintiri mai vechi. Inclusiv ambiguitatea in care sunt scaldate intamplarile narate (incestul, adulterul, omorul) este abil intretinuta de un scriitor matur, care poate fi – si este – Adrian Chivu, dar nu poate sa fie eroul sau cu probleme. Memoria, caleidoscopica, retine pentru a pune pe hartie, pe langa gesturile si faptele hotaratoare, o sumedenie de dialoguri banale, expuse live. Glumind putin pe deasupra acestui „Caiet de desen”, adolescentul retardat functioneaza ca un aparat de inregistrare ultraperformant si, intr-o aceeasi masura, ca unul de proiectie fictionala la cei mai inalti parametri calitativi.

In pofida acestei excelente afectand verosimilitatea romanului, paginile impresioneaza tocmai prin cufundarea lumii inconjuratoare intr-un lichid ce va provoca, la orice contact, reactii chimice nebanuite: sensibilitatea puternica si alergica a unui eu „degenerat”. Comunicarea baiatului cu familia lui se face, la un nivel de suprafata, intr-o cuminte aparenta conversationala. Intre o intrebare oarecare si raspunsul la ea apar insa elemente si fragmente, limpezi sau obscure, dintr-un arierplan pe care numai protagonistul il simte si il stie. Lumea lui este cu totul alta decat lumea lor. Dialogurile domestice au prin urmare injonctiuni si linii de absurd, vocile exterioare patinand pe „un interior fara nimeni altcineva”. Scenele din bucatarie, cu bunica deloc iubitoare, sunt de o elocventa neagra a dementei prin derapaj. Aproape aceleasi replici urmeaza, in capitole diferite ale caietului, aceleasi marcaje prin care ura reciproca dintre bunica si nepot se manifesta repetitiv. Iata a doua „intrare”: „03.04. Lumina este alba. Asez firimiturile in forma de patrat. Cateva sunt prea mari si incerc sa le pisez. Bunica a intrat tinandu-se de usa frigiderului. «Aici erai!» Eram acolo. «Ce faci?» Inca doua firimituri si terminam patratul. Biscuitii se terminasera. Inainte sa plece, mama mi-a facut cacao cu lapte si cateva felii de paine prajita. Nu-mi era foame. Bunica s-a apropiat de mine. «Ce faci tu aici?» Avea un miros greu, de medicamente. Pentru mama. Erau doua coji de paine din care voiam sa fac doi ochi. Mai aveam si un fir negru pe care voiam sa-l asez in loc de gura. Si-a scos ochelarii. «De ce nu vrei tu sa-ti lasi parintii in pace?» Nu i-am raspuns. Nu stiam ce sa-i raspund. Imi era frica. Un vant rece imi amortise fata. «Nu mai tipa asa ca nu are cine sa te auda.» Eram zgaltait. «Tu chiar nu intelegi nimic?» Copacul se misca in toate partile. L-am cuprins cu bratele, pentru a nu fi scos din radacini. Cateva ramuri au cazut pe pamant. Am trecut de gat si piept si m-am ascuns in pantec. «Uita-te la mine cand vorbesc. Chiar nu pricepi nimic? Ceva trebuie sa intelegi, nu se poate!» Desenam. «Ba n-o sa mai desenezi nimic.» Am ascuns blocul de desen si creioanele colorate. Si caietele le-am luat din mainile bunicii si le-am ascuns tot acolo. Unde era masinuta rosie, pachetul de biscuiti si poza parintilor. «Daca mai tipi, o sa te omor!» Bunica a smuls fata de masa si tot ce construisem s-a imprastiat pe jos.” (pp. 67-68). Mai putin proza de fata.

„Caiet de desen” este fara indoiala unul dintre cele mai interesante (sub toate aspectele) romane scrise la noi in ultimii ani. Citatul nu are valoarea cititului, cartea constituind si intretinand o atmosfera cu totul speciala. Morbiditatea, stranietatea, realismul sordid si fantasmaticul otravit sunt chei care deschid cateva usi. Raman blocate altele.

Pledez pentru inscrierea lui Adrian Chivu in randul prozatorilor reprezentativi pentru noua generatie. Daca unora li se va parea prea talentat pentru a figura in acest esalon, ar putea beneficia de o incadrare tematica. Relatii incestuoase si adulterine, lichidarea unei bunici agresive, hacuirea si ascunderea cadavrului ei: o perfecta racordare la trend-ul generatiei 2000.

 

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei