Adriana Stan despre “Zilele regelui” de Filip Florian

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 17:43

Filip Florian, Zilele regelui, Editura Polirom, 2008, 272 pagini

 

Decesul autofictiunii fiind deja constatat, s-ar zice ca prin al doilea roman al lui Filip Florian literatura romana merge chiar dincolo de aria povestii – cea de-a doua tabara repartizata valului recent de prozatori. Daca in excelentul Degete mici am participat la placerea de a lasa de izbeliste rotitele narative abia puse la cale ale unui fals policier si de a gusta eschiva in detaliu si atmosfera, cu Zilele regelui epicureismul stilistic al autorului pare sa isi adjudece fara drept de apel partida.

 

In comparatie cu romanul de debut al lui Florian, naratiunea e aici mai inchegata compozitional si nu deviaza pe piste mincinoase. Totusi, interesul este suscitat numai in mica masura de ceea ce li se intampla efectiv printului dezradacinat in noua sa monarhie sau devotatului sau dentist berlinez. Indiferent de cursul epic, farmecul cartii se etaleaza egal pe fiecare pagina ca efect al retoricii si al paradei de simturi. Fata de noctambulicul Mateiu sau cinic-crepuscularul Agopian, de care, pe buna dreptate a fost apropiat din directia scriiturii artiste, Florian e un gourmet al savorilor diurne. Forfota strazilor, devalmasia tarabelor, minutia vesmintelor alcatuiesc un Bucuresci pestrit, de Halima, debordand senzorial ca Dublin-ul lui Joyce sau Danzig-ul lui Grass, desi fara pregnanta ontologica a acestora. De remarcat ca, in ciuda bogatiei de tonuri si miresme, densitatea descrierilor care, pe multe portiuni, inghit simtitor epicul, este una in primul rand enumerativa: Herr Strauss se obisnuise cu vanzoleala targovetilor, cu inghesuiala carutelor, cotigilor, trasurilor si carelor, cu nerozia animalelor de povara, cu strigatele bragagiilor, placintarilor si iaurtarilor, cu ghionturile si sotiile ucenicilor, cu mersul leganat al calfelor si cu privirile alunecoase ale negustorilor, cu asaltul asupra pravaliilor, cu doamnele oprite in fata vitrinelor si cu palariile domnilor umbland pe deasupra multimii.

 

Doua consecinte decurg de aici. Mai intai, prin mobilarea ei desavarsita, proza lui Florian are rotunjimea fictiunii veritabile. Forta de a crea, fara proptele sociologice sau autofictionale, un univers autonom, cu o functionare de ceas elvetian, in care fiecare piesa vibreaza dupa rostul ei, servind unui intreg spectaculos, e momentan egalata doar de alti cativa – Bogdan Popescu, Razvan Radulescu, Florina Ilis. Ca lumea din Zilele regelui are toate portitele captusite o demonstreaza, de asemenea, siguranta nominala (exista o uriasa galerie de nume de toate natiile) si dexteritatea portretistica atasata acesteia (Carol Szathmary are o figura de sturz satul), precum si verva aproape paranoica a explicitarilor parantetice – unul dintre cai (o iapa sura si inaltuta).

 

Pe de alta parte insa, romanul iti lasa impresia ca ti se scurge cumva printre degete si ca-si epuizeaza farmecul deindata ce-l consumi. E, altfel spus, o chestiune de dozaj imediat si evaporare rapida. Stilistica autorului e de la un capat la altul impecabila, dar e la fel de valabil faptul ca uneori gratia in exces devine suspecta de usuratate. Desigur, nu-i deloc putin lucru sa izbutesti o scriitura in primul rand savuroasa in conditiile in care atatea productii contemporane inca se mai chinuie sa te zguduiasca din toti rarunchii prin false drame existentiale.

 

Cum spuneam, in Zilele regelui suprafata expresiei absoarbe tot interesul. Coloristica ansamblului si iscusinta miniaturala a descrierilor tind, spre exemplu, sa dobandeasca o precedenta pur picturala asupra unor zone de adancime sau tensiune epica. Nefiind un context activ, de greutate specifica (asa cum se simtea, cu subtilitate, in Degete mici), istoria mare ia doar accentul decorativ de tesere a atmosferei. Din calatoria la Istanbul pentru preluarea firmanului domnesc ramane senzatia de langoare indusa de ceaiul Amanita Muscaria si de tarmurile Bosforului, diplomatii romani se poarta prin saloanele europene serpeste si unduitor, sultanul, desi nu era un balaur turbat, sufla abur cald asupra Principatelor, sporind zaduful. Contextul blurat are consistenta aburoasa a unei ilustrate de epoca. Romanul lui Filip Florian nu traverseaza asadar de la firul ierbii intimitatea secolului XIX, cum s-a sugerat, ci ii fura patina pentru a recompune platonician un avatar idilic al vremii apuse: lumina strazilor seamana uneori cu smircurile putrede si cu codrii mohoriti ai vrajitoarelor, lumea e mai mult decit banuim, iar povestea e una despre fuga din lume, despre seninatate si impacare.

 

Şi personajele centrale plutesc intr-un straniu vag caracterologic. Regele Carol, dentistul Joseph Strauss, iubita sa Elena Ducovici sau prostituata oarba Linca sunt – in afara pastei groase de nuante, miresme, detalii vestimentare – cetosi, daca nu chiar simplist conturati, in maniera stilizata a fiziologiilor mai degraba decat prin metoda realista a monografiei. Carol e glacial si usor ursuz, Joseph e un burghez cumsecade cu serioase aplecari spre hedonism, Elena e patimasa si materna. Dramele lor – precum ostilitatea intampinata de Carol o data cu primele reforme sau moartea mamei si surorii lui Joseph care il decide sa caute o viata noua intr-o tara straina – sunt altminteri dezvaluite en passant, cu discretie. Predispozitia divaganta a prozatorului si vagabondajul punctului de focalizare, prea capricios pentru a zabovi asupra unui singur erou, sunt, in schimb, de la sine graitoare; fuga discursiva intarzie mereu psihologizarea: Regele (…) parea in apele lui. Iar apele nu se zareau oricum si oricand, erau tainice, precum nuantele verzui ale zilei, ajunse ca matasea-broastei de cind norii se strinsesera unii in altii.

 

De fapt, eroii cei mai intensi nici nu sunt oamenii insisi. Este, o data, prohabul regelui, prelunga si sacaitoarea lui melancolie si revansa triumfala pe care si-o ia, ca un pruncut mare si vesel, in bratele prostituatei oarbe. Este, apoi si mai cu seama, motanul Siegfried. Pisicofil sa nu fii si partidele deocheate ale acestuia cu mata Manastamirflorinda, zisa si Rita, nu au cum sa te lase rece. Fosnetele amorului dintre cei doi se soldeaza cu franjurarea tapiteriei dentistului si cu scrierile compuse avantat de motan celui care i-a adus-o pe copila fara seaman. Irezistibila retorica anacreontica a acestor pasaje captureaza, printr-o punere in abis ludica, spiritul de inflacarare si romantism desuet al epocii.

 

Adevaratul personaj, nu numai al Zilelor regelui, ci, s-ar zice, in general al modului filipin de scriitura, tinde sa devina detaliul. Fiind un varf pe care autorul il atinge, bizantinismul sau ar putea sa constituie, pe viitor, si un aspect mai problematic de maniera. Precizia flamanda a executiei sclipeste in imprejurarile cele mai aparent nesemnificative. Episodicul devanseaza mereu principalul, detaliile semifiligran au, in lectura, o forta de aspiratie de maelstrom, orice obiect obscur, coltisor, nuanta sunt potentiale gauri negre ale imaginatiei. Scrisul lui Florian e format din cutii cu nenumarate si nebanuite rezonante, iar ramificatiile si rasturnarile de situatie nu sunt atat la nivelul firului narativ propriu-zis, cata vreme fraza singura poate fi o aventura micro-epica in sine.

 

In orice caz, ca istorie romantata, cartea pica taman bine publicului romanesc, obisnuit, in anii din urma, sa regurgiteze trecutul intr-o forma estetizata, dupa cum o arata succesul unor produse de la albumele cu Bucurestiul interbelic la ultimul film al lui Nae Caranfil. Zilele regelui este, mai mult decat rafinatul Degete mici, (si?) un roman pentru marele public. Nu intamplator, s-a vorbit in aproape fiecare prezentare de placerile oferite cititorului. Prozatorul se joaca aici cu un balans expert intre delectare si deruta, inainte ca prima sa devina satioasa, iar a doua sa para criptica. Doar daca nu cumva doreste cu tot dinadinsul sa faca pe lupul cel rau, cititorul lui Filip Florian nu prea are motive sa fie si hypocrite lecteur. Nu i se lasa, de altfel, nici distanta de desfasurare pentru asa ceva, intrucat pozitia sa e dirijat una moale si simpatetica. Pe de o parte, autorul il rasfata cu o fraza-bibelou, cu portii de romantism si idilic, cu un regim intimist al imaginilor (frecventele referinte culinare). Pe de alta parte, e jucat pe degete (pana ajunge harcea-parcea, cum spune Istodor pe blog), prin twist-urile abia perceptibile ale logicii, care amesteca ametitor detaliul si sugestia.

Fumand viziuni la tot pasul, scrisul lui Filip Florian extrage (doar) spuma realitatii si a cuvintelor.

 

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<<Click pe locatie pentru detalii>>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

06:00


1. Informații generale privind concedentul, în special denumirea, codul de identificare fiscală, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail, persoană de contact: Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Bivolari, judeţul Iasi, telefon 0232-298555, Fax: 0232-298508, email primaria primariabivolari@yahoo.com, persoana de contact:Alina Abuzatoaie; 2.1 Informații generale privind obiectul concesiunii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie concesionat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : NC61473- TABARA= 583mp, NC61478- TABARA=583mp, NC62701- TABARA=583mp, NC62702- TABARA =583mp, NC62703- TABARA=583mp, NC62704- TABARA=583mp, NC62706- TABARA =583mp, NC62709- TABARA=583mp, NC62705- BIVOLARI=500mp, NC61481- BIVOLARI=500mp. Concesiunea se face conform HCL nr 65/28.05.2020 si OUG 57/2019. 2.2 Informații generale privind obiectul inchirierii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie inchiriat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : T77 P609/29=3238 mp, T63 P419 TRAIAN=13ha, T64 P421 TRAIAN=7,4221 ha; Inchirierea se face conform HCL nr 69/28.05.2020 si OUG 57/2019. 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la sediul U.A.T. Comuna Bivolari în baza unei cereri scrise. 3.2. Denumirea şi adresa serviciului/compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obţine un exemplar din documentaţia de atribuire: Compartimentul Administrare Domeniu Public si Privat, de luni până vineri, între orele 08.00-13.00, Comuna Bivolari, jud. Iasi. 3.3. Costul şi condiţiile de plată pentru obţinerea acestui exemplar, unde este cazul: 50 lei, se poate achita la casieria UAT Comuna Bivolari de luni până vineri, între orele 08.00-13.00. 3.4. Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20/11/2020, ora 13.00. 4. Informaţii privind ofertele: 4.1. Data-limită de depunere a ofertelor: 26/11/2020, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 4.3. Numărul de exemplare în care trebuie depusă fiecare ofertă: 1 exemplar. 5. Data şi locul la care se va desfăşura sedinţa publică de deschidere a ofertelor 26/11/2020, ora 14.00, la sediul UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail ale instanţei competente în soluţionarea litigiilor apărute şi termenele pentru sesizarea instanţei: Tribunalul Iasi, Str. Elena Doamna, nr. 1A, tel: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, email tr-iasi-info@just.ro. 7. Data transmiterii anunţului de licitaţie către instituţiile abilitate, în vederea publicării: 04/11/2020
Denzel Washington, decretat cel mai bun actor al secolului XXI. Topul intocmit de publicatia
26/11/2020 13:29

 Cotidianul "The New York Times" a publicat clasamentul celor 25 cei mai buni actori si actrite ai secolului XXI, in care apar staruri de pe toate continentele, din Statele Unite in Cor ...

„Cochilii”, o nouă premieră la Teatrul Național
25/11/2020 16:48

Teatrul National Iasi propune publicului o nouă premieră in cadrul proiectului Lecturi³. Este vorba despre „Cochilii” de Radu Popescu, in regia lui Ionut Cornilă. Spectacolul-lectură va f ...

Artiștii cer ajutoare de stat. Printre semnatarii solicitării sunt Loredana Groza, Andra, Holograf, Cargo
24/11/2020 09:00

Într-o scrisoare deschisă adresată premierului, vicepremierului şi ministrului Culturii, 95 de artişti, intre care Cristi Minculescu, Direcţia 5, Horia Brenciu, Cargo, Holograf, Loredana, Andra, soli ...

Teatrul Național Iași, 180 de ani de la înființare
23/11/2020 14:31

Acum 180 de ani, la Iasi, lua fiintă primul Teatru National si prima institutie de spectacole de stat din spatiul romanesc, sub directoratul lui Costache Negruzzi, Vasile Alecsandri si Mihail Kogălniceanu. ...

La mulți ani, maestre Emil Coșeru!
23/11/2020 11:07

Astăzi, la Teatrul National Iasi este sărbătoare. Maestru Emil Coseru implineste 73 de ani. Emil Coseru este un actor roman si conferentiar universitar doctor in cadrul Universitătii de Arte „George ...

Festivalul Național de teatru se va desfășura online
22/11/2020 09:02

Festivalul Naţional de Teatru incepe astăzi şi se va desfăşura pană pe 29 noiembrie, in format multimedia - online, tv, radio. Potrivit UNITER, motto-ul ediţiei este "FNT 30/ FNT Altfel". Dire ...

Scriitorul scoțian Douglas Stuart a câștigat Booker Prize 2020. Care este valoarea premiului și ce carte i l-a adus
20/11/2020 09:30

Scriitorul scoţian Douglas Stuart a fost recompensat cu prestigioasa distincţie literară Booker Prize 2020 pentru romanul ''Shuggie Bain'', potrivit anunţului preşedintei juriului, Margaret Busby. Anuntul ...

Ministrul Culturii - „Rămas-bun, Draga Olteanu Matei
18/11/2020 14:47

Pentru contributia adusă teatrului si cinematografiei romanesti, Draga Olteanu Matei a primit numeroase premii, titluri si diplome. În 2002, i-a fost acordată distincţia Ordinul Naţional „Steaua ...

Vladimir Găitan a murit. Ce a prezis marele actor
11/11/2020 07:40

Actorul Vladimir Găitan s-a stins din viată marti seară, la varsta de 73 de ani, in urma unui cancer limfatic. Înainte de aparitia Covid-19, Vladimir Găitan a emotionat o sală intreagă cu un discurs ...

Doliu în lumea muzicii. S-a stins din viață compozitorul Octavian Nemescu
09/11/2020 12:22

    Ministerul Culturii şi-a exprimat regretul „profund” pentru stingerea din viaţă a maestrului Octavian Nemescu, evidenţiind că acesta a fost o figură „proeminentă”& ...


Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei