Danut Ungureanu, Basme geostationare

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 18:28

Danut Ungureanu, Basme geostationare, Editura Bastion, Timisoara, 2008, 332 pagini

 

Poate gresesc, dar cred ca Danut Ungureanu si Sebastian A. Corn sunt cei mai buni scriitori romani de SF care au debutat in volum dupa 90. Criteriile mele sunt: punctul de maxim atins, diferenta intre punctul de maxim si punctul de minim, consecventa in gen.

Comparat cu Corn, Ungureanu n-a publicat mult – doar trei volume (doua antologii si un roman). Dar toate sunt de varf.

 

Desi optzecist, coleg de generatie in SF-ul romanesc cu Cristian Tudor Popescu, Alexandru Ungureanu sau Dan Merisca, Danut Ungureanu (n. 1958; debut in „Stiinta si tehnica”, 1981, cu textul SF Vis de familie) debuteaza editorial doar la inceputul anilor 90. Generatia si modelele se schimbasera (William Gibson si cyberpunk-ul fiind fetisurile – inclusiv stilistice – ale deceniului zece), totusi Marilyn Monroe pe o curba inchisa (Editura Adevarul, Bucresti, 1993) este in contextul aparitiei o scriere la zi si, in afara contextului, unul dintre cele mai bune volume din istoria genului in Romania. Identitatea lui Danut Ungureanu e data de incorporarea conceptului de univers SF intr-o stilistica in acelasi timp densa si elastica, eterogena si personala. Insolitul nu este cultivat ca insolit, ci luat ca punct de referinta pentru un realism reflexiv al nefamiliarului. Contururile lumilor  din Marilyn Monroe pe o curba inchisa sunt livrate nu o data cu multe indeterminari si ambiguitati, o receptare au ralenti, ingreunata de structura vaga si de progresia nonlineara, focalizata pe stil si pe secventa decat pe partea de divertisment/ actiune. Nuvela ampla care da titlu culegerii, cea mai cunoscuta a autorului, speculeaza confuzia dintre realitate si  proiectie mentala: Solaris-ul lui Stanislaw Lem este citat explicit in corpul textului. O alta piesa de mai mare intindere dezvolta conceptul „invaziei” Pamantului de catre populatia fantomatica a unor fapturi de ceata, imaginand o poveste de dragoste imposibila din ratiuni de fizica (Ceata). Ca si Zbor de pe muntele linistit, prelucrare in termeni de comedie hi-tech a mitului lui Pygmalion, „Din nou acasa” apasa pedala cinismului pe ideea de creatie, transformand-o intr-o uvertura reprobabila: doi astronauti intorsi pe un Pamant mort ecologic elibereaza din greseala sporii mutanti dintr-un container abandonat, provocand reaprinderea vietii in forme ce trezesc oroarea. Specialitatea lui Danut Ungureanu este fictionalizarea in contururile unor lumi postapocaliptice si mutante, in care supa noua cyber-umana nu mai aminteste decat precar, cu distorsuri, de vechea identitate a umanitatii: Ploi tarzii, Soare sub flanse, Din nou acasa. Aceasta e si structura care sustine Asteptand in Ghermana (Editura Nemira, Bucuresti, 1993), cu observatia ca acest roman e mai tranzitiv, mai direct, mai putin modular si reflexiv decat povestirile: naratiunea e sustinuta a persoana intai de politistul Yablonsky, un dur dintr-o specie post-raymondchandleriana.

 

Basme geostationare e tot o antologie, ca Marilyn Monroe pe o curba inchisa. Stilul lui Ungureanu s-a pastrat (preferinta pentru explorarea postumanului, pentru mutanti si mutatii, pentru personaje din medii joase/ descompuse/ decrepite; totul prins in fraze versatile, taiate de  dialoguri rastite sau elaborate, mereu excelente). Autorul a impartit in trei secvente: Adancurile (7 texte), Cinci basme geostationare (5 texte) si Alte tinuturi (3 texte).

 

De departe cele mai bune sunt povestirile din ultima sectiune – mai intinse decat celelalte. Actiunea, personajele si lumea subterana din Noaptea in oras, fara parinti as vrea sa le vad reluate si amplificate la dimensiunea unui roman. Oricum, povestirea e la fel de densa ca un roman – nu in ultimul rand datorita bombardamentului conceptual, cu rol activ in enciclopedia lumii nanotehnologice din Noaptea in oras… . Autorul a simtit de altfel nevoia sa introduca un glosar care explica sumar cuvinte ca „musmus”, „tranzactor”, „salina”, „frend”, „eter”, „cosar de ata”, „ceata de cifre” s.a. Duh melancolic peste lumile lui Ryan speculeaza un caz de interferenta ontologica intre o lume reala si una imaginara (de fapt tot reala), pe motivul foarte contrastiv al invaziei barbarilor in Eden. Anatomic Graffiti, singurul text pe care il stiam, este tot unul de varf, conceptual si stilistic; povestirea, desfasurata intre doua scene de hold up, etaleaza o lume violenta, soioasa, interlopa, organizata pe modelul fagurelui uman (insii din grupurile de „fratiori” pot avea o comunicare 100% telepatica si empatica), controlata de mecanismul represiv prin practici tinand de tehnologia inalta (electrogaborii produsi prin naotehnologie) sau de fascismul pur (lobotomie s.a.). Anatomic Graffti e si povestea cea mai emotionanta al volumului.

Celelate doua sectiuni au texte de o calitate mai putin spectaculoasa, dar cu totul satisfacatoare. Cele Cinci basme stationare sunt pe modelul Lem din Ciberiada. Aceste texte au un grad mai mare de relaxare si ironie. Picador isi asuma riscul e cea mai stanislawlem-iana dintre ele (ajutat de o gioarsa de inteligenta artificiala angajata ca sfetnic, un microdispozitiv disimulat in ureche, ca Neghinita , Picador isi joaca la noroc cartea de aspirant la mana unei domnite – in cel mai rau si mai probabil caz urmand sa-si piarda capatana). Alba ca Zapada zboara la New York contamineaza codul lui Superman cu cel al tipei din titlu; Dragostea la capuse povesteste despre niste spioni extraterestri care se pot deghiza in orice  (chiar si in aer) si despre niste super-contraspioni; s.a.m.d.

Povestirile din sectiunea Adancurile sunt si bune (Metoda pentru chitara, Copiii soricelului Rat), si mediocre (Domus, Larkin aranjeaza muntii, Ameteala). Domus alieneaza conceptul nostru de „casa” prin cuplarea lui la un concept de lume totalitara si aglomerata, in care sentimentul privatului s-a pierdut. Larkin aranjeaza muntii e construit pe contrastul dintre o lume vituala foarte eco si decorul real al proiectiei virtuale – un oras post-urban, plin de gunoaie. Ameteala intra (destul de slab) intr-o lume in care Pamantul a renuntat la statiile lui orbitale – si cate-un sinucigas incearca simbolic sa refaca contactul. Metoda pentru chitara se reinstaleaza pe temele favorite ale lui Ungureanu – frontiera uman-nonuman sau umanul protezat si artificial dintr-un postuman distopic. Tot pe ideea unei umanitati protezate vine si Fragil, care are o executie de factura mai mult poetica (desfasurarea unui cosmar). A fost ora exacta! pare un text din anii 70-80 ai Razboiului rece, frisonati atat de extinctie sau de ultramilitarizare sociala cat si de scaparea de sub control a supercomputerelor militare. Copiii soricelului Rat are cel mai imersiv concept de lume al sectiunii. Ar merita reluarea si amplificarea, la fel ca Noaptea in oras, fara parinti (cat as vrea sa mai derapez o data pe voma chimica din Lumea de jos sau sa vad mai de aproape cum arata subsolurile fetide si ucigase ale Fabricii de Paste).

 

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:08

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei