Andrei Plesu, Despre bucurie in Est si in Vest si alte eseuri

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 17:19

Andrei Plesu, Despre bucurie in Est si in Vest si alte eseuri, Editura Humanitas, 2006, 138 pagini

 

 

 

Nu ma voi referi la ultimul volum de pana acum al lui Andrei Plesu (o colectie de patru conferinte tinute in strainatate in perioada 2000-2003) in termeni de performanta literara. Scaderea pe care mi-o asum e de a lasa deoparte virtutea cea mai consistenta, mai certa si spectaculoasa a lui Andrei Plesu. Altminteri, aceasta scadere va ingadui o mai buna focalizare a ideilor pe care Andrei Plesu le avanseaza in spatiul circumstantial – dar prin asta nu mai putin caracteristic – al conferintelor.

De fapt: circumstantial si tocmai prin asta caracteristic. Revin imediat.

 

Volumasul contine patru conferinte tinute in fata unui public germanic: „Despre bucurie in Est si in Vest”, „Despre elite in Est si in Vest”, „Toleranta si intolerabilul. Criza unui concept”, „Ideologiile intre ridicol si subversiune”. Cea de a treia e singura care a fost reluata in varianta romaneasca – „la inceputul anului 2005, in seria de prelegeri organizata de saptamanalul (de fapt lunarul – n.m., M.I.) Cuvantul.”

„Nu e vorba de studii aprofundate, ci de expuneri destinate unui public larg”, se justifica, pe jumatate, Andrei Plesu intr-o „nota lamuritoare”.

Se justifica – de ce? Ce este nou?

 

Circumstantial si caracteristic

 

Teoria literara a pus in circulatie conceptul de naratar, de cititor implicat de un text. Problema cu textele lui Plesu nu e ca circumstanta x a facut ca textul y sa fie adresat „unui public larg”; e ca mizeaza pe un naratar cu handicap, obtinandu-si efectele din cooptarea lui in text ca interlocutor/ rezoneur.

Un naratar buimac, nedumerit, un om al vechiului regim cu probleme de adaptare si de intelegere. Andrei Plesu este inteligent in relatia dialectica pe care o fixeaza cu un astfel de interlocutor.

Sa luam exemplul editorialelor sale. Acolo, Andrei Plesu descopera de regula cate ceva care a incetat de multa vreme sa mai reprezinte vreo noutate; sa zicem, Internetul. Bun: Andrei Plesu descopera Internetul si serbeaza aceasta descoperire, intr-o prima miscare, mimand ca retraieste spaima simtita de pieile-rosii la aparitia primului tren. Internetul apare drept ceva sumbru, neguros si rapace; drept ceva fundamental incognoscibil, ca Dumnezeul lui Spencer, dar negresit periculos, ca Dumnezeul lui Israel. Urmeaza miscarea a doua: acum, Andrei Plesu pare sa descopere in propriile-i premise sumbre o umbra de sens, pe care cu sfortari demne, de geometru, o largeste incet-incet. Asa se ajunge la pasul al treiea, in care Andrei Plesu concede ca Internetul, folosit cu prudenta si civilitate, are avantajele lui.

Dincolo de spectacolul literar intotdeauna delectabil, sub raportul ideii astfel de texte sunt nule. Lucrurile pe care le descopera adesea Andrei Plesu intra in plaja de rutine a oricarui ins mediu adaptat la viata curenta.

Nu reduc la strategia retorica de mai sus intreaga literatura a lui Andrei Plesu, care contine lucrari de specialitate stimabile sau eseuri de o perfecta cinetica a inteligentei speculative („Minima Moralia”). Ma refer doar la textele in care Andrei Plesu se expune ca intelectual public: articole, editoriale, conferinte. Prin acestea, si mai putin prin „Despre ingeri”, participa Andrei Plesu la dinamica spatiului public.

Sa ne intoarcem la volumasul despre care spuneam ca este caracteristic.

 

Mai multe probleme, o singura solutie: umorul

 

E o idee care vertebreaza sistemul lui Andrei Plesu, si anume: trebuie sa avem umor. Surprinzator, acest truism apare pe post de concluzie in trei din cele patru conferinte.

In „Despre bucurie in Est si in Vest”: „Pentru a ajunge la un numitor comun ar trebui ca si dumneavoastra si noi sa avem mai mult umor.”

In „Toleranta si intolerabilul. Criza unui concept”: „O foarte consisteta sursa de toleranta, insuficient luata in seama, este umorul.”

In „Ideologiile intre ridicol si subversiune”: „Pentru a le rezista (ideologiilor – n.m., M.I), trebuie sa ramai viu, reactiv, neinregimentabil. Si sa-ti pastrezi umorul.”

 

…dar nu numai

 

Andre Plesu detine o plina de…  umor predilectie pentru truisme, nazbtii sau idei-placebo. Pe langa solutia universala a umorului, conferintele mai propun urmatoarele.

„Despre bucurie in Est si in Vest” propune reconstructiei europene aritmetica unificarii bucuriilor: „Unificarea europeana va insemna, intre altele, si o unificare a bucuriilor noastre, o armonizare a experientei bucuriei din Est cu experienta bucuriei din Vest.” (Cum? Nu se spune.)

„Despre elite in Est si in Vest” ajuge, dupa ocoluri si reductionime de felul „ceea ce comunismul vizeaza cu adevarat sunt elitele”, la conceptul mistic al unui sponsor cu disponibilitati de Mesia compulsiv: „In ce ma priveste, am in minte un portret ideal al sponsorului «cultural» si, de altfel, cred ca l-am si intalnit de cateva ori: e cineva care, dupa ce a investit cu folos in mari proiecte de educatie universitara, in cercetari despre arta guvernarii, legislatie, liberalism, ecologie si minoritati, in programe de revitalizare economica si institutionala, simte nevoia sa iasa din circumstantial, din rezonabilul de prima instanta, pentru a investi intr-un joc cu margele de sticla. A finanta instalarea lui Newton sub mar sau navigatia utopica a lui Columb s-a dovedit rentabil.”

De observat ca practica romaneasca a conceptului acestuia de sponsor e data de dialectica Patriciu-Gigi Becali.

Daca solutia de mai sus e discutabil mistica, solutia din „Toleranta si intolerabilul. Criza unui concept” e fara doar si poate mistica: „Alaturi de umor, un fundal stimulativ pentru toleranta este credinta adevarata, sau, ca sa folosesc un termen mai larg, simtul transcendentei. Intoleranta este, dimpotriva, o supralicitare a imanentei, o specie de miopie, care monumentalizeaza diferentele existente in desfasurarea indefinita a orizontalei, o miopie incapabila sa ia inaltime, sa priveasca lucrurile nu din perspectiva zarvei cotidiene, ci din aceea a unei calme, inalte, atemporalitati. Toleranta anticipeaza sau imita «ingaduinta» suverana a lui Dumnezeu…”

In conditiile in care incipitul conferintei a ironizat pretentiile unui universitar indian de a fundamenta drepturile omului pe dharma, un termen parohial-mitologic cu totul exotic in contextul rational-„universalist” al discutiei, greseala lui Andrei Plesu este grosolana, ceva de tipul „Am dat iada si-am luat capra”.

 

In cerc

 

Pe langa retardul manifestat in orice inseamna context pragmatic neanecdotic (de tipul: exista prolema x pentru ca y si z; propun ca solutii secventele a, b si c pentru ca d, e si f), o alta dsponibilitate amplu exploatata a conferintelor lui Andrei Plesu este predilectia discursului pentru circularitate.

Iata conferinta „Ideologiile intre ridicol si subversiune”. Aici pasii sunt urmatorii:

(1)Premisa: Toate ideologiile sunt rele

(2)Definirea domeniului: „toate ideologiile” egal „comunism+nazism+ceva subproduse ale stangii ameriane

(3) Definitie a ideologiilor pe baza premisei ca ideologiile sunt rele

(4)Pe baza definitiei sunt desprinde doua trasaturi tari ale ideologiilor

(5) aceste doua trasaturi tari sunt discutate pentru a ajunge la concluzia ca, surpriza, toate ideologiile sunt rele.

 

Ca  sa nu mai amintesc de accidente de traseu, cum ar fi acela ca Andrei Plesu foloseste urmatoarea definitie „de lucru”: „ideologiile sunt constructii rapide de idei, izvorate dintr-un interes privat sau de grup si avand drept scop modificarea mentalitatii publice, a institutiilor si a vietii sociale. … ideologiile nu se preocupa de elaborari ample, nu intarzie in detalii si n-au timp de analize temeinice. Nu vor sa produca sisteme explicative, ci scheme transante, mobilizatoare. Punctul lor de pornire nu e realitatea propriu-zisa, ci un interes de clasa sau de categorie sociala. Prin urmare, ideologul nu vrea sa inteleaga lumea. Vrea s-o schimbe, intr-un fel care sa coincida cu principiile si telurile sale; e, asadar, o natura mai curand utopica si egolatra. El se crede chemat sa decida asupra modului optim de organizare a lumii si crede ca felul sau de a intelege fericirea se potriveste intregii umanitati.”

Aceasta definitie pare sa fie luata din „Enciclopedia Blackwell a gandirii politice”, si anume din pasajul care identifica definirea critica a ideologiei asa cum apare ea in corpusul marxismului fondator. Iata-l pe Andrei Plesu calarindu-l pe Marx impotriva comunismului: o imagine de retinut.

 

 


Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei