Genealogii ale postcomunismului/ review de Lorin Ghiman

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 18:10

In una din cele mai bune carti de reflectii filosofice datorate unui autor roman (sau ar fi trebuit sa zic: nascut in Romania?), exista o intrebare pe care, de-atunci, nu am mai putut s-o uit. Am sa ma razbun dislocand-o aici, pe post de preambul, laitmotiv si factor de contaminare. Ea suna, in memoria mea failibila, cam asa: De ce atata zbatere (pentru emancipare, pentru eradicarea fricii si a nedreptatii)? Nu vedem ca oamenii sunt in general multumiti de existentele lor? „La ce bun?” se intreaba G.M. Tamás, „Lumea este, in realitate, destul de suportabila si cel mult banala.” (i)

As porni de la premisa ca aceasta intrebare surprinde cel mai bine crampa intalnirii ratiunii cu actiunea, a intelectualului cu politica de care dau seama si Genealogiile postcomunismului. Una din figurile acestui punct orb  – disponibila reveriilor unui calator prin istoria metafizicii – ar fi uimitoarea idee a primului motor al lumii, a celui care misca fara a se misca la randu-i. Nu e asta fictiunea de sine prima a intelectualului occidental, aceea de a crede ca ceea ce el gandeste ii pune pe ceilalti – pe toti – in miscare? Ce se intampla insa, cand, provocati de G. M. Tamás, ne vedem confruntati cu perspectiva nelinistitoare ca eforturile theoriei, a logos-ului, a oricarei productii culturale nu misca pe nimeni? Ca lor nu li se poate asocia nici un praxis? Ca, astfel, politica, definita candva de Bloch drept „capacitatea de a gandi in mintea altora” e in cel mai propriu sens, cel radical, imposibila? Cine ar putea contempla cu satisfactie aceasta situatie, ce se potriveste atat de bine zilelor noastre?

 

Cea mai mare partea a textelor cuprinse in volumul proaspat aparut la Editura Idea sunt in circulatie de ceva vreme (ii) – insa n-au primit prea mare atentie (daca s-au bucurat de vreuna). Gestul de a strange laolata aceste luari de pozitie relevante pentru maniera de problematizare a fizionomiei actualitatii noastre datorate „stangii intelectuale” (iii) – nu-i oare unul redundant a carui motivatie secreta e refuzul de a accepta aceasta evidenta: ca nu-i pasa nimanui? Nici un repros in aceasta intrebare staruitoare, care se strecoara aici, dupa cum se va vedea.

Ni se ofera, in aceasta culegere, „o noua montura” a unor eforturi dispersate initial in alte proiecte (iv) – si eficacitatea editoriala a acestui dispozitiv e certa. Avem la indemana, intre aceleasi coperte, luari de pozitie pe tema (generica) a relatiilor dintre modernitate, comunism, postcomunism si postmodernism in Europa Estica si Centrala,  datorate unor nume cunoscute precum G.M. Tamás, Boris Groys, Claude Karnoouh, Aurel Codoban, Ciprian Mihali, Bogdan Ghiu sau Marius Babias, alaturi de altele, poate mai putin notorii, ale unor activi combatanti in peisajul academic, cultural si artistic, romani sau straini (alaturi de editori, Irina Iosif, Boris Buden, Ovidiu Tichindeleanu, Gabriel Chindea, Lore Ridha, Cornel Ban). Efectul de panoramare si surprinzatoarele acorduri mutuale dintre texte, dincolo de diversitatea opiniilor, a perspectivelor, a surselor si a stilurilor fac din aceasta carte o resursa deloc neglijabila, si de care aceasta soto voce a culturii noastre de care se va face vorbire aici avea nevoie.

 

Ce caracterizeaza insa, la nivel de continut, aceasta carte, facand-o in sine utila si utilizabila, adica, eventual, ceva mai mult decat o reusita editoriala? Ei bine, este o carte care pune multe intrebari bune cand vine vorba despre „atitudinea noastra de modernitate”. Pune in discutie un proiect pe care l-am asumat aproape ca pe un destin („integrarea in structurile europene si euroatlantice”, cum am auzit-o de atatea ori, modernizarea, „tranzitia catre statul de drept si economia de piata”). Nu pentru a-l invalida, ci pentru a arata ce caracter (al nostru) face acest proiect sa devina destin, si, prin asta, ceva de nechestionat. Prin aceasta, parcurgerea eseurilor devine un exercitiu de deprogramare. Volumul Genealogii ale postcomunismului este destinat acelor cititori care prefera sa nu ia metaforele ad literam. Adica, spre pilda, pentru cei care nu cred ca cei aproape 50 de ani de comunism au fost, pur si simplu, un cosmar, din care, odata treziti, putem sa ne intoarcem, usurati, la rutina noastra diurna, democratica, si la comertul nostru cotidian, de piata libera. Comunismul nu-i pur si simplu o sincopa ce intrerupe evolutia democratica a Romaniei interbelice, si care, iata, a luat sfarsit. Mai mult, poate ca acest comunism (ca socialism real) intretine relatii structurale mult mai ferme cu proiectul modern in ansamblu – cel pe care ne-am obisnuit sa-l identificam fara suspiciune cu democratia si economia de piata. Poate ca ceea ce ne-am obisnuit sa gandim ca fiind antagonice si logic nemiscibile (democratiile liberale ale Occidentului si sistemele socialiste – de clasa si de rasa, cum spune A. Codoban, largind la maxim sfera discutiei) sunt componente eterogene ale aceleiasi modernitati, daca nu cumva simple dinamici diferite ale acesteia, sau, cum opineaza cu destule argumente O. Tichindeleanu, de pilda, cele doua polaritati proiective inconciliabile ale conceptului de modernitate, modernitatea tehnologica si cea a emanciparii, menite sa stea sau sa cada impreuna. Ori poate ca ceea ce noi numim comunism e un alter ego (hiperactiv si brutal) al modernizarii, prin aceea ca, asa cum arata Tamás, inlatura sistemele sociale de casta din estul european, patriarhal, asa cum se petrecuse (oricum nu fara zguduiri profunde) si in Occident in secolele dinainte. In fond, nu e istoria marea descoperire a modernitatii, cea care, pentru intaia data, face ca o ierarhie si un sistem de economie a bunurilor, inclusiv a celor simbolice, si o ierarhie sociala ce pareau tinute in fiinta de transcendente de neclintit (legea divina si, subsecvent, cea naturala) sa devina, aproape dintr-o data, contingente?

Eseurile din sectiunea a doua a volumului sunt dedicate in principal reflectiei asupra acestei teme: cum sa ne gandim actualitatea noastra fara a schimba un surogat de evidenta indepasabila cu un altul? Caci daca proiectul de emancipare transpus in formele socialismului de clasa si-a aratat monstruozitatea ideologica, simpla sa disparitie nu inseamna ca cealalta cale, a fericirii tehnologice si consumiste este automat justa – ea e doar cea care a supravietuit (Unii ar spune: „a invins” – insa cu ce pret?).

 

Una din observatiile cheie ar fi aceea ca, cel mai adesea, Estul ar fi, in ultramodernismul sau de revansa, un sistem capitalist mai pur decat cel din Vest, lipsa controlului asupra sistemelor schimbului fiind datorata unei orbiri critice de care Vestul nu se face vinovat in aceeasi masura. Iar aceasta orbire critica este inculcata sistematic, devenind aproape o voluntara adorare a unicei alternative la indemana. O. Tichindeleanu vorbeste aici de un proces malign de inoculare ideologica, o „colonizare” pe care conditia noastra postcomunista a facut-o, de altfel, posibila. (Cu un exemplu, lucrurile s-ar putea lamuri oarecum. Intr-o dezbatere, Claude Karnoouh a explicat lipsa de directie si de eficacitate a miscarilor sindicale din Romania prin butada ca tot ce a reusit comunismul, acest stat destinat emanciparii proletarilor, a fost sa produca o clasa muncitoare docila pana la stupoare. Inechitatile si  nedreptatea pe care trebuie sa le suporte azi multi dintre salariatii acestei tari – slujbasii statului nefiind defel cei din urma – nu par sa genereze mai mult decat niste ridicari triste din umeri.)

Una din parolele acestei acomodari salbatice la ceea ce credem ca ar fi modernitatea Occidentului este, in Romania, alibiul ideologic al tranzitiei. Lasand cititorului sa culeaga, din textele din a treia sectiune, alte dispozitive ideologice care legitimeaza prea multe excese si prea multe barbarisme, sa ne referim pe scurt doar la aceasta tranzitie, inainte ca ea sa dispara complet, inlocuita cu alt Ersatz pentru ratiune, criza. Si, pentru a insoti in loc de a repeta observatiile si analizele din volum, sa aducem aminte ca tranzitia este o specie de temporalitate pe care si-o aservesc si pe care o impun Luminile, comunismul si postcomunismul nostru deopotriva. Cand, la sfarsitul secolului al XVIII-lea, Kant formula imperativul epocii sale ca o iesire din minoratul autoimpus de oameni datorita lenei si fricii de a gandi, defineste o dinamica a lumii care se va dovedi nu atat de implinit, ci mereu neimplinita. Timpul acestei tranzitii, in lipsa oricarui criteriu capabil sa constate implinirea sa, e prelungit la infinit, asimptotic. In orice caz, el poate sa mentina o mobilizare sociala pe termen nedefinit, uzand de figura neclara a unei finalitati dezirabile: teleologie fara scop final. Ideologia comunista a amanat, ce-i drept din alte ratiuni, implinirea timpului si sfarsitul istoriei ca atare construind o structura quasi-identica de mobilizare a societatii. Tranzitoriul eternizat capata o forma etapizata, de „noi si noi cuceriri si realizari” – de realizari mereu „reale” (factice, scriptice) care ar fi capabile sa se acumuleze pana la ireal. Tranzitia de la regimul comunist si economia planificata la democratie si piata libera n-a fost, in anii de dupa 1989, nici ea, ceva diferit pentru oamenii care-si doreau, in sfarsit, recompensa. Atata doar ca redemptiunea (altadata luminarea, emanciparea, societatea comunista) vine acum portionata, pentru consum, si se plateste ca rata lunara. Tranzitoriul este timpul acestei lumi – insa el nu mai e insotit de nici un fior de spaima, de nici o rezistenta, nu mai permite nici un ragaz, nici o acumulare, ci doar cheltuirea vietii. Cand Zinoviev constata, in Homo sovieticus, ca, parasind lagarul comunist, s-a extras din istorie, avea dreptate doar pe jumatate. Istoria vietii zilnice din comunism si din postcomunism – nu cea cu majuscule – e cea a unei nefericiri portionate, tranzitorii, si, prin asta, suportabile, sinonima cu multumirea byte size. Acestui nadir al fericirii, pe care Fukuyama il gaseste necesar pentru realizarea scopului isothymiei celor multi, ii corespunde zenitul acumularii capitalului, unde soarele istoriei nu mai lasa nici o umbra.

 

 

Ce-i de facut – daca e ceva de facut prin gandire, in acesta modernitate cu atat mai moderna noua, celor din Est, postcomunistilor? Evidenta vorbeste mai degraba impotriva unui potential de schimbare, de revolta: Lumea este oarecum suportabila, si putine arata ca ar putea sa iasa din acest intransitivum al tranzitoriului. Raspunsurile nu-s la indemana, si in zadar le vom cauta in cele doua texte „militante” din prima sectiune. In locul lor, prefer cartea pe care o joaca aceasta carte, citita pe de-a-ntregul: o rezistenta la capacitatea noastra de a servi singuri iluzii, si, astfel, pastrarea acelui ceva de nimic, utopic, care inca ne impiedica sa credem ca lumea aceasta e singura posibila.

 


(i) Lucrarea citata a lui G.M. Tamás se numeste, in traducerea romaneasca aparuta la Editura Idea (Cluj, 2004) Catre cel cazut pe ginduri – o  carte, dupa parerea mea, din toate punctele de vedere, minunata.

(ii) Dupa cum o arata coordonatorii, doar unele din aceste texte sunt inedite – putine – marea lor majoritate aparind, fie identic, fie in prime forme, in anii din urma, in reviste din tara sau din strainatate. Unul din putinele reprosuri care li se pot face editorilor ar fi acela de a fi omis sa ofere o anexa cu sursa textelor.

(iii) Formularea aceasta, „stinga intelectuala”, e in contextul de fata riscata, si necesita macar o precizare. In cel putin in citeva cazuri, autorii nu pot fi asimilati acestei denominatii generale – I-am numi aici pe de-o parte, pe Boris Groys si pe Aurel Codoban, si – pornind strict de la textele incluse, cu o pronuntata linie academica si lipsite de angajamente ideologice -, pe Cornel Ban sau Corina Iosif. Am cedat acestei formule pausale datorita impresiei generale si intentiei volumului, imprimata de editori, care au cautat sa dea „un tais socio-critic si politic mai ascutit” lucrarii.

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:36

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Gura Vaii, cu sediul social in comuna Gura Vaii, satul Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau, cod postal 607220, telefon 0371/407.500, fax 0372/002.112, e-mail: primariaguravaii@yahoo.com, cod fiscal 4278108. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: - teren in suprafata de 316 mp, situat in intravilanul comunei Gura Vaii, satului Rotunda, nr. Cadastral 62185, CF 62185, apartinand domeniului privat al Comunei Gura Vaii, conform H.C.L. Comunei Gura Vaii nr. 09/22.01.2024, caietului de sarcini si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Achizitii Publice sau se poate consulta pe site-ul: www.uatcomuna guravaii.ro, sectiunea -Anunturi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: de la Compartimentul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau in contul de trezorerie RO17 TREZ 0625 006X XX00 0079, deschis la Trezoreria Onesti, cod fiscal: 4278108. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 27.03.2024, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 04.04.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 05.04.2024, ora 09.00, Comuna Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Onesti, cu sediul in municipiul Onesti, Str. Tineretului nr. 1, judetul Bacau, telefon 0234/311.913, fax 0234/326.170, e-mail: jud-onesti-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.03.2024.
ANUNȚ DE LICITAȚIE. Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro, organizează în data de 29.03.2024, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 16.000,00 mp, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, zona Dedeman. 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 16.000 mp, situat în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: gratuit 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20.03.2024, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 29.03.2024, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 29.03.2024, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro PRIMAR, Florin-Liviu DULGHERU
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei