Ce nu vor spune bilanturile literare/editoriale ale anului 2011. O retrospectiva de Ion Bogdan Lefter

default

Dimensiune font:

| 30-10-2012 14:10

Ce nu vor spune bilanţurile literare/editoriale ale anului 2011

Ion Bogdan LEFTER

După ce răspunsesem la „tradiţionalul” bilanţ editorial al revistei „Cultura” la finele lui 2009 (cu un text cam lung…), am primit din nou invitaţia anul trecut şi m-am pus pe treabă: am făcut inventare bogate de titluri din toate genurile, probabil vre-o sută-două, am scris o introducere şi alte pasaje despre metabolismul complicat al literaturii, cu totul invizibil în „topurile” scurte şi seci prin care ne exercităm cu aroganţă „puterea” de „judecători” grăbiţi, expeditivi – şi… n-am mai trimis redacţiei textul de răspuns la anchetă, căci ameninţa să capete dimensiuni gigantice (păstrez fişierul în computer…). Mai înainte, încercând o panoramă 2006, în „aLtitudini”, am desfăşurat-o pe trei pagini de revistă. Aşa şi cu alte bilanţuri, în precedentele mele gazete, „Contrapunct” şi „Observator cultural”: recapitularea anului 1990 – bunăoară – avusese şase secvenţe publicate în şase săptămâni consecutive. Recunosc că s-a mai întâmplat ca la anumite anchete de sfârşit de an, mai strict jurnalistice, să răspund şi telegrafic. În orice caz, nu-mi abandonez gândurile legate de stereotipia mult prea reducţionistă – şi superficială, vedetistică, mondenă etc. etc. etc. – a bilanţurilor literare/editoriale, drept care, în completarea „topurilor” din „Cultura” şi de prin alte locuri, încerc acum să ghicesc ce nu vor spune anchetele despre ce s-a întâmplat şi s-a publicat în 2011.

 

<cele mai bune cărți din 2011. votează 11 critici>

1. Plecări

Încep cu lucruri triste, dar altfel nu se poate, ar fi indecent să le lăsăm la urmă: în 2011 au plecat către o lume mai bună doi „clasici în viaţă”, doi dintre cei mai importanţi scriitori români ai ultimei jumătăţi de secol şi ai întregii noastre literaturi, şi anume Mircea Horia Simionescu (23 ianuarie 1928-18 mai 2011) şi M. Ivănescu (26 martie 1931-21 iulie 2011). Dispariţia lor, la mijlocul anului, a făcut ştiri în toată presa şi a fost urmată de grupaje de evocări şi analize în revistele culturale, pe măsura prestigiului la care, octogenari amândoi, ajunseseră la final de carieră.

Mai discret, departe de ţară (în Germania), s-a stins în decembrie Mariana Şora, la 94 de ani şi jumătate (26 mai 1917-19 decembrie 2011). Figură marcantă a exilului literar românesc din jumătatea a doua a secolului XX, a fost evocată emoţionant într-un text la despărţire de Luiza Palanciuc (http://fondane.net/2011/12/19/in-memoriam-mariana-sora/#more-2803).

Mult mai tânăr, la mai puţin de 68 de ani, plecase la începutul verii, răpus de boală (cancer), Mircea Iorgulescu (23 august 1943-7 iunie 2011). Emigrat în vara lui 1989 în Franţa, bătăiosul critic din echipa „României literare” a anilor 1970-1980 a lucrat ulterior în redacţia Europei Libere, în Germania, la München, şi în Cehia, la Praga, de unde a revenit pentru ultimii săi ani la Paris.

Şi s-au mai dus în 2011 – şocant – câţiva colegi ai noştri de generaţie: poetul Ion Zubaşcu (18 iunie 1948-28 mai 2011) şi prozatorii Gheorghe Ene (16 octombrie 1950-9 mai 2011), Constantin Stan (28 iulie 1951-9 august 2011) şi Petru Maier Bianu (2 septembrie 1947-23 august 2011).

După ce-şi aflase diagnosticul (tot cancer) în primăvara lui 2009, Ion Zubaşcu a avut puterea de a scrie două cărţi despre ceea ce i-a fost dat: „Moarte de om. O poveste de viaţă” (Limes, 2010) şi „Omul, pomul şi fântâna. O tragedie românească” (aceeaşi editură, 2011). În amândouă – poezie nudă, relatare crudă, pe alocuri greu de suportat, a vieţii după verdict, a simptomatologiei, a tratamentului, a tot ce simte şi gândeşte un condamnat definitiv în faţa finalului iminent. Sub nivelul primeia, cartea din 2011 atrage şi teme politice, mărturisiri legate de istoria recentă, reflecţii despre viaţa noastră literară şi culturală, dar rămâne impresionantă prin asumarea directă a proximităţii morţii. Îşi va găsi loc în bilanţurile editoriale ale anului?

Ceilalţi trei, prozatorii „desantişti” Gheorghe Ene şi Constantin Stan (Ene – şi poet) şi romancierul şi regizorul de film Petru Maier Bianu, s-au stins fulgerător, şi mai şocant. Inima lui Gicu Ene s-a oprit într-o noapte, fără avertismente prealabile. Costi şi Petru au primit diagnostice terminale (din nou, cancer), urmate de evoluţii atât de „galopante” încât s-au stins înainte ca majoritatea dintre noi, colegi şi prieteni, să aflăm ce li se întâmplă. În ultimele lui zile, Costi şi-a văzut ultima carte, „Confesiuni fără glorie”, tipărită contra cronometru de Ioan Cristescu (Tracus Arte): culegere de articole, eseuri, note pe teme varii, compunând un soi de jurnal de observaţii şi reflecţii ale unui prozator de clasă. Dar formulei nu i se prea acordă atenţie în bilanţurile anuale…

O plecare mult prea grăbită şi cu totul neaşteptată a fost şi cea a lui Alex. Leo Şerban (28 iunie 1959-8 aprilie 2011), fostul meu coleg de la Engleză, la nici 52 de ani (iarăşi boala incurabilă, galopantă…). Ajunsese un foarte cunoscut critic de film, dar începuse în juneţe cu poeme şi proze, iar după uluitoarea-i dispariţie au apărut, unul după altul, un volum cu versurile sale, „Alte camere, alte glasuri de ieri” (Pandora-M), o culegere de eseuri, „Mica dietetică” (Editura ART), şi un micro-roman, „Litera din scrisoarea misterioasă” (Polirom, scris în limba engleză, tradus în româneşte). Cinefilul Leo – un subtil scriitor…

2. Jubilee

Ân toamnă, Mihai Şora a împlinit patriarhala vârstă de 95 de ani (n. 7 noiembrie 1916). Trăitor, în ultima vreme, cam jumătate de an în România, jumătate în Germania, filozoful-scriitor traversează din când în când, tăcut, lumea noastră culturală şi lumea în genere. Priveşte, ascultă, reflectează şi, cu o luminoasă seninătate, ne oferă câteodată, de obicei concis, concluziile sau doar observaţiile şi interpretările sale, în câte un text, un interviu, o conferinţă. La anumite intervale primim şi probe ale angajării pasionate în proiectul „Restitutio Benjamin Fondane”, din care s-au publicat trei volume în 2008-2009 (la Limes), o lungă serie fiind în pregătire pentru tipar (la Polirom). Un frumos portret Şora – într-un poem publicat de curând de Gabriel Chifu (în numărul 10, pe luna octombrie, al „Ramurilor” craiovene, p. 3): „el trage după sine o uriaşă trenă de linişte”, iar timpul „curge peste el [...]/ nu de la stânga la dreapta, nu de la fiinţă la nefiinţă,/ nu ireversibil şi nu nimicitor. Ci altfel, cu totul altfel,/ neasemănător”, încât „Tinereţea fără bătrâneţe se întrevede uneori/ în paşii săi, şi în privirea sa, şi pe obrazul său/ ca soarele pe cer, printre nouri”, dându-ne „o fărâmă de speranţă” că „poate, totuşi, sfârşitul nu e ceva bătut în cuie,/ mai sunt şi oameni ce reuşesc să înduplece timpul/ şi îndelung să-l îmbuneze”…

Încă n-a apărut un volum aniversar Şora – 95 (ştiu că erau plănuite două, din care cel puţin unul stă să iasă), dar alte jubilee au fost însoţite de cărţi speciale. După ce Solomon Marcus a împlinit, în 2010, 85 de ani (n. 1 martie 1925), s-au publicat în 2011 o culegere de scrieri proprii, „Răni deschise”, şi una de texte despre autor, „Întâlniri cu/Meetings with Solomon Marcus” (ambele la Spandugino, în tomuri corpolente: 1244 p., respectiv 946 + 896 p., coord. Lavinia Spandonide şi Gheorghe Păun).

În primăvară apăruse şi un „M. Ivănescu – 80” (coord. Al. Cistelecan, Editura Paralela 45), cu câteva luni înainte ca marele poet să se stingă din viaţă. Două volume paralele l-au sărbătorit în vară pe Ion Pop, devenit septuagenar (n. 1 iulie 1941): „Ion Pop – 70” (coord. Sanda Cordoş, aceeaşi editură) şi „Ion Pop. Şapte decenii de melancolie şi literatură” (coord. Ştefan Borbély, Eikon). L-au urmat alţi doi cunoscuţi scriitori, aniversaţi şi ei prin „Angela Marinescu – 70” (n. 8 iulie 1941) şi „Eugen Negrici – 70” (n. 28 noiembrie 1941) (ambele la Paralela 45; coordonatori: un cristian, respectiv Ioan Es. Pop). În amintirea lui Liviu Petrescu, care ar fi împlinit tot 70 de ani în 2011 (17 decembrie 1941-5 iulie 1999) – o culegere memorială: „Spiritul critic la Liviu Petrescu” (coord. Sanda Cordoş, Limes).

Aş mai consemna aici splendidele cărţi şi albume, cu bogate ilustraţii şi cu înregistrări audio, care au însoţit jubileului de 90 de ani al Regelui Mihai (n. 25 octombrie 1921): „Lumea Regelui/The King’s World” (bilingv, Polirom), „Muzica Regelui” (carte + CD, Curtea Veche) şi „Anul Regelui” (aceeaşi editură) (toate îngrijite şi cu texte scrise de Principele Radu al României), plus „În slujba voastră în toate timpurile. Mesaje şi convorbiri radiofonice ale M.S. Regele Mihai I al României” (carte + 2 CD-uri, Radio România/Editura Casa Radio): un set editorial cu evidente dimensiuni politice şi istorice, bilanţ al vieţii unui extraordinar „personaj”, deci – în perspectivă mai larg-culturală şi chiar literară – e vorba despre cărţi de „non-fiction” sau de „docu-drama” (în terminologiile prin care teoreticienii au încercat să fixeze specii greu încadrabile). Totuşi, bilanţurile editoriale ale lui 2011 le vor ocoli.

3. Evenimentul anului

Cine va avea limpezimea de care e nevoie pentru a indica marele eveniment – de departe – al anului editorial 2011 şi al perioadei pe care o traversăm?: apariţia, sub titlul „Prezent şi în acelaşi timp străin”, a volumului final al jurnalului lui Radu Petrescu (Paralela 45), cel mai important al literaturii române. S-a lansat în luna mai, la „Bookfest”. În presă – semnalări timide…

4. Poezie

În genurile „clasice”, bilanţurile anului vor consemna, mai întâi, volumele de versuri ale câtorva autori, mai ales din ultimele două-trei „valuri” poetice afirmate la noi. Sper că nu va fi ocolit „buchetul” – alături de care puţine alte „flori” pot rezista, nu-i aşa?… – de cinci titluri simultane ale lui Şerban Foarţă, lansate în noiembrie, la Târgul „Gaudeamus”: „Hexachordos”, „Amadeus”, „/o/ ouă întrebări”, „încă un căpcăun” şi „Test pentru domnişoarele prinţese” (toate la Brumar). Primul, tom cu vaste rezonanţe culturale, reuneşte anterioare echivalări ale cărţilor biblice „pre stihuri retocmite de către Şerban Foarţă” (în sumar: „Psalmii”, „Ecleziastul”, „Cântarea cântărilor”, „Iov”, „Psalmii lui Solomon” şi „Odele”). Cvartetul celorlalte inaugurează Colecţia „Ludex” (după o primă tentativă, în urmă cu câţiva ani, la Curtea Veche): jocuri superioare, cu aparenţe de ingenuitate „copilărească”, de fapt suprasaturate de rafinament şi, din loc în loc, cu răvăşitoare abisuri metafizice.

5. Proză

Aici, clasamentele se vor deschide cu „Acasă, pe Câmpia Armaghedonului”, surprinzătorul, puternicul prim roman al unei mari poete, Marta Petreu, şi cu alte două-trei titluri ale casei care domină de aproape un deceniu piaţa autohtonă de „ficţiune” (Polirom). Poate că vor mai fi menţionate şi „FEM” al Magdei Cârneci şi „Dezordinea preventivă” al lui Matei Vişniec, publicate de acelaşi grup, dar, în conformitate cu o anumită politică de promovare, sub sigla secundă (Cartea Românească). După cum s-a putut vedea din câteva cronici, „FEM” a fost citit în perspectivă prea „biografistă”, ca o confesiune directă a autoarei, romanul având – de fapt – un important scenariu ficţional; iar „Dezordinea preventivă” a ieşit prea de curând (la „Gaudeamus”) pentru a fi recenzat şi selectat.

Apropo de Vişniec, aş mai face un pariu: nimeni nu va constata că 2011 a fost şi „anul lui”. I-au mai apărut „Opera poetică” (2 vol., Cartier), plus o plachetă nouă de versuri, „La masă cu Marx” (Cartea Românească), şi „Securi decapitate” (volum bibliofil, bilingv, la Tracus Arte), încă un volum de proză, de astă dată „erotică”, „Scrisori de dragoste către o prinţesă chineză” (Humanitas; în sumar: „Cum am dresat un melc pe sânii tăi” şi textul titular), şi o masivă culegere de „teatru scurt”, „Omul din cerc” (Paralela 45).

Lansate tot în noiembrie (tot la „Gaudeamus”), n-au fost încă recenzate, ba chiar s-ar zice că nici n-au fost observate „Ploile amare” al lui Alexandru Vlad, unul dintre puţinele romane de clasă ale perioadei (Charmides), complicatul „Ţesut viu. 10 x 10” al lui Emilian Galaicu-Păun (Cartier), virulent-satiricul şi ultra-parodicul „Bokia” al lui Ovidiu Pecican (Tracus Arte), primul experiment de gen dezvoltat la noi în serial pe un blog (al revistei clujene „Tribuna”). Rămâne de văzut dacă le va fi descoperit – totuşi – vreun coleg.

N-am – însă – dubii într-un caz precum „Cărţile lui Alfonz”, romanul modular al lui Virgil Raţiu (Paralela 45), reconstituit din capitole deja apărute în alte două etape editoriale, înainte şi după 1989, dar şi cu pagini noi, iniţial amputat, apoi amânat, acum – practic – la prima publicare ca atare, in integrum (o  carte despre care am scris în prefaţă că impune un autor în istoria prozei româneşti): va fi absent din liste. După cum sunt absolut sigur că, printre debutanţii mai răsăriţi sau mai plăpânzi din bilanţurile anului editorial, nimeni nu-l va trece pe răboj pe Andrei Trocea, autorul percutantului roman post-urmuzian „Zvrâncul Pyt sau Jocul de-a mortiţa” (Tracus Arte): „normal”, căci junele nu frecventează lumea literară şi n-a ştiut să-şi distribuie cartea către reviste, recenzenţi, cenaclişti şi alţi „formatori de opinie”.

Oricum, într-o perioadă în care cronicarii de proză se ocupă doar de romane, cine să numească şi splendidele culegeri de proze scurte publicate de Mihai Dragolea şi Florin Iaru, „Epiderma de bazalt (Colecţia de mirări 2)” (Limes), respectiv „Fraier de Bucureşti” (Polirom), doi maeştri ai „tabletisticii” de descendenţă caragialiană, în formă mai mucalită şi mai caracterologică la cel dintâi, iute şi spectaculos-anecdotic la al doilea, autori şi cărţi pentru primul raft al literaturii noastre de azi? Sau, din acelaşi gen, viziunile stranii din „Opiniile unui călător nedemn de încredere” ale lui Mihai Măniuţiu (bybliotek) – dar… Înţeleg criticii literari că şi un mare regizor poate fi un scriitor adevărat, de cursă lungă?! Sau suprinzătoarele „ficţioterapii” din „Bungee Jumping”, debutul ca prozatoare al Mirunei Runcan, debordând de talent (Limes; „Ficţioterapii” e subtitlul cărţii) – dar poate fi uitat „defectul” autoarei, şi anume acela că e şi o reputată teoreticiană şi analistă a teatrului?! Sau glumeţ-tristele „felii” (cum le ziceau naturaliştii) de „Viaţă de aruncat” propuse de Bogdan O. Popescu, bine plasate editorial (Polirom) – dar… cine să accepte în bilanţul anului o carte a unui medic de succes?!

6. Critică/eseistică

Bilanţurile nu-i vor rata pe cei doi critici cu greutate care au scos cărţi noi în 2011: Mihai Zamfir – „Scurtă istorie. Panorama alternativă a literaturii române” (vol. I, sub alăturarea destul de bizară a siglelor Cartea Românească şi Polirom) şi Eugen Negrici – „Simulacrele normalităţii” (Paralela 45). Poate că va fi reţinută şi culegerea compactă de studii ale Martei Petreu despre ideologiile culturale, „De la Junimea la Noica. Studii de cultură românească” (Polirom), deşi, apărut tot recent (la „Gaudeamus”), n-a prea avut când să fie citită cu atenţie.

Dar oare, deşi timp a tot fost din primăvară-ncoace pentru „Benzile desenate și canonul postmodern”, culegerea de avangardă critico-teoretică a lui Ion Manolescu (Cartea Românească), o va reţine cineva în bilanţurile anului? La fel – culegerea de „Psihobiografii” a lui Corin Braga (Polirom), cam prea savantă – parcă – pentru topurile actualităţii noastre scriitoriceşti?! Şi ce soartă putem întrevedea spectaculoasei triplete a lui Bogdan Ghiu, poetul-eseist care se mişcă în glosele sale pe o suprafaţă literar-artistic-socio-culturală atât de extinsă încât comentatorii de literatură îl cam scapă din ochi, în 2011 el semnând „Contracriza” (Cartea Românească), „Dadasein” (Tracus Arte) şi „Inconstrucţia. Pentru o arhitectură etică/The Incontruction. For an Ethical Architecture” (Editura Fundaţiei Arhitext Design)? Nu mai dau şi alte exemple de studii şi eseuri din alte zone artistice, cu totul ignorate de condeierii noştri, deşi uneori sunt semnate chiar de autori cu palmares de exegeţi literari recunoscuţi, precum, în 2011, regretatul Mircea Ghiţulescu sau Liviu Maliţa.

Nu sunt deloc optimist nici gândindu-mă la nu puţinele studii foarte serioase, de fapt teze de doctorat, scoase – acum ca şi-n anii de dinainte – în centre universitare mari şi mici, de multe ori de către edituri cu vizibilitate redusă sau de tot obscure. Or, e important ca spaţiul cultural românesc să ia act de existenţa unor asemenea cercetări, vitale pentru înţelegerea literaturii de azi ca şi a celei de ieri, dintotdeauna. Un exemplu recentissim: „Critica în tranşee. De la realismul socialist la autonomia esteticului” a lui Alex Goldiş, apărută la loc vizibil (Cartea Românească), dar chiar la finele anului, nerecenzată încă, drept care s-ar putea ca bilanţurile s-o ignore.

S-ar mai adăuga categoriei un nume cu mare greutate, cel al lui Ion Pop, semnatar al culegerii de „Interviuri. Între biografie şi bibliografie” (Limes) – dar înţelegem oare că şi dialogurile unui critic şi ale oricărui scriitor important se cuvin citite ca opere ale aceluia, ale acelora?

7. Atipice

Ar mai fi de menţionat cărţile greu încadrabile în categoriile bilanţiere obişnuite sau de-a dreptul inclasabile.

De pildă „Noua poezie nouă. O antologie de poezie română postmodernă”, semnată de Dumitru Chioaru (Limes): nu „doar” o „antologie”, ci un complement al proiectului pe care autorul îl dezvoltă de ani de zile, explorând producţia ultimelor „valuri” de autori de gen – vezi ale sale „Developări în perspectivă” (2004) şi „Noi developări în perspectivă” (2010). Sau „O istorie a prozei şi dramaturgiei româneşti. Perspectiva personajului literar” (coord. Florin Şindrilaru, 2 vol., Casa Cărţii de Ştiinţă/Paralela 45), de fapt un dicţionar de figuri memorabile din genurile narative. Sau impunătorul „Dicţionar de rime şi asonanţe” semnat de Mihail Nemeş (la aceeaşi Paralelă 45): instrument de lucru gândit de unul dintre marii traducători români de poezie universală, dispărut în urmă cu şapte ani, din a cărui arhivă ies în continuare la iveală importante contribuţii.

Din zona „non-fictivă”, poate că bilanţurile vor reţine noul volum de jurnal al lui Mircea Cărtărescu, „Zen” (Humanitas). Dar cine să numească, din acelaşi gen, „Cea mai bună dintre lumi (Jurnal şi contrajurnal parizian)” al arădeanului Gheorghe Mocuţa (Tracus Arte), interesantă, expresivă şi mai ales impresionantă consemnare a unei lungi şederi la Paris pentru tratamentul bolii fiului său (aceeaşi, dar, din fericire, biruită…)?

Tot „non-fictiv” e şi „Jurnalul de antropolog” (subtitlul) publicat de Hanna Bota, „Ultimul canibal” (Cartea Românească): consemnare a unei călătorii tocmai în Arhipelagul Vanuatu, în Pacificul de Sud, prea „atipică” pentru a-i interesa pe cronicarii actualităţii literare româneşti – deşi genul „jurnalului de călătorie” are vechime şi pare să-i intereseze din nou pe compatrioţii noştri, urmare a ieşirilor din ţară de după căderea regimului comunist, în 1989, în alte variante intervenind şi filtre ficţionale (exemple din ultimii ani: „Cel mai îndepărtat Paradis” de Vasile Andru, 2001, Dacia, despre Noua Zeelandă, sau „Cartea de la capătul lumii. Noua Caledonie: la un pas de Paradis” de Ioan T. Morar; transpuneri romaneşti: „Istoria romanţată a unui safari” de Daniela Zeca, Polirom, 2009, „Varanasi retur” de Bianca Predoi, Paralela 45, 2010 etc.).

Alături de  categoriile de cărţi „premiabile” cad şi volumele de interviuri. E cazul – de pildă – al „Cuvintelor din exil”, dialogul cu Norman Manea realizat de Hannes Stein, jurnalist german stabilit, asemeni compatriotului nostru, la New York (Polirom). „Interviurile” lui Ion Pop le-am pomenit deja.

Fireşte, nimeni nu se va opri asupra publicisticii politice şi de reflecţie morală a unor scriitori precum Gheorghe Grigurcu, Nicolae Prelipceanu, Radu Ulmeanu sau Nicolae Coande, semnatari ai culegerilor „Politicale” (Brumar), „Odioseea” (Institutul European), „Politica, o comedie cu final cunoscut” (Dacia XXI), respectiv „Intelectualii români şi Curtea Regelui” (Tracus Arte). Nu se prea obişnuieşte pe la noi ca articolele publicate de scriitori prin gazete să fie luate drept ceea ce sunt de fapt: eseistică literară pe teme socio-politice.

Şi: cine să numească strania ofertă a Tamarei Cărăuş din „Capcanele identităţii” (Cartier)? – povestea proiectului eşuat al unei cărţi de explorare a „specificului basarabean”, confesiune eseistică a unei tinere autoare foarte promiţătoare, afirmate în ultimul circa un deceniu în critica şi teoria literară românească.

În sfârşit, va fi observat cineva că la finele toamnei (tot la „Gaudeamus”) a debutat în volum, cu „Supravieţuirea prin reportaj”, extraordinara Liliana Petruş (Editura Flacăra)? Textele ei, risipite de două decenii prin presă (mai ales, pe unde, la Europa Liberă şi, în pagini tipărite, în revista „Flacăra”), duc cu demnitate mai departe tradiţia Bogza-Brunea-Fox-Nistorescu…

*

Şi mai sunt – desigur – alte şi alte cărţi, care-mi scapă acum.

Bucureşti, 2-7 ianuarie 2012

 

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<<Click pe locatie pentru detalii>>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

00:45

CTP IASI- Totul pentru sanatatea ta!

„EuroBusiness LRJ” S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei ”FANYON”S.R.L., conform Hotărârii nr. 120/02.04.2018, pronunțată în dosarul nr. 2172/113/2017, de către Tribunalul Brăila, organizează în zilele de 20.08.2020, 10.09.2020, 24.09.2020, 08.10.2020, 22.10.2020, respectiv 05.11.2020, ora 14:00, la sediul ales al lichidatorului judiciar din Bucuresti, Bd. Magheru, nr. 31, et. 1, cam. 25, Sector, licitații în vederea valorificarii următoarelor bunuri imobil și mobile, proprietatea debitoarei: BUN IMOBIL, PREȚ DE PORNIRE LA LICITAȚIE (EUR, fără TVA). Proprietate imobiliară, teren, căsuțe de vacanță și anexe, situată în Sat Dragosloveni, Com. Soveja, Jud. Vrancea, înscrisă în CF nr. 50048 a Com. Soveja, compusă din: Teren intravilan în suprafață de 2.438,00 mp, amplasat în Sat Dragosloveni, Com. Soveja, Jud.Vrancea, CF nr. 50048 a Com. Soveja, nr. cad.50048, Construcția C1-magazie, nr. cad.50048-C1Sc=67,00 mp, Construcția C2-anexă, nr. cad.50048-C2, Sc=170,00 mp, Construcția C3-magazie, nr. cad50048-C3, Sc=12,00 mp, Construcția C4-grup sanitar, nr. cad.50048-C4, Sc=17,00 mp, Construcția C5-bucatarie, nr. cad.50048-C5, Sc=24,00 mp, Construcția C6-umbrar lemn, nr. cad.50048-C6, Sc=9,00 mp, Construcția C7-umbrar lemn, nr. cad.50048-C7, Sc=9,00 mp, Construcția C8-casă de vacanță, nr. cad.50048-C8, Sc=15,00 mp, Construcția C9-casă de vacanță, nr. cad.50048-C9, Sc=14,00 mp, Construcția C10-club, nr. cad.50048-C10, Sc=64,00 mp, Construcția C11-casă de vacanță, nr. cad.50048-C11, Sc=15,00 mp, Construcția C12-casă de vacanță, nr. cad.50048-C13, Sc=15,00 mp, Construcția C13-casă de vacanță, nr. cad.50048-C13, Sc=65,00 mp, Construcția C14-casă de vacanță, nr. cad.50048-C14, Sc=15,00 mp, Construcția C15-casă de vacanță, nr. cad.50048-C15, Sc=15,00 mp, Construcția C16-casă de vacanță, nr. cad.50048-C16, Sc=65,00 mp, Construcția C17-casă de vacanță, nr. cad.50048-C17, Sc=15,00 mp, Construcția C18-casă de vacanță, nr. cad.50048-C18, Sc=15,00 mp, Construcția C19-casă de vacanță, nr. cad.50048-C19, Sc=65,00 mp, Construcția C20-casă de vacanță, nr. cad.50048-C20, Sc=28,00 mp, Construcția C21-magazie, nr. cad.50048-C21, Sc=145,00 mp, Construcția C22-casă de vacanță, nr. cad.50048-C22, Sc=51,00 mp, Construcția C23-casă de vacanță, nr. cad.50048-C23, Sc=35,00 mp și Construcția C24 - wc, nr. cad.50048-C24, Sc=17,00 mp. 65.110,50 BUNURI MOBILE PREȚ DE PORNIRE LA LICITAȚIE (EUR, fără TVA) CARUCIOR + CUVA 7,27, MASINA GLAZURAT CIOCOLATA 3.236,26, Masina cernut faina 46,49, CARUCIOARE CU NIVELE pt cuptor 211,55, CUPTOR POLINI MOD.80100 211,55, CUPTOR POLINI MOD.8080190 211,55, CUPTOR ROTATIV ROTO 6080SR.200SC 2.531,01, CUPTOR WERNER REA 1280, 211,55, CUPTOR WERNER REA 1280, 211,55, MASINA ROTATIVA ROTOFORM, 4.489,66, Moara ptr. Preg. Probelor, 767,59, Balanta analitica, 412,62, Echip. Ptr. Determ. Aciditatii, 570,56, Etuva, 215,59, Balanta tehnica 176,30, Sist. Automat ptr. Determ. Azot 2.761,19, Sist. Autom. Ptr. Determ. Gras 2.563,97, Distilator apa 550,82, Aparat perf. Pt.Deter. Cant. De z 1.605,07, Incinta termostatare probe 471,85, Sistem aut. Amb. Prod. Gr.IP600 21.265,94, Aparat de realiz. Mixuri pt. Ret 3.026,27, Malaxor spiral cuva rabatabil 4.821,88, Linie pentru obtinere covrigi 57.418,17, Camera racire semifabricat 3.446,86, Cuptor rotativ, 7.048,60 Cuptor rotativ 7.048,60, Cuptor rotativ 7.048,60, Cuptoar rotativ 7.048,60, Cuptor rotativ 7.048,60, Cuptor rotativ 7.048,60, Cuptor rotativ 7.048,60, Masina de glazurat si uscat turta dulce 8.830,77, DEDURIZATOR FD-25, 418,00, LINIE PENTRU OBTINEREA CROCHETE 105.250,22, LINIE PENTRU OBTINERE COVRIGI 74.381,28, MALAXOR 7.023,99, Oala fierbere 233,69, DULAP FRIGORIFIC 381,22, AGENT FRIGORIFIC 77,01, ECHIPAMENT MIXER PLANETAR 8.207,35, MASINA PADO PT FURSEC SI TURTA 12.311,02, Masina taiat foi nap -Doina 263,51, Masina taiat nuga 441,19, Cuptor rotativ 2.078,25, CUPTOR FOI 12.232,98. Toate condiţiile de participare la licitaţie şi condiţiile de adjudecare se regăsesc în caietele de sarcini care pot fi procurate on-line de la lichidatorul judiciar, contravaloarea acestora fiind de 2.380,00 RON, TVA inclus, pentru bunuri mobile și 2.380,00 RON, TVA pentru bunul imobil/caiet de vanzare, dovada achiziţiei acestora fiind obligatorie pentru participarea la licitaţie, plata acestora efectuându-se în contul lichidatorului judiciar, nr.:RO93BUCU1031215949892 RON, deschis la Alpha Bank Iaşi. Persoanele care doresc să se înscrie la licitaţie au obligaţia de a depune garanţia de participare la licitaţie de 10% din preţul de pornire al licitaţiei, plata acesteia efectuându-se în lei, la cursul BNR din data plății în contul de lichidare al ”FANYON”S.R.L., nr.: RO76BUCU1032235342465 RON, deschis în lei la Alpha Bank S.A. Înscrierile la licitație se pot face până în preziua licitaţiei (zilele de miercuri), ora 14:00, scrisoarea de participare la licitaţie, împreună cu toate documentele menţionate în caietele de sarcini, urmând a fi trimise on-line pe adresele de e-mail : vanzari@lrj.ro și stefania.nitu@insolvency.ro. Vizitarea şi prezentarea activelor se poate face doar în conformitate cu prevederile legale în vigoare, în fiecare zi de luni până vineri, cu acceptul lichidatorului judiciar, la locul în care acestea se află. Lichidatorul judiciar va permite accesul ofertanţilor care vor achiziţiona caietul de sarcini, doar în prezenţa unui reprezentant al acestuia şi la solicitarea scrisă prealabilă însoţită de o programare în acest sens. Reprezentanţii lichidatorului judiciar vor furniza toate informaţiile suplimentare disponibile către cei care au achiziţionat caietul de sarcini. Vizualizarea activului imobil, respectiv a bunurilor mobile, este o condiție obligatorie pentru participarea la licitații. Informaţii suplimentare se pot obţine de pe site-ul lichidatorului judiciar.: www.lrj.ro, telefon: 0733.683.702, e-mail: vanzari@lrj.ro, telefon: 0737.242.544, e-mail: stefania.nitu@insolvency.ro, telefon: 0747.012.820, e-mail: paula.stoian@fanyon.ro.
„EuroBusiness LRJ ”S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei ”FANYON”S.R.L., conform Hotărârii nr. 120/02.04.2018, pronunțată în dosarul nr. 2172/113/2017, de către Tribunalul Brăila, organizează în zilele de 20.08.2020 și 10.09.2020, ora 14:00, la sediul ales al lichidatorului judiciar din Bucuresti, Bd. Magheru, nr. 31 ,et. 1, cam. 25, Sector 1, licitații în vederea valorificarii următorului bun imobil, proprietatea debitoarei: BUN IMOBIL, PREȚ DE PORNIRE LA LICITAȚIE (EUR, fără TVA) ,,Fabrica de dulciuri FATA MOȘULUI”, proprietate compusă din teren și construcții cu destinație nerezidențială, împreună cu bunurile mobile integrate, mijloacele fixe, obiectele de inventar și activele necorporale, situată în Sat Baldovinești, Com. Vădeni, Jud. Brăila, CF nr. 70378 a Com. Vădeni, astfel: 962.727,20. 1. Teren și construcții cu destinație nerezidențială 727.711,20. a. Teren intravilan, în suprafață de 4.507,00 mp, amplasat în Sat Baldovinești, Com.Vădeni, Jud. Brăila, nr. cad.70378, CF nr. 70378 a Com. Vădeni 30.720,00. b. Construcția C1, cu destinație secție producție, nr. cad.70378-C1, CF nr. 70378, a Com. Vădeni, cu Sc la sol=278,30 mp, cu regim de înălțime P+1E 42.613,60. c. Construcția C2, cu destinație secție producție, nr. cad.70378-C2, CF nr. 70378, a Com. Vădeni, cu Sc la sol=278,45 mp, cu regim de înălțime P+1E 42.644,00. d. Construcția C3, cu destinație depozit ambalaje, nr. cad.70378-C3, CF nr. 70378, a Com. Vădeni, cu Sc la sol=501,10 mp, cu regim de înălțime P 17.497,60. e. Construcția C4, cu destinație pavilion administrativ, nr. cad.70378-C4, CF nr. 70378, a Com. Vădeni, cu Sc la sol=149,75 mp, cu regim de înălțime P+1E 39.305,60. f. Construcția C5, cu destinație depozit produse finite, cu nr. cad.70378-C5, CF nr. 70378, a Com. Vădeni, cu Sc la sol=130,75 mp, cu regim de înălțime P 5.312,80. g. Construcția C6, cu destinație anexă depozitare, nr. cad.70378-C6, CF nr. 70378, a Com. Vădeni, cu Sc la sol=294,00 mp, cu regim de înălțime P 5.279,20. h. Construcția C7, cu destinație de spații de producție și depozitare, nr. cad.70378-C7, CF nr. 70378, a Com. Vădeni, cu Sc la sol=449,00 mp, cu regim de înălțime P+1E 74.085,60. i. Construcția C11, cu destinație hală producție, nr. cad.70378-C11, CF nr. 70378, a Com. Vădeni, cu Sc la sol=530,00 mp și Sc desfășurată=2.120,00 mp, cu regim de înălțime D+P+1E+M 359.211,20. j.Construcția C12, cu destinație anexă tehnologică, nr. cad.70378-C12, CF nr. 70378, Com. Vădeni, cu Sc la sol=155,00 mp și Sc desfășurată=620,00 mp, cu regim de înălțime D+P+1E+M 111.041,60 2. Bunuri mobile integrate (lista completă poate fi vizualizată pe site-ul lichidatorului judiciar www.lrj.ro) 102.312,00. 3. Bunuri mobile constând în mijloace fixe și obiecte de inventar (lista completă poate fi vizualizată pe site-ul lichidatorului judiciar www.lrj.ro) 98.304,00. 4.Active necorporale: mărci, desene și modele 34.400,00. Activul imobil, ”Fabrica de dulciuri FATA MOȘULUI” se vinde doar în bloc, ca activ funcțional. Prețurile nu includ TVA. Urmează a fi făcută aplicabilitatea dispozițiilor art. 292, (alin.2), lit. F, din Codul Fiscal, în măsura aplicabilității. Toate condiţiile de participare la licitaţie şi condiţiile de adjudecare se regăsesc în caietul de sarcini care poate fi procurat on-line de la lichidatorul judiciar, contravaloarea acestuia fiind de 2.380,00 RON, TVA inclus, dovada achiziţiei acestuia fiind obligatorie pentru participarea la licitaţie, plata acestuia efectuându-se în contul lichidatorului judiciar, nr.:RO93BUCU1031215949892RON, deschis la Alpha Bank Iaşi. Persoanele care doresc să se înscrie la licitaţie au obligaţia de a depune garanţia de participare la licitaţie de 10% din preţul de pornire al licitaţiei, plata acesteia efectuându-se în lei, la cursul BNR din data plății în contul de lichidare al ”FANYON”S.R.L., nr.:RO76BUCU1032235342465RON, deschis în lei la Alpha Bank S.A. Înscrierile la licitație se pot face până în preziua licitaţiei, ora 14:00, scrisoarea de participare la licitaţie, împreună cu toate documentele menţionate în caietul de sarcini, urmând a fi trimise on-line pe adresele de e-mail: vanzari@lrj.ro și stefania.nitu@insolvency.ro.Vizitarea şi prezentarea activului se poate face doar în conformitate cu prevederile legale în vigoare, în fiecare zi de luni până vineri, cu acceptul lichidatorului judiciar, la locul în care acestea se află. Lichidatorul judiciar va permite accesul ofertanţilor care vor achiziţiona caietul de sarcini, doar în prezenţa unui reprezentant al acestuia şi la solicitarea scrisă prealabilă însoţită de o programare în acest sens. Reprezentanţii lichidatorului judiciar vor furniza toate informaţiile suplimentare disponibile către cei care au achiziţionat caietul de sarcini.Vizualizarea activului imobil este o condiție obligatorie pentru participarea la licitații. Informaţii suplimentare se pot obţine de pe site-ul lichidatorului judiciar: www.lrj.ro, telefon: 0733.683.702,e mail: vanzari@lrj.ro, telefon: 0737.242.544, mail: stefania.nitu@insolvency.ro, telefon: 0747.012.820, mail: paula.stoian@fanyon.ro.
Ultima piesa de teatru scrisa de William Shakespeare, descoperita din greseala in biblioteca unui colegiu
26/09/2020 11:18

John Stone, profesor de filologie si comunicare la Universitatea din Barcelona, cerceta lucrari de filozofie din secolul al XVIII-lea, la Colegiul Regal Scotian din Salamanca, Spania, cand a dat peste un volum ...

 Valoarea Premiului Nobel, majorată cu 110.000 de dolari
24/09/2020 12:38

  Laureaţii prestigioaselor premii Nobel din acest an vor primi o sumă suplimentară de 1 milion de coroane suedeze (110.000 de dolari), a anunţat directorul fundaţiei care atribuie aceste trofee. Pr ...

Expoziția temporară „Treceri”, la Muzeul Etnografic al Moldovei
24/09/2020 09:45

 Complexul Muzeal National „Moldova” Iaşi - Muzeul Etnografic al Moldovei organizează, in parteneriat cu Departamentul de Etnologie (Arhiva de Folclor a Moldovei si Bucovinei) din cadrul Inst ...

 Un artist apreciat de Casa Christie’s expune la Iași
24/09/2020 07:01

  Complexul Muzeal National „Moldova” Iaşi, Casa de licitatii Vikart si Uniunea Artistilor Plastici din Romania invită iubitorii de artă, in perioada 23 septembrie-11 octombrie, la expoziti ...

 „Bărbatul cu trei picioare”, spectacol-lectură la Teatrul Național Iași
23/09/2020 12:00

  Proiectul teatral LECTURI³ continuă in noua stagiune cu spectacolul-lectură „Bărbatul cu trei picioare”, de Mircea M. Ionescu, in regia lui Ion Sapdaru. Reprezentatia va benefic ...

JUNIMEA a primit premiul național „Editura anului 2019”
21/09/2020 13:34

JUNIMEA a primit premiul national „Editura anului 2019”, acordat de Asociatia Revistelor, Imprimeriilor si Editurilor Literare. Juriul pentru decernarea premiilor A.R.I.E.L., pe anul 2019, ...

 Două filme în premieră, pe terasa acoperiș a Ateneului Național din Iași
16/09/2020 19:27

  Filmele in aer liber pot fi văzute si săptămana aceasta in cele trei spatii de proiectie: terasa acoperis a Ateneului National din Iasi, Casa Ghica-Callimachi si Centrul de evenimente Agora. Cinefili ...

 Doliu în lumea artistică - a murit cel mai vârstnic actor al teatrului din Constanța
16/09/2020 14:42

  Alexandru Mereuţă, cel mai in varstă actor al Teatrului de Stat din Constanţa, a murit.Cunoscut ca Nea Alecu, actorul care ajunsese la 93 de ani, a realizat o impresionantă galerie de personaje pli ...

 S-au pus în vânzare primele bilete pentru Festivalul de Teatru pentru Tineri
16/09/2020 13:16

  Primul set de bilete pentru cateva din spectacolele editiei cu numărul XIII a Festivalului International de Teatru Pentru Publicul Tanăr (FITPT) tocmai s-au pus in vanzare. Genericul FITPTI 2020 est ...

 Instalație multimedia dedicată lui Rembrandt, expusă la Muzeul Ermitaj
16/09/2020 12:59

  Regizorul rus Aleksandr Sokurov, laureat cu Leul de Aur la Festivalul de Film de la Veneţia in 2011, a prezentat la celebrul Muzeu Ermitaj din Sankt Petersburg o instalaţie multimedia consacrată tabl ...

CTP IASI- Totul pentru sanatatea ta!

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei