Daniel Cristea-Enache, Cinematograful gol: review de Cosmin Borza

default

Dimensiune font:

| 30-10-2012 14:09

Daniel Cristea-Enache, Cinematograful gol, prefață de Radu Cosașu, colecția „Egografii”, Editura Polirom, Iași, 2011

review de COSMIN BORZA

De apariția celei mai recente cărți a lui Daniel Cristea-Enache am aflat în vara anului trecut. Răsfoind (vorba vine) ediția online a „Observatorului cultural”, am descoperit amuzat-surprins articolul „Fish” („Fragment din volumul «Cinematograful gol», cu o prefață de Radu Cosașu, în pregătire la Editura Polirom”). Prin titlu, textul promitea aproape un eveniment literar autohton: în sfârșit, îmi ziceam, Cristea-Enache demonstrează preocupări teoretice substanțiale și scrie despre Stanley Fish. Cu atât mai surprinzătoare îmi părea această decizie a criticului bucureștean cu cât volumul său din 2010, „Lyrica Magna. Eseu despre poezia lui Nichita Stănescu” (probabil cea mai proastă carte de critică a întregii generații), evidenția grave carențe conceptual-teoretice. Curând aveam să aflu că „Fish” nu se scălda în spumoasele disocieri ale celui care chestiona „autoritatea comunităților interpretative”, ci chiar în apa mult mai calmă a peștilor din acvariu. În locul așteptatei disertații despre „cititorul informat”, despre „stilistica afectivă”, despre „indeterminarea textuală”, eventual despre polemica Fish-Iser, Cristea-Enache disocia doct între iubitorii de animale, împărtășea lacrimile vărsate la moartea unui xifo verde, filosofa despre „pacea dintâi a omului cu dobitoacele” simbolizată de acvariul domestic, descria ritualul împerecherii guppy-lor, ba chiar soarta meschină a melcilor „sanitari” ce sfârșesc în apa de la WC.

Omul Cristea-Enache

Am înțeles, așadar, că „Cinematograful gol” implică un alt Daniel Cristea-Enache: nu criticul literar, nu conferențiarul universitar, nici măcar intelectualul public. Autorul acestei cărți „face reportaj intim” (afirmă Radu Cosașu în prefață), se „izbește de viața reală”, o „înfulecă” și-i „place” (în termenii lui Ovidiu Șimonca de pe coperta a IV-a). Mai precis, în cele zece secțiuni ale volumului („Fotograme”, „Scriitoricești”, „Generații”, „Românești”, „Pe drum”, „Observator”, „Microbist”, „Spectator”, „I like it”, „Omul la casa lui”), Cristea-Enache scrie despre sine și se construiește pe sine. Și în exercițiile de admirație ori de dispreț, și în amintirile din copilărie sau adolescență, și în micro-studiile de imagologie dedicate României, și în fiziologiile ce vizează scriitorul autohton, și în notele de călătorie, și în dările de seamă despre pasiunile mai mult sau mai puțin „vinovate”, și în fragmentele de observație sociologică sau ideologică. De la marile probleme ale contemporaneității, până la cele mai banale evenimente cotidiene, totul pare a solicita intervenția directă și lămuritoare a autorului obișnuit – cum anunță constant – să joace rolul de observator lucid ori de spectator reflexiv.

Numai că răspunsul oferit de Cristea-Enache acestor chemări ale vieții este dezamăgitor. Camuflându-i pe critic, profesor și intelectual, omul din „Cinematograful gol” suferă tocmai de prea multă umanitate caracterologică. El îi abordează pe ceilalți prin intermediul unor tipologii rigide, dacă nu maniheiste de-a dreptul, iar clișeele și truismele ideatic-mentalitare obturează mereu invocatele aderențe și adecvări la „conturul realității”. De pildă, nonconformiștii îi par doar niște conformiști aflați în căutarea unei „renegocieri de contract: o rubrică mai lungă de favoruri și una mai scurtă de obligații”, obsedați de „libertatea nelimitată” și agenți ai „haosului asurzitor”. Tot astfel, „stângiștii” se identifică doar cu tinerii care știu că „azi e cool să fii comunist și să te plângi, prin cluburi, de opresiunea sălbaticului capitalism”, iar manifestările publice ale acestora bucură deoarece, în ciuda „comunismului din capul lor”, dau seama de sistemul democratic în care trăim. Nici criticii consumerismului nu scapă de filtrul satiric al autorului. Nu principii existențial-ideologice i-ar mâna pe ei în luptă, ci iritări cauzate de „teribila aglomerație achizitivă” care i-ar împiedica să consume în liniște. Deși le prezintă ca pe niște cvasi-revelații accesibile doar spiritelor cumpătate și superioare, opiniile lui Cristea-Enache rămân doar sinteze stilizate ale discursului neoconservator.

Dar proba deplină a gândirii șablonarde este dată de autor mai ales în capitolul „Românești”. Atât de multe s-au scris în ultimele două decenii despre defectele și aparentele calități așa-zis etnice, încât o nouă repriză de glumițe ori de filosofări vag intelectualiste pornind de la comportamentul cotidian al românilor nu poate decât să plictisească. Că românul este egolatru și lipsit de respect pentru drepturile concetățenilor, că este „bun la toate”, „adaptabil”, „delăsător”, „mefient în legătură cu Străinul”, că imaginează neostoit varii teorii ale conspirației, că își expune obsesiv generozitatea și ospitalitatea, că își încalcă mereu promisiunile și angajamentele, că se victimizează în aceeași măsură în care își mitizează eroismul, că toate acestea sunt relatate de un conațional care încearcă prin atare expozeuri să demonstreze că nu e român „sută la sută” constituie nici mai mult, nici mai puțin decât mostre ale noului naționalism neaoș.

Criticul umorilor

Pe de altă parte, Cristea-Enache nu își poate refula în toate textele din „Cinematograful gol” identitatea de critic literar. Ba chiar un capitol întreg („Scriitoricești”), plus câteva articole din celelalte secțiuni, o exprimă deplin. Constantă rămâne, în schimb, abordarea dihotomică. Într-un colț al lumii literare autohtone se așază Daniel Cristea-Enache: departe de tabere, coterii, găști, de „naționaliști și internaționaliști, autohtoniști și europeniști, ideologi de stânga și ideologi de dreapta, liberali și conservatori, moderniști și postmoderniști, fracturiști și fripturiști”, așa cum îi șade bine unui critic căruia – aflăm în articolul „Din fotoliul lui Arghezi” – nu-i place „să se bage în față”, să fie „cum se zice, în capul mesei, atrăgând privirile tuturor sau încercând, măcar, asta”. De acolo, criticul „contemplă”, satirizează, moralizează, caricaturizează și mai ales descoperă tipologii de scriitori: egolatrii, vanitoșii, grafomanii, paranoicii, infatuații, autoiluzionații etc. O fi de vină rutinarea cronicarului (în 2007, autorul afirmă că au trecut doisprezece ani de când scrie despre cărți și că a publicat aproape o mie de texte), dar mai toate secvențele cu poeți, prozatori, eseiști și critici montate în „Cinematograful gol” sunt deprimante. Căci, constată Daniel Cristea-Enache în „Critic și editor”, cariera sa de cronicar literar poate fi evaluată destul de fidel prin raportare la reacțiile umorale ale autorilor recenzați: „Sunt scriitori ce-mi declarau iubire eternă și care, în urma unui comentariu negativ, nu mă mai salută pe stradă. Sunt alții, inițial, înfuriați la culme de un diagnostic și care, în urma unuia mai convenabil, au devenit extrem de prietenoși. Aceste variații de umoare arată până la urmă tocmai importanța activității critice. Vai de cronicarul ale cărui opinii nu stârnesc absolut nici o reacție!”.

Doldora de antieroi, de antagoniști, de oameni fără însușiri, cartea lui Cristea-Enache din 2011 seamănă cu o distopie imposibil de mascat prin desele travestiuri ludic-umoristice. Cu rare excepții (reprezentate, în special, de crochiurile afectuoase dedicate soției și celor doi copii), personajele, evenimentele și sentimentele „Cinematografului gol” par atinse de morbul destrucției. Simptomatic în acest sens este faptul că până și exercițiile de admirație se identifică de obicei cu niște epitafuri: cele câteva figuri luminoase ale volumului (Valeriu Cristea, profesorul de română din liceu Anton Chevorchian, Theodor Hristea) sunt evocate din perspectiva morții lor.

Așa încât, până ca Daniel Cristea-Enache să prilejuiască evenimentele culturale invocate în preambulul acestei cronici trebuie să mai treacă destul timp. Pentru problematizări teoretice sunt necesare dispoziții temperamentale și vremuri mai puțin tulburi.

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<<Click pe locatie pentru detalii>>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

„EuroBusiness LRJ” S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei ”FANYON”S.R.L., conform Hotărârii nr. 120/02.04.2018, pronunțată în dosarul nr. 2172/113/2017, de către Tribunalul Brăila, organizează în zilele de 20.08.2020, 10.09.2020, 24.09.2020, 08.10.2020, 22.10.2020, respectiv 05.11.2020, ora 14:00, la sediul ales al lichidatorului judiciar din Bucuresti, Bd. Magheru, nr. 31, et. 1, cam. 25, Sector, licitații în vederea valorificarii următoarelor bunuri imobil și mobile, proprietatea debitoarei: BUN IMOBIL, PREȚ DE PORNIRE LA LICITAȚIE (EUR, fără TVA). Proprietate imobiliară, teren, căsuțe de vacanță și anexe, situată în Sat Dragosloveni, Com. Soveja, Jud. Vrancea, înscrisă în CF nr. 50048 a Com. Soveja, compusă din: Teren intravilan în suprafață de 2.438,00 mp, amplasat în Sat Dragosloveni, Com. Soveja, Jud.Vrancea, CF nr. 50048 a Com. Soveja, nr. cad.50048, Construcția C1-magazie, nr. cad.50048-C1Sc=67,00 mp, Construcția C2-anexă, nr. cad.50048-C2, Sc=170,00 mp, Construcția C3-magazie, nr. cad50048-C3, Sc=12,00 mp, Construcția C4-grup sanitar, nr. cad.50048-C4, Sc=17,00 mp, Construcția C5-bucatarie, nr. cad.50048-C5, Sc=24,00 mp, Construcția C6-umbrar lemn, nr. cad.50048-C6, Sc=9,00 mp, Construcția C7-umbrar lemn, nr. cad.50048-C7, Sc=9,00 mp, Construcția C8-casă de vacanță, nr. cad.50048-C8, Sc=15,00 mp, Construcția C9-casă de vacanță, nr. cad.50048-C9, Sc=14,00 mp, Construcția C10-club, nr. cad.50048-C10, Sc=64,00 mp, Construcția C11-casă de vacanță, nr. cad.50048-C11, Sc=15,00 mp, Construcția C12-casă de vacanță, nr. cad.50048-C13, Sc=15,00 mp, Construcția C13-casă de vacanță, nr. cad.50048-C13, Sc=65,00 mp, Construcția C14-casă de vacanță, nr. cad.50048-C14, Sc=15,00 mp, Construcția C15-casă de vacanță, nr. cad.50048-C15, Sc=15,00 mp, Construcția C16-casă de vacanță, nr. cad.50048-C16, Sc=65,00 mp, Construcția C17-casă de vacanță, nr. cad.50048-C17, Sc=15,00 mp, Construcția C18-casă de vacanță, nr. cad.50048-C18, Sc=15,00 mp, Construcția C19-casă de vacanță, nr. cad.50048-C19, Sc=65,00 mp, Construcția C20-casă de vacanță, nr. cad.50048-C20, Sc=28,00 mp, Construcția C21-magazie, nr. cad.50048-C21, Sc=145,00 mp, Construcția C22-casă de vacanță, nr. cad.50048-C22, Sc=51,00 mp, Construcția C23-casă de vacanță, nr. cad.50048-C23, Sc=35,00 mp și Construcția C24 - wc, nr. cad.50048-C24, Sc=17,00 mp. 65.110,50 BUNURI MOBILE PREȚ DE PORNIRE LA LICITAȚIE (EUR, fără TVA) CARUCIOR + CUVA 7,27, MASINA GLAZURAT CIOCOLATA 3.236,26, Masina cernut faina 46,49, CARUCIOARE CU NIVELE pt cuptor 211,55, CUPTOR POLINI MOD.80100 211,55, CUPTOR POLINI MOD.8080190 211,55, CUPTOR ROTATIV ROTO 6080SR.200SC 2.531,01, CUPTOR WERNER REA 1280, 211,55, CUPTOR WERNER REA 1280, 211,55, MASINA ROTATIVA ROTOFORM, 4.489,66, Moara ptr. Preg. Probelor, 767,59, Balanta analitica, 412,62, Echip. Ptr. Determ. Aciditatii, 570,56, Etuva, 215,59, Balanta tehnica 176,30, Sist. Automat ptr. Determ. Azot 2.761,19, Sist. Autom. Ptr. Determ. Gras 2.563,97, Distilator apa 550,82, Aparat perf. Pt.Deter. Cant. De z 1.605,07, Incinta termostatare probe 471,85, Sistem aut. Amb. Prod. Gr.IP600 21.265,94, Aparat de realiz. Mixuri pt. Ret 3.026,27, Malaxor spiral cuva rabatabil 4.821,88, Linie pentru obtinere covrigi 57.418,17, Camera racire semifabricat 3.446,86, Cuptor rotativ, 7.048,60 Cuptor rotativ 7.048,60, Cuptor rotativ 7.048,60, Cuptoar rotativ 7.048,60, Cuptor rotativ 7.048,60, Cuptor rotativ 7.048,60, Cuptor rotativ 7.048,60, Masina de glazurat si uscat turta dulce 8.830,77, DEDURIZATOR FD-25, 418,00, LINIE PENTRU OBTINEREA CROCHETE 105.250,22, LINIE PENTRU OBTINERE COVRIGI 74.381,28, MALAXOR 7.023,99, Oala fierbere 233,69, DULAP FRIGORIFIC 381,22, AGENT FRIGORIFIC 77,01, ECHIPAMENT MIXER PLANETAR 8.207,35, MASINA PADO PT FURSEC SI TURTA 12.311,02, Masina taiat foi nap -Doina 263,51, Masina taiat nuga 441,19, Cuptor rotativ 2.078,25, CUPTOR FOI 12.232,98. Toate condiţiile de participare la licitaţie şi condiţiile de adjudecare se regăsesc în caietele de sarcini care pot fi procurate on-line de la lichidatorul judiciar, contravaloarea acestora fiind de 2.380,00 RON, TVA inclus, pentru bunuri mobile și 2.380,00 RON, TVA pentru bunul imobil/caiet de vanzare, dovada achiziţiei acestora fiind obligatorie pentru participarea la licitaţie, plata acestora efectuându-se în contul lichidatorului judiciar, nr.:RO93BUCU1031215949892 RON, deschis la Alpha Bank Iaşi. Persoanele care doresc să se înscrie la licitaţie au obligaţia de a depune garanţia de participare la licitaţie de 10% din preţul de pornire al licitaţiei, plata acesteia efectuându-se în lei, la cursul BNR din data plății în contul de lichidare al ”FANYON”S.R.L., nr.: RO76BUCU1032235342465 RON, deschis în lei la Alpha Bank S.A. Înscrierile la licitație se pot face până în preziua licitaţiei (zilele de miercuri), ora 14:00, scrisoarea de participare la licitaţie, împreună cu toate documentele menţionate în caietele de sarcini, urmând a fi trimise on-line pe adresele de e-mail : vanzari@lrj.ro și stefania.nitu@insolvency.ro. Vizitarea şi prezentarea activelor se poate face doar în conformitate cu prevederile legale în vigoare, în fiecare zi de luni până vineri, cu acceptul lichidatorului judiciar, la locul în care acestea se află. Lichidatorul judiciar va permite accesul ofertanţilor care vor achiziţiona caietul de sarcini, doar în prezenţa unui reprezentant al acestuia şi la solicitarea scrisă prealabilă însoţită de o programare în acest sens. Reprezentanţii lichidatorului judiciar vor furniza toate informaţiile suplimentare disponibile către cei care au achiziţionat caietul de sarcini. Vizualizarea activului imobil, respectiv a bunurilor mobile, este o condiție obligatorie pentru participarea la licitații. Informaţii suplimentare se pot obţine de pe site-ul lichidatorului judiciar.: www.lrj.ro, telefon: 0733.683.702, e-mail: vanzari@lrj.ro, telefon: 0737.242.544, e-mail: stefania.nitu@insolvency.ro, telefon: 0747.012.820, e-mail: paula.stoian@fanyon.ro.
Radu Banciu a plecat de la B1TV: 'Am întrerupt colaborarea de comun acord'
01/10/2020 14:31

Realizatorul Radu Banciu părăseste postul de stiri B1 TV, după aproape zece ani in care a realizat emisiunea de la miezul noptii – Lumea lui Banciu, informează Paginademedia.ro. Aseară, Radu Banciu n ...

Se suspendă FILIT. Cinci angajați ai Muzelului Literaturii au COVID
01/10/2020 12:03

 Muzeul National al Literaturii Romane Iasi anuntă cu părere de rău suspendarea editiei in curs a FILIT, incepută miercuri, 30 septembrie 2020. În cadrul institutiei a apărut un focar de COVID-1 ...

 1 octombrie, Ziua Internațională a Muzicii
01/10/2020 07:08

  Ziua internaţională a muzicii se celebrează la 1 octombrie, in fiecare an, pentru a promova toate genurile artei muzicale. Propunerea pentru a dedica o zi muzicii a fost făcută de renumitul violon ...

„Underground Iași - Istorii redescoperite”
30/09/2020 14:58

  Complexul Muzeal National „Moldova” Iasi derulează, incepand cu 1 februarie 2020, proiectul „Underground Iasi - Istorii redescoperite”, finantat in cadrul Programului RO-CULTURA ...

 „Portret de femeie”, semnat de Brâncuși, vândut cu 16.000 de euro
30/09/2020 14:10

  Lucrarea „Portret de femeie (Baroneasa Renee Frachon)”, de Constantin Brancusi, vintage gelatin silver semnat si intitulat pe verso, in penită, „Brancusi, Portrait de femme”, a ...

 Premii de excelență pentru Marina Voica, Dorina Lazăr și Constantin Codrescu
30/09/2020 10:34

  La editia din acest an a Festivalului Serile Filmului Romanesc (SFR), vor fi acordate trei premii de excelentă, in semn de recunoastere a contributiei exceptionale aduse in domeniul culturii, artei si ...

Surprizele de la FITPTI, un festival în „avaria pandemică”
29/09/2020 10:12

În perioada 2-7 octombrie, Iasul va găzdui o nouă editie a Festivalului International de Teatru pentru Publicul Tanăr Iasi (FITPTI). Superstitiosii vor zice că editia din acest an, care are numărul 1 ...

 „Teatrul radiofonic de azi e un gen cel puțin la fel de ofertant ca și filmul”
28/09/2020 05:55

În perioada 2-7 octombrie, Iasul va găzdui cea de-a XIII-a editie a Festivalului International de Teatru pentru Publicul Tanăr, organizat de către Teatrul „Luceafărul”, la initiativa direc ...

 Un film despre fanatismul religios din Georgia, marele câștigător la Festivalul Internaţional de la San Sebastian
27/09/2020 11:30

  Filmul „Beginning”, al realizatoarei georgiene Dea Kulumbegashvili, este marele triumfător al ediţiei din acest an a Festivalului Internaţional de Film de la San Sebastian, fiind recompen ...

Ultima piesa de teatru scrisa de William Shakespeare, descoperita din greseala in biblioteca unui colegiu
26/09/2020 11:18

John Stone, profesor de filologie si comunicare la Universitatea din Barcelona, cerceta lucrari de filozofie din secolul al XVIII-lea, la Colegiul Regal Scotian din Salamanca, Spania, cand a dat peste un volum ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei