Alexandru Mușina, Nepotul lui Dracula: review de Stefan Baghiu

default

Dimensiune font:

| 30-10-2012 14:16

Alexandru Mușina, Nepotul lui Dracula, Editura Aula, Brașov, 2012

review de ȘTEFAN BAGHIU

După tentativa de comedie „Dracula – Dead and Loving It” din 1995, cu Steve Martin în rolul arhetipal al vampirului însetat de sânge dar programatic hilar, devenea tot mai clar că o remaniere a aceleiaşi poveşti din debutul secolului XX – când Bram Stoker a creat mitul lui Dracula pe baza legendelor medievale legate de Vlad Ţepeş, însă cu modificări drastice de scenariu – nu poate fi lungită la nesfârşit. Pentru că deja cinematografia epuizase subiectul în tonalităţile sale sobre, iată că încercarea lui Mel Brooks de parodiere este una din ultimele forme de loialitate faţă de povestea iniţială. Mai departe, dacă tot este să vorbim despre succesul literar sau, în general, artistic al vampirilor, nu putem trece peste impactul halucinant al câtorva alte poveşti recente (de la „The Vampire Diaries” la saga „Twilight”), observând un interes tot mai mare pentru astfel de SF-uri, readaptate mereu pentru a răspunde cererii unui public din ce în ce mai numeros, racordat în acelaşi timp la noi şi noi forme de consum estetic. Astfel, „Twilight” mizează pe forme cât mai simple ale naraţiunii, uneori aproape telenovelistice (alături de efecte speciale specifice), urmând exemplul de succes al „teen-movie”-urilor anilor 2000. Nu e de mirare că teleportarea poveştii cu vampiri pe domeniile tematice revigorante ale adolescenţei din zilele noastre, sub formele cele mai sobre, devine rapid o reţetă de succes. Dar încă o dată, s-ar putea ca această reţetă de succes să fie doar un exemplu simplist pentru arta de consum şi nu un eveniment cu impact cultural major.

Alexandru Muşina alege însă să construiască o poveste la graniţa dintre cele două forme. El acceptă că o revitalizare a mitului lui Dracula nu poate fi făcută decât prin intermediul comicului, dar în acelaşi timp îşi propune să păstreze o oarecare distanţă solemnă în faţa unor probleme istorice (deşi până şi acestea sunt luate uneori „la mişto”). „Nepotul lui Dracula” este, de fapt, o poveste uşor de ingurgitat şi o remodelare kitsch (a se citi „burlesc”) a celui mai secătuit arhetip literar. Steve Martin s-ar potrivi de minune în rolul principal, unde chiar dacă nu toate glumele sunt bine făcute, câteva gesturi şi o bufonerie nimerită ar transforma povestea într-o comedie „catchy”, cu laitmotivul obsesiv: „Profesorul FAD a zâmbit larg, arătându-şi gingiile roşii-roşii şi dantura uşor îngălbenită de tutun, cu cei doi canini superiori ceva mai lungi decât normal.”

Însă Alexandru Muşina rămâne puţin deasupra acestor exerciţii ieftine. Chiar dacă formulele kitsch şi carnavalescul se împletesc uneori în cele mai nefericite formule posibile, poetul, deja cunoscut pentru capacitatea de a se dedubla permanent între ironie şi „stoicism”, lasă impresia unui autor care se joacă cerebral, lucid, dar totodată (conştient) riscant „de-a povestea”. Asta nu numai pentru că fiecare acţiune e gândită să funcţioneze stereotipic, după modele hollywoodiene neflexibile, ci şi pentru că povestea în sine nu este decât o permanentă reinventare a propriilor personaje. Deşi autorul le oferă o structură solidă (atât de solidă că uneori rămân rigide şi evident fabricate), autonomia fiecăruia vine din permanenta forţare a poveştii în lipsa unui plan narativ. Comedia se va naşte inevitabil din acţiuni prosteşti, diferenţieri intelectuale catastrofale şi personaje schimonosite, însă nu din vreo ironie subtilă. Faptul dezamăgeşte, în fond, deşi Muşina tot încearcă fără succes să provoace ironia inteligentă prin paralele aparent naturale cu lumea românească actuală. Ca atmosferă, ne simţim mai mult într-o „Filantropica” la pătrat din unghiul exagerărilor constructive ale „visului românesc”: studente întreţinute care conduc Ferrari şi plătesc taxe de protecţie la poliţie pentru a putea bea la volan, indivizi care ajung regi peste noapte şi, poate, rapper-ul baladist din Sibiu. Însă personajele stângace şi mecanica poveştii nu lasă loc de câştiguri majore. Într-adevăr, cartea în sine e savuroasă, însă savoarea nu este întotdeauna un câştig literar. Povestea curge şi e uşor de asimilat pentru că e cu adevărat facilă, construită să placă şi să nu deranjeze, iar notele de umor sunt de un „FAD” total (vorba textului, unde FAD este porecla lui Fifi, personajul principal): „Fifi s-a uitat la ceasul de pe noptieră: 8.30. La ora asta, doamna Eufrosina Angelescu Drăculea ar fi trebuit să fie la piaţă. Cu mişcările agile, a deschis uşa camerei şi a ascultat cu atenţie: linişte. Apoi, cu paşi de felină, doar în şosete, a inspectat tot apartamentul. Era singur. S-a întors, a luat coroana lui Tihomir şi s-a dus în baie. În faţa oglinzii, şi-a pus-o pe cap. Coroana era prea largă şi i-a alunecat, pe urechi şi pe nas. Nu mai vedea nimic. Era-n întuneric, de parcă-l legase cineva la ochi. A scos cu grijă coroana de pe cap, a aşezat-o pe maşina de spălat, şi-a dat cu apă rece pe faţă, apoi s-a aşezat pe W.C.: „Fiziologia ajută gândirea” era una din devizele lui favorite, extrasă din cartea profesorului Adolphe Bidet Schweitzer despre filosofia lui Marcel Proust. Într-adevăr, după zece minute şi o excreţie reuşită a venit şi soluţia”.

Povestea, de fapt, nu iese din tiparele romanului românesc citadin. De altfel, Muşina însuşi a demonstrat convingător până acum că este un poet al urbanului, trimiterile biografice având şi ele locul lor în construcţia textuală. Personajul principal, Fifi, este profesor de literatură la Facultatea de Litere din Braşov. Locuieşte cu mama sa şi duce o viaţă destul de monocromă între literatură, filosofie şi teorie literară. Însă, ţine să ne atenţioneze Muşina, „încă n-a ajuns un simplu prestator de servicii, un fel de maseur sau kinetoterapeut intelectual, el rămâne în continuare rege, e suveran pe disciplina lui”. Povestea ajunge prin inserţii – repet, hollywoodiene – transmutate veşnicei Românii instituţionalizate stupid, unde stereotipurile copiilor cu bani şi ale profesorilor umiliţi încă funcţionează din plin, până la a experimenta finalul apoteotic al încoronării lui Fifi. Fără să am intenţia de a fi „spoiler”-ul romanului, pot devoala, pe lângă finalul cel puţin ciudat, câteva momente ceva mai reuşite. Şi asta pentru că, deşi sunt puţin deranjat de maniera – repet – facilă şi kitsch în care sunt povestite scenetele „dumb”, câteva tentative de reproducere a jargonului adolescentin umanizează şi naturalizează peisajul – dar şi aşa e mult spus atâta timp cât exagerările „slang” au rolul lor, iar uneori Muşina îşi ridiculizează personajul pentru autismul lui intelectual: „ – Sânge?/ – Care sânge? Că nu mai e virgin./ – Nu asta… Muşcături, ceva…/ – No chance! Aş fi vrut eu… Glumesc! Fifi şi după ce bea sânge e tot politicos, manierat, băiat finuţ./ – Cool! Deci nu-i vampir?/ – O fi, dar nu cu mine. Ţi-am mai spus că-i dresat./ – O.K., O.K… Mărime?/ – 14-15./ – Numai atât? Eu credeam că…/ – Hi,hi,hi! Nu-i proporţională cu dinţii./ – Nu? Lugu-lugu?/ – 9,5. – Cool! Nu credeam că… La cât pare de scorţos. Texte?/ – 10. – Cool! Nu-i degeaba prof. Ceva Proust?”, „E ca-n bancul cu Radio Erevan: «Se poate să faci dragoste la mare distanţă?» «Da, dacă… puncte-puncte… e mai mare decât distanţa» […] – Interesantă poantă, da. Semiotic e o glisare neaşteptată de sens… Totuşi, e trist că n-ai reuşit să te vezi cu el”.

Fifi este un soi de Woody Allen mai puţin rafinat. Glumele sale proaste, felul tranşant de a le trata pe ale celorlalţi, rigiditatea şi maniera rudimentară de a cuceri studente (deplângerea situaţiei umane, provocarea milei şi clamarea unei asceze închipuite) trimit la felul în care Harry („Deconstructing Harry”) îşi analizează propriile probleme pe baza răspunsurilor celor din jur. Iar pentru anumite femei toate handicapurile devin deodată „cool”: „ – Scuzaţi-mă! Nu pot. Nu acum… E trist, e mult prea trist. Viaţa, în general, e tristă. Omul e o fiinţă slabă, supusă greşelii. Existenţa are meandrele ei, iar noi suntem robii fatumului inexorabil. Nu noi ne alegem drumul, deşi vrem să credem asta. Totul e foarte trist.”.

Dincolo de aceste aspecte, povestea, deşi savuroasă, rămâne una facilă şi puţin pierdută în carnavalesc. Categoric acestea pot fi intenţiile autorului, însă, chiar şi aşa, dincolo de o poveste uşor de citit, ridicolă ca epopee şi uşor „pop” ca atitudine, nu prea mai rămâne nimic din romanul „Nepotul lui Dracula”. Este evident însă că Alexandru Muşina s-a distrat scriindu-şi romanul şi ne-a servit conştient şi prietenos (departe de un sepuku literar „involuntar”) rezultatele unui exerciţiu cu ecouri înspre literatura de consum.

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei