G. Călinescu, călător în China

default

Dimensiune font:

| 08-10-2016 05:07

Un binecunoscut critic mărturisea că dintre cele câteva cărţi ale scriitorilor români pe care le-ar lua cu el pe o insulă, nu ar lipsi romanul lui G. Călinescu - Scrinul negru şi „o foarte instructivă şi fermecătoare carte de călătorie: Kiev, Moscova, Leningrad”. În ce mă priveşte, aş lua şi o altă carte de călătorie a lui Călinescu: Am fost în China nouă, apărută în 1953, în plin „obsedant deceniu”. Cele două fermecătoare memoriale de călătorie nu au mai fost editate şi sunt de negăsit chiar şi în biblioteci cu mari pretenţii.

Jurnalul călătoriei în China, care se deschide cu o descriere a zborului peste Siberia, terra incognita, cu escale la Omsk, Krasnoiarsk, cu un popas mai lung la Irkuţk, peste mari fluvii - Obi, Enisei - survolând „spaţii incomensurabile”, taigaua nesfârşită şi misterioasă, este nu doar un jurnal de călătorie, ci deopotrivă un eseu bazat şi pe o vastă bibliografie privind istoria, cultura şi civilizaţia asiatică, dar şi un poem înfiorat de euforia unei aventuri. Creatorul lui Şun îşi confruntă parcă la tot pasul intuiţiile privind psihologia omului asiatic, în speţă a chinezului, cunoştinţele şi miturile luate din cărţi, descoperind la faţa locului noi dimensiuni şi pătrunzând noi sensuri, accesibile doar unui spirit enorm ca al său. Peisajul chinez este comparat adesea cu cel european. Privind din avion munţii din nordul Chinei, Călinescu constată: „Alpii se arată de departe solitari şi inaccesibili şi până la culmile lor bănuieşti prăpăstii şi pereţi abrupţi... Aici panorama este alta. Elementele din care sunt alcătuite lanţurile de munţi pornesc de la dimensiunea minimă până la cea gigantică fără deosebiri formale aşa cum Budha e reprezentat ca o păpuşă mică de piatră în chip de boddisattva şi la fel în proporţii gigantice ca Budha revelat... Templele se ridică cu sute de trepte de piatră pe urcuşul munţilor, îşi distribuie curţile şi sanctuarele cu terase căţărându-se până pe culmi. În China poţi sui munţii pe scări”.
Cine a călătorit în Asia, precum cel ce semnează rubrica de faţă, ştie că acolo realitatea se numeşte şi se exprimă prin metaforă. De aceea, autorii de reportaje, de jurnale de călătorie în China, Vietnam sau Japonia riscă să devină tautologici, chiar să eşueze în kitsch. Cu simţul său de scriitor polivalent, cu geniul şi cu vasta sa experienţă livrescă, Călinescu evită capcana. Metafora este întotdeauna revelatoare şi cine vrea să se convingă de faptul că niciodată fotografia sau imaginea în mişcare nu pot înlocui imaginea prin cuvânt nu are decât să citească Am fost în China nouă. Ajuns la Zidul chinezesc, Călinescu îl evocă pe Nicolae Milescu şi cu forţa verbului său reuşeşte să-i inculce cititorului senzaţiile celui care îl străbate: „Mersul e la început ademenitor, ascensiunea pare nevinovată şi civilă, ca şi păşirea la caturile unui templu. Dar apoi treptele se înmulţesc halucinante, te îmbie pe piscuri din ce în ce mai hazardate, te atrag spre cer. Răsuflarea ţi se taie, piciorul şovăie înfricoşat de lunecuşul lespezilor şi de desimea treptelor. Dacă suişul este aventuros, coborârea sperie de asemenea. Te afli la nivelul norilor, având sub tălpi o scară subţire. Zidul saltă astfel, ca un dragon, o distanţă de 2300 de km., desfăcându-se pe alocuri în câte două cozi de smeu, apărând, dispărând, ducându-se şi întorcându-se, parcă răzgândindu-se, urând în fine linia dreaptă şi raţiunea. A te încrediţa spinării lui îţi apare o nebunie. Cine poate urca un continent pe scară?”

Un eseu de estetică urbană îi este prilejuit lui G.Călinescu de contactul cu oraşe ca Pekin (cum îl ortografia el cu şaizeci de ani în urmă), Canton, Nankin, Hanţeu, Nankou. Imaginaţia comparatistă a genialului critic este stimulată, potenţată şi de studii precum Arta chineză de Stephen W. Bushell (Paris, 1910). Vorbind despre stilurile oraşelor el scrie: „Renaşterea sumbră a Florenţei nu se confundă cu cea fantastică a Veneţiei. Dar apoi şi în cuprinsul unui singur oraş, viziunea personală a unui arhitect, oricât de comune ar fi elementele, este imediat semnalată şi un Michelangelo, un Palladio sau un Mansart pot fi îndată identificaţi. În China, lucrul este mai anevoios, arhitectura are aspect de folclor”. Fiecare pagodă are individualitatea sa pe care Călinescu o descoperă cu voluptatea celui ce a avut tot timpul vocaţia monumentalului: „La Pekin este o pagodă de marmură semănând cu o biserică ortodoxă, cu Trei Ierarhi, de pildă... Înfăţişarea e fabuloasă”; „Hankou, oraş pe Iantzî Kian şi râul Jan, - are aerul unui oraş comercial european, o Brăilă mai stilizată şi mai mare”; „Şanhai este un Hudson al Asiei” etc.

În consideraţiile sale privind „muzeele istorice” şi arta chineză Călinescu are în vedere şi studiile fundamentale referitoare la acestea, apărute în Europa. Criticul defineşte un sentiment specific al istoricităţii: „Chinezii distribuie evenimentele istorice pe milenii, cultura caracterizându-se printr-o continuitate admirabilă şi popularizează azi opera poetului Ciu-Juan care însă a trăit înainte de Hristos. Este ca şi când am presupune că europenii ar fi vorbit fără întrerupere până azi limba elină iar manualele şcolare de literatură ar începe cu Homer şi ar urma cu Virgil, Dante, Shakespeare, Balzac până la Tolstoi şi Maxim Gorki, ca scriitori elini, punându-se întrebarea dacă Sofocle şi Horaţiu trebuie sau nu să fie reconsideraţi. Chinezii nu au istorie Antică, ci o singură istorie a Chinei de la vârsta arheologică”. Savuroase sunt paginile despre arta culinară chineză. Şi în acest domeniu, observaţiile la faţa locului sunt susţinute de lecturi ale unor scrieri memorialistice semnate de călători europeni, precum, de pildă, cea a lui Blasco- Ibanez. Prepararea alimentelor (în China – nota mea) este o artă”. După cum şi consumarea lor, masa ca atare, implică, la asiatici în general, rafinate obiceiuri, un adevărat ceremonial care europeanului îi poate apărea - o spun şi din experienţă proprie - ca o reprezentaţie artistică, şi încă una sincretică: culoare, plastică, gestică, discurs.

În capitolul consacrat Cultului eroilor, cărturarul român mărturiseşte că i se pare firească incompatibilitatea gândirii lui Confucius - „creatorul unui sistem etic” - cu „regimul progresist de azi, al Chinei noi”. sugerând că valoarea confucianismului este eternă. Altfel spus, la scara istoriei, regimul politic este o clipă, confucianismul o eternitate.

Am fost în China nouă poate sta la loc de cinste în rândul celor mai valoroase scrieri consacrate, de-a lungul veacurilor şi mileniilor, unui tărâm geografic şi spiritual literalmente fabulos. Parafraza „Et in Asia ego...”, motto-ul cărţii, e ca un strigăt de bucurie intelectuală. 

Sursa foto: historia.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:09

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei