Dan Lungu, Cum sa uiti o femeie/ review de Cristina Balinte

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 18:16

Printre cele mai frecvente cuvinte-cheie de la inceputul lunii martie se afla „dragoste” si „femeie”; in consecinta, este un semn motivat sa apara in librarii titluri de carti, cu aderenta maxima la contextul insiropat sarbatoreste, de tipul Celelalte povesti de dragoste si Cum sa uiti o femeie. Un semn motivat comercial, altfel, continutistic, arbitrar.

Nici Lucian Dan Teodorovici si nici Dan Lungu nu aduc a fanti literari de pica lacrima duioasa pe filele intoarse, cu voluptate, de catre pasionatii cautatori de consolari, efuziuni si experiente. Pot mai mult decat sa agate cu subiectul parametrul „cititor”. Spre dezamagirea persoanelor afective, Celelalte povesti de dragoste si Cum sa uiti o femeie scot sentimentalismul in offside, facandu-l pierdut prin zone unde are prezenta, fara sa mai conteze in joc: „povestile de dragoste” sunt trecute la „celelalte”, „acestea” fiind intuitiv consumate, iar, dincolo, „se uita”, nu „se cauta/se gaseste/se descopera/se iubeste/se convinge s.cl. [o femeie]”.

 

Cand unii se intreaba daca exista viata dupa moarte, altii, dintr-o curiozitate mai lumeasca, vor sa stie ce urmeaza, daca mai urmeaza, dupa discutabilul Sunt o baba comunista!, intre timp servit la protocol, multi-tradus si in curs de ecranizare. Ei bine, la doi ani de la precedentul, nu fara paranteza antologiei non-fiction Tovarase de drum, coordonata impreuna cu Radu Pavel Gheo, Dan Lungu se ambitioneaza sa continue seria de autor. Procedeaza corect. Romanul Cum sa uiti o femeie marcheaza desprinderea de avantul de a mai amesteca specificul gandirii sociologice in creativitatea literaturii, si nu mai intretine confuzia intre prelucrarea informatiilor din anchete cu elaborarea povestirii.

De-a lungul celor patruzeci de capitole, Cum sa uiti o femeie denota o planificare cu  multiple retusari din mers. Este evident ca autorul si-a facut in prealabil inventarul posibilitatilor tehnice, grija principala tinand ulterior de plasarea si dezvoltarea potrivite. Mizeaza pe capacitatea de a da fluenta naratiunilor derulate pe portiuni mici. Alege, in scopul pozitionarii cu randament a acestora, pe structura de roman, prezentarea in episoade. Dar nu banal cronologizate linear, ci deschise biplan, avand chiar si o teorie pe gama metadiscursiva, la baza, oferita intr-un capitol de final. Cum sa uiti o femeie este povestea lui Eu care devine El, dupa ce invata sa se transpuna in rolul lui Tu.

O prima forma de intriga debuteaza la persoana I si se centreaza pe confesiunile ziaristului de investigatii Andi, confruntat cu disparitia misterioasa a iubitei Marga, care intr-o zi ii lasa un sablonard bilet de adio: te-am parasit/iarta-ma/intelegi tu. De aici, Dan Lungu alege pentru roman o turnanta surprinzatoare. Abandoneaza melodrama incipienta si se fixeaza pe disectia starilor de spirit ale personajului, forand inspre straturile cele mai profunde. Zonele accentuat psihologice sunt cele mai izbutite din intreg romanul. Sunt nuante micronice de insingurare, frustrare, revolta, acalmie. Tot atatia pasi in autocunoastere.

A doua forma de intriga vine temporal in prelungirea, dar spatial in paralel cu prima. In acest sens, am folosit mai sus cuvantul „biplan”. Este povestea lui Andi in relatie cu prezbiterul Set si grupul neoprotestant, un moment care succede disparitiei Margai, totodata o etapa de reactie diferita (rezultat: partitura la persoana a III-a) la stimul diferit (nu dogmatizata „iubire fata de aproapele”, ci eliberarea de clisee ideologizante, deprinderea comportamentului tolerant). Dan Lungu se preocupa sa reglementeze literar documentatia obtinuta stiintific in mediul „pocaitilor”. Cu exceptia marturiei „sorei Marlena”, abuzata de sot, care ii vorbeste ziaristului ca din inregistrare, ceilalti subiecti beneficiaza de reconstructie in chip de personaje. Cel mai reusit dintre toti, chiar si decat Andi, este Set, un paria social, dar, in fond, nimic mai mult sau mai putin decat un om de treaba. Relatarea despre „pocaiti” are pe ton ironic efecte de farsa, cu morala ca imaginea culturala este deseori inselatoare, ca din unele puncte de vedere cel cotat „defavorizat” este mai favorizat decat favoritii cei mai favoriti.

Fata de „sectanti”, dreptcredinciosii se manifesta fie virulent critic, fie batjocoritor. Ei sunt perceputi in chip de „Satane” ori de prosti ai neamului crestinesc. Intermediarul se exclude; tocmai cand bascaul ar trebui sa vizeze pe oricine care, indiferent de religie, se abate de la calea bunului-simt.

Descinderea in trecutul familiei lui Set – convertirea bunicului in transeele Primului Razboi Mondial, intoarcerea acasa si rautatea vecinilor, parabola batranului preot ortodox al satului, austeritatea tatalui in raport cu „gimnastica” religioasa a fiului, atras de civilizatia de la oras, nu de polologhiile biblice  s.cl. – este condusa cu obiectivitate, in calitatea ei de poveste cu talc, fara scopuri de prozelitism, fara tendinte de admonestare. Singura reticenta, pasabila, tine de stangacia salvarii unui personaj (secundar) printr-un exagerat contrast istoric. In povestirea despre bunicul lui Set apare, in opozitie cu preotul batran al satului, un slujbas al Domnului, cu apucaturi de fanatic. Popa tanar ingroasa, cum era de asteptat in interbelic, randurile adeptilor Miscarii legionare. Pana aici, nimic problematic. Doar ca, la un moment dat, lui Dan Lungu ii vine ideea sa avanseze o comparatie, in mare, la fel de „inspirata” ca si aceea facuta cu alta ocazie in roman, intre ziaristi si dumnezei: legionarii ii persecutau pe „sectanti”, umpleau cu ei inchisorile, in timp ce pe vremea comunistilor situatia se relaxase. Desigur, in febra romanismului, „pocaitii” nu aveau un loc prea caldut, insa nici mai tarziu, la tovarasi, nu au scapat de zeghea obscurantistilor, agentilor straini, misticoizilor. Confesiunile detinutilor politici (Lena Constante, N. Steinhardt) mentioneaza in treacat grupurile de neoprotestanti care, paradoxal, ajungeau sa fie atasati prin ferventa practicii religioase chiar… legionarilor.

 

Atunci cand si-a stabilit inventarul de puncte-forte, Dan Lungu a trecut in lista de inventar, pe langa cursivitatea povestirii, utilizarea mizerabilismului si, la nevoie, exercitii de proustianism cu memoria involuntara.

Prin capitolul XI, Andi isi contempla in oglinda cearcanele intinse, dintii, limba, gura imputita de tutun, analizeaza consistenta flegmei aplicate pe lavoar, isi aminteste de scena din toaleta liceului, unde limacsii „se scurg ca mucii trantiti de perete”. Mai lipseste scoaterea sosetelor, spalarea si, eventual, incropirea unei ciorbite cu apa din lighean, cand, iata, autorul decide sa ne ierte de vomitivele-instant, optand pentru confruntarea cu iz de apropiere metafizica dintre ziarist si un mos jegos, in care Andi isi vede imaginea din viitor.

Deocamdata, limitat expresiv, nu si narativ, Dan Lungu oscileaza stilistic intre imagini-kitsch, frecvent scabroase, si realizari acceptabile, dintre acestea extrem de putine ajungand la nivelul fericit. Pentru doi smecheri de bar gaseste comparatia aiuristica „semanau cu o bila rece de rulment scapata intr-un  borcan cu untura ranceda”, in alt loc „pavilioanele” [spitalului de psihiatrie] ii par „niste medici ghemuiti”. Pe langa o scena cu parturi in apa, alta cu tatal Margai care taie un cocos in baie, desi lucreaza la Partid si are sofer personal, o analogie  trasa de par intre circuitul informatiei, inmultirea evanghelica a painilor, cresterea tirajelor, ori o mostra de filosofare la marginea privatei („Dupa o digestie de douazeci si patru de ore, memoria o elimina in boluri fecale sub forma de cocoloase de hartie”), autorul dovedeste ca poate face efortul de a ridica stacheta in directia solutiilor rezonabile („Clipind din ochi, i-am facut o fotografie pentru memoria mea intima”), entuziasmante chiar, precum tabloul nostim, cu potential de music-hall, al presupozitiilor lui Andi legate de viata „sectantilor”: „mama, tata, copilul, plus vreo mie de frati, ascunsi prin debara, dulapuri, sertare si sertarase. Preda-ti viata in mainile lui Isus, chiar acum, in acest moment, ii strigau toti, scotand capetele ca la ceasurile cu cuc si zambind angelic”.

Dezvoltand un intreg capitol pornind de la „bobul de smoala”, relicva pe care personajul  Marga isi intiparise forma coroanei dentare, Dan Lungu mimeaza trucul „madlenei”. Corectitudinea secventei este de manual, onesta, cu nimic exploatata original. La o eventuala traducere, i-ar flata deplin pe francezi. Fragmentul nu depaseste in valoare, ca povestire cu aplomb, pe aceea referitoare la copilaria Margai, insa nici nu incarca romanul cu suplimente derizorii cum sunt „batalia” dintre pocaiti si ciobani, unde neoprotestantii sunt reprezentati apasat in maniera primilor martiri crestini, iar oierii in cea de garda pretoriana, sau episodul cu vesnicul bursier Flavius, fara scop anume de utilizare in ansamblul romanului, decat poate sa aflam ca Andi isi schimba adidasii cu niste sandale, ca filosofii nu sunt mai breji decat pocaitii, ca Dan Lungu marcheaza de doua ori la scorul formularilor memorabile, prin „artist al paharului” si „Cum unii se ascund in vagoane de marfa sau in cale de vapor, eu m-am ascuns intr-un doctorat”.

 

Roman pe doua paliere, Cum sa uiti o femeie este si o carte partajata valoric, dar echilibrata prin manevre de ultima ora. Evaziva, de multe ori construita la deruta, in zonele de inceput, isi domoleste pe parcurs multiplele intentii si prinde din ce in ce mai multa acuratete. In acest sens, introducerea teoriei lui Eu ca El aduce un argument de coerenta. La fel si finalul deschis, dupa degringolade episodice (reusite in forma de fragmente, lipsite de noima la tangenta cu ansamblul) ba despre tigani, ba despre jaful dintr-un cont umanitar de pagina intai, ba despre inmormantarea vecinului pe un viscol furibund tocmai dupa Craciun. Dincolo de chitibusarii, Cum sa uiti o femeie este primul roman in care scriitorul Dan Lungu merita sa fie luat in serios, iar sociologul sa fie trimis pe tusa, in compartimentul detaliilor biografice.

 

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:36

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Gura Vaii, cu sediul social in comuna Gura Vaii, satul Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau, cod postal 607220, telefon 0371/407.500, fax 0372/002.112, e-mail: primariaguravaii@yahoo.com, cod fiscal 4278108. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: - teren in suprafata de 316 mp, situat in intravilanul comunei Gura Vaii, satului Rotunda, nr. Cadastral 62185, CF 62185, apartinand domeniului privat al Comunei Gura Vaii, conform H.C.L. Comunei Gura Vaii nr. 09/22.01.2024, caietului de sarcini si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Achizitii Publice sau se poate consulta pe site-ul: www.uatcomuna guravaii.ro, sectiunea -Anunturi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: de la Compartimentul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau in contul de trezorerie RO17 TREZ 0625 006X XX00 0079, deschis la Trezoreria Onesti, cod fiscal: 4278108. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 27.03.2024, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 04.04.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 05.04.2024, ora 09.00, Comuna Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Onesti, cu sediul in municipiul Onesti, Str. Tineretului nr. 1, judetul Bacau, telefon 0234/311.913, fax 0234/326.170, e-mail: jud-onesti-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.03.2024.
ANUNȚ DE LICITAȚIE. Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro, organizează în data de 29.03.2024, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 16.000,00 mp, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, zona Dedeman. 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 16.000 mp, situat în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: gratuit 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20.03.2024, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 29.03.2024, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 29.03.2024, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro PRIMAR, Florin-Liviu DULGHERU
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei