Dan Sociu, Nevoi speciale/ review de Daniel Cristea-Enache

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 18:40

Dan Sociu, Nevoi speciale, Editura Polirom, Iasi, 2008, 258 p.

 

Una dintre cele mai frumoase provocari de pe agenda cronicarului literar este legata de „instabilitatea” obiectului sau. Nu numai ca acesta e multiplu si atat de variat; dar reperele si cotele scriitoricesti se schimba necontenit, obligand criticul de intampinare sa se adapteze din mers la coordonatele fiecarei aparitii editoriale.

Poetul X si prozatorul Y evolueaza sau involueaza, confirma sau deziluzioneaza. O buna carte anterioara nu garanteaza valoarea celei de fata, dupa cum un rateu ceva mai vechi nu e o pre-conditie pentru un alt rebut. Se va spune ca e suficient sa urmarim trend-ul individual; dar trend-ul nu este fixat! In timp ce istoricul literar lucreaza cu valori cristalizate si deja disociate critic, cautand o noutate mai degraba interpretativa, cronicarul actualitatii isi testeaza frecvent elasticitatea, prin aceasta receptare diferentiata, de prima instanta.

Dan Sociu, de exemplu, scrie cum ii vine la mana: dupa un debut poetic cu potential, dar fara pregnanta, el poate sa dea o placheta excelenta de poezie; iar dupa o prima incercare, ratata, de roman, se poate revansa printr-o reusita prozastica. Dar daca Sociu este inegal si destul de confuz artistic, criticul care-l citeste pe masura ce (des)creste e obligat sa fie atent, nuantat, argumentativ si – lucrul cel mai important – obiectiv. Cand constata un esec, sa-l constate si in scris; iar cand observa, apoi, o realizare notabila sa o marcheze fara a considera ca isi slabeste prin aceasta autoritatea. Caci criticul bun nu este cel care „da” valoarea unei carti, dupa cum criticul rau nu e cel care i-o „ia”. Criticul bun sesizeaza, vede meritul literar ori platitudinea unui volum, pe cand criticul rau (in sens de: incompetent) nu le vede. Asta-i tot. Cum ar zice Lucian Raicu: asta e, de fapt, totul…

Pe cat de slab, teribilist la modul puberal si, in fond, caraghios era asa-zisul roman „Urbancolia” (pacat de titlul excelent), pe atat de „naturale” si bine instrumentate epic sunt noile „Nevoi speciale” ale lui Dan Sociu. Intr-un interval extrem de scurt, tanarul autor a schimbat complet formula, renuntand la parodiile conspirationiste si la ordurile complementare, pentru a se plia pe subiectul preferat al ego-fictionarului roman: viata lui. Viata lui asa cum a fost (amintiri din copilarie din vremea comunismului crepuscular) si viata lui asa cum este acum, in chiar prezentul scrierii.

Marind putin cadrul, ii vezi parca pe redactorul de carte, corectorul, editorul, PR-ul, cronicarul si jurnalistul cultural (traducatorul e si el pe-aproape) intr-un lant profesional al nerabdarii. Toti stau cu mainile intinse asteptand cartea pe care un scriitor rasfatat din noua generatie a promis, a semnat c-o scrie. Iar la capatul celalalt al lantului, il vedem pe autorul insusi, terorizat de termene sau plictisit la culme de aceasta cerere generala si disproportionata a viitoarei lui capodopere. Ce vor oamenii acestia de la mine? Ce sa mai scriu? Ce sa mai inventez? Pe ce amintiri mai pot sa contez?

Fabulatorii minutiosi, in genul lui Bogdan Popescu si Filip Florian, stau ani intregi pe un manuscris. Dan Sociu alege calea usoara, minimalist-comerciala, si compune doua volume intr-un 2008 ambiguu existential si pestrit literar. „Nevoi speciale” e indatorat rezidentei la Akademie Schloss Solitude din Stuttgart, care aduce o dubla dislocare: din spatiul romanesc irespirabil, dar atat de familiar, si dintr-o relatie afectiva care, aici, se incheie. Pe langa aceste rupturi, bine speculate epic si retoric, autorul si protagonistul romanului (asa zicand: Sociu Dan) se lamenteaza cu mai multa credibilitate pe tema unui alt divort: de alcool. Drogurile au farmecul lor, dar ele il smulg dintr-un trecut personal imbibat de tarii si impartasit cu alti betivi genialoizi, inscriindu-l intr-o noua generatie consumatoare (a „pustilor urbani”) si intr-o noua faza existentiala.

In timp ce amintirea bauturii si a fumatului, gustul lor pierdut, proiecteaza in urma  binomul autor-personaj si ajung sa densifice experientele anterioare, administrarea insufletita a drogurilor e o tehnica si o tactica eliberatoare. Presupunem ca fiecare dintre rezidentii utilizatori de la Schloss Solitude se elibereaza, astfel, de cate ceva sau cineva; dar Dan, dupa cum se vede in romanul pe care-l traverseaza poticnit, mai mult ca toti. Lasand moralitatea deoparte, ca un aspect cu totul exterior cazuisticii ilustrate, ceea ce il controleaza si il destabilizeaza totodata pe tanarul roman dedat la globalizare este creierul sau. Daca inima, biata, are ratiunile si dulcile ei confuzii, invalmasind sentimente trecute si prezente, complicata masinarie mentala este un sistem la prima vedere transparent, dar care apoi se arata tot mai impenetrabil.

Pe aceasta linie, traiectoria lui Dan si arta literara (cu si fara ghilimele) a lui Sociu se intersecteaza. Ca poet si – acum – ca prozator, acesta din urma e un cerebral obsesional, un autor capabil sa ia distanta fata de propriile pulsiuni, pentru a le pune la microscop si a le dilata. Lucrurile ingrozitoare, elementele terifiante, pasajele scabroase se datoreaza mai putin unei viziuni deformatoare, monstruoase, si mai mult ideii pure (!) si simple a tanarului scriitor ca, puse pe masa si disecate sub ochii cititorului, vor fi neindoielnic mai interesante decat naivitatile si sentimentalismele.

Nici o legatura, asadar, intre cei doi aspiranti masculini si poetici la sefia noii generatii, care ajung sa se palmuiasca in „Nevoi speciale” (probabil si in realitate) la un Targ bucurestean de Carte. In poezia lui Marius Ianus, suflul e dat de un suflet care sufera pentru toti si pentru toate, pentru lumea intreaga. In textele lui Dan Sociu, dimpotriva, materia propriei vieti si matricea tuturor sentimentelor intra intr-o schema a mintii. Sa parcurgem un fragment mai intins in care „incap” (si se devoaleaza) toate paginile din „Nevoi speciale”: „O rupsese pana la urma de tot cu Mihaela si o lasase singura cu Ioana, fiica lor. Intr-o seara, la un an dupa, Catalina i se agatase de picioare pe scarile blocului, la ora unu noaptea si ii striga tare, strident ca il iubeste, iar el nu simtea decat jena si mila si placere vanitoasa. Dar pe atunci bea mult si in ultima vreme incerca sa-si revizuiasca tot trecutul din perspectiva asta, isi privea cu neincredere si cu un usor dispret gesturile de atunci. Nu stia daca sa mai ia in serios ceea ce scrisese pana atunci, ceea ce citise, modelele de comportament care i se formasera sub alcool si din care unele inca functionau. Viviana ii spusese ca e un tip de gandire perversa sa dai vina pe alcool pentru ceea ce ai fost. Dar ea credea ca betia fusese doar o anexa a personalitatii lui, nu intelegea ca betia fusese chiar el, de neseparat. Si atunci, cine mai era el acum. Viviana se temea probabil ca intr-o zi el o sa ajunga la concluzia ca se indragostise de ea pentru ca era beat, ca traise langa ea pentru ca bea si avea nevoie de un fel de mit sentimental, ca sa nu se simta un nimeni. Viviana nu stia ca el ajunsese, de mult, cu tristete, la acea concluzie, dar nu era sigur daca sa ii acorde vreun credit, asa cum nu mai stia ce sa creada din tot ce ii trecea prin minte. Pentru ca erau doar ganduri, pentru ca asa face mintea, ce sa faca altceva, ruleaza intruna ganduri. Iar hotararea o luase de mult si nimic nu o mai putea schimba. Trebuia sa decida asa ceva, indiferent pe cine si ce pierdea, era singura sansa ca sa inceapa sa se simta mai real. Si acum astepta sa inceapa odata.” (pp. 70-72).

Relativ subtire, cu portretizari sumare, desi executate constiincios, cu putine secvente care dinamizeaza „actiunea”, romanul se citeste totusi cu interes maxim, datorita acestei capacitati ultra-reflexive. Conteaza nu faptele si datele, ci interpretarea lor; nu atat realitatea proxima, cat fantasmarea abundenta care o ajusteaza intr-un sens ce apoi este din nou gandit si poate corectat. In ce are mai bun, prozastic, Dan Sociu e un cartarescian, integrand viata in text si textul in gandirea care ii da volum si forma. Spre deosebire insa de opulenta imaginativa si reconstitutiva a modelului, ajungand la autogenerare, aici spatiul epic e comprimat si decupat in unitati strict-caracterizante. Nevoi speciale, dar economie severa de material fictional. Accentul se muta de pe produsul concret si consistent al mintii, de pe materia secretata de ea, pe schemele intelective, asociative si deviante, de fixare sau disipare, fantasmatice ori fantasmagorice. Un termen predilect este, de altfel, „reinventare”. Cateva experiente fundamentale (alcoolul, drogul, sexul, scrisul) si putina viata consumata cu ele, ceva de trait, dar nu foarte mult si nici prea intens: e suficient ca un creier ingenios si pervers sa proceseze si sa reconfigureze totul.

Poate ca acesta e si motivul pentru care „Nevoi speciale” este net superior precedentului „Urbancolia”. In locul unei naratiuni penibile, apare acum un ghem de optiuni si posibilitati narative, atragand atentia asupra motorului si rezervorului lor mental.

 

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei