Alex Goldis despre “Zilele regelui” de Filip Florian

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 17:40

Filip Florian, Zilele regelui, Polirom, Iasi, 2008, 274 p.

O mica disertatie asupra importantei singularitatii in scris ii prilejuieste lui Filip Florian discutia despre proza actuala:  „Cred ca azi e interesant la felul in care se scrie tocmai faptul ca vocile sunt foarte diferite. Marea diferenta dintre cei care scriu azi, din noul val, si scriitorii de dinainte e ca fiecare isi vede de temele lui, de stilul lui, de vocea lui. S-a renuntat absolut clar la genul ala, «generatia ’70, generatia ’80, ‘60»”, in care existau niste criterii estetice pe care intr-un fel sau altul oamenii le respectau.” Desi nu-i adevarat ca promotiile mai vechi respectau neaparat reguli de creatie, in schimb, afirmatia poate fi citita ca un pro domo. Caci, inca de la excelentul debut cu Degete mici, volum care a pus de acord critica romaneasca – cum rareori se intâmpla -, Filip Florian s-a afirmat ca un scriitor original. Daca de Sorin Stoica il apropia un soi de minimalism ironic si fantast (fara accentele sardonice ale autorului Limbii comune) sau daca avea in comun cu Florina Ilis placerea de a construi scenarii narative ingenioase (Degete mici e un policier deturnat), in schimb, niciunul dintre prozatorii actuali nu e atât de vizibil aplecat catre rafinamentul textului.

Anticalofilia tinerilor scriitori e de inteles, daca tinem cont ca generatia ‘80 a dus pana la capat scrisul frumos si rafinat, extenuandu-i pentru o buna perioada posibilitatile. Departe de a aluneca in manierisme metatextuale a la Craciun sau Nedelciu, spectacolul stilistic din „Degete mici” facea ca lumea provinciei, banala in fond, sa dobândeasca un aer pitoresc si straniu.

Zilele regelui, al doilea roman al lui Filip Florian, ridica din punct de vedere tematic  stacheta fictiunii actuale. Intr-un fel, prozatorul incearca sa demonstreze ca stie sa scrie, spre deosebire de colegii de generatie, si despre realitati care nu privesc, obsesiv, doar România comunista de ieri sau permanenta tranzitie de azi. Succesul cartii la critica poate fi explicat prin suprasaturatia de  autofictiuni si decupaje hiperrealiste. Ce rezulta de aici e o constructie tipic postmoderna (un cuvant discreditat la noi de tehnicismul incruntat al optzecistilor, fara vreo legatura cu fantezia transgresiva a prozatorilor englezi sau americani), o fictiune apocrifa in genul lui Julian Barnes din O istorie a lumii in 10 capitole si jumatate, respirand atmosfera parfumata a utopiei din Harun si marea cu povesti a lui Rushdie.

Povestea lui Florian e plasata in primii ani ai domniei lui Carol I si focalizeaza asupra unui presupus dentist, neamtul Joseph Strauss, care l-ar fi urmat in principatele românesti. Departe de a fi, insa, un roman-fresca al sfârsitului de secol XIX (m-au amuzat comentatorii care au laudat inclusiv abilitatea documentaristica a autorului), Zilele regelui e o utopie livresca, in care pitorescul detaliului prevaleaza asupra observatiei realiste. Mai putin s-a observat faptul ca rafinamentul scriiturii din primul roman se transforma aici intr-un rafinament al imaginarului. Nu ma refer doar la felul eufemistic de a fi al personajelor (relatiile dintre oamenii lui Florian ascund elegante si misterioase ritualuri), ci si la obiectele care le inconjoara: suflet livresc, dentistul regal consuma nu doar carti sofisticate, ci si mancaruri sau bauturi exotice  – voluptuos probate stilistic de prozator. Multe si marunte sunt deliciile care dau gust prozei lui Florian, umpland-o de pitoresc, de la „lichiorul de coacaze” asortat cu „pastravul in smantana” servit de Joseph intr-o bodega din Madeburg, pâna la „ficatul de gasca prajit cu felii de mar, cu piper negru si cu ceapa”, pe care dentistul viseaza sa si-l procure odata cu „debarcarea” in noua patrie. Sub pana lui Filip Florian, nu numai Carol I e un aristocrat, ci toti supusii sai, incepând cu Herr Strauss si terminand cu omniprezentul motan Siegfried, autorul unor psalmi domestici de toata frumusetea (subtila ironie a scriitorului fata de propria calofilie?). Jumatatea de secol XIX din Zilele regelui nu e lumea mizerabila si instabila, semi-civilizata, de la inceputul domniei lui Carol, ci taramul idilic al prosperitatii, al dragostei – neaparat maritale, finalizate in procreatie – si a fidelitatii prietenesti.

Desi are originalitate si atmosfera proprie, Zilele regelui e, din pacate, o carte semiratata. In primul rand, pentru ca romanul e o demonstratie cam prea fortata ca istoria merge impleticit, pe doua carari, cea a intamplatorului, a familiarului si a umanului, respectiv cea a institutionalului si a oficialului. Intr-o scena de o artificiozitate care n-are nimic de a face cu livrescul simpatic al acestei lumi, Filip Florian ne furnizeaza „cheia” demnitatii lui Carol I in fata sultanului care trebuia sa-l „unga” ca domn: daca inaltul oaspete refuza sa se ploconeasca in fata turcului nu e din pricina unei mandrii congenitale, cum ar zice istoria mare, ci pentru ca, suferind de o durere de masea, ar fi beneficiat de potiunea magica a dentistului personal. De altfel, cea mai mare problema a romanului e acordul povestii, intime si domestice, a dentistului, cu cea oficiala a regelui si, in subsidiar, legarea micilor intâmplari din viata primului de evenimentele domnesti (politic-administrative) ale celui de-al doilea. Dese sunt pasajele in care fictiunii i se aplica, inestetic, „petice” documentare, cu toate cusaturile la vedere: „Desi presedintia consiliului de ministri trecuse in noiembrie din mâinile lui Nicolae Golescu in palmele lui Dimitrie Ghica, alegerile repetate nu izbutisera sa duca la o majoritate rezonabila in Camera pâna in aprilie ‘69, când opozitia se multumise cu numai zece deputati din totalul de o suta cincizeci. In fine, o alta chestiune cuibarita de la bun inceput printre planurile si insemnarile domnitorului, cea a drumului de fier, in stare sa mai dezamorteasca lentoarea nationala, sa faca uitate hurducaielile postalioanelor si sa lege tara aceea de lume, parea sa fi intrat pe un fagas fericit, desi pasii, ca la dans, mai presupuneau fandari, erau facuti uneori in laterale sau respectau principiul doi inainte, unul inapoi. Concesiunea Offenheim, mai intâi, parafata la 24 mai ‘68, inclusese trei tronsoane nord-estice, ca trei guri mari de aer, insumand 224 de kilometri. Pe urma, dupa un sir de ezitari si ciorovaieli parlamentare, provocat de incredintarea celorlalte concesiuni din Moldova unui consortiu berlinez condus de doctorul Heinrich B. Strousberg, de ducii de Ratibor li Ujest si de contele Lehndorff, printul Carol avusese neasemuita placere, in toamna lui 1868, de a semna si de a promulga legea pentru construirea cailor ferate, care pecetluia, intre altele, si soarta liniei Roman – Tecuci – Galati, cu scurta ei extensie, Tecuci – Barlad.” (p. 171, 172). Pentru a proba faptul ca regele Carol e un ctitor de cai ferate, Florian isi pune personajele sa se plimbe demonstrativ cu trenul. Când nu mai intrevede nicio solutie narativa care sa incruciseze destinul lui Joseph cu cel al regelui, prozatorul il face pe primul sa citeasca ultimele stiri din ziar despre ultimul. Nu mai insist, improvizatiile sunt destule.

 

Nedigerarea pasajelor documentare de fictiune e doar simptomul unui defect mai adanc al cartii lui Filip Florian. Autorul nu stie sa povesteasca, nici sa construiasca in relief, ci sa refaca doar atmosfera prin sugestie si prin expunerea detaliilor. Impresia de lume autonoma si de abundenta a imaginatiei vine din nesfarsitele enumerari care impanzesc romanul de la un capat pana la celalalt. Fara stiinta focalizarii, intamplarile si evenimentele se pierd, si ele, intr-un fast-forward al detaliilor egale in semnificatie. Iata in ce maniera rezuma prozatorul istoria vietii lui Joseph: „Herr Strauss, care in miezul ultimei ierni, in ianuarie, in ziua a opta, implinise treizeci de ani, zicea tot felul de lucruri, nu povestea, nu turuia, zicea pur si simplu ca vrea sa iasa dintr-o fundatura, ca pe lume exista o multime de tâte, in orice caz mai mult de unsprezece, ca tot ce e monoton tampeste, ca berea si schnapsul sunt bune, dat nici vinul nu-i de aruncat, ca orice targusor geme de pisici tarcate patate, albe si negre, gri, galbene, schiloade sau dolofane, ceacare, schioape, de toate felurile, ca un incendiu care te lipseste de-o mama si de-o sora iti perpeleste in veci inima, ti-o usuca si ti-o afuma ca pe o pastrama, ca vine un ceas, deodata, când nu te mai leaga nimic de nimeni si nici de cei din jur, ca dincolo de-un imperiu, de trei lanturi de munti si de campii necuprinse e posibil sa te nasti inca o data, ca a fi dentistul unui rege nu-i totuna cu a stoarce puroiul din gura unui rege nu-i totuna cu a stoarce puroiul din gura unui capitan de dragoni, ca o nevasta inseamna copii…” (p. 27). Ma opresc aici, desi prozatorul continua pe pagini intregi, spre exasperarea cititorului. Deloc costisitoare narativ, caci nu presupune nici discernamantul organizarii materiei, nici efortul epicizarii sau a constructiei de scene individuale, metoda aglutinarii are, totusi, avantajul de a mima luxurianta unui univers si dexteritatea unui prozator. Sub stratul gros de instantanee ale realului se ascunde, in fond, o saraca lume bidimensionala. Lipsit de fantezie epica, prozatorul nu face decât sa colectioneze imagini reusite (uneori siropoase), care nu se incheaga intr-un imaginar consistent. Consecinta directa a hedonismului auctorial? Identitatile si evolutia personajelor devin indiferente, povestile si dramele lor sunt baloane de sapun.

Ma mir doar ca in capcana falsei complexitati a acestei lumi au cazut critici experimentati, cu discernamant estetic. Spre deosebire de Daniel Cristea-Enache, care citea in „Zilele regelui” „confirmarea” remarcabilului talent din romanul de debut, eu ma vad nevoit sa spun „pas” in asteptarea cartii urmatoare a prozatorului.

 

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei