Cecilia Stefanescu, Intrarea Soarelui

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 18:09

Cecilia Stefanescu, Intrarea Soarelui, Editura Polirom, 2008, 364 pagini, 35 lei

 

 

 

Anecdota primeaza, asa ca am sa va spun mai intai o anecdota cat se poate de reala, de altfel.

 

 

 

In 2005 lucram la Averea, un ziar de care cel mai probabil nu ati auzit, si am facut cu Matei Martin o ancheta privind arta gay din Romania. Din lipsa de material, pentru partea de literatura am vorbit cu Cecilia Stefanescu: nu-i citisem romanul Legaturi bolnavicioase, dar din cronici intelesesem ca ar avea oarece pagini privind lesbianismul. Cecilia Stefanescu a fost destul de iritata de conversatie, aratandu-mi cat se poate de ferm ca romanul ei nu are nici o legatura cu ideea de roman gay, intrucat naratorul e necreditabil si tot discursul sau e o fantasma fara referent. Au trecut doi-trei ani si in timp ce filmul facut dupa Legaturi bolnavicioase se pregatea sa iasa, am avut ocazia sa citesc un interviu in care Cecilia Stefanescu vorbea cu mult aplomb despre problema homosexualitatii pe care o ridica filmul si cartea, intrebandu-se daca retardatul public romanesc este educat/ pregatit pentru frecventarea unei teme atat de sensibile si de curajoase.

 

 

 

 

Cronica mea la Intrarea Soarelui, romanul no 2 al Ceciliei Stefanescu, nu poate sa treaca peste urmatoarea curiozitate: cum ar fi aratat cartea daca ar fi avut un redactor adevarat – cum era Magdalena Bedrosian la Cartea Romaneasca?

 

Rolul redactorului de carte este in Occident sensibil mai important si mai respectat decat in Romania, unde sectorul editorial nu furnizeaza in ce priveste atributiunile redactorului (i) o definire conceptuala, (ii) o competenta suficienta cantitativ si calitativ si (iii) autori educati in sensul feed back-ului cu redactorul de carte.

 

 

 

Deci, daca Intrarea Soarelui arata asa e si vina Editurii Polirom si a coordonatorului de colectie (un bun scriitor), care ar fi putut semnala autoarei zecile si sutele de pasaje, fraze, expresii rizibile si agramate; si care ar fi trebuit sa forteze acordul autoarei de a lucra pe ele, in caz contrar renuntand sa mai publice cartea sau, daca autorul era atat de important, sa retraga redactorul de carte din caseta.

 

 

 

Simtul literar al Cecliei Stefanescu este o catastrofa. Nu stie sa faca o fraza; nu stie sa transmita o informatie; nu stie sa cadreze un gest ori sa structureze o scena („nu stie” nu inseamna ca nu o face niciodata, doar ca balbele sunt mult prea numeroase). Cecilia Stefanescu are o mare problema cu comunicarea informatiei in regimul pragmatic al cartii: in loc sa participe la o redundanta constructiva/ dinamica/ in progress, informatia de la pag 50 despre personajul x defocalizaza sau intra in conflict ori divergenta cu ce se spune la pag 60, 125 sau 200. La pag 71, bunaoara, Emi se intreaba: „Ce secret i-ar fi putut servi la schimb? A scormonit in toate ungherele mintii. Nu, nu mai avea nici unul… Cufarul lui Emi se golise, iar pe fundul lui nu mai ramesese (sic) decat un maruntis pe care se gandea acum daca sa-l scoata la bataie.”; dar la pag. 72, aceeasi Emi e „inciudata ca intamplarea rupsese vraja dintre ea si Sal si ca nu putuse vedea cu ochii ei ce vazuse el, pentru ca apoi sa-i poata da cel mai tare secret la schimb, sa-i spuna in sfarsit e aflase ea insasi destul de tarziu, in urma cu jumatate de an aproape, cand Sal cazuse bolnav la pat si disparuse o saptamana, fara sa mai dea nici un semn.” (subl. mele, M. I.) Alt exemplu: asa cum aflam la pag. 122, reintalnirea dintre Emi si Sal se produce „dupa mai bine de douazeci de ani”, in momentul in care Sal „se gandea in special la fetele lui, care in toamna urmau sa inceapa scoala, desi (?????) stiau deja, la sase ani, sa adune si sa scada si ocazional (????), daca primeau de la tatal lor exercitii cu numere simple, puteau sa si inmulteasca”. Dar in momentul vacantei la mare, petrecut de buna seama mai tarziu, fetele au tot sase ani! (v. pag. 198: „decretase ca fetele de sase ani nu pot pati nimic rau etc.”). Or, intre timp trecusera mai bine de doi ani: cei doi amanti, Emi si Sal, avusesera timp sa inchirieze o garsoniera in Obor, pentru cateva luni (se intuieste din context), operatiune  pe care, de la parasirea garsonierei, „n-au mai avut curaj multa vreme sa o refaca” (pag. 287). Apoi, la pag. 348 se spune ca Emi si Sal mai „inchiriasera o camera aproape un an de zile” la Hotel Banatul, „cu ceva vreme in urma, cand lui Sal  ii mergea mai bine si-si permitea”. Toate acestea se petrec intre momentul reintalnirii si momentul vacantei la mare, dar fetele au tot sase ani…

 

 

 

Nenumarate pasaje par sa n-aiba nici o noima – nici in context, nici in ansamblu (de exemplu, episodul flashback-uit si apoi dialogul dintre baieti dintre pag. 165-181 alcatuiesc o secventa nu doar  complet inutila, dar si conceputa cu picioarele).

 

 

 

Asta ca sa nu mai zic nimic de inadecvare prosteasca a personajelor la varsta lor de opt si apoi de  zece ani (Adriana Stan a dat in cronica ei suficiente si savuroase exemple).

 

 

 

Totusi, nu am de gand sa procedez la o completa desfiintare a cartii: am introdus discutia cu redactorul tocmai pentru ca romanul nu mi-a displacut 100%. Are cateva lucruri de care iti aduci aminte; si cateva pagini bune – nu in sensul ca ar fi mai putin prost scrise, ci in acela ca te prind in asa fel incat sa uiti de stilul Ceciliei Stefanescu.

 

 

 

Episodul epifaniei cu cadavrul gasit in subsolul blocului lui Harry e primul lucru care mi-a atras atentia: pe langa feelingul lui noir, placut in sine, are un rol important in constructie (destabilizeaza cu totul, in sens creativ, astepatarile formate in primele zeci de pagini). Poate solutia de continuare care i se gaseste nu e cea mai buna, dar e in regula. Mi-au mai placut scena intalnirii familiilor celor doi amanti, in capitolul „Nautilus”, precum si capitolul „Petrecerea”: autoarea arata aici ca stie sa construiasca eficient, cu subtilitate fata de psihologia personajelor si cu inteligenta fata de asteptarilor celui care citeste. Alt episod care mi-a placut e partea cu fuga celor doi copii de acasa: are o exuberanta care coopteaza. Desi inceputul ultimului capitol e stangaci, grabit sa explice abrupt poanta care oricum devenise evidenta cu multe pagini in urma, romanul are un final bun, care te tine in carte: am apreciat ideea de a voala „corespondenta” dintre femeia din subsol si Emi. Pacat doar ca sfarsitul nu incheie o carte in care „talentul” genuin al Ceciliei Stefanescu sa fi fost cumva tratat.

 

 

 

 

 

 

 

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

Florin Piersic, scrisoare către public la 85 de ani
27/01/2021 09:19

Actorul Florin Piersic implineste 85 de ani pe 27 ianuarie, insă spune că, din cauza noului coronavirus, nu e un moment pentru a sărbători. „În cateva zile implinesc marele 85. An de an, televi ...

Tudor Gheorghe este în lacrimi. A murit soția lui, o cunoscută actriță!
26/01/2021 17:09

Tudor Gheorghe este in doliu. Sotia sa, actrita Georgeta Luchian Tudor (86 de ani) a incetat din viată. Anuntul a fost făcut de reprezentanţii Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, din Craiova: &bdq ...

 Barack Obama semnează la București
25/01/2021 12:15

Cea mai asteptată carte a anului 2020, „Pămantul Făgăduintei”, de Barack Obama, ajunge in Romania intr-un exemplar de lux, semnată de cel de-al 44-lea presedinte al Statelor Unite ale Americii. ...

Expoziție  Răzvan Simon, la Galeria Tonitza
24/01/2021 22:03

  Timp de 10 zile, Galeria de Artă Tonitza Iasi   găzduieste expozitia personală de pictură intitulată "Simona People " semnată de artistul vizual Răzvan Simon. Începand c ...

A murit actrița Oana Ștefănescu, de la Teatrul Odeon
24/01/2021 11:05

Oana Ştefănescu, actriţă a Teatrului Odeon mai bine de trei decenii, a murit la varsta de 60 de ani, a anunţat instituţia intr-un comunicat. Actriţa a murit in seara de 23 ianuarie 2021. Născută pe 19 ...

Marea realizatoare de emisiuni radio Luminița Constantinescu s-a stins din viață
22/01/2021 08:11

Este doliu urias in Romania, după ce marea realizatoare de emisiuni radio, Luminita Constantinescu s-a stins din viată. Odată cu vestea socantă s-a aflat faptul că s-a stins din viată la varsta de 71 de a ...

A murit Ruxandra Garofeanu, critic de artă şi realizator de emisiuni TV
18/01/2021 13:51

Istoricul şi criticul de artă Ruxandra Garofeanu, care s-a aflat in slujba artelor plastice romaneşti timp de peste cinci decenii, a murit in noaptea de duminică spre luni, anunţă Art Safari Bucharest, in ...

 „Ea, el și duelul”, un roman al gesturilor romantice
18/01/2021 07:54

  Pasiunea pentru romanul istoric si o aventură petrecută la Berlin, in anii 1800, a fost punctul de plecare pentru cel de-al nouălea volum semnat de onesteanul Daniel Baciu. Intitulată „El, ea ...

 Documentarul „Colectiv”, pe lista scurtă a nominalizărilor de la Oscar
17/01/2021 15:56

  Academia de film americană (AMPAS) a decis să extindă la 15 numărul filmelor care vor putea fi incluse pe lista scurtă a peliculelor propuse spre nominalizare la premiul Oscar la categoria „c ...

„Sindromul Quijote” - spectacol dedicat Zilei Culturii Naționale
15/01/2021 10:15

Teatrul National Iasi invită publicul la spectacolul „Sindromul Quijote”, un eveniment dedicat Zilei Culturii Nationale. Piesa a fost desemnată castigătoarea primei editii a proiectului „ ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei