Florin Lazarescu, Lampa cu caciula

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 18:22

Florin Lazarescu, Lampa cu caciula: povestiri, Editura Polirom, Iasi 2009, 234 pagini

 

Lampa cu caciula e un volum de povestiri vechi si noi. Cele vechi sunt din cartea de debut, Cuiburi de vasc(2000), si din Sase moduri de a-ti aminti un cal (2003; publicat doar in versiune electronica, pe Liternet). Cele noi sunt noi. Foarte noi? Nu: pentru a intelege ce e cu acest ultim volum e suficient sa privesti in urma.

 

Dupa Cuiburi de vasc, Lazarescu a publicat doua romane.

Succesul primului dintre ele, Ce se stie despre ursul panda (Polirom, 2003), explicabil si prin pozitia vizibila de atunci a autorului (PR la editura momentului, Polirom: poate ca suna meschin, dar altfel cum se explica diferenta dintre cele 20-30 de cronici la Ursul panda… si cele 2-3 cronici la Trimisul nostru special, o carte mult mai buna, totusi?), arata totodata cat de jos era pragul de satisfactie al criticii „tinere” vizavi de literatura „tanara”. Am scris, cred, singura recenzie calduta. Cele doua fire principale erau lipite de mantuiala si oricum skillurile lui Lazarescu functionau  foarte inegal: cand voia sa fie liric-emotionant schiopata cu amandoua picioarele, in timp ce cateva scene cu aurolaci erau suficient de funny ca sa te convinga.

In 2005 a venit Trimisul nostru special (Polirom, prefata de Paul Cernat), un roman mult mai matur si mai bine construit. Trimisul… era in tendinte mai mult internationale (britanice) decat nationale: roman puzzle, facut din fire narative aparent paralele care sfarsesc intr-o convergenta exploatata comme climax. Era un roman ok, dar nu tiptop si nici macar bun. Desi mai matur, Lazarescu era inca imatur. In raport cu ambitiile, Trimisul… nu are suficienta masa musculara, amploare, coeziune. Sunt aici prea multe povestiri independente pentru un roman. Orice fir are doua capete, dar nu si pentru aritmetica lui Lazarescu. Bucla cu „Sombreroo”, strigatul care deschide, inchide si puncteaza, introducand, ca si in „Ce se stie…”, o supratema a „autorului”, e  solutie slaba, inutila. Cel mai bine iese tot registrul comic, de sketch tv (scena de la inundatii, cu reporterita, e poate cea mai buna din carte). Registrul unor emotii mai dramatice (partea cu profesorul povestas si martir) nu reuseste sa fie pe faza.

 

Problema lui Florin Lazarescu sta in raportarea la un model incomplet procesat.

De la inceput, Florin Lazarescu a incercat sa-l imite pe Quentin Tarantino, uneori cu aerul ca-l citeaza – de pilda in Ce se stie despre ursul panda, unde o jalnica tentativa de jaf prelua replici din Pulp Fiction; dar de fapt toate volumele sunt marcate de QT. Faza e ca Lazarescu nu l-a inteles bine.

Scenariile lui Tarantino (publicate si sub forma de volum) se bazeaza in esenta pe fenomenul devierii la foc continuu. Honey Bunny si Pumpkin, tipa si tip, stau la o masa si isi beau cafeaua, poarta o discutie din ce in ce mai aberanta, dupa care se hotarasc sa jefuiasca barul unde se afla. Punctul de plecare e comun, punctele ulterioare sunt din ce in ce mai putin comune. Comicul e una dintre consecintele cele mai directe ale manierei lui Tarantino. Toate personajele si fazele lui sunt comice. DAR

(i) acest comic nu e niciodata un comic-pentru-comic, un frust comic-de-dragul-comicului. Comicul la Tarantino e un efect poetic: skill-urile lui Tarantino transcend normele de insolitare a comunului. Personajele lui Taratino vorbesc ca niste oameni normali, folosesc la greu, ca toti americanii, referinte ale culturii de masa (vezi discutia despre Madonna care deschide Reservoir Dogs) – dar toate acestea sunt duse atat de departe in regim de imprevizibil incat se convertesc in comic. Pumpkin din Pulp Fiction e comic nu pentru ca sare pe masa, ci pentru ca saritul pe masa e un punct foarte evoluat fata de punctul din care a plecat.

 

(ii) la Tarantino comicul nu e niciodata singur: el e o calitate care evolueaza intr-un dispozitiv complex. Personajele lui Tarantino nu sunt niciodata doar comice sau amuzante, nu sunt niciodata unilaterale – sunt si dramatice, si emotionante, si contaminante etc.

 

Lazarescu imita la Tarantino forma si scapa spiritul.

La Tarantino, sarjarea e o umbra care nu se desprinde niciodata de obiectul pe care il insoteste (detaliul ca Vincent Vega e sarjat nu sterge textura umana complexa a personajului, realitatea lui); la Florin Lazarescu sarja o ia inaintea personajului, lasandu-l in urma. Mohammed (Trimisul nostru special) e aiurea pentru ca exista doar formal, ca gesticulatie injectata „comic” de catre autor; dar ii lipsesc constructia, greutatea, informatia invizibila. Mohammed efectueaza lucru mecanic pentru a fi „tarantinesc”, dar e doar patetic si caricatural.

La Tarantino comicul survine, la Florin Lazarescu comicul intervine – ca intentie-de-a-fi-comic: efectul e, iarasi, caricaturizarea personajelor, marionetate de autor suficient de vizibil pentru a diminua personajelor, dar nu suficient de vizibil si de decis pentru a-si asuma el, autorul-naratorul, rolul de personaj.

 

Sintetizand, cartile de pana acum ale lui Florin Lazarescu sunt neconcludente in sine, dar promitatoare in relatie cu ceea ce poate urma. Plusuri: Lazarescu are o inteligenta dinamica, deschisa unor referinte eterogene; mijloacele lui sunt adaptate (inclusiv prin interesul pentru tehnici importate din cinema) optimizarii povestii; emotional, e un tonic si textele lui comunica o joie de vivre cateodata contagioasa; personajele si fundalul lor au o textura vie, sentimentul vietii fiind o calitate constanta. Minusuri: Lazarescu e optim in zona rurala si ezitant pe zona de urban; cateodata distorsul comic care ii afecteaza in general lumea fictionala cade in caricatural si reduce personajele la intentia autorului de a fi funny; tentatia sarjarii tarantinesti e de asemenea slab servita uneori, cu efectul ca Lazarescu pica de pastisor; modularile in regim ne-comic ies mai rau decat cele in regim de comic; textele au uneori scapari de „voce”, demascand un autor inca infantil.

 

Lucrurile astea se vad bine in acest volum de texte vechi-noi, care nu marcheaza o noua etapa in scrisul lui Lazarescu. Textele cele mai bune sunt Lampa cu caciula – noul titlu al vechii povestiri Poveste de duminica – si povestirile mai noi Titanicul si Maimuta. Lampa cu caciula e un short emotionant lucrat nu la fix (intentia autorului de a fi tusant e cu o viteza prea rapida, prea explicita pentru ca textul sa fie mare), dar satisfacator. Titanicul si Maimuta sunt perspectivate dintr-un unghi infantil si rural. Filtrarea e naiva si se afla intr-un raport optim cu culoarea personajelor (intensa in Titanicul, unde alcoolista Nana Lenta isi asteapta fiul sa se intoarca de la puscarie si un chef ia amploare, cu participarea mai multor familii) sau cu defocalizarea lor (bunica din Maimuta, un personaj pe care copilul il ignora dar care se precizeaza tocmai prin aceasta ignorare).

In rest, Ursoaica Lili si Balena Goliat e o poveste placuta, care incalzeste un pic sufletul (o fata ajunge pentru prima oara intr-un balci, minunandu-se ca de un lucru mare); Cartita e despre o experienta presexuala banala; Lumea interlopa a brusturelui e o anecdota scolara, „Amintirile mele din al doilea razboi mondial” sunt oarecare; Poveste de Craciun – simpatica; Paispe tigari sunt paispe schite care plac si se uita imediat; Nea Mihai si tovarasul Dumnezeu e tot asa, scrisa bine, fara amploare si din clisee. De fapt, toate aceste texte nu mi-au displacut, sunt scrise de un ins profesionist – doar ca ele functioneaza pe un nivel prea mediocru pentru a retine atentia.

 

Astept prima carte a lui Florin Lazarescu.

Sursa: http://revistacultura.ro

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<<Click pe locatie pentru detalii>>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

„EuroBusiness LRJ” S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei ”FANYON”S.R.L., conform Hotărârii nr. 120/02.04.2018, pronunțată în dosarul nr. 2172/113/2017, de către Tribunalul Brăila, organizează în zilele de 20.08.2020, 10.09.2020, 24.09.2020, 08.10.2020, 22.10.2020, respectiv 05.11.2020, ora 14:00, la sediul ales al lichidatorului judiciar din Bucuresti, Bd. Magheru, nr. 31, et. 1, cam. 25, Sector, licitații în vederea valorificarii următoarelor bunuri imobil și mobile, proprietatea debitoarei: BUN IMOBIL, PREȚ DE PORNIRE LA LICITAȚIE (EUR, fără TVA). Proprietate imobiliară, teren, căsuțe de vacanță și anexe, situată în Sat Dragosloveni, Com. Soveja, Jud. Vrancea, înscrisă în CF nr. 50048 a Com. Soveja, compusă din: Teren intravilan în suprafață de 2.438,00 mp, amplasat în Sat Dragosloveni, Com. Soveja, Jud.Vrancea, CF nr. 50048 a Com. Soveja, nr. cad.50048, Construcția C1-magazie, nr. cad.50048-C1Sc=67,00 mp, Construcția C2-anexă, nr. cad.50048-C2, Sc=170,00 mp, Construcția C3-magazie, nr. cad50048-C3, Sc=12,00 mp, Construcția C4-grup sanitar, nr. cad.50048-C4, Sc=17,00 mp, Construcția C5-bucatarie, nr. cad.50048-C5, Sc=24,00 mp, Construcția C6-umbrar lemn, nr. cad.50048-C6, Sc=9,00 mp, Construcția C7-umbrar lemn, nr. cad.50048-C7, Sc=9,00 mp, Construcția C8-casă de vacanță, nr. cad.50048-C8, Sc=15,00 mp, Construcția C9-casă de vacanță, nr. cad.50048-C9, Sc=14,00 mp, Construcția C10-club, nr. cad.50048-C10, Sc=64,00 mp, Construcția C11-casă de vacanță, nr. cad.50048-C11, Sc=15,00 mp, Construcția C12-casă de vacanță, nr. cad.50048-C13, Sc=15,00 mp, Construcția C13-casă de vacanță, nr. cad.50048-C13, Sc=65,00 mp, Construcția C14-casă de vacanță, nr. cad.50048-C14, Sc=15,00 mp, Construcția C15-casă de vacanță, nr. cad.50048-C15, Sc=15,00 mp, Construcția C16-casă de vacanță, nr. cad.50048-C16, Sc=65,00 mp, Construcția C17-casă de vacanță, nr. cad.50048-C17, Sc=15,00 mp, Construcția C18-casă de vacanță, nr. cad.50048-C18, Sc=15,00 mp, Construcția C19-casă de vacanță, nr. cad.50048-C19, Sc=65,00 mp, Construcția C20-casă de vacanță, nr. cad.50048-C20, Sc=28,00 mp, Construcția C21-magazie, nr. cad.50048-C21, Sc=145,00 mp, Construcția C22-casă de vacanță, nr. cad.50048-C22, Sc=51,00 mp, Construcția C23-casă de vacanță, nr. cad.50048-C23, Sc=35,00 mp și Construcția C24 - wc, nr. cad.50048-C24, Sc=17,00 mp. 65.110,50 BUNURI MOBILE PREȚ DE PORNIRE LA LICITAȚIE (EUR, fără TVA) CARUCIOR + CUVA 7,27, MASINA GLAZURAT CIOCOLATA 3.236,26, Masina cernut faina 46,49, CARUCIOARE CU NIVELE pt cuptor 211,55, CUPTOR POLINI MOD.80100 211,55, CUPTOR POLINI MOD.8080190 211,55, CUPTOR ROTATIV ROTO 6080SR.200SC 2.531,01, CUPTOR WERNER REA 1280, 211,55, CUPTOR WERNER REA 1280, 211,55, MASINA ROTATIVA ROTOFORM, 4.489,66, Moara ptr. Preg. Probelor, 767,59, Balanta analitica, 412,62, Echip. Ptr. Determ. Aciditatii, 570,56, Etuva, 215,59, Balanta tehnica 176,30, Sist. Automat ptr. Determ. Azot 2.761,19, Sist. Autom. Ptr. Determ. Gras 2.563,97, Distilator apa 550,82, Aparat perf. Pt.Deter. Cant. De z 1.605,07, Incinta termostatare probe 471,85, Sistem aut. Amb. Prod. Gr.IP600 21.265,94, Aparat de realiz. Mixuri pt. Ret 3.026,27, Malaxor spiral cuva rabatabil 4.821,88, Linie pentru obtinere covrigi 57.418,17, Camera racire semifabricat 3.446,86, Cuptor rotativ, 7.048,60 Cuptor rotativ 7.048,60, Cuptor rotativ 7.048,60, Cuptoar rotativ 7.048,60, Cuptor rotativ 7.048,60, Cuptor rotativ 7.048,60, Cuptor rotativ 7.048,60, Masina de glazurat si uscat turta dulce 8.830,77, DEDURIZATOR FD-25, 418,00, LINIE PENTRU OBTINEREA CROCHETE 105.250,22, LINIE PENTRU OBTINERE COVRIGI 74.381,28, MALAXOR 7.023,99, Oala fierbere 233,69, DULAP FRIGORIFIC 381,22, AGENT FRIGORIFIC 77,01, ECHIPAMENT MIXER PLANETAR 8.207,35, MASINA PADO PT FURSEC SI TURTA 12.311,02, Masina taiat foi nap -Doina 263,51, Masina taiat nuga 441,19, Cuptor rotativ 2.078,25, CUPTOR FOI 12.232,98. Toate condiţiile de participare la licitaţie şi condiţiile de adjudecare se regăsesc în caietele de sarcini care pot fi procurate on-line de la lichidatorul judiciar, contravaloarea acestora fiind de 2.380,00 RON, TVA inclus, pentru bunuri mobile și 2.380,00 RON, TVA pentru bunul imobil/caiet de vanzare, dovada achiziţiei acestora fiind obligatorie pentru participarea la licitaţie, plata acestora efectuându-se în contul lichidatorului judiciar, nr.:RO93BUCU1031215949892 RON, deschis la Alpha Bank Iaşi. Persoanele care doresc să se înscrie la licitaţie au obligaţia de a depune garanţia de participare la licitaţie de 10% din preţul de pornire al licitaţiei, plata acesteia efectuându-se în lei, la cursul BNR din data plății în contul de lichidare al ”FANYON”S.R.L., nr.: RO76BUCU1032235342465 RON, deschis în lei la Alpha Bank S.A. Înscrierile la licitație se pot face până în preziua licitaţiei (zilele de miercuri), ora 14:00, scrisoarea de participare la licitaţie, împreună cu toate documentele menţionate în caietele de sarcini, urmând a fi trimise on-line pe adresele de e-mail : vanzari@lrj.ro și stefania.nitu@insolvency.ro. Vizitarea şi prezentarea activelor se poate face doar în conformitate cu prevederile legale în vigoare, în fiecare zi de luni până vineri, cu acceptul lichidatorului judiciar, la locul în care acestea se află. Lichidatorul judiciar va permite accesul ofertanţilor care vor achiziţiona caietul de sarcini, doar în prezenţa unui reprezentant al acestuia şi la solicitarea scrisă prealabilă însoţită de o programare în acest sens. Reprezentanţii lichidatorului judiciar vor furniza toate informaţiile suplimentare disponibile către cei care au achiziţionat caietul de sarcini. Vizualizarea activului imobil, respectiv a bunurilor mobile, este o condiție obligatorie pentru participarea la licitații. Informaţii suplimentare se pot obţine de pe site-ul lichidatorului judiciar.: www.lrj.ro, telefon: 0733.683.702, e-mail: vanzari@lrj.ro, telefon: 0737.242.544, e-mail: stefania.nitu@insolvency.ro, telefon: 0747.012.820, e-mail: paula.stoian@fanyon.ro.
Radu Banciu a plecat de la B1TV: 'Am întrerupt colaborarea de comun acord'
01/10/2020 14:31

Realizatorul Radu Banciu părăseste postul de stiri B1 TV, după aproape zece ani in care a realizat emisiunea de la miezul noptii – Lumea lui Banciu, informează Paginademedia.ro. Aseară, Radu Banciu n ...

Se suspendă FILIT. Cinci angajați ai Muzelului Literaturii au COVID
01/10/2020 12:03

 Muzeul National al Literaturii Romane Iasi anuntă cu părere de rău suspendarea editiei in curs a FILIT, incepută miercuri, 30 septembrie 2020. În cadrul institutiei a apărut un focar de COVID-1 ...

 1 octombrie, Ziua Internațională a Muzicii
01/10/2020 07:08

  Ziua internaţională a muzicii se celebrează la 1 octombrie, in fiecare an, pentru a promova toate genurile artei muzicale. Propunerea pentru a dedica o zi muzicii a fost făcută de renumitul violon ...

„Underground Iași - Istorii redescoperite”
30/09/2020 14:58

  Complexul Muzeal National „Moldova” Iasi derulează, incepand cu 1 februarie 2020, proiectul „Underground Iasi - Istorii redescoperite”, finantat in cadrul Programului RO-CULTURA ...

 „Portret de femeie”, semnat de Brâncuși, vândut cu 16.000 de euro
30/09/2020 14:10

  Lucrarea „Portret de femeie (Baroneasa Renee Frachon)”, de Constantin Brancusi, vintage gelatin silver semnat si intitulat pe verso, in penită, „Brancusi, Portrait de femme”, a ...

 Premii de excelență pentru Marina Voica, Dorina Lazăr și Constantin Codrescu
30/09/2020 10:34

  La editia din acest an a Festivalului Serile Filmului Romanesc (SFR), vor fi acordate trei premii de excelentă, in semn de recunoastere a contributiei exceptionale aduse in domeniul culturii, artei si ...

Surprizele de la FITPTI, un festival în „avaria pandemică”
29/09/2020 10:12

În perioada 2-7 octombrie, Iasul va găzdui o nouă editie a Festivalului International de Teatru pentru Publicul Tanăr Iasi (FITPTI). Superstitiosii vor zice că editia din acest an, care are numărul 1 ...

 „Teatrul radiofonic de azi e un gen cel puțin la fel de ofertant ca și filmul”
28/09/2020 05:55

În perioada 2-7 octombrie, Iasul va găzdui cea de-a XIII-a editie a Festivalului International de Teatru pentru Publicul Tanăr, organizat de către Teatrul „Luceafărul”, la initiativa direc ...

 Un film despre fanatismul religios din Georgia, marele câștigător la Festivalul Internaţional de la San Sebastian
27/09/2020 11:30

  Filmul „Beginning”, al realizatoarei georgiene Dea Kulumbegashvili, este marele triumfător al ediţiei din acest an a Festivalului Internaţional de Film de la San Sebastian, fiind recompen ...

Ultima piesa de teatru scrisa de William Shakespeare, descoperita din greseala in biblioteca unui colegiu
26/09/2020 11:18

John Stone, profesor de filologie si comunicare la Universitatea din Barcelona, cerceta lucrari de filozofie din secolul al XVIII-lea, la Colegiul Regal Scotian din Salamanca, Spania, cand a dat peste un volum ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei