Bogdan Ghiu, Eu(l) artistul.Viata dupa supravietuire (cod de bare pentru viitorul monstruos a artei)

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 17:05

Bogdan Ghiu, Eu(l) artistul. Viata dupa supravietuire (cod de bare pentru viitorul monstruos a artei), Editura Cartea Romaneasca, 2008, 312 pagini, 30 lei 

 

Sa fii luat in serios e un talent. Unii il au in proportii infricosatoare.
Althusser, iata. Cateva pagini memorabile nimerite de Bernard-Henry Lévy il evoca astfel, pe fodul unei perplexitati retrospective („Omul acesta, intelectualul acesta care nu mai citea, nu vorbea, asculta putin si gandea pe tacute, cum a putut el sa exercite o suveranitate atat de exemplara?”): „Althusser era un dascal care nu preda. Un profesor care nu tinea curs. De obicei stiti cum este: un cuvant, nici o cerere, dar in auzul lui Althusser cererea era, cuvantul insa lipsea. Eram mii si mii de althusserieni. Asteptam. Pandeam. Ne pierdeam in nesfarsite speculatii asupra pozitiilor pe care le a lua sau nu. Ne multumeam cu un cuvant. Eram fericiti cu o frantura. Cand, din intamplare, unul dintre noi gasea intr-o revista mai veche un articol de-al lui (de care nu auzisem nici unul) era sarbatoare in targ! Dezmat de fotocopii! Articolul trecea de la unul la altul ca un samizdat! Ne inchinam la el ca la sfintele moaste!” („Aventurile libertatii”, Albatros, 1995, traducere de Dan Ion Nasta).
 

Evident, putine texte mai ajung astazi sa fie citite ca o Cabala. Sa fie luate in serios nu in litera lor (ceea ce e banal), ci in tot arborele lor de latente.
Exista totusi astfel de texte (romanele lui Pynchon, literatura lui Lacan etc). Conceptul pe care il propun ele e unul dificil: ce anume ne face sa zabovim in contingenta cea mai lichida (a pasajului X, Y, Z) cautand codul? Raspunsul e o formula de compromis intre conditionarile construite de diverse comunitati interpretative (nimeni nu incepe Ulise fara sa stie despre ce vorba cu el si cu Joyce) si o forta intrinseca a textului/ autorului (de ce Perec si nu Anatole France?).
 

Exista si reversul: autori si texte care nu ajung sa fie luati in serios: care nu ajung sa prinda realitate.  
E cazul lui Bogdan Ghiu si motivul pentru care am ales sa recenzez nu atat cartea (o carte de eseuri), cat conceptul ei.
 

Bogdan Ghiu e un om inteligent, fara indoiala. Inteligent si up-to-day.
Dar conceptul de autor cu care lucreaza este gresit. 
Conceptul este acela de Mare Autor din sleahta poststructuralistilor.
Nu-i iese.
 

Ce nu intelege, in esenta, Bogdan Ghiu e ca daca incoerentele si mofturile au sens la Deleuze, la un autor minor ele nu au nici macar haz.
Cand intalnesc un astfel de pasaj la Bogdan Ghiu, incep sa rad din principiu: „Ascundere este de fapt +1/-1 (un lucru in plus este un lucru in minus, lucrul pe care-l ascunde), or oamenii vor sa se ascunda dupa modelul 1/0. Ei incearca astfel sa neutralizeze prin ascundere ascunderea insasi, sa elimine (nu sa ascunda) ascunderea, in care adunarea (plusul) ascunde scaderea (minusul). Ei vor sa ascunda ascunderea, sa anuleze ascunderea, si atunci, automat, ascunderea, conform propriei ei legi, trece in opusul ei: se ascunde divulgandu-se. Minus trece in plus. Nu exista semn pentru zero, zero nu este un semn. Oamenii vor sa taca, or, tacerea nu este zero, ci minus: un semn pozitiv care afecteaza existentul. Oamenii vor sa elimine existentul. Zero nu exista. Zero e minus.”
 

Urmariti-i montajul. Nu ideile; doar montajul. Ce falsificare a unui santier!

Dar tocmai esentialul lipseste de acolo: subiectul.
 E o teribila criza de identitate in literatura eseistica a lui Ghiu. Desi scrie despre inventarea ca subiect, tocmai asta este problema lui Ghiu: (inca) nu exista ca subiect autonom. Exista ca rutina mimetica a unui discurs de a se plia in anumite feluri (ca la Foucault, ca la Deleuze etc). Or, lucrul cel mai bun din Foucault nu este aparenta de suprafata. Daca ar trai dupa Foucault, Foucault nu ar mai scrie ca Foucault.
Spus pe scurt, Ghiu e ala care scrie ca aia pe care i-a tradus. Ii imita, pastiseaza, cloneaza.
Ca autor, Ghiu e un subiect-prin-acumulare. Nimic nu este inocent la el. Ghiu, care citeaza mult, citeaza si cand nu citeaza. Este traducator si in literatura originala. Cand spune „eu” suna a ecou. Cand ia cuvantul, da glas unei cacofonii pe care o tine sub control.
Jocurile de cuvinte si cautarea obsesiva a nuantei sunt mai curand o manifestare de infantilism si nesiguranta, decat jocuri de cuvinte si cautare obsesiva a nuantei.  
 

Ce ii reprosez lui Ghiu, in definitiv, poate fi doar o chestiune de stil vestimentar. Exterioara.
Ceea ce e corect. Ghiu isi joaca meciul si il pierde la nivel pur stilistic. Cel mai real la el e stilul, nu ideea. Faze de poet:  ideile lui survin, dar nu supravietuiesc textului: sunt construite poetic, dicteuri ale unei inspiratii care expira odata cu ultimul punct.
 

Codul de bare reprodus pe pagina finala e singurul lucru neserial din carte; singura ei sansa de unicitate. Ar fi fost greu de gasit un sfarsit mai bun. Mai ironic.

 

Sursa: http://revistacultura.ro

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<<Click pe locatie pentru detalii>>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

21:08

BANCUL ZILEI

06:09

VIDEO -  A fost lansat primul trailer al filmului „The Midnight Sky”
28/10/2020 14:23

  Primul trailer al filmului „The Midnight Sky”, cu George Clooney in rolul principal, a fost lansat marţi. Pelicula reprezintă prima colaborare a actorului cu platforma de streaming Netflix ...

VIDEO - Maestrul Nicolae Botgros, în stare gravă din cauza COVID. Dirijorul celebrei orchestre „Lăutarii” a fost internat la Spitalul Chișinău
28/10/2020 13:26

  Nicolae Botgros a fost internat de urgenţă la Institutul de Medicină Urgentă din Chisinău. Asta după ce maestrul a fost diagnosticat cu COVID-19, iar din cauza complicaţiilor a ajuns la spital in ...

 Primul muzeu dedicat pandemiei de COVID
27/10/2020 07:58

  Artisti din toată lumea au surprins in creaţii originale momentele cele mai grele ale pandemiei. Acestea pot fi văzute pe Instagram, pe pagina primului muzeu de artă Covid din lume. Trei tineri din ...

Premieră națională la Teatrul „Vasile Alecsandri”- spectacolul „Insultați. Belarus(ia)”
26/10/2020 07:00

     Teatrul National Iasi, alături de poporul din Belarus, parteneri in proiectul „Belarus(ia)  ̶  Lecturi la nivel mondial” Belarus(sia) Worldwide Reading Project ...

 Muzeul Metropolitan de Artă din New York a recuperat un tablou dispărut în urmă cu 60 de ani
22/10/2020 12:35

  Un tablou dispărut in urmă cu 60 de ani a fost localizat cu ajutorul unui vizitator al Muzeului Metropolitan de Artă din New York (The Met), a precizat instituţia, potrivit DPA. Pe cand vizita o ex ...

 Ministrul Culturii trimite încă un Corp de Control la Opera dn Iași
22/10/2020 07:03

  Ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu, s-a intalnit, astăzi, cu reprezentanţii sindicatelor din instituţiile de profil care au protestat, dimineaţă, in faţa sediului institutiei pe care o cond ...

Protest în fața Ministerului Culturii. Sindicaliștii din București s-au raliat colegilor de la Opera din Iași
21/10/2020 11:49

 Federatia Sindicatelor din Institutii de Cultură organizează astăzi o actiune de protest in fata Ministerului Culturi, in solidaritate cu colegii Sindicatului „Artis” Moldova din ...

 Războiul de la Opera Iași s-a mutat în social media și capătă miză politică
21/10/2020 10:32

    Protestele de la Opera Natională Romană Iasi (ONRI) iau o nouă turnură si capătă iz politic. O postare făcută pe pagina personală de către Cosmin Marcovici, secretar in Ministerul Cult ...

Premieră în două părți, în două seri consecutive: „Unchiul Vanea”, la Teatrul Național
20/10/2020 08:21

Teatrul National Iasi anuntă cea dintai premieră a stagiunii, care va avea loc pe scena Sălii Mari. Este vorba despre „Unchiul Vanea”, de A.P. Cehov, in regia lui Claudiu Goga. Va fi un evenime ...

 Sindicaliștii de la Operă au reluat protestele
20/10/2020 05:22

  Tensiunile de la Opera Natională Romană din Iasi continuă, iar părtile implicate, membrii Sindicatului ARTIS Moldova, constituit la nivelul structurii de spectacole si afiliat la Federatia Sindicate ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei